Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 18-04-2024, 14:40:30

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26-04-2006, 21:16:10 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
4e dimensie en hoe kun je verlichting bereiken?

Om de verlichting te bereiken is meer nodig dan een simpele handeling, want zo eenvoudig is het niet om Verlichting te bereiken of om verlichte momenten te ervaren en vooral ook vast te houden. We moeten ons er ontvankelijk voor maken en er moeite voor doen. Bijvoorbeeld door o.a. boeken te lezen over het Boeddhisme en door jezelf in verbinding te brengen met je Hogere Zelf, door je af te stemmen hierop, kun je tot verlichting komen of kun je een verlicht moment ervaren.
Vanuit het Hogere Zelf, dat in verbinding staat met het collectieve bewustzijn/de Bron kunnen we nader tot ons zelf komen en meer inzichten vergaren over het leven, over de wereld, de ander en onszelf. Dit kan verlichting brengen ook door onszelf en de ander liefdevol en oordeelsvrij te observeren en vooral ook te accepteren!. (dit vermindert het psychische en lichamelijk lijden, wat je leven letterlijk verlicht en wat ons tegelijkertijd dichter bij ons geluk en ons gelukkig voelen brengt.)
De liefdevolle en oordeelsvrije houding naar onszelf en de ander zijn met name kwaliteiten van de 4e dimensie, wat niet in eerste instantie te maken heeft met het onderbewustzijn (de 2e dimensie), maar m.i. veel meer met verhoogd bewustzijn (de 4e dimensie) Het getuigt van Verlichting/verhoogd bewustzijn als je dit al van het leven begrepen hebt en dit ook uitdraagt en cultiveert.
Dat aspect of inzicht wat ons brengt naar verlichting wordt juist belicht vanuit (onze verbinding met) het HOGERE bewustzijn. We zijn ons ergens MEER van bewust geworden.
Het is mijn visie dat je de verlichting niet kan bereiken via/vanuit de 3e dimensie. Dit gaat altijd via de 4e dimensie via de verbinding met ons Hogere Zelf: die maakt bewust wat onderbewust was, door er licht op te schijnen en het onbekende/ongekende bijna letterlijk te ver-lichten.
Voorts: onze zijnstoestand in de 3e dimensie wordt namelijk te veel bepaald door ons EGO,wat ons juist verhindert/belemmert om de verlichting te bereiken. Daarvoor moeten we onszelf eerst van ons EGO onthechten en ons in een staat van liefde, oordeelsvrijheid, vrede en harmonie brengen (o.a. door innerlijke stilte, meditatie, ontspanning), maar dat houden slechts weinig mensen vol. Dit maakt dat verlichting veelal geen blijvende staat is, maar wel vaker beleefd kan worden door hieraan te werken.
Vanuit het Boeddhisme zegt men dat de verlichting, het Nirvana bereikt kan worden door bestudering van de Dharma (is de leer van Boeddha) en door het volgen van het Edele Achtvoudige pad. Tevens door mediteren en innerlijke stilte en ontspanning.
Succes.

Spirituele groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-04-2006, 01:15:27 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Het is erg gevaarlijk, maar ook gewaagd om de dharma te gaan mixen met nieuwe theorieen (laat ik het vooral niet new age noemen :P).
Ik denk dat het belangrijk is dat je daar onderscheid in maakt.

Denk je niet dat de hierarchie in dimensies zullen stimuleren tot een verlangen, wat de weg tot verlichting zal tegenwerken?

Om liefde voor alles te hebben, zoals jij het noemt, moet je alles ook met liefde benaderen. Het gaat erom dat je uiteindelijk begrijpt waarom jij of een ander op een bepaalde manier handelt. Vanuit jezelf kan je dat dus goed leren.
Het gaat er ook om dat je je ego omarmt en niet afstoot. Als jij je ergens van afsluit, dan zal het je alleen maar blijven achtervolgen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-04-2006, 15:26:28 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hallo Flowwhenyouknow,

Bedankt voor je reactie. Ik ben niet altijd even conventioneel of conformistisch, dat klopt. Ieder bewandelt zo zijn eigen pad zeg maar…
Daarom vind ik er zelf persoonlijk weinig gevaarlijks en gewaagds aan om de Dharma te gaan mixen met nieuwe theorieën, maar eerder boeiend en verrijkend voor mezelf. Ik vind het superinteressant om van de bestaande theorieën/visies/dogma’s etc mijn eigen visie/model te creëren/ontwikkelen. Binnen mijn eenheidsdenken zie ik weinig scheiding en kan ik het een soms niet los zien van het ander. Ik maak niet zo snel onderscheid, maar New Age noem ik het vooral ook niet!

Flowwhenyou know schreef: Denk je niet dat de hierarchie in dimensies zullen stimuleren tot een verlangen, wat de weg tot verlichting zal tegenwerken? Om liefde voor alles te hebben, zoals jij het noemt, moet je alles ook met liefde benaderen. Het gaat erom dat je uiteindelijk begrijpt waarom jij of een ander op een bepaalde manier handelt. Vanuit jezelf kan je dat dus goed leren.
Het gaat er ook om dat je je ego omarmt en niet afstoot. Als jij je ergens van afsluit, dan zal het je alleen maar blijven achtervolgen.

Nico: Ik denk dat de hierarchie in dimensies zouden kunnen stimuleren tot een verlangen om naar de 4e dimensie te gaan. Wellicht is verlangen niet het juiste woord, maar mensen kunnen zich mogelijk meer gemotiveerd voelen om de 3e dimensie te ontstijgen. Dat lijkt mij alleen maar een goede zaak, gezien datgene wat we nu om ons heen zien in de 3e dimensie met weinig liefdevolle en weinig tolerante en weinig oordeelsvrije houding. Dit inzien kan al een moment van verlichting met zich meebrengen, wat een beweging op gang zou kunnen zetten om er “werk van te maken” om in de 4e dimensie terecht te komen. Feitelijk zien we deze tendens al om ons heen gebeuren!! Verder denk ik ook dat het belangrijk is hoe je met je eigen verlangen(s) omgaat en hiervan bewust te zijn. Er is geen belangrijkere kennis dan zelfkennis. En dit wetende hoeft dat de verlichting niet in de weg te staan.
Ik ben het ook volledig met jou eens wat je schrijft over de liefdevolle benadering, naar de ander, maar niet in de laatste plaats ook naar jezelf inderdaad. En zeker van je zelf, van onszelf kunnen we nog een hoop leren inderdaad. Het leerproces en groeiproces zou al een goede start krijgen door ook ons EGO oordeelsvrij en liefdevoll te omarmen, om vandaaruit verder te werken aan het feit dat we in wezen niet ons EGO zijn, maar de persoon achter ons EGO. Dat is de ware ik, onze ware kern, ons ware Zelf, onze Ziel.

Spirituele en liefdevolle groeten, Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-05-2006, 00:46:30 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Ik blijf bij mijn eigen standpunt, maar jij moet natuurlijk zelf weten wat verlangen is en hoe je er mee om moet gaan.
Mijn ervaring met hierarchie is dat het vrijwel altijd verlangens stimuleert, die vervolgens weer het ego spekken.
Hoe groter het ego wordt, hoe verleidelijker het wordt om er in op te gaan. Vandaar dat ik mijn ego liever klein houd.
Ook kan ik daardoor mijn mening zo objectief mogelijk houden..

Maargoed, doe vooral waar jij je goed bij voelt. Ook al heb ik gelijk, je kan het alleen leren door het eerst fout te doen...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-05-2006, 15:59:20 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Hallo flowwhenyouknow,

Prima hoor om bij je eigen standpunt te blijven. Daar heb ik geen moeite mee. Het gaat er mij niet om om de ander(en) te overtuigen van mijn visie of om een strijd aan te gaan of jij wel of niet gelijk hebt, ik deel mijn mening slechts. Ieder zijn eigen standpunt; en nogmaals een ander standpunt hoeft niet meteen een slechter/beter standpunt te zijn. Daar geef ik geen oordeel over. Wat dat betreft hoeft een standpunt voor mij ook niet iets statisch te zijn. Wanneer ik in de visie van een ander waardevolle(re) aspecten ontdek, dan zal ik daar over nadenken en daar iets mee doen, of dat verwerken/toevoegen in mijn visie die ik al had, of deze bijstellen. Dat is voor mij onderdeel van het leerproces en dat hoeft niet altijd te maken te hebben met “altijd eerst iets fout doen” zoals jij schrijft. Wat ik zelf belangrijk vind, is dat als ik verlangens heb, dat ik me daar van bewust ben.
En ik vind het niet altijd logisch dat verlangens ook meteen het EGO spekken; de manier waarop je er mee omgaat bepaalt of je je eigen EGO gaat spekken of niet. En trouwens; het is feitelijk NIET de hiërarchie dat verlangens stimuleert, maar AL JE EIGEN GEDACHTEN hierover en deze (verlangende) gedachten, kunnen op hun beurt weer gevoelens van verlangen oproepen. Hier is namelijk het hele principe van de CGT op gebaseerd!
Want wanneer je je bewust bent/wordt van je eigen gedachten en gevoelens/verlangens dan heb je daar controle over en kun je daar ook bewuster keuzes inmaken ZONDER dat het EGO gespekt hoeft te worden, (zeker wanneer je in verbinding staat met je eigen Hogere Zelf!.)
Ik vind het wat anders dat je je niet bewust bent van je verlangens of “domweg”je verlangens najaagt, want dan is het inderdaad verleidelijk om er op in te gaan. En dan heeft de gedachte of het gevoel meer controle over jou. Dan wordt je feitelijk geleefd door je eigen EGO. En dat is nou precies niet wat er met het bereiken van meesterschap wordt bedoeld in het Boeddhisme.

Spirituele groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl