Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:38:15

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 21-05-2007, 15:00:57 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Tijd; een interessant denkraam maar erg lastig over te communiceren.
Het hoogste dat je (denk ik) kunt halen is het (in beperkte mate) beschrijven van je eigen visie en dan stopt het.
Het zal wel weer een uitgebreide reactie worden en dan is het altijd de vraag of iemand het leest maar toch … ik probeer wat (losse) notities neer te krabbelen. Denk er bij het lezen aub aan, dat het mijn visie is en dus geen algemeen inzicht, wetenschappelijk onderbouwd stuk of een poging jullie mijn visie op te leggen. Het is slechts een bijdrage aan de discussie vanuit mijn werkelijkheid.

Ik begin maar met reacties op bijdragen, dan komt er al veel van mijn visie naar voren.

De Witte Engel schreef:

Citeer:
Want mijn werkelijkheid is jullie werkelijkheid

Niet alleen een boude maar ook onjuiste opmerking.
Je eigen werkelijkheid (even daargelaten of de werkelijkheid wel bestaat) bouw je op rond je eigen ervaringen, de kennis die je opdoet en de wijze waarop je dingen ‘vertaald’ (zeg maar het gebruik van de ‘zeef’ die doorlaat wat ‘begrijpelijk gemaakt kan worden’ en ‘weggooit’ wat ‘niet vertaalbaar is met de beschikbare vertaalprogramma’s’). Je bouwt dus als het ware een eigen illusie op rond de informatie die je ‘ontvangt’.
Aangezien een ieder een eigen ‘zeef’ heeft, is dus ook ieders ‘werkelijkheid verschillend en derhalve juist uitermate individueel.


Citeer:
Er isgeen andere tijd dan het nu !!!

Nogal discutabel. Alleen als je het kader aangeeft waarbinnen je deze bewering wilt doen standhouden kan namelijk bepaald worden op ze waar of niet-waar is. Economisch / maatschappelijk bestaat (bijvoorbeeld) tijd wel degelijk terwijl voor onze ziel tijd geen enkele waarde heeft.

Citeer:
Nu vraag je je mischien af hoe zit het dan met gister ofmet morgen ?

Wel grappig om te zien dat je de bewering poneert dat ‘tijd’ niet bestaat en gelijktijdig spreekt over ‘gister’ en ‘morgen’.
Citeer:
Dit zijn slechts verzinsels van jullie verbeelding. Oftewel Constructies van je verstand .

Op zich mee eens: alles dat je als werkelijkheid ziet zijn namelijk slechts illusies, verzinsels en dus constructies van ons verstand.
Daar is ook een heel simpele reden voor: als mensen hebben wij nu eenmaal noodzakelijkerwijs behoefte aan indeling / ordening anders worden we stapelgek. Wij construeren dus in onze hersenen een ‘werkelijkheid’ die het voor ons leefbaar maakt.

Citeer:
Nonexistent in de ultieme realiteit

Dat is ernstig de vraag, hetgeen je blijkbaar zelf ook inziet gezien je andere opmerkingen:
Citeer:
Tijd is geen continuum.Het is een element van relativiteit …

Tijd is inderdaad uitermate relatief maar dat betekent nog niet dat tijd niet bestaat! Het is slechts het kader dat bepaald of tijd wel of niet ‘bestaat’ (en dan staat ‘bestaat’ heel doelbewust tussen quotes)

Citeer:
Het is een element van relativiteit dat verticaal bestaat ,niet horizontaal

Waarom veronderstel je dat ‘vertikaal’ en ‘horizontaal’ wel bestaat?
Als je namelijk ervan uitgaat dat ‘tijd’ als dimensie niet bestaat, waarom zouden dan de andere dimensies (lengte, hoogte, diepte, afstand) wel bestaan? Zou je er dan niet vanuit moeten gaan dat geen enkele dimensie bestaat? Of juist: dat alle dimensies op hun eigen wijze juist wel bestaan?


Citeer:
Beschouw tijd niet als iets datvan links naar rechts gaat een zogenoemde tijdbalk dievan geboorte tot dood loopt voor ieder van jullie ,en van een eindpunt naareen ander eindpunt stroomt .

Of het nu van links naar rechts of van boven naar beneden of in een (meubius-)lus verloopt maakt niet uit. In ieder geval klopt je bewering niet omdat ze in tegenspraak is met zichzelf.
Als we een ‘nu’ als geboorte hebben en een ‘nu’ als overgaan, dan vinden daartussen allerhande zaken plaats die elk een eigen ‘nu’ hebben en dat impliceert als vanzelf een verloop (aangezien het niet allemaal geïsoleerde ‘nu’’s zijn maar ze aaneengeschakeld in een volgorde plaatsvinden) en daarmee een situatie die we gemakshalve aanduiden als ‘tijd’..

Kortweg gezegd: het nu zoals jij het min of meer omschrijft is niets meer dan een ‘moment-opname’, een enkel bevroren beeldje in een reeks van beelden / een film die je zou kunnen omschrijven als ‘tijd’.
Die ‘tijd’ moet er wel zijn want een enkel moment (een freeze-frame) is een stilstand, het ontbreekt aan beweging, aan leren, een ontwikkeling, aan evolutie (kortweg: aan verandering) en dat betekend automatisch ‘achteruitgang’ (in de meest milde omschrijving) of ‘dood’ in een wat correctere omschrijving.
Juist het gegeven dat al die freeze-frames elkaar (in een logische volgorde? We gaan namelijk hier op Aarde nooit eerst dood en worden daarna pas geboren) ‘opvolgen’ en zo voor ‘beweging’ zorgen geeft een aanduiding van tijd.


Citeer:
Je kunt je bewust binnen de Is-heid verplaatsen naar iedere 'tijd' of 'plaats' dieje kent .

Hoewel ik het niet oneens ben met deze opmerking ben ik het gelijktijdig niet eens met deze opmerking. De beperkingen van ons fysieke lichaam maken, dat je deze bewering niet zult kunnen staven (als je dat wel kunt kom ik graag een keer kijken en leren)
Beschouw je dit puur energetisch (of van de ziel, onze essentie, of hoe je het ook noemt) of binnen onze imaginatie (onze zelfopgebouwde individuele illusies) dan ben ik het weer volkomen met je eens.

Overigens: Hoewel ik me heel goed realiseer dat ik ook niet foutloos schrijf (laat staan: type) lijkt mij het tenminste enigszins controleren van taal wel prettig aangezien er in (geschreven) communicatie als heel snel misverstanden ontstaan en als dan de tekst ook nog dusdanig is dat je af en toe moet raden naar wat de schrijver bedoelde neer te pennen …

Op de reacties van Esha zal ik even niet reageren. Ze komen grotendeels met mijn reacties overeen.
De reacties van Excalibur (NB: het zwaard van koning Arthur dat uitsluitend door een rechtschapen persoon gehanteerd ka worden) laat ik maar even voor wat ze zijn: onbegrijpelijk.
Daarna komt er weer een reactie van De Witte Engel:

Citeer:
Tijd staat stil das mijn uitgangspunt ...want tijd beweegt niet maar jij bent het die vortdurend beweegt.

Maakt het dan echt iets uit wat we omschrijven als ‘in beweging’?
Laten we ervan uitgaan dat ‘tijd’ stilstaat … Hoe zouden wij dan in beweging kunnen zijn? Het (stilstaande) nu staat namelijk helemaal niet toe dat we bewegen omdat het een ‘bevroren moment’ is. Slechts als we ‘aannemen’ dat er een aaneenschakeling van ‘nu-momenten’ bestaat kunnen wij ‘bewegen’. Maar daarmee hebben we gelijktijdig weer iets gecreëerd dat we mogen omschrijven als ‘tijd’.
Zoals uit alles blijkt, is het wellicht wel slim om ‘tijd’ te omschrijven als een paradox (aangezien het in tegenspraak met zichzelf schijnt / blijkt te zijn) of zoals Tiesvanlies zei:

Citeer:
Tijd is onderdeel van dualiteit …

zoals ook voor en achter, boven en onder, gister en morgen, enzovoort bestaan.

Dat we vanuit allerhande denkwijzen proberen ordening aan te brengen en daarvoor (maatschappelijk? Economisch?) een kalander vormgeven gebaseerd op datgene dat we (op het moment van ontwikkeling) ten minste enigszins kunnen bevatten lijkt mij niet zo vreemd.
Hoewel we kunnen beseffen dat de kalender evenals ‘tijd’ ‘slechts’ relatief is, geeft het ons (lees: onze geest, onze hersenen, ons fysieke ‘zijn’) een houvast om te voorkomen dat we gek worden.

De opmerking van oceansoul begrijp ik wel maar lijkt me verre van relevant.
Ten tijde van het stenen tijdperk hadden ‘we’ geen horloges maar deelden ‘we’ toch onze dag in aan de hand van de stand van de zon, onze eerste vorm van tijdbeheersing / kalender. Later werden dat (zoals Julia mooi beschrijft) allerhande ‘werktuigen in de vorm van zonnewijzers, en dergelijke totdat we (technisch) in staat werden onze eigen indeling van ons bestaan met ons mee te dragen in de vorm van een horloge.
Dat gelijktijdig in het heden de ‘waarde’ van ‘tijd’ nogal overschat wordt en daarmee ‘leading’ is geworden voor het leven van het grootste deel van de mensen is natuurlijk nooit de bedoeling geweest. Het is echter wel inherent aan alles dat gemeengoed wordt en binnen ieders bereik waardoor het een eigen leven gaat leiden.
Julia zegt:

Citeer:
tijd is dus niet nutteloos, waarom zouden ze er anders op zijn gekomen? tijd hebben we nodig.

Daar ben ik het dus wel mee eens. Enerzijds kennen we natuurlijk het maatschappelijk / economisch denkraam dat ‘tijd’ (ordening) noodzakelijk maakt. Anderzijds de behoefte van onze geest / verstand aan ordening …

De daaropvolgende bijdrage van Julia is dan weer jammer aangezien ze niet relevant is en de reactie van Flowwhenyouknow daarop is even irrelevant. De conclusie:

Citeer:
Zoals je echter al zegt is het principe van 'tijd' een aspect van beschaving

vind ik in Julia’s bijdrage niet terug dus die zal van Flow zijn en is hooguit gebaseerd op het maatschappelijk / economische gebruik van tijd. Het is zonder meer een ‘aspect’ van beschaving maar daarmee nog geen ‘teken’ van beschaving.

Ten slotte zegt Sammi:

Citeer:
echter kent de ziel van de mens geen tijd

waarmee ik het weer volkomen eens ben.


Pfffffffft, al een hele lap en nog niet aan mijn eigen stukjes toegekomen.

Maar goed:

Binnen ons (fysieke) bestaan als mensen hebben we eindeloos veel afspraken gemaakt om als groep zijnde dingen te kunnen. Als iedereen zich namelijk beperkte tot de eigen werkelijkheid, dan zou communicatie onmogelijk zijn en vandaaruit alles dat ook maar enigszins met meer dan 1 persoon te maken heeft.
We leren dus van jongst-af-aan dat een ‘iets’ dat we ‘zien’ de benaming ‘rood’ heeft en een ander ‘iets’ dat we ‘zien’ de benaming ‘auto’ heeft. ‘Zien’ we beiden samen dan is het opeens een ‘rode auto’. Maar dat zegt niets over hetgeen we ‘werkelijk’ ‘zien’, integendeel: we gebruiken slechts dezelfde programmatuur om informatie te vertalen en zo te kunnen communiceren. Wat we ‘werkelijk’ ‘zien’ (voor zover we van ‘werkelijk’ en in dat kader ook van ‘zien’ kunnen spreken) beschrijft het zeker niet en het is zelfs bijzonder twijfelachtig dat we dat ooit zouden kunnen beschrijven. Om die reden bestaat er zoiets als ‘opvoeding’ en ‘onderwijs’ hetgeen ons toerust met programmatuur die ons bestaan vereenvoudigd. Dat het geheel dat we als ‘beeld’ opbouwen slechts een fictie is, is eigenlijk niet van belang.

Wij zeggen van een steen dat ze ‘hard’ is en van ‘water’ dat ze minder hard is en van gas dat ze heel erg doorlaatbaar is. Toch zijn ze uit dezelfde atomen opgebouwd, alleen is de een ‘dichter’ dan de ander. Toch is ook dat een optische / natuurkundige illusie aangezien de hoeveelheid ruimte / niets in een atoom vele malen groter is dan de hoeveelheid ‘iets’. Zo zijn wijzelf ook uit dezelfde atomen opgebouwd en zouden we dus door een stenen muur heen moeten kunnen lopen. Toch lukt dat niet (net zoals het ons niet lukt om van het ene ‘nu’ naar het andere ‘nu’ te gaan of in 2 ‘nu’s’ tegelijk te zijn). We bouwen dus zulke goede ficties op, dat ze zelfs ons fysieke lichaam beperken (wat maatschappelijk natuurlijk wel weer correct is).

In mijn visie is ‘tijd’ een contradictie in terminis (ofwel: in tegenspraak met zichzelf) omdat het zichzelf als ongrijpbaar vorm geeft en als absoluut overbodig en zinloos van groot belang is binnen ons menselijke bestaan.
In dat kader kun je dan weer stellen dat ‘tijd’ een compromis is aan hetgeen we wel en niet nodig hebben maar vooral om verandering te kunnen vastleggen (denk maar aan cel-verval)
Daarnaast is ‘tijd’ natuurlijk een heel maatschappelijk en economisch gebeuren: zonder tijd bestond er wanorde in de maatschappij en donderde onze economie geheel in elkaar (en hoewel er mensen zijn die geen behoefte hebben aan beschaving en tijd, lopen ook die doorgaans met een mobieltje rond).

Ergo: ‘tijd’ is een ‘bedacht’ iets, een handreiking aan de leefbaarheid voor ons zelf en de maatschappij in het algemeen. Een hulpmiddel dat zijn eigen bestaan bevestigd en gelijktijdig tegenspreekt.

Voor zover maar even.

Groet,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 21-05-2007, 17:47:29 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-05-2007, 18:11:44
Berichten: 25
Locatie: lichtenvoorde
Wat het begrip tijd al wel niet teweeg kan brengen.....
Zonder tijd gaat het leven ook wel door.
En zonder leven staat de tijd niet stil.

_________________
silence is one great art of conversation


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 29-05-2007, 13:47:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-05-2007, 18:11:44
Berichten: 25
Locatie: lichtenvoorde
Tijd als antwoord,
tijd als vraag.
Tijd om te werken,
aan jezelf, vandaag.

Tijd is nu,
tijd is toen.
Tijd om los te laten,
dat kun je doen

Tijd is stilte,
tijd is geluid.
Tijd om te beleven,
gooi het eruit.

Tijd is bewegen,
tijd is stilstaan.
Tijd is verwerken,
van de ballast ontdaan.

Tijd ben ik,
tijd ben jij.
Tijd om te groeien,
dat maakt je blij.

Tijd is donker,
tijd is licht.
Tijd om te stralen,
dan ben je ver

_________________
silence is one great art of conversation


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 30-05-2007, 11:42:56 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Leuk gedichtje oceansoul !

Tiesvanlies zei nog:
Citeer:
Dat is goed om te weten want ik vind het bijvoorbeeld leuk om af en toe een deja vu te ervaren (het objectieve bewijs dat tijd niet bestaat).

Daar ben ik het dus (het zal ook eens niet) niet mee eens.
Het beleven van een Deja Vu zou juist eerder bewijzen dat tijd wel bestaat. Als tijd niet zou bestaan, dan bestaat de toekomst ook niet en dus kun je ook niet vooraf iets beleven dat je later in een zogenaamd 'Deja-vu' nogmaals meemaakt. Je zou dan immers iets moeten beleven wat (wellicht) helemaal niet bestaat? Dat kan dus niet.

Overigen: In dat kader zou "helderziendheid in tijd" (*grin* een contradictie in terminus in dit kader bezien) ook niet kunnen bestaan en valt de toekomst ook niet te voorzien door para's.
(Daar ben ik het overigens wel weer mee eens aangezien ik van mening ben dat je nooit de toekomst kunt voorzien, hooguit een mogelijke toekomst. Alle keuzen tussendoor die plaatsvinden voordat die mogelijke toekomst ooit werkelijkheid wordt kunnen maken dat die mogelijkheid nooit zal bestaan. Meteen ook de reden waarom toekomstvoorspellen met bv tarotkaarten zelden - of nooit - werkt.)

groet,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 31-05-2007, 08:15:57 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
DT schreef:
Daar ben ik het dus (het zal ook eens niet) niet mee eens.
Het beleven van een Deja Vu zou juist eerder bewijzen dat tijd wel bestaat. Als tijd niet zou bestaan, dan bestaat de toekomst ook niet en dus kun je ook niet vooraf iets beleven dat je later in een zogenaamd 'Deja-vu' nogmaals meemaakt. Je zou dan immers iets moeten beleven wat (wellicht) helemaal niet bestaat? Dat kan dus niet.

Tijd, hoe wij het in deze maatschappij benaderen is absoluut. De toekomst waar jij het over hebt is relatief. Men kan wel een een benadering maken van de toekomst door middel van tijd, maar tijd an sich bestaat niet.
Het 'nu' waar 'De Witte Engel' het over heeft is het moment waarop de relatieve toekomst absoluut wordt. Een absolute toekomst bestaat dus niet en tijd gebruiken wij dus verkeerd.

_________________
You laugh at me because I'm different, but I laugh at you because you're all the same


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 31-05-2007, 16:43:12 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
flowwhenyouknow zei:
Citeer:
Tijd, hoe wij het in deze maatschappij benaderen is absoluut. De toekomst waar jij het over hebt is relatief. Men kan wel een een benadering maken van de toekomst door middel van tijd, maar tijd an sich bestaat niet.

En toch ... het deja-vu laat een absolute weergave zien van iets dat nog in de 'niet bestaande' toekomst moet gebeuren. Het heeft niets met benadering te maken.
Ergo is het deja-vu geen tijd-kromming in de maatschappelijke benadering maar juist in de absolute benadering (heel even raken 2 tijd-momenten/2 nu-momenten elkaar hetgeen door de deja-vu belever gezien is) en daarmee een teken dat tijd wel degenlijk bestaat.

Dat de toekomst relatief is ben ik geheel met je eens maar dat heeft minder met tijd dan wel met de tussenliggende keuzemogelijkheden en daarmee invloeden van mensen te maken.


Citeer:
Het 'nu' waar 'De Witte Engel' het over heeft is het moment waarop de relatieve toekomst absoluut wordt. Een absolute toekomst bestaat dus niet en tijd gebruiken wij dus verkeerd.

Als dat hetgeen is wat De Witte Engel probeert te vertellen is dat erg onduidelijk gebleven (voor mij althans) maar ik kan er wel redelijk mee uit voeten.
Dat wij tijd verkeerd gebruiken en een absolute toekomst niet bestaat ben ik geheel met je eens (maar dat heb ik al vaker verteld).

Groet,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 31-05-2007, 20:10:41 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
:roll: Stja het enige wat ik erover kan zeggen dat tijd is dat wat is.
Hoe de een de tijd beleefd is niet hoe een ander het beleefd.

Tijd bestaat zolang wij geloven en leven in de tijd. (maatschappij).
This denk ik maar net in welke dimensie je zit.

Maar lichamelijk zijn nog we wel verbonden aan tijd.....(wie weet verandert dat in de toekomst ook nog wel) Maar ik denk dat dit afhangt van waar we geestelijk in leven en geloven.

Tijd is voor mij de aardse klok, hetgeen wat ons in verleden en toekomst doet geloven. Maar uiteindelijk loopt alles synchroon. Als ik niet tijdgebonden ben ervaar ik astrale reizen zowel naar verleden en toekomst. Dus tja.....hahaha

zo kunnen we uren gaan discussieren. Maar uiteindelijk gaat het toch om ons eigen bewustwording. En we kiezen zelf uit dat wat nodig is tot onze eigen bewustzijn.

Groetjes Brenda

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 01-06-2007, 06:00:20 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Dankjewel voor je heldere bijdrage Brenda.
Mooie (min of meer) samenvatting waar ik het in ieder geval wel mee eens kan zijn.

Tijd gaat inderdaad over iets dat we geloven, zelf vorm geven, een illusie van ons verstand, maar daarom niet minder reeel voor ons lichaam (en maatschappij).
Dat onze geest op een geheel ander niveau werkzaam is en daarmee geen tijd nodig heeft is ook duidelijk. Dat op dat niveau (energetisch/psychisch) synchroniciteit bestaat (ik wilde er zelf niet over beginnen) is me ook helder en dat is juist hetgeen het gelijktijdig erg lastig maakt. Juist synchroniciteit (het gegeven dat alles gelijktijdig "is", waardoor Deja-vu en helderziendheid ook verklaarbaar zijn als een doorsteekje naar een ander nu) is lastig uit te leggen (althans: dat vind ik maar mischien dat iemand hier het heel simpel weet uit te leggen?).

We kunnen natuurlijk nog blijven door-discussieren (en eigenlijk hoop ik ook wel dat er bijdragen op dit topic blijven komen) en zo steeds meer helderheid (proberen te) krijgen over dit tegenstrijdige onderwerp.

Groet,
Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 28-06-2007, 14:21:57 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 28-06-2007, 10:16:47
Berichten: 2
Locatie: Amsterdam
Ik heb dit topic gelezen en denk dat jullie mijn weblog dan vast wel interresant vinden, het gaat namelijk over ruimte / tijd en het "nu" als grens van het universum.

http://rudolfhendriques.volkskrantblog.nl/

GrtZ Rudolfhendriques.

_________________
http://rudolfhendriques.volkskrantblog.nl/


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 29-06-2007, 10:28:38 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Interessante en boeiende discussie hier.
De discussie over tijd is een hele complexe en d’r is al veel geschreven.
Ik heb ook even "de tijd" genomen om te reageren.;-)

In mijn visie bestaat tijd als absoluut fenomeen niet. Tijd bestaat alleen als concept in ons driedimensionale denken. Tijd is in dat opzicht een manier van het EGO om grip te krijgen op de wereld. Tijd kan je hooguit onderverdelen in “kloktijd” en “psychologische tijd”, maar ook dit is slechts weer een poging van het EGO om iets complexs “be-grijpbaar” te maken. Kloktijd is in dit opzicht wel handig/nuttig en soms nodig in onze maatschappij bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak of het plannen van een vakantiereis, maar dat opzichzelf staand is nog geen bewijs dat tijd dan ook bestaat.
Daarin kan ik DT citeren: alles dat je als werkelijkheid ziet zijn namelijk slechts illusies, verzinsels en dus constructies van ons verstand.
Daar is ook een heel simpele reden voor: als mensen hebben wij nu eenmaal noodzakelijkerwijs behoefte aan indeling / ordening anders worden we stapelgek. Wij construeren dus in onze hersenen een ‘werkelijkheid’ die het voor ons leefbaar maakt.
Allen kan ik het niet met DT eens zijn wanneer hij schrijft dat het NU een moment opname is: het grappige is: het NU is oneindig: een constant NU en dat is volgens mij ook wat de witte engel bedoelt. Corrigeer me als dat niet zo is, Daniel.
Het verleden en de toekomst bestaan in feite ook niet, anders kan ik niet schrijven dat de tijd niet bestaat. Ook dit zijn concepten die voortkomen uit het 3D-brein.. Het is inderdaad wat Brenda al zei: tis maar net in welke dimensie je zit!.
Het druist ook in tegen de visie van de Advaita Vedanta. Dat is een oosterse filosofie dat ervan uitgaat dat de werkelijkheid niet opgesplitst is maar één is. Zo bestaan de dag en de nacht in absolute zin volgens de advaita eigenlijk niet. Het ene houdt het andere al in, het ene gaat in het andere over zonder van elkaar gescheiden te worden. Immers niemand kan mij, als we 24 uur buiten gaan staan EXACT aanwijzen wanneer de dag eindigt en de nacht begint! Zo is het ook met het verleden en de toekomst. Beiden bestaan niet; slechts in je herinnering en in je fantasie, dus in je verstand Alleen voor mensen die gewend zijn om in dualiteiten te denken bestaat het verleden en de toekomst wel. Maar dat zijn mensen die gewend zijn om vanuit de Derde Dimensie te denken. In de Vierde Dimensie is er veel meer sprake van Eénheidsdenken. Het verleden en de toekomst zijn één, en zijn verenigd in het NU, een soort zeropoint, waarin alles samenkomt; een eenheidspunt, vanwaaruit ook de deja vu verklaart kan worden.

Ik kan het ook eens zijn met wat flow schreef: Ik denk verder dat veel mensen wel weten dat tijd fictief is, maar dat ze zich niet beseffen dat het zo is.
Verder vind ik dat Ties van lies het mooi en vooral kort kan verwoorden.

Het is tijd om te stoppen! ;-)

Groetjes van een andere Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 29-06-2007, 21:27:57 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-06-2007, 09:08:51
Berichten: 35
In mijn ogen is tijd niet meer en minder dan energie.
Een energie die in onze demensie zo waargenomen wordt als wij nu doen. Buiten deze aardse incarnatie en buiten onze leerschool aarde bestaat tijd niet echt. Daar is alles nu

What de bleep do we know en down the rabbit hole zijn aanraders voor dit onderwerp...kwantumfisica

_________________
Ben de hoogste visie van jezelf, ten alle tijden!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 07-07-2007, 15:02:40 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
De witte engel schreef:
Namaste iedereen .

Na lange tijd van afwezigheid zal ook ik weer eens wat plaatsen.
Want na een lange zoektocht die nog steeds voorgaat ben ik tot
mooie inzichten gekomen betreffend de tijd endeze wil ik graag met jullie delen . Want mijn werkelijkheid is jullie werkelijkheid . Maar daarover een volgende keer meer :D

De tijd

Er isgeen andere tijd dan het nu !!! Dit heeft denk ik een ieder van jullievast wel eens eerder gehoort .Maar de braag isbegrijpen jullie ook wat dit inhoudt ? Dat ergeen tijs isbehalve deze tijd ,dat er geen ander moment is dan dit moment .Het nu is alles wat er is .

Begrijp jij zelf wel wat dit inhoud? Mag ik weten waar je dit denkbeeld vandaan hebt?

Citeer:
Nu vraag je je mischien af hoe zit het dan met gister ofmet morgen ? Dit zijn slechts verzinsels van jullie verbeelding . Oftewel Constructies van je verstand .

Gister of morgen zijn geen verzinsels. Met gister of morgen duidt je simpelweg aan wanneer iets heeft plaatsgevonden in deze realiteit. Want hoezeer je ook wilt geloven (en het kan best 'waar' zijn) dat alles 'nu' gebeurt, jij en iedereen ervaart nogsteeds een gister, nu en morgen. Lineaire tijd en tijdsaanduiding zijn nodig om te kunnen functioneren in onze wereld.

Citeer:
Nonexistent in de ultieme realiteit .
Alles wat ooits is gebeurt , gebeurt en zal gebeuren , gebeurt nu op dit moment .

Allemaal mooie woorden, maar ergens betwijfel ik of je dit zelf zo ervaart, of simpelweg hebt opgenomen, en eigen gemaakt.

Citeer:
dit zullen velen mischien niet begrijpen ....of anderen zouden mischien willen vrager om er dieper in te gaan dit zal ik hieronder doen.

hmmm...misschien iets minder (bedoel zowel onbedoeld) demigrerend de volgende keer?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 10-07-2007, 20:02:13 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Ik heb jullie reacties nog niet allemaal gelezen. Maar toch wil ik voor de geinteresseerden even mijn visie geven op de openingspost. Ik vind er een aantal dingetjes instaan waar ik me goed bij aan kan sluiten. Ons verstand is echt fucked up over het concept tijd. Sowieso zijn er verschillende dingen die wij onder de noemer tijd vatten.
In de reacties die ik snel doorgelezen heb ben ik ook de kalenders tegengekomen. Zoals iedereen weet is de gregoreaanse kalander zo verkracht dat er werkelijk niets meer van klopt. Voor ons lichaam is het niet goed om zo'n misvormde kalander te volgen. De maya's en azteken etc etc etc hebben een kalander gemaakt om o.a. het verloop van planeten vast te leggen. Dat noemden zij ook tijd. Dat is echter een ander soort tijd dan het concept tijd dat de Topicstarter aan wilde kaarten. Dit is het bedrof van straks of zonet.

In dat opzicht bestaat tijd inderdaad niet. Dit is absoluut niet met het verstand te bevatten, omdat tijd de brandstof is van het verstand. Het verstand loopt op tijd. Het verstand kan niet zonder tijd. Het verstand creeert tijd. het verstand creeert illusie. Tijd is een illusie. Bedenk jezelf eens een wereld zonder verstand. Daar is enkel nu. Niemand DENKT aan die vergissing die men gister maakte, of het tentamen dat men morgen moet maken.
Het is belangrijk om dit te beseffen, omdat AL je problemen gebasseerd zijn op tijd. Als je je klote voelt, dan ligt dat aan iets dat in het verleden gebeurd is, of dat ligt aan iets dat nog moet komen. Als je je kunt focussen op NU, echt NU (niet deze minuut, niet deze seconde, niet deze nanoseconde, maar alles in je op neemt ZONDER aan tijd te denken) dan heb je geen probleem. Dit gevoel is niet met de het verstand te bevatten, omdat je dit gevoel alleen kunt beleven wanneer je je verstand even uitschakeld. Dat gebeurd bijvoorbeeld wanneer het verstand de situatie niet kan bevatten. Als je bijvoorbeeld een zonsopgang ofzo ziet die zoo mooi is, lijkt de tijd even stil te staan, voel je ALLES om je heen, extase :D. Naja ik dwaal af! Het concept horizontale tijd bestaat m.i. niet nee. Maar het is niet bevatten omdat we ons hele leven ons verstand draaiende hebben op dit concept.
Ik wil het hier ff bij laten. Ik heb het puur op gevoel geschreven. als ik dit over lees dan gaat mijn verstand stijgeren('hier klopt niks van!'), maarja mijn verstand is dan ook degene die het vestand gecreeert heeft.

Nog 1 ding: stel je eens een wereld voor zonder verstand (enkel dieren en planten) daar is er ook geen vandaag en morgen! Enkel als je daar een mens in zet die terugkijkt en vooruit kijkt. Dus zonder verstand is er geen tijd. En verstand is vergankelijk, dat nemen we als we dood gaan niet mee!!

liefs!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 13-07-2007, 03:51:22 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-07-2007, 23:04:38
Berichten: 18
Locatie: Zeist
Euhm, HALLO!, leest íémand dit nog...wat een lappen tekst zeg!
Voor al die geintresseerden die het tot hier geschopt hebben, bravo! Het blijkt een heel interessant onderwerp te zijn. Zal ik ook een (klein) tijds duitje in het overvolle zakje werpen...

Ik heb net zo goed lang de overtuiging gehad dat tijd niet bestaat, behalve als culturele omgangsvorm tussen mensen (ik zie je morgen om half twee) of op zijn hoogst beweging in relatie tot bewustzijn en ruimte (inderdaad, what the bleep en down the rabbithole zijn aanraders. Ook Wolff´s Yoga van het Tijdreizen is leuk maar enigsinds technisch). So Far So Good zou je zeggen en eigenlijk niet erg afwijkend van wat veel van jullie lijken te voelen/ervaren in jullie zicht op het leven. Maar, euhm, nou heb ik hier een stok, en nu lijkt me dit onderwerp een uiterst geschikt hoenderhok (waarmee ik overigens niets wil impliceren over mijn achting van jullie allen zeer gewaardeerde collega sj-ers 8) ). Komt ie...

Wat nu als Tijd WEL bestaat. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar wilde weer even eigenwijs een tegengeluid laten horen en deze komt vanuit mijn eigen studies. Deze lijken te impliceren dat Tijd weldegelijk bestaat, alleen zien wij mensen met ons nog enigsinds beperkte visie op werkelijkheid en mogelijkheid slechts de bijwerkingen van Tijd. Deze bijwerkingen komen ons voor als lineair tijdsbegrip. Echter, dat we nu beginnen te begrijpen dat dit een aangenomen kijk op tijd is, betekent natuurlijk niet persé dat Tijd helemaal niet bestaat. Wat het écht is, hoe het écht werkt, wat het écht doet en waarvoor het écht bedoeld is....hmmm....dat weet ik niet...maar ik begin te vermoeden dat het een energiebron is...eentje die een fundementele basis vormt voor onze Creatie en van daar voorbij komt. En met de meeste Energiebronnen kun je werken als je er eenmaal een beetje inzicht in hebt... 8)

Hoe het werkelijk met Tijd zit, wordt hopelijk binnenkort voor ons meer begrijpbaar maar voor nu...hmmm....een leuke gedachte om eens over na te denken! Alle reacties zijn natuurlijk meer dan welkom...enne...als er toevallig een Bewaarder van de Tijd mee Surft, kan U ons wellicht vertellen hoe dat nu met Tijd zit...I mean come on! Were struggling here :D !

Time flies when you´re writing down stupid clichés - Seth!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: De tijd .
BerichtGeplaatst: 13-07-2007, 12:58:21 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 15-12-2005, 19:45:49
Berichten: 1407
Locatie: Westland
Wat als tijd inderdaad wel bestaat. Goeie vraag. Het is en blijft een zeer complexe topic.
In een stuk wat ik gevonden heb, gaat men er van uit dat tijd bestaat, maar niet zoals wij die ervaren. Tijd is GEEN lineair verschijnsel, maar het wordt beschreven als een tijdsGOLF. Ik heb iets interessants gevonden wat een wetenschapper over de tijd geschreven heeft. Hij schrijft letterlijk in “Ontheemde zielen ontwaken” het volgende::
We beschikken nu over aanwijzingen dat de evolutie in het universum zich inderdaad cyclisch voortbeweegt langs een spiraalvormig pad. Dat wil zeggen dat gebeurtenissen uit het verleden verbonden zijn met gebeurtenissen uit de toekomst alsof er een resonantie plaatsvindt tussen beide gebeurtenissen.
Russische wetenschapper Dr. Nikolai A. Kozyrev en aanhanger van de Auric Time Scale die de torsiegolf ontdekte, de spiraliserende golf die zich door de ether beweegt, was de eerste die heeft gesuggereerd dat er een relatie bestaat tussen torsiegolven en het fenomeen tijd. Hij noemde de torsiegolf de tijdgolf. (the Time Wave) Onafhankelijk hiervan veronderstelt ook Tom Bearden dat er een relatie bestaat tussen de scalaire golven (torsiegolven) en het tikken van de tijd.
Volgens een andere deskundige Dr. Smelyakov implodeert ook de evolutionaire tijd (niet de fysieke tijd). De evolutie zou plaatsvinden in afnemende tijdscycli waarbij iedere volgende cyclus een Gulden snede-fractie korter is dan de vorige. Als dit inderdaad het geval is dan moet de evolutionaire tijd wel imploderen en exponentieel culmineren in een crescendo: een einde der tijden. Wat ons te wachten staat aan het ‘Einde der Tijden’ blijft speculatief; het zou een transformatie kunnen zijn, een kwantumsprong in onze evolutie, wie weet? De eindtijd van de Auric Time Scale valt precies samen met de voorspelde eindtijd van de Maya-kalender.

Dit geeft al met al ook weer een ander interessant licht op de zaak.

groeten Nico

_________________
EQUILIBRIUM

IT'S IS ALL ABOUT BALANCE.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl