Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 12:35:06

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: spirituele intelligentie = SQ
BerichtGeplaatst: 18-08-2006, 14:29:53 
Reus
Reus

Spirituele intelligentie

Intelligentie betekent volgens de dikke van Dale: “verstandelijk vermogen”.
Dit dekt niet altijd de lading, daar er verschillende vormen van intelligentie zijn. Te denken valt aan: culinaire intelligentie, muzikale intelligentie, geografische intelligentie, mathematische intelligentie, creatieve intelligentie, linguïstische intelligentie en ga zo maar door.
De intelligentie van iemand wordt wel eens met een afkorting aangeduid als IQ.
Iedereen kent wel het IQ (mentale intelligentie), maar daarnaast is er ook het EQ (emotionele intelligentie). Sinds enige jaren is er een nieuwe variant bijgekomen: de SQ: de spirituele intelligentie.
Met je spirituele intelligentie kies je tussen goed en kwaad, ben je creatief en zoek je naar de zin van je leven en treed je in contact met het hogere. Dromen, visies en aspiraties worden gestuurd door je SQ. We gebruiken spirituele intelligentie om bestaansproblemen te hanteren en daar mee om te gaan; problemen die ontstaan als we persoonlijk vastlopen. Het SQ biedt dan perspectief in de strijd die zich in ieders leven afspeelt. Onze SQ is onze intuïtieve gids en ons intuïtieve weten van zingeving en waarde in het bestaan. SQ voert ons naar de eenheid tussen de verschillen. Een persoon met een hoge SQ zal de ander liefdevol en oordeelsvrij benaderen. We hebben SQ nodig om inzicht te krijgen in wie we zijn, wat de dingen voor ons betekenen en hoe we op die manier voor anderen met hun eigen zingeving een plaats in onze wereld inruimen.

In het boek “spirituele intelligentie”van Danah Zohar en Dr Ian Marshall staat op bladzijde 19 enkele aanwijzingen voor een hoogontwikkeld spirituele intelligentie (vul zelf aan):
• Het vermogen om flexibel te zijn
• Een hoge graad van zelfbewustzijn
• Het vermogen lijden onder ogen te zien en ten goede aan te wenden
• Het vermogen pijn onder ogen te zien en te overstijgen
• Zich laten inspireren door visies en waarden en zelf ook inspirerend zijn voor anderen
• De onwil onnodig leed te veroorzaken
• De neiging om verband te zien tussen uiteenlopende zaken
• Holistisch denken
• Een uitgesproken neiging om vragen als Waarom? Of wat gebeurt er als? Te stellen en naar fundamentele antwoorden te zoeken
• “veld-onafhankelijk te zijn; het vermogen om tegen de conventies in te gaan

Op het internet zijn er verschillende zelftests te vinden om te kijken hoe het is met jouw IQ, EQ en SQ.
Bijvoorbeeld bij http://www.123test.nl of http://www.testheaven.nl of http://www.goodfeeling.nl .
Succes!

liefdevolle groeten Nico

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.

Berichtenonderwerp: Re: spirituele intelligentie = SQ
BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 13:22:47 
Groentje
Groentje

..

Laatst gewijzigd door Ceres op 13-12-2014, 17:49:27, 1 keer totaal gewijzigd.

BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 18:37:16 
Reus
Reus

En 146? :roll:

BerichtGeplaatst: 22-08-2006, 21:11:46 
Elf
Elf

Vast wel :P

BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 10:44:20 
Reus
Reus

Lieve Wenny en deniece,

Focus je niet te veel op de getalletjes. Mij zeggen de getalletjes niet zo veel. Het is maar een indicatie van of je wel of niet spiritueel intelligent zou zijn en de mate waarin, maar dat is slechts theoretisch. Wat mij veel meer zegt, is hoe je je spirituele intelligentie cultiveert en implementeert in je leven en tot uiting laat komen in je gedrag. In hoeverre kan je er wat mee en in hoeverre doe je er wat mee? Daar gaat het om.
En ik denk niet dat jullie je daar zorgen om hoeven te maken ;-)

liefdevolle groeten Nico

BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 12:35:03 
Reus
Reus

nico schreef:
Lieve Wenny en deniece,

Focus je niet te veel op de getalletjes. Mij zeggen de getalletjes niet zo veel. Het is maar een indicatie van of je wel of niet spiritueel intelligent zou zijn en de mate waarin, maar dat is slechts theoretisch. Wat mij veel meer zegt, is hoe je je spirituele intelligentie cultiveert en implementeert in je leven en tot uiting laat komen in je gedrag. In hoeverre kan je er wat mee en in hoeverre doe je er wat mee? Daar gaat het om.
En ik denk niet dat jullie je daar zorgen om hoeven te maken ;-)

liefdevolle groeten Nico

Ben ik het inderdaad wel mee eens. Alleen wanneer je zo'n testje doet en er komt een getal uit ben je vaak wel benieuwd wat dat dan zegt. Al gaat het daar uiteindelijk inderdaad niet om. :D

Liefs, Deniece!

BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 15:51:55 
Reus
Reus

Lieve Deniece,

Deniece:
Ben ik het inderdaad wel mee eens. Alleen wanneer je zo'n testje doet en er komt een getal uit ben je vaak wel benieuwd wat dat dan zegt. Al gaat het daar uiteindelijk inderdaad niet om.

Nico:
je kunt voor jezelf kijken naar wat je maximaal zou kunnen scoren op die test die je gedaan hebt. Als je 150 punten maximaal kan scoren en je hebt 135 punten geeft dit een andere uitleg/conclusie dan wanneer je maximaal 900 punten kan scoren en je hebt 135 punten. Ik heb geen idee welke test je gedaan hebt en wat de maximale score voor die test is. Ckeck it out, zou ik zeggen.

liefdevolle groeten Nico

BerichtGeplaatst: 23-08-2006, 16:27:07 
Dwerg
Dwerg

Sorry hoor, mijn mening is dat al die testjes onzin zijn. Misschien grappig, meer dan ook niet. Maar om serieus te gaan kijken in hoeverre je spiritueel bent ontwikkeld aan de hand van zo'n test gaat nergens over. Als je een test nodig hebt om te kunnen kijken in hoeverre je spiritueel bent ontwikkeld, lijkt het mij dat je nog een hele weg te gaan hebt. Wanneer je je ontwikkeld (spiritueel of anderzijds) zie je die groei zelf en daar is geen test voor nodig.

Met andere woorden, hoort dit topic niet eigenlijk onder Lekker babbelen i.p.v. Hoger bewustzijn?

BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 07:54:54 
Reus
Reus

@supernovA:

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.

@:nico leuke test ik had 148

gr jordy

BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 08:50:43 
Dwerg
Dwerg

Karjava schreef:
@supernovA:

gr jordy

@ Karjava:
Als je goed leest zie je dat ik begin met: mijn mening is dat..... Daarmee kondig ik al aan dat het een mening is. Met andere woorden mijn waarheid en hopelijk wordt dat ook gerespecteerd! (nice copy/paste, by the way! :wink: )

BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 08:53:47 
Reus
Reus

@ supernovA

ik denk zeg het even dat je dat niet uit het oog verliest er zijn mensen die er wel in geloven !

PS: meot egt beter gaan lezen had de woorden mijn mening waren me niet egt opgevallen ;)

lang leven Ctrl+C. Ctrl+V :P

gr karjava

BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 09:03:52 
Reus
Reus

Ben het wel met Jordy eens en het is altijd goed om iemand te hebben die de dingen ook van een andere kant bekijkt :D alleen geloof ik persoonlijk niet persé in zulke tests, het gaat er voor mij alleen om dat als je zo'n testje doet en er komt een score uit dat je automatisch wel benieuwd bent wat dat dan zegt, volgens de test of makers van de test haha. Er zijn zoveel testjes dat het inderdaad de vraag is in hoeverre ze kloppen, maar hoe dan ook... ieder zijn eigen waarheid toch :wink:

Liefs, Deniece!

BerichtGeplaatst: 25-08-2006, 13:25:43 
Reus
Reus

Hallo Supernova,

Je mag vinden van die testjes wat jij vindt, dat is prima. Ik respecteer je mening. Voor mij waren die linken naar die testjes puur als vermakelijk bedoeld. Voor mensen die het gewoon leuk vinden om hun SQ te testen, of gewoon uit nieuwsgierigheid, of als bevestiging van zelfkennis. Het is aan iedereen voor zich waar hij of zij het nut van die test voor kan gebruiken, denk ik. ;-) Maar om te zeggen dat het nergens over gaat vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Dat is op mijn beurt weer mijn mening. ;-)
Als je de inhoud van het topic nog eens goed leest dan snap je ook waarom ik het niet geplaatst heb bij “lekker babbelen”.
Verder kan ik me goed vinden in de meningen van Jordy en Deniece.
Bedankt voor al jullie reacties. LEUK!

Liefdevolle groeten Nico

BerichtGeplaatst: 26-08-2006, 16:41:13 
Dwerg
Dwerg

En toch blijf ik bij mijn mening, kort door de bocht of niet :wink:

BerichtGeplaatst: 27-08-2006, 09:05:46 
Reus
Reus

@supernovA ieder zijn eigen mening ;)

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00