Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 16:08:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 13-09-2006, 23:07:44 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-09-2005, 11:02:49
Berichten: 201
Locatie: Utrecht
Ik had hier laatst een discussie over, en denk er de laatste tijd nog weleens aan. Ik weet trouwens niet hoe ik moet beginnen, maar ik probeer het;

Ik noem even een voorbeeld op: Je fantaseerd over dat je met een ezel zit te praten. Je bent enthousiast over dit verhaal. De meesten verklaren je voor gek, maar jij denkt dat het de waarheid is. Je eigen waarheid. Het is je gevoel, zeg maar.

Mijn mening is; ook al "fantaseer" je dingen, het is jóuw eigen waarheid. Misschien druk je je gevoel uit, misschien meer?! Het hoeft/is niet allemaal verzonnen, het is een deel van je gevoel en waarheid.

Hoe denk jij hierover?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 14-09-2006, 08:48:03 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2004, 14:36:05
Berichten: 1136
Locatie: Huizen
Hey wobbel! ;)

Ik las laatst een boek van iemand met een BDE. Daarin werd door zijn vriend iets heel moois gezegd:

Citeer:
Je bent niet gek,' zei hij. ... Je hebt alleen iets meegemaakt dat je uniek heeft gemaakt. Het is alsof je een nieuw land met andere bewoners hebt ontdekt en je iedereen ervan probeert te overtuigen dat zo'n plaats bestaat.'

Uit: Gered door het licht, Dannion Brinkley.
In zijn boek Gered door het licht beschrijft Dannion Brinkley hoe hij op 17 september 1975 tijdens een telefoongesprek geraakt werd door een enorme stroomstoot als gevolg van een blikseminslag in de telefoonlijn. In de daaropvolgende bijnadoodervaring ontmoette hij een ‘Wezen van Licht’ dat hem verscheidene dozen der kennis liet zien, waarin hij de toekomst zag.


Snappie? En in de happinez 4 van 2006 staat een stuk over Marco Polo die China had ontdekt. En niemand geloofde hem, dat mensen met papier betaalden enzo. Of toen de wereld plat was en iemand ontdekte dat deze rond was, wie werd er toen iet voor gek verklaard?

Ik zeg altijd maar: ik ben OF hartstikke gek of hartstikke wijs in dit leven. Ik zal er pas 100% achter komen na mijn dood.

Liefs
Kim

_________________
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."

-Dr. Seuss-


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 14-09-2006, 11:42:43 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Ik geloof dat ieder een soort van begrip heeft dat meegenomen wordt uit vorige levens. Dit zou je dus als jou eigen waarheid kunnen zien.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 14-09-2006, 18:39:57 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2005, 13:10:32
Berichten: 1363
Ik geloof zeker in een eigen waarheid, want als je iets denkt/gelooft is het voor jou waarheid. De wereld is zoals je de wereld ziet en iedereen ziet het anders, ik denk zelf dat dit voor alles geldt. Het is zoals je het ziet en dus is het voor jou waarheid. *logica* :lol:

Liefs, Deniece!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 28-10-2006, 13:39:16 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-01-2005, 23:07:13
Berichten: 100
Locatie: Leeuwarden
dreamcatcher schreef:
Het is zoals je het ziet en dus is het voor jou waarheid. *logica* :lol:


Ik denk juist dat dít een illusie is. Want vaak blijkt dat je iets helemaal niet juist ziet. Bovendien wordt het ook moeilijk om anderen te begrijpen, wanneer jouw visie waar is. Je wordt dan nogal snel een fundamentalist -en ik spreek uit eigen ervaring- :lol: Tenzij die waarheid van een ander natuurlijk ook waar is, of óók een illusie.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 29-10-2006, 19:50:18 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-08-2006, 16:11:33
Berichten: 242
Kyran schreef:
Bovendien wordt het ook moeilijk om anderen te begrijpen, wanneer jouw visie waar is


Whahah nu snap ik dat niemand mij begrijpt.. :cry: hahahah

En ik maar denken en denken...niemand begrijpt mij? :?
Logisch blijkt nu, dus binnenkort in de geschiedenisboeken terug te vinden:

De Waarheid = visie van Nike Spirit


Ik ga dus met je mee Wob..achter elk woord schuilt een waarheid...zo ook in een illusie ( denk bijv.dromen)


Liefs Nicole


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 31-10-2006, 22:13:11 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2006, 00:17:58
Berichten: 79
van Dale schreef:
waar·heid (de ~ (v.))
1 het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is
2 iets dat waar is => feit
3 ware geloofsovertuiging

1. De waarheid is afhankelijk wie het denkbeeld heeft, en is afhankelijk van het perspectief het denkbeeld
2. Het perspectief kun verschuiven door zorgvuldig bepaalde feiten weg te laten, of juist te introduceren. Feiten gebasseerd op de combinatie van andere feiten zijn dus ook vaak onderhevig aan de subjectiviteit van de feiten keuze in tegenstelling tot de vermeende objectiviteit van een genoemde feit.
3. Geloof is een mening die hopelijk van jezelf is, maar is vaak overgenomen van een ander. Geloof is geen weten en derhalve onderhevig aan de kleuring van diegene die dit geloof de wereld in heeft gebracht.

_________________
Zoals de waarheid aan het licht komt kaatst de spiegel hem terug.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 01-11-2006, 00:05:55 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 12-05-2005, 14:24:06
Berichten: 274
Locatie: hilversum
Ik denk dat een eigen waarheid wel degelijk bestaat, misschien nog wel veel meer dan wij denken. Ik denk wel ook dat dit best gevaarlijk kan zijn, dat je jezelf behoorlijk in de maling kunt nemen door niet meer open te staan voor het feit dat dit dus slechts jouw waarheid is! Vertrouw op je eigen waarheid, en leer van die van anderen?

_________________
Music is a world within itself, in a language we all understand.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 02-11-2006, 00:12:16 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2005, 22:16:31
Berichten: 386
Locatie: Utrecht
Wat is waarheid.

Is toeval waarheid of niet.
Is je creeert je eigen werkelijkheid waarheid of niet
Zijn we allemaal met elkaar verbonden of niet.

Mijn waarheid is nee, ja, ja (op bovenstaande vragen) en ik wil de bewijzen wel eens zien van het tegenovergestelde.

Ik kan me namelijk helemaal niks voorstellen bij een persoon die geloofd in toeval, niet zijn eigen werkelijkheid creeert en helemaal losstaat van de rest.
Dit leidt naar mijn idee 1 op 1 tot achterdocht, wantrouwig, afgunst, jaloezie, afkeer, haat, nijd, geweld enz. Je hebt immers niks te maken met anderen, daar sta je los van. Je creeert ook nog eens je eigen werkelijkheid niet dus anderen zijn altijd de schuldige van jouw ongemakken. Jij bent slachtoffer. Probeer dan maar eens niet achterdochtig of haatdragend te worden. Ik wens ze succes.

Welnu, vanuit ons diepste zelf zijn we helemaal niet achterdochtig of haatdragend tegenover iemand anders. Als je helemaal blanco iemand tegen zou komen. Je weet niks, kent niks van de persoon. Dan gedraag je je toch niet afkerig enzo naar die persoon toe?
De kern bestaat toch uit nieuwschierigheid, geïnteresseerdheid naar die persoon. Waarom? omdat je je eigen werkelijkheid creert. Want hoe kun je nou ins hemelsnaam niet nieuwschierig en geïnteresseerd zijn naar je eigen werkelijkheid?

En het idee dat je met elkaar verbonden bent, brengt je dus in de verste verte niet tot bovenstaand rijtje van achterdocht, haat, nijd enz.

De mate waarin er haat, afkeer, jaloezie enzo is, geeft aan de mate waarin we niet geloven in verbondenheid met elkaar. Dat een versterkt het ander. Het is een kwestie van de brongedachte veranderen in dat we allemaal met elkaar verbonden zijn.

Dat is voor mij DE waarheid. Dat je kunt kiezen om het tegenovergestelde te geloven is ook waar, alleen ben je dan werkelijk tevreden met wat je ervaart?

Groet, Thijs

_________________
It's all about communicate with yourself:
* Notice and accept your beliefs (overtuigingen).
* Notice and act to your impulses (ingevingen).
* Notice and remember your dreams.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 02-11-2006, 00:28:04 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2005, 22:16:31
Berichten: 386
Locatie: Utrecht
Marchello schreef:
van Dale schreef:
waar·heid (de ~ (v.))
1 het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is
2 iets dat waar is => feit
3 ware geloofsovertuiging


Kijk, bovenstaand mogen ze ook wel aanpassen.
Want hoezo "iets dat waar is". Volgens wie dan. Welke persoon hier op deze aarde verteld dan wat waar is. Wie verteld dan hoe een zaak is.
Wat is, hoe is, ik p-is.

De werkelijkheid kan alles zijn, dus wie zou dan eens moeten gaan vertellen hoe het is. Tja, een beetje moeilijke discussie als je maar 26 letters om iets te vertellen. Dat kan dus ook niet. Je kunt niet met 26 letters iets beschrijven hoe iets werkelijk is. Alles is oneindig en dat is dus onbeschrijfelijk.

Dus de definitie van waarheid:
"iets dat voor je zelf waar is. Waar je zelf in gelooft al dan niet in overeenstemming met anderen."

Wat dat betreft zou telepathie wel wat zijn. Datgene wat je bedoeld wordt dan (lijkt me) automatisch vertaald in hoe de ander denkt.

Dus als iemand een fiets een boom noemt en ik denk aan fiets, dan komt bij die persoon het woord boom op en weten we perfect dat het om dat ding met 2 wielen gaat. Geen centje onduidelijkheid.

Groet, Thijs

_________________
It's all about communicate with yourself:

* Notice and accept your beliefs (overtuigingen).

* Notice and act to your impulses (ingevingen).

* Notice and remember your dreams.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Je eigen waarheid...?!
BerichtGeplaatst: 02-11-2006, 00:43:00 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-10-2006, 00:17:58
Berichten: 79
De vandale schrijft -naar ik aanneem- een algemeen aanvaarde uitleg voor 'waarheid'. Dat is vaak handig om bij dit soort onderwerpen. Maar zelf heb ik er ook vaak een ander inzicht over.

Zelf noem ik het "perspectief". (basis van m'n onderschrift)
Iedereen ziet de wereld op z'n eigen manier, en wordt gekleurd naar eigen inzicht. Soms is het best interessant om het verhaal van twee mensen in conflict naast elkaar te leggen, er zijn twee waarheden die even waar zijn maar toch met tegenstrijdige belangen. Nog interessanter is als je het perspectief van de ander ziet, als je zelf met deze in conflict bent. Dat gebeurd soms met m'n vriendin. Op het moment dat we dat doorkrijgen (jammer genoeg ik iets eerder dan zij) is het conflict snel over, daar ben ik dan wel weer blij mee.

_________________
Zoals de waarheid aan het licht komt kaatst de spiegel hem terug.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl