Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 13:40:02

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 15-03-2007, 14:56:41 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Bij gebrek aan een wellicht betere plaats doe ik het maar even via dit-subforum:

Vanuit mijn belangstelling en uiteraard de lessen die ik verzorg over dit onderwerp, ben ik benieuwd naar het antwoord op de volgende vragen:

Wat zie jij als spiritualiteit?
Wat is voor jou de invulling van spiritualiteit?
Hoe geef je hier (in je dagelijks leven) invulling aan?


Om jullie niet te beinvloeden onthoud ik me even van het geven van mijn eigen antwoorden.
Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke reacties.

Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-03-2007, 08:24:57 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2004, 14:36:05
Berichten: 1136
Locatie: Huizen
DT schreef:

Wat zie jij als spiritualiteit?
Wat is voor jou de invulling van spiritualiteit?
Hoe geef je hier (in je dagelijks leven) invulling aan?

Nico


1. Leven vanuit liefde.
2. Het leven liefhebben.
3. Liefhebben in het dagelijks leven.

Liefs
Kim

_________________
"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind."

-Dr. Seuss-


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 19-03-2007, 03:25:10 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 01-01-2007, 19:43:29
Berichten: 78
Locatie: IJsselstein
Op het moment eerlijk gezegd even niet zo veel. Ben op het moment even niet zo heel fanatiek met m'n spirituele ontwikkeling. Zoals voorspelt in m'n jaarhoroscoop, die ik persoonlijk van iemand toegestuurd gekregen heb, zou dit een jaar van vooral intellectuele ontwikkeling worden en dat is tot nu toe dan ook helemaal waar. En dat bevalt me eigenlijk ook prima. :) Net met een studie psychologie begonnen, en ja dat is vooral wetenschap hé... maar ook dat is nuttige kennis! (Y)

Verder zijn er gewoon dingen in m'n leven gebeurt waardoor voor mij zeer duidelijk is geworden dat er absoluut meer tussen hemel en aarde is, en dat is voor mij op het moment best wel even genoeg. De spirituele tijd komt vanzelf wel weer.


Maar moet zeggen dat ik wel weer een beetje aan drang voel om aan bepaalde dingen te gaan werken en ook weer eens wat vaker te gaan mediteren enzo. Dat wel. :) Alleen ben er op dit moment gewoon even niet zoveel mee bezig. En dat hoeft natuurlijk ook niet. Het geloof is iig steevast verankerd in mijn wezen en dat laat ik ook niet los! :D


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30-03-2007, 06:08:34 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
of ik heb hele moeilijke vragen gesteld ...
of van alle deelnemers hier hebben er maar 2 een idee wat spiritualiteit is ...
of niemand durft hier, om welke reden dan ook, te vertellen wat voor hem/haar spiritualiteit inhoudt.


Op een forum met als naam SpiritueleJongeren mag je toch iets anders verwachten.

Omdat ik de vragen en antwoorden interessant blijf vinden, daag ik iedereen uit, hieronder alsnog eens te proberen te verwoorden wat spiritualiteit voor jou als persoon nu eigenlijk betekend.
De vraag lijkt me helder en foute antwoorden bestaan niet ... elk antwoord klopt!

Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30-03-2007, 08:56:13 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
DT schreef:
of ik heb hele moeilijke vragen gesteld ...
of van alle deelnemers hier hebben er maar 2 een idee wat spiritualiteit is ...
of niemand durft hier, om welke reden dan ook, te vertellen wat voor hem/haar spiritualiteit inhoudt.


Misschien vond niemand het topic interessant genoeg om op te reageren?
Je laatste vraag bijvoorbeeld, daar is al een heel topic over, ik geloof in Lekker Babbelen. En de eerste 2 vragen kan je niet zomaar eventjes beantwoorden.. Ik tenminste niet. Ik zie namelijk heel veel dingen als spiritualiteit. De invulling van spiritualiteit vind ik moeilijk om te zeggen, wat bedoel je hier precies mee?

Liefs,
Julia

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-04-2007, 12:48:46 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Dag Julia:
Citeer:
Misschien vond niemand het topic interessant genoeg om op te reageren?

Dat kan natuurlijk maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo erg. Als je met spiritualiteit bezig bent, wil je toch ook met anderen die er ook mee bezig zijn uitwisselen wat zij als spiritualiteit zien?
Dezelfde vraag heb ik op meerdere fora gesteld en doorgaans staan er binnen korte tijd 30 of meer antwoorden onder.


Citeer:
Je laatste vraag bijvoorbeeld, daar is al een heel topic over, ik geloof in Lekker Babbelen.

Dat wist ik niet en had ik ook niet verwacht: 'Lekker Babbelen' lijkt me daarvoor niet het geschiktste subforum. Ik ga er zeker even naar zoeken.

Citeer:
En de eerste 2 vragen kan je niet zomaar eventjes beantwoorden.. Ik tenminste niet.

Waarom niet? Als je bezig bent met spiritualiteit moet je tenminste enig beeld hebben van wat spiritualiteit inhoudt (voor jou) en op welke wijze je dat invult (zeg maar: er dagelijks mee bezig bent). De vraag lijkt me helder en het antwoord goed te geven (ook al zal voor sommigen meer dan 1 regel nodig zijn.

Citeer:
Ik zie namelijk heel veel dingen als spiritualiteit.

Dat is ook juist de reden waarom ik die vraag stel: Wat jij (en anderen) nu werkelijk zien als spiritualiteit. Iedereen ziet spiritualiteit namelijk als iets anders en het is interressant om te zien (lezen) wat iedereen als spiritualiteit ziet.

Citeer:
De invulling van spiritualiteit vind ik moeilijk om te zeggen, wat bedoel je hier precies mee?

Hoe je jouw spiritualiteit dagelijks vorm geeft. Veel mensen "zijn met spiritualiteit bezig" (expres tussen aanhalingstekens gezet) maar in hun dagelijks leven zie je daar weinig of niets van. Ik vind het interressant om te horen hoe mensen in hun dagelijks leven (zoals iemand in een ander subforum de vraag stelde "heb jij nog een leven naast spiritualiteit") laten blijken spiritueel te zien.

Je hoeft ook helemaal niet in 1 zin antwoord te geven op elke vraag, je hoeft zelfs niet elke vraag apart te beantwoorden. Schrijf wat je ervan denkt, dat is het meest interressant.

Wellicht ontstaat er dan (weer eens) een leuke discussie over spiritualiteit!

Groetjes,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-04-2007, 12:50:52 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
Kimminita schreef:
1. Leven vanuit liefde.
2. Het leven liefhebben.
3. Liefhebben in het dagelijks leven.

Liefs
Kim


Liefs,
Thierry


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-04-2007, 13:21:47 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Heej Nico,

Citeer:
Dat wist ik niet en had ik ook niet verwacht: 'Lekker Babbelen' lijkt me daarvoor niet het geschiktste subforum. Ik ga er zeker even naar zoeken.

(zoals iemand in een ander subforum de vraag stelde "heb jij nog een leven naast spiritualiteit")

Dus zijn er al topics over 2 vragen die je hebt gestelt :wink: Dat bedoelde ik ook meer met dat het interessant genoeg was, hoor, niet dat het onzin vragen waren ofzo. Maar die vragen kun je al ergens anders beantwoorden :wink:

Waarom ik de eerste vraag niet kon beantwoorden. Omdat ik dus heel veel dingen als spiritualiteit zie, te veel om eventjes hier neer te zetten.

En bedankt voor je uitleg van je 2e vraag, maar is dat dan niet hetzelfde als de laatste, eigenlijk?

Liefs,
Julia

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-04-2007, 22:26:36 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Leven vanuit onvoorwaardelijke Liefde voor jezelf, en alles om je heen.
Bewustwording van de scheppingskracht. Creatievermogen.
Eenheidsgevoel, Onafhankelijkheid.


Kus Brenda

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-04-2007, 05:53:08 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Julia zei:
Citeer:
En bedankt voor je uitleg van je 2e vraag, maar is dat dan niet hetzelfde als de laatste, eigenlijk?

Nee, dat is niet helemaal hetzelfde maar ik heb het antwoord iets verkeerd weergegeven.
Bij vraag 2 vraag ik naar hoe jij spiritualiteit voor jezelf vorm geeft (zeg maar: wat doe jij om jezelf spiritueel te ontwikkelen) en bij de laatste vraag vraag ik naar hoe je er (als het ware) buiten je eigen kamer mee omgaat, laat zien dat je spiritueel bent (in praktische en toepasbare zin dus).


Als er meer antwoorden komen, dan wordt het vanzelf ook steeds duidelijker.

Thierry schreef:

Citeer:
Kimminita schreef:
Citeer:
1. Leven vanuit liefde.
2. Het leven liefhebben.
3. Liefhebben in het dagelijks leven.

Liefs
Kim

Liefs,
Thierry

Dankjewel Theirry maar ik vroeg eigenlijk naar eigen ervaringen :shock:

groetjes,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-04-2007, 08:38:41 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
DT schreef:
Thierry schreef:[/color]
Citeer:
Kimminita schreef:
Citeer:
1. Leven vanuit liefde.
2. Het leven liefhebben.
3. Liefhebben in het dagelijks leven.

Liefs
Kim

Liefs,
Thierry

Dankjewel Theirry maar ik vroeg eigenlijk naar eigen ervaringen :shock:

groetjes,
Nico


Daar dit gewoon mijn hele leven omvat en die van anderen, kan ik niet spreken van 1 of 2 ervaringen..
Spiritualiteit is niet iets opzich (op het zelfstandig naamwoord zelf, na), maar omvat alles.

Dus mijn wedervraag aan jou nu: wat is jou invulling aan het woord "spiritualiteit"?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-04-2007, 15:19:13 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Okay, bij deze een kleine poging om een antwoord te formuleren:

Citeer:
Wat zie jij als spiritualiteit?

Spiritualiteit is voor mij het proces van
- acceptatie van jezelf;
- inzicht verkrijgen in jezelf (jezelf -echt- leren kennen zonder daaraan een waardeoordeel te hangen);
- keuzen maken en van de resultaten van die keuzen leren;
- je pad gaan en daarin te pogen een vol-waardig mens te worden (onder anderen door aan jezelf te werken);
ofwel kort gezegd: Spiritualiteit is voor mij de ontwikkeling naar het vol-lediger mens worden en uiteindelijk de ontwikkeling richting het goddelijke dat wij allemaal in ons dragen.
Aangezien ik gelijktijdig van mening ben dat het proces van spiritualiteit nooit eindigt (hier op aarde), is dat een levenstaak.

Zoals in bovenstaande duidelijk mag zijn, is spiritualiteit (in mijn visie) vooral een proces dat gebaseerd is op zelfkennis en het maken van keuzen en daarmee een behoorlijk persoonlijk gericht proces van zelfontwikkeling. Je kunt nu eenmaal geen keuzen voor anderen maken.
Anderen kunnen per definitie alleen baat hebben bij de door jou gemaakte keuzen die een voor jou gewenst effect veroorzaken waardoor jij je beter gaat voelen en je dus beter in de wereld staat / met de wereld omgaat.


Citeer:
Wat is voor jou de invulling van spiritualiteit?

Kijken naar elke keuze die ik heb gemaakt (zonder daarbij het onzinnige waarde-oordeel goede of slechte keuze te gebruiken) en proberen te leren van hetgeen die keuze mij heeft opgeleverd. Daarnaast kijken naar wat mijn omgeving mij aanbiedt aan leerprocessen en ook daarvan proberen te leren (zonder overigens de illusie te hebben dat dit altijd lukt en zeker niet de illusie dat het altijd leuk is).
Kijken naar elke reactie die ik vertoon en (als ik die reactie niet leuk vind) proberen daarin verandering aan te brengen door te zoeken naar de oorzaak van die reactie en door oplossing daarvan een andere reactie genereren.


Citeer:
Hoe geef je hier (in je dagelijks leven) invulling aan?

In ieder geval door mezelf onvoorwaardelijk te accepteren als de mens die ik ben en daarin mezelf toestaan van mezelf te houden. Het verleden niet mee te slepen maar te accepteren dat mijn verleden hetgeen is geweest, dat mij heeft gemaakt tot wie ik ben en daar het positieve van in te zien.
Mezelf niet veroordelen als een keuze niet oplevert wat ik gehoopt had dat die op zou leveren (dus geen goede en slechte keuzen definiëren maar gewoon alle keuzen een keuze laten zijn die altijd leidt tot een leerproces).
Op dezelfde wijze probeer ik me ook op te stellen naar mijn omgeving (alhoewel ik ook daarin niet de illusie heb daarin altijd te slagen en me realiseer dat ik soms heel plat Aardse/menselijke reacties te vertoon maar mezelf daarom niet veroordeel).

Ik realiseer me natuurlijk dat mijn reactie niet compleet is en ook nooit compleet kan zijn. Maar ook dat maakt niet uit.

Het lijkt me een aardige werkhypothese en dat is voorlopig voldoende.

Groet,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-04-2007, 19:59:13 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 29-03-2007, 13:35:45
Berichten: 8
Locatie: Naaldwijk
Citeer:
Wat zie jij als spiritualiteit?


Ik zie spiritualiteit als geestelijk ontwikkelen en actief ermee bezig zijn! Dus eigenlijk alles dat je niet doet met je lichaam (al stuur je vanuit je geest ook je lichaam aan). Daarbij komen dus verscherpte zintuigen ook om de hoek kijken.

Citeer:
Wat is voor jou de invulling van spiritualiteit?


De invulling van spiritualiteit is dus heel breedt voor mij en is dus alles dat ik vanuit de geest / ziel doe!!!


Citeer:
Hoe geef je hier (in je dagelijks leven) invulling aan?


De hele dag ben ik er dus mee bezig met elke beslissing elke gedachte elke uitspraak!!! Maak nog niet altijd de beslissingen die ik wil nemen maar toch valt het wel onder mijn dagelijkse invulling van spiritualiteit.

_________________
Leef hier, leef nu!!! Waar moet je anders leven? Verleden is geweest, toekomst is er nog niet, dus blijft alleen nu over toch???


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 11-07-2007, 18:32:05 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 14-01-2007, 21:07:04
Berichten: 10
Locatie: Leeuwarden
ik vond rust, in mezelf
daarna kwamen er hele andere gedachtes (positiever, anders)
een hoger bewustzijn, of hoe je het ook noemt
ik begon anders te denken, kreeg inzichten
zag en voelde andere dingen
en het begon allemaal met de rust denk ik, acceptatie ofzo.
dat denk ik xx


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl