Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:42:00

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Weten of creëren?
BerichtGeplaatst: 10-03-2007, 19:43:02 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 26-01-2007, 14:20:42
Berichten: 298
Wanneer weet je iets en wanneer creëer je iets? Hoe weet je het verschil?

Voorbeelden:
- Als iemand anders zwanger is kun je dat weten, maar niet creëren, wordt wel erg knap dan (bij jezelf + partner is weer een ander verhaal)
- Als je fietst over een ijzige vlakte, en je gaat ervan uit dat je onderuit gaat, zul je dat ook doen, je creërt het immers. Zelfde met proefwerken waarvan je denkt dat je gaat zakken..

Maar wat nu als je een situatie hebt waarin het beiden kan zijn? Bijvoorbeeld het denken dat er iets in de kamer is; weet je het dan of creëer je het?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Weten of creëren?
BerichtGeplaatst: 10-03-2007, 19:56:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2005, 13:10:32
Berichten: 1363
Ik denk dat je creëert en vervolgens weet (dat je creërt). 'Mijn leven is zoals mijn gedachten zijn', dat denk ik. Ik denk dus dat je gedachten werkelijkheid worden, zich manifesteren, en als je je daarvan bewust bent kan het 'weten' zijn, maar dan nog weet je dat je creëert, denk ik. *Is het wel te volgen?* :D;)

Liefs, Deniece


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Weten of creëren?
BerichtGeplaatst: 10-03-2007, 20:11:43 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Op de korte termijn is het heel simpel eigenlijk:
Je creëert iets wanneer er een logische redenatie aan vooraf is gegaan.
Weten is in dit geval het inzicht hebben. Daar gaat het namelijk om.

Bij inzicht heb je een abrupte gedachtenwisseling die niet logischerwijs te verklaren was.

Je weet het dus als er niet direct een redenatie aan vooraf is gegaan


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Weten of creëren?
BerichtGeplaatst: 12-03-2007, 21:40:09 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 26-01-2007, 14:20:42
Berichten: 298
Dank jullie voor de reacties.

dreamcatcher schreef:
Ik denk dat je creëert en vervolgens weet (dat je creërt). 'Mijn leven is zoals mijn gedachten zijn', dat denk ik. Ik denk dus dat je gedachten werkelijkheid worden, zich manifesteren, en als je je daarvan bewust bent kan het 'weten' zijn, maar dan nog weet je dat je creëert, denk ik. *Is het wel te volgen?* :D;)

Liefs, Deniece


Jahoor, prima te volgen! Maar creëren kan bewust en onbewust zijn; bijv. als mensen bang zijn omdat ze iets zien, horen of weten, en zich er niet van bewust zijn dat zijzelf dat hebben gecreëert. Dan kunnen ze het wel weten (bewust) en tegelijkertijd creëeren (onbewust). Maar kan ook zo zijn dat iemand anders het creëert en dat jij het alleen 'weet' (/voelt/ziet/etc). Blijkbaar is dan je eigen gevoel de enige graatmeter hierin (en dus antwoord in mijn eigen vraag).

flowwhenyouknow schreef:
Op de korte termijn is het heel simpel eigenlijk:
Je creëert iets wanneer er een logische redenatie aan vooraf is gegaan.


Niet altijd lijkt me. Je kan ook onbewust iets creëeren, zonder dat er uberhaupt een redenatie aan vooraf is gegaan (vanuit angst of zoeken naar grenzen/veiligheid bijvoorbeeld).

flowwhenyouknow schreef:
Weten is in dit geval het inzicht hebben. Daar gaat het namelijk om.
Bij inzicht heb je een abrupte gedachtenwisseling die niet logischerwijs te verklaren was.
Je weet het dus als er niet direct een redenatie aan vooraf is gegaan


Daar ben ik het wel mee eens. Weten is inderdaad inzicht. Maar toch kan inzicht wel juist weer het gevolg zijn van een logische redenatie. Als je met iemand praat en je samen je trillingspatroon kunt verhogen, kun je 'samen' op elkaars energietrillingen dusdanige inzichten krijgen, die op een of beide personen van toepassing zijn, en die toch d.m.v. redenatie zijn ontstaan. Ik denk dat beiden kan, zowel weten/inzicht door redenatie, als weten/inzicht zonder redenatie.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Weten of creëren?
BerichtGeplaatst: 14-03-2007, 18:13:38 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2005, 22:16:31
Berichten: 386
Locatie: Utrecht
Je creeert terwijl je niet weet. Er is een drang om meer te weten te komen over hoe je creeert.

Je creeert zoveel (alleen al in het topje van je vinger gebeuren miljarden dingen tegelijk). Weet je welke dat allemaal precies zijn, niet te bevatten in woorden. Symbolisch als je je ogen sluit, kom je in de buurt.

Ik vindt het woord weten ook meer richting het in hokjes stoppen gaan en regeltjes. We noemen een plank met vier rechthoekige stukken plank eronder een tafel en geen computer. Ik vind met een d ipv t. Hij vindt weer met dt. Weten is achteraf nadat je iets onderscheiden hebt. Het grappige is, is dat er in werkelijkheid geen onderscheid is.
Je zou zeggen dat je weet dat een stoel geen tafel is. In werkelijkheid is er geen verschil tussen een stoel en een tafel. Dus de vraag is dan wat zegt iets weten eigenlijk.

In feite kun je niet over creeeren spreken want alles is er al. Het lijkt alleen zo vanwege de situatie hier waar je voor gekozen hebt (tijd enzo).
Vanuit het ene geheel waar alles hetzelfde is, besluit bewustzijn om iets te ervaren en maakt onderscheid, vervolgens kiest bewustzijn voor iets automatisch niet kiezend voor het ander. Hiermee creeert het een drang naar ervaren van dat andere (want het mist iets omdat het nog altijd verbonden is met het geheel waar alles hetzelfde is).

Dit is een oneindige cyclus omdat vanuit iets wat altijd hetzelfde is altijd wel iets benoemd kan worden wat onderscheidend is. Zo zie ik het tenminste (vanuit één geheel, wordt een oneindig aantal kenmerken bedacht en ervaren). Alle ervaringen opgeteld maakt dat geheel. Zonder onderscheid geen geheel........(in feite hetzelfde als zonder links geen rechts.......). Dat gaat niet op voor "zonder slecht geen goed", want dat heeft met handelingen te maken waar iemand iets van vindt. links rechts is geen handeling ("Wat je daar deed was een linkse handeling", zegt niemand wat denk ik, of daar vindt niemand wat van).

Grt, Thijs

_________________
It's all about communicate with yourself:
* Notice and accept your beliefs (overtuigingen).
* Notice and act to your impulses (ingevingen).
* Notice and remember your dreams.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Weten of creëren?
BerichtGeplaatst: 15-03-2007, 20:40:08 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 26-01-2007, 14:20:42
Berichten: 298
Tiesvanlies schreef:
In feite kun je niet over creeeren spreken want alles is er al.


Daar kan ik me wel in vinden, maar toch ook niet. Ik ben het met je eens dat alles er al is. En met wat er al is, creëer je. Alleen dat wat je creëert kan best iets "nieuws" zijn, zonder dat er iets "nieuws" is bijgekomen.
Heel aards voorbeeld; een appeltaart bestaat uit meerdere ingrediënten, die samen, gebruik makend van elkaar en daarmee een evenwicht creëerend, de appeltaart vormen. Zonder de appels zou er geen appeltaart zijn, en zonder een geheel te vormen zouden er ook alleen losse ingrediënten zijn en geen appeltaart.

Een aparter (hetzij spiritueler) voorbeeld; als je twee mensen met een hoge trilling hebt die een gesprek aangaan met elkaar, kunnen ze, door afstemming op elkaars trilling, samen een veel hogere trilling bereiken waardoor er (voornamelijk) diepere inzichten kunnen ontstaan. De trilling is hierbij weer het ingrediënt, maar het product (inzichten) komt voort uit het "samensmelten" van trillingen waardoor er een hogere trilling wordt gecreëert. Op die manier ontstaat er iets 'nieuws', terwijl het is bereikt met wat er al is/was.

Tiesvanlies schreef:
Weten is achteraf nadat je iets onderscheiden hebt.


Ben ik het wel mee eens, mooi geformuleerd. Da's ook het hele doel van hokjes: het trachten te begrijpen en onderscheid kunnen maken tussen verschillende dingen. En daar ligt ook meteen het probleem: Gevoel kun je nu eenmaal niet in een hokje stoppen aangezien het altijd aan veranderingen onderhevig is. En aangezien je creëert met je gevoel (zelfs vanuit je bewuste gedachten creëer je nog (vaak) vanuit je gevoel, aangezien je gevoel je in eerste instantie het duwtje geeft ergens over na te gaan denken).


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl