Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 22-12-2024, 23:25:50

Alle tijden zijn UTC+01:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Losmaken van matrealisme!?
BerichtGeplaatst: 04-05-2008, 18:42:38 
Nimf
Nimf

Hallo mensen!

ik zou graag met jullie willen discussieren over matrealisme en die invloed hiervan op ons dagelijks leven..

Zoals ik het op dit moment zie zit 90% van de mensen vooral in de westerse wereld gevangen door alles wat ze willen hebben, en maar blijven kopen. Neem bijvoorbeeld mijn ouders! Prachtige mensen, moeder heeft eigen praktijk voor reiki enz enz, en werkt daarnaast bij het CBS, m'n vader werkt als manager van een groot belgisch bedrijf.

Om mijn vader (en die van vele anderen) als uitgangspunt te nemen.

- Hij staat op
- Hij gaat werken
- Hij komt thuis eten
- Hij gaat TV kijken en dingen in/om huis doen
- Hij gaat slapen
- Hij betaald de rekeningen aan het eind van de maand.

(ERG BEKNOPT MAAR DE HOOFDPUNTEN STAAN ERIN)

Mijn vader zit zo vast aan alles wat hij heeft opgebouwd dat hij niet NU zou kunnen zeggen ik ga nu 4 maanden naar Afrika/India whatever... Dan kan hij zijn huis niet meer betalen en zn kinderen minder goed te eten geven, en zn auto moet die inleveren noem het maar op.

IEDEREEN HEEFT EEN VRIJE WIL maar zoals ik het zie wordt er vanaf onze geboorte ingestampt dat we moeten LEREN, WERKEN, en het grootste deel van onze tijd aan de opbouw van je carriere besteden.

Is dit het ware doel van het leven? Kunnen we in ons leven niet veel meer bereiken met een andere mindset gericht op elkaar en op de aarde? Moeten we individueel zoveel mogelijk geld, bezittingen, en macht verkrijgen door studies en werk?

Zo zijn er nog 1001 vragen maar ik moet nu zelf naar mn bijbaantje in een cafétje in Heerlen!
Om zelf deel te nemen aan de vragen waar ik hierboven mijn vraagtekens bij zet....

GreetZ Brian

Berichtenonderwerp: Re: Losmaken van matrealisme!?
BerichtGeplaatst: 05-05-2008, 13:12:36 
Elf
Elf

Goeie boodschap Brian!

Ik vraag me hier echter bij af wat je er concreet aan zou kunnen veranderen. Zoals ik het zie worden we inderdaad gedurende onze jeugd geconditioneerd door de verschillende waarden en normen die onze ouders en de maatschappij ons opdragen.
In bepaalde mate is dat gezond natuurlijk, anders zou je geen fatsoensnormen kennen, maar bij ons wordt het zo overmatig gedaan, je hebt geen ruimte meer om je eigen ding te doen!

Een grote rol daarbij speelt in mijn ogen het archetype van de vader. Michael Tsarion geeft daar goede voorbeelden van in zijn lezing t.a.v. 2012 (vanaf 1:10). Die lezing is echter wel in het Engels.
Net als bij je opvoeding laat je anderen altijd de verantwoordelijkheid voor jou nemen. Je ouders vertellen je wat je moet doen, de dokter vertelt je wat je moet doen, zo ook de leraar en de overheid.
Zelf verantwoordelijkheid nemen en werkelijk doen wat jij wil, is in dit systeem een hele opgave. Het is immers een ander pad dan jou voorgelegd wordt. Zoals je echter zelf ook zegt, je hebt altijd een vrije wil om daarvoor te kiezen. :)

BerichtGeplaatst: 05-05-2008, 18:14:13 
Elf
Elf

Ik zou het precies zo gezegd kunnen hebben Vision. Een tijd geleden kon ik me er ook druk om maken dat anderen zo onbewust leefden. Ik gebruik expres het woord bewust, omdat dit de sleutel is bij wat je zegt. Een groot deel van de mensen is zich niet bewust van de wereld waar in ze leven. Ze leven alleen in hun hoofd. Op die manier ga je kijken naar wat je NIET hebt, in plaats van wat je WEL hebt. Maargoed, zo worden we geconditioneerd. Vrijwel alles wat je geleerd hebt van school en televisie is grote onzin. Als je die onzin als waarheid gaat ervaren dan wordt je er als het ware in vastgehouden. Trapped in the system.

Ik schreef dat bewustzijn de sleutel is. Mensen hoeven zich alleen maar bewust te worden dat ze hun eigen leven op het moment niet leiden. Dan spreekt het hogere bewustzijn. Maar ik kan me voorstellen dat het voor onze ouders (de omschrijving van je vader zou zo over mijn vader kunnen gaan) heel erg moeilijk is, omdat ze nogal wat langer geconditioneerd zijn. Wanneer mijn vader het nieuws niet kan kijken wordt hij heel erg geirriteerd. Als ik hem dan na een half uur vraag wat er nou zo boeiend aan was kan hij geen antwoord geven. De volgende dag MOET hij er echter weer naar kijken van zichzelf. Alsie al niet in slaap valt... Ik kan hem niet uit zijn ritme halen. Hij alleen kan dat door zich bewust te worden voor de situatie. Daarom denk ik ook niet dat er heel erg veel is wat je kunt doen voor hen. Ik ben binnenkort ook afgestudeerd en heb ook nog geen behoefte om mijn mijn 40 (á 50)-jarige loopbaan van 38 uur in de week te gaan starten. Ik ga zometeen eerst reizen om te ervaren hoe heerlijk het is in sommige andere landen die minder materialistisch zijn, en daarna zie ik weer wel.

BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 07:57:37 
Elf
Elf

ik moet zeggen dat ik er zelf ook veel over nagedacht heb. en de meeste antwoorden zijn hier ook al gegeven.
maar ik probeer het in een ander perspectief te zien. Of standpunt.
Het matrealisme heeft ons wel gemaakt tot hoe of wat we nu zijn.
Met anderen worden is matrealisme een ander woord voor evolutie.
Steeds meer en steeds betere spullen willen hebben. Daar door zijn mensen ook altijd bezig met vernieuwen van spullen. Mijzelf als voorbeeld ben niet echt materialisaties.
Oke ik heb een tv en een ps3, en dat wil ik ook hebben. maar in anderen dingen hoef ik weer niet, zoals mooi auto, en nieuwe Gsm omdat hij nog beter is dan mijn oude.
Maar een beetje terug komend op de vraag.

ik zou graag met jullie willen discussiëren over matrealisme en die invloed hiervan op ons dagelijks leven..

onze maatschappij kan niet zonder matrealisme. Dat is mijn mening.
Je hebt tegenwoordig spullen nodig om vooruit te komen in het dagelijks leven.
Oké, ik hoor sommige nu al denken dat dit een verkeerde gedachten is om te verbanden.
Maar we zijn ons hele leven al geprogrammeerd. Op school goede punten halen dan krijg je een goede baan. Heb je werk zeggen ze dat je nog meer moet gaan studeren/cursussen of werken om meer te verdienen. Want wie veel verdiend heeft “status” of zo?
Dat kan je niet een twee drie veranderen en zeggen een tv hebben wij niet nodig en wat er in anderen landen gebeurt gaat ons niet aan. geleidelijk aan zullen wij wel veranderen en zeggen waar zijn we toch ons leven mee bezig geweest. Sommige zeggen 2012 gaat alles veranderen. Ten eerste laten we het hopen. Maar ik vind het dat we het ook zo kunnen bekijken, dat we vroeger altijd gewoon moesten werken en geen tijd hadden om rustig te kunnen filosoferen. Daarom hebben we het nu ons eigen makkelijker gemaakt om wel tijd over te houden. Maar alleen vullen we de tijd nu verkeerd in. Dus plaats te filosoferen of onszelf te “verlichten” gaan we zuipen computeren noemmaar op.

Maar ik zal nu ophouden anders heb ik dadelijk weer een boek geschreven.
Groetjes Carnesîr

BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 08:42:04 
Elf
Elf

Leuk topic

Deze vraag heeft mij ook eerder bezig gehouden. Het is net hoe je materialisme wil zien. Ik bekijk het positief. Je werkt, ontmoet mensen en groeit hierdoor. Je krijgt hiervoor een beloning waarvan je, je kunt voorzien van eten, kleren. Materialisme hoeft dus niet negatief te zijn zolang het niet een doel opzich is. Wanneer je, je afvraagt wat heb ik "echt" nodig om te leven en je beschouwd het als een beloning op je werk dan is het niet slecht.

Wat dat betreft is er niks veranderd. We zijn alleen niet meer de hele dag bezig om te jagen op dieren om vervolgens de beloning 's avonds op te eten. Wel is de balans zoek geraakt, maar die balans zal zich in de toekomst wel weer gaan herstellen, wanneer alles onbetaalbaar wordt door schaarste.

BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 17:31:11 
Elf
Elf

Carnesîr schreef:
Met anderen worden is matrealisme een ander woord voor evolutie.
Steeds meer en steeds betere spullen willen hebben. Daar door zijn mensen ook altijd bezig met vernieuwen van spullen.
Materialisme heeft ons gemaakt tot WAAR we nu zijn. Op het randje van de afgrond dus. Het heeft inderdaad voor veel vernieuwing gezorgd. Maar ik zie materialisme als iets wat niet duurzaam is. Er is veel vernieuwing gekomen, maar ten koste van miljarden mensen en 'de natuur' en 'het milieu'. De vraag is of je zulke veranderingen wil. Want nu ziet men dat ze niet duurzaam zijn en ondervinden we er hinder van. Het nederlandse landschap is bijvoorbeeld na de tweede wereld oorlog letterlijk verkracht. Evolutie gebeurt in de natuur, materialisme is een dwaalspoor vanuit de natuur naar waar we nu zijn. Vernieuwing kan ook bewust, maar dat kost tijd en geld en onze materialistische maatschappij heeft over het algemeen geen euro en geen minuut over voor natuur en duurzaamheid, omdat het geen geld op brengt op korte termijn.

Citeer:
Oké, ik hoor sommige nu al denken dat dit een verkeerde gedachten is om te verbanden.
Ik vind het inderdaad een grappig verband. Volgens mij hebben we een ander beeld bij materialisme 8) Ik zie materialisme zegmaar als een (hard gesteld) ziekte van de maatschappij. Als je het materialistische uit de maatschappij filtert dan blijft er inderdaad niets meer van de maatschappij over. Maar de vraag is wat je dan verliest? waarschijnlijk verlies je dan alleen de illusie dat materiaal er toe doet. Maar daar is bewustzijn voor nodig en hoe bewusteloos de maatschappij nu over het algemeen is, zijn we er inderdaad nog niet klaar voor. We zijn er denk ik wel rijp voor

Citeer:
Maar we zijn ons hele leven al geprogrammeerd. (...)
Dat kan je niet een twee drie veranderen en zeggen een tv hebben wij niet nodig en wat er in anderen landen gebeurt gaat ons niet aan. geleidelijk aan zullen wij wel veranderen en zeggen waar zijn we toch ons leven mee bezig geweest.

Een vlaag van bewustzijn en het bovenstaande gaat niet meer op. Al leef je 100.000 jaar in hetzelfde patroon, als je je er diep van bewust wordt dat het een verkeerd patroon is verander je meteen denk ik.

Citeer:
Maar ik vind het dat we het ook zo kunnen bekijken, dat we vroeger altijd gewoon moesten werken en geen tijd hadden om rustig te kunnen filosoferen. Daarom hebben we het nu ons eigen makkelijker gemaakt om wel tijd over te houden. Maar alleen vullen we de tijd nu verkeerd in. Dus plaats te filosoferen of onszelf te “verlichten” gaan we zuipen computeren noemmaar op.

Vroeger was er niet minder vrije tijd dan nu. Vroeger had je bovendien veeeeel meer sociale contacten dan nu. Nu de maatschappij zo geindividualiseerd is zijn we over het algemeen juist vreemden van elkaar geworden. Internet is een mooi medium als vervanger, maar dat is alleen om informatie uit te wisselen, terwijl sociaal contact m.i. toch een stuk meer waard is. Dat we gaan zuipen en computeren is denk ik om de wereld zoalsie is voor even te kunnen vergeten. het is namelijk niet makkelijk als materialist! ;)

Citeer:
Maar ik zal nu ophouden anders heb ik dadelijk weer een boek geschreven.

Dat is toch niet erg! :P

BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 20:28:41 
Nimf
Nimf

Vision schreef:
Citeer:
ik zou graag met jullie willen discussieren over matrealisme en die invloed hiervan op ons dagelijks leven

Prachtig zoals je materialisme schrijft als mat-realisme. Zo lijkt het een zwak aftreksel van realisme (wat het natuurlijk ook is).

Om kort te gaan: materialisme is geen menselijk (noch dierlijk) verschijnsel. Het zit NIET van nature in ons, het wordt aangeleerd.
Eigenlijk heeft dit alles te maken met de wijze waarop onze maatschappij functioneert en is opgebouwd. Sinds de industriele ontwikkeling, waarin de fabricage van artikelen op goedkope wijze via fabrieken werd uitgevoerd, werden mensen aangezet om ze te kopen. Het motto is simpel: zonder hoor je er niet bij.

Doordat de afname al snel de productie ging inhalen, werden de artikelen weer duurder maar … je hoort er nog steeds niet bij als je iets dat je buren hebben niet hebt. Dat is dan ook waar reclame op gericht is. Dingen zijn (zogenaamd) beter en dus moet je ze hebben (of je ze nodig hebt is iets volkomen anders). De artikelen van fabrikant x zijn een eurocent goedkoper dan van fabrikant y, dus moet je die van fabrikant x kopen, nodig of niet. Zonder auto kun je je niet verplaatsen dus …
Je kinderen MOETEN een heleboel hebben (merkkleding, een opleiding, dure kadoos, enz). Of ze die werkelijk willen hebben en of ze er iets aan hebben is onbelangrijk: de ouders wordt wijsgemaakt dat het moet.
Een dure opleiding? Opleidingen zijn duur door van alles dat NIET met de opleiding te maken heeft (ik zit zelf in het onderwijs dus …) en vaak willen kinderen helemaal niet studeren. Maar tja … het MOET. Een slimme meid is immers … en een goede man brengt VEEL geld binnen voor zijn gezin (2e auto, 3e vakantie, eigen huis, liefst vakantiehuis erbij) en dus als je als vent wilt meetellen …

In de loop van slechts enkele generaties is mensen wijsgemaakt dat ze ALLES moeten hebben en als ze het niet kunnen betalen dan kunnen ze altijd lenen en het toch aanschaffen. Daar staat natuurlijk tegenover dat alle contact met de natuur, ons eigen gevoel en welzijn verloren gaat maar dat maakt niet uit: als de kassa maar rinkelt.

De twijfelachtige grap is, dat je als vanzelf in een vicieuze cirkel terecht komt: Je MOET werken om te kunnen kopen en om meer te kunnen kopen moet je meer werken en om … (je snapt het al, hoop ik). En al die tijd blijven we via alle media vertellen dat het allemaal MOET.

Vergeet even niet, dat landen alleen bestaan op basis van wat er in dat land gekocht en verkocht wordt. En het aardige is: als je werkt betaal je belasting, als je verkoopt betaal je belasting en als je koopt betaal je ook belasting. Zelfs al je het weg wilt gooien moet je belasting betalen.
Wie is er dus het meest geïnteresseerd in veel handel? Juist …
Landen als Amerika zijn daar natuurlijk in de basis heel sterk in. Alles kan en alles is te koop, tegen de juiste prijs. En als de behoefte niet bestaat creëren we die. En vooral: Je hoort er (alweer) niet bij als je het niet hebt.
Nu zijn er natuurlijk veel meer belanghebbenden: de fabrikanten willen rijk worden (waarom eigenlijk?), de aandeelhouders willen rijk worden, de banken die hen het geld lenen willen rijk worden en JMDP (Jan-met-de-pet) die een paar zuur verdiende centjes wil sparen hoopt daar ook wat rente op te vangen.

En dat alles als gevolg van het ontstaan van GELD.
Toen er geen geld was en alles in ruilhandel plaats vond, bestond deze idiotie niet. Je ruilde als je iets NODIG had en anders gebruikte je je ruilwaar (meestal voeding of kleine objecten, schelpen, enzovoort) zelf.

Flowwhenyouknow zei:

Citeer:
Zoals ik het zie worden we inderdaad gedurende onze jeugd geconditioneerd door de verschillende waarden en normen die onze ouders en de maatschappij ons opdragen.
In bepaalde mate is dat gezond natuurlijk, anders zou je geen fatsoensnormen kennen, maar bij ons wordt het zo overmatig gedaan, je hebt geen ruimte meer om je eigen ding te doen!

Maar … normen en warden hebben hier niets mee van doen. De grap is dat we zonder geld (waarschijnlijk) meer en betere normen en waarden zouden hebben. We leven nu juist in een geld-gebaseerde cultuur die door de hebzucht normen en waarden laat vervagen.

Stefke zei:

Citeer:
Op die manier ga je kijken naar wat je NIET hebt, in plaats van wat je WEL hebt.

Klopt helemaal. In onze maatschappij is men gericht op wat men NIET heeft en wat men WEL heeft is al weer oninteressant geworden. Overigens is de ziekenzorg die we in het westen kennen daar een mooi voorbeeld van: In plaats van gezondheidszorg en het voorkomen van ziekte een ziekenzorg die zieken behandeld en dus aan ziekte verdiend! Als je gezond bent ben je helemaal niet van belang, er valt immers niet aan je te verdienen? Ziek moet je zijn !

Carnesîr zei:

Citeer:

Klopt ! Het heeft ons gemaakt tot hebberige wezens die geen enkel contact meer met zich zelf hebben en alleen maar meer willen hebben. Het heeft ons gemaakt tot een evolutievorm die een doodlopende weg is ingeslagen.
Citeer:

Onze maatschappij WIL niet zonder materialisme. Dat is wat anders. Ze kan er best buiten!
Het is “slechts” een kwestie van je bewust worden dat je aan de hand van de machthebbers (= diegenen die geld aan je verdienen) blind door het leven loopt terwijl je, als je je ogen opent, helemaal geen handje nodig hebt.

Citeer:

Nee, dat is niet waar. Dat is slechts wat ‘men’ je wil doen geloven. In werkelijkheid heb je die rommel allemaal niet nodig om een goed en gelukkig mens te zijn. En wat je ook denkt: het helpt je zeker niet vooruit te komen, integendeel. Het dwingt je harder te werken, meer te verdienen, zodat je nog meer rommel aan kunt schaffen.
Citeer:
Dat kan je niet een twee drie veranderen

Mee eens, dat kost tijd en veel bewust wording.

Ik betwijfel overigens nogal dat het magische 2012 er iets mee te maken heeft. Misschien is dat wel een grote reclame grap die ons moet aanzetten nog meer te kopen …

Miracle zei:

Citeer:
Je werkt, ontmoet mensen en groeit hierdoor. Je krijgt hiervoor een beloning waarvan je, je kunt voorzien van eten, kleren.

Maar DAT is geen materialisme. Materialisme is als je dingen aanschaft om het hebben, zonder dat je ze echt nodig hebt. Alleen maar om het “bezit”, om je beter, machtiger, enz. te voelen dan de anderen.

Stefke zei:

Citeer:
Maar ik vind het dat we het ook zo kunnen bekijken, dat we vroeger altijd gewoon moesten werken en geen tijd hadden om rustig te kunnen filosoferen. Daarom hebben we het nu ons eigen makkelijker gemaakt om wel tijd over te houden. Maar alleen vullen we de tijd nu verkeerd in. Dus plaats te filosoferen of onszelf te “verlichten” gaan we zuipen computeren noemmaar op.
Citeer:
Vroeger was er niet minder vrije tijd dan nu. Vroeger had je bovendien veeeeel meer sociale contacten dan nu. Nu de maatschappij zo geindividualiseerd is zijn we over het algemeen juist vreemden van elkaar geworden. Internet is een mooi medium als vervanger, maar dat is alleen om informatie uit te wisselen, terwijl sociaal contact m.i. toch een stuk meer waard is. Dat we gaan zuipen en computeren is denk ik om de wereld zoalsie is voor even te kunnen vergeten. het is namelijk niet makkelijk als materialist!

Inderdaad Stefke, zo is het maar net.
En inderdaad … het leven van een materialist is niet makkelijk en gaat niet over rozen. Het is een leven vol (nodeloze en nutteloze) zorgen dat je misschien ooit je bezit kwijt raakt of het gestolen wordt. Slaaaaaaapeloze nachten hebben ze er van!

groetjes, Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl

BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 21:57:31 
Elf
Elf

DT schreef:
Je kinderen MOETEN een heleboel hebben (merkkleding, een opleiding, dure kadoos, enz). Of ze die werkelijk willen hebben en of ze er iets aan hebben is onbelangrijk: de ouders wordt wijsgemaakt dat het moet.
Een dure opleiding? Opleidingen zijn duur door van alles dat NIET met de opleiding te maken heeft (ik zit zelf in het onderwijs dus …) en vaak willen kinderen helemaal niet studeren. Maar tja … het MOET. Een slimme meid is immers … en een goede man brengt VEEL geld binnen voor zijn gezin (2e auto, 3e vakantie, eigen huis, liefst vakantiehuis erbij) en dus als je als vent wilt meetellen …

Flowwhenyouknow zei:
Citeer:
Zoals ik het zie worden we inderdaad gedurende onze jeugd geconditioneerd door de verschillende waarden en normen die onze ouders en de maatschappij ons opdragen.

Maar … normen en warden hebben hier niets mee van doen. De grap is dat we zonder geld (waarschijnlijk) meer en betere normen en waarden zouden hebben. We leven nu juist in een geld-gebaseerde cultuur die door de hebzucht normen en waarden laat vervagen.

Ik had het over normen en waarden in de brede zin van het woord. Daarbij reken ik zaken als later een goeie baan hebben of studeren ook onder waarden en/of normen waar men in geconditioneerd wordt.

Verder staat de 'moeten' benadering mij een beetje tegen. Je kiest er toch echt zelf voor om met de massa mee te lopen. Bovendien denk ik dat de meesten, gezien de tijdsgeest van de afgelopen eeuw, liever de verantwoordelijkheid aan de overheid en industrie lieten in plaats van zelf de touwtjes in handen te nemen.
Mensen van tegenwoordig (en dan met name jongeren) zijn zich al erg bewust. Je wordt, - in mijn beleving - , echt niet meer zo raar aangekeken als je bepaalde factoren van de maatschappij laat voor wat het is :)
Dat heeft op zijn beurt dan weer te maken met de alombekende bewustzijnsverandering..

BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 22:52:06 
Elf
Elf

Citeer:
Je kiest er toch echt zelf voor om met de massa mee te lopen.

Dat denk ik niet. ALs je slaapt weet je absoluut niet wat je doet. Maar die duscussie is offtopic.

BerichtGeplaatst: 07-05-2008, 08:23:04 
Elf
Elf

het leuke vind ik nu dat de meeste zeggen dat je zonder al het matrealisme kan.

Maar het punt is hoe graag ik het zelf ook wil, je kunt niet zeggen dat je het niet meer nodig is of het slecht is. Het punt is dat ik zelf ook wel weet dat je zonder matrealisme kunt leven. Maar dat is het probleem niet.
De meeste spreken over hoe het moet zijn, maar kijken niet naar het punt waar we nu zijn.
Een omschakeling van zoon kaliber brengt heel wat teweeg en is op dit moment onmogelijk.
Als je gaat beredeneren van een perfecte samenleving dan is heel de wereld ver van het padje.
Dus je moet kijken hoe we nu leven en wat we nu kunnen doen.
En dat gaat in hele kleine stapjes en dus kan je niet in een keer alles omgooien tot hoevere dat mogelijk is. Al zou het wel kunnen bijv mirakel 2012 wat zou dat dan teweeg brengen?
Oorlogen, hongernoot, alle machtige mensen die hun macht verliezen?
Stel je voor, maar als het goed is gebeurt 2012 ook met kleine stapjes.

Maar mijn punt is op dit moment kan je niet alles weg halen wat de mensen hebben geleerd en gebruikt.

gr Car

BerichtGeplaatst: 07-05-2008, 08:24:29 
Nimf
Nimf

Citeer:
Flowwhenyouknow zei:
Citeer:
Antwoord DT/Nico:
Maar … normen en waarden hebben hier niets mee van doen. De grap is dat we zonder geld (waarschijnlijk) meer en betere normen en waarden zouden hebben. We leven nu juist in een geld-gebaseerde cultuur die door de hebzucht normen en waarden laat vervagen.
Citeer:
Antwoord Flow:
Ik had het over normen en waarden in de brede zin van het woord. Daarbij reken ik zaken als later een goeie baan hebben of studeren ook onder waarden en/of normen waar men in geconditioneerd wordt.

Goed dat je dat even toelicht. Je hebt wel een erg brede ‘zin van het woord’. Ik ben bang dat weinig mensen een goede baan of studeren onder ‘normen en waarden’ inschatten en dus zou hier (zoals gebeurd) eenvoudig een misverstand kunnen ontstaan.
Overigens ben ik het met je eens dat je zowel in studie als in werk geconditioneerd wordt en anderzijds: het MOETEN hebben van een goede baan en studeren is ook het gevolg van conditionering.

Citeer:
Verder staat de 'moeten' benadering mij een beetje tegen. Je kiest er toch echt zelf voor om met de massa mee te lopen..

Toch vind ik die “moeten”benadering wel passend. Je hebt namelijk op zich wel gelijk, dat een ieder zelf kiest om met de massa mee te lopen maar … als gevolg van langdurige conditionering en onder invloed van reclame, overheidsbemoeienis en ga zo maar door, heb je niet meer zo veel te vertellen. Je kunt je veel moeilijker onttrekken aan het meelopen. Zelfs hier op het forum, waar (voor een deel) mensen aanwezig zijn die (tenminste een beetje) wakker zijn geworden, zullen de meesten gewoon in het standaard stramien meelopen.
In mijn visie mag je dan best van ‘moeten’ spreken.

Citeer:
Bovendien denk ik dat de meesten, gezien de tijdsgeest van de afgelopen eeuw, liever de verantwoordelijkheid aan de overheid en industrie lieten in plaats van zelf de touwtjes in handen te nemen.

Natuurlijk is dat ook een factor die meespeelt. Het is alleen de vraag in hoeverre die factor ontstaan is als gevolg van de conditionering. Even ter vergelijking (en erg gechargeerd): vertel iedereen dat de kans dat je doodgeschoten wordt als je minister-president wordt, ongeveer 95% is … wie wil er dan nog minister-president worden? Er zijn nogal wat mogelijkheden om ‘de massa’ te beinvloeden dus …

Citeer:
Mensen van tegenwoordig (en dan met name jongeren) zijn zich al erg bewust. Je wordt, - in mijn beleving - , echt niet meer zo raar aangekeken als je bepaalde factoren van de maatschappij laat voor wat het is
Dat heeft op zijn beurt dan weer te maken met de alombekende bewustzijnsverandering

Inderdaad en zolang het niet al te extreem is of afwijkt van het gemiddelde wordt je aardig met rust gelaten, zelfs als je wat ouder bent. :D Gelukkig wel!

groetjes, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 07-05-2008, 08:39:15 
Nimf
Nimf

Carnesîr zegt:
Citeer:

Natuurlijk kan dat. Niemand zegt dat het eenvoudig zal zijn maar we kunnen best zonder bezit, zonder zaken die we niet direct nodig hebben. Als iedereen zou beginnen alleen datgene aan te schaffen dat echt nodig is (en daar mag wat mij betreft best 1 koelkast, 1 TV, 1 PC, 1 auto per gezin bij) dan vermindert te bezit-gerichte maatschappij al aanzienlijk.

Citeer:
Maar het punt is hoe graag ik het zelf ook wil, je kunt niet zeggen dat je het niet meer nodig is of het slecht is.

Waarom niet? Je hoeft niet eens te zeggen dat het slecht is, als maar inziet dat het een foute richting op gaat.

Citeer:
De meeste spreken over hoe het moet zijn, maar kijken niet naar het punt waar we nu zijn.

Ik geloof dat de meesten juist wel zien waar we nu zijn: op een verkeerd pad!
Citeer:
Een omschakeling van zoon kaliber brengt heel wat teweeg en is op dit moment onmogelijk.

Natuurlijk brengt die omschakeling veel te weeg maar waarom zou ze onmogelijk zijn? Ik ben van mening dat het prima mogelijk zou zijn dus ben ik benieuwd naar jou motivatie waarom het niet mogelijk zou zijn.

Citeer:
En dat gaat in hele kleine stapjes en dus kan je niet in een keer alles omgooien tot hoevere dat mogelijk is.

Ik ben met je eens dat, gegeven de omstandigheden, de ‘kleine stapjes weg’waarschijnlijk de meest zinvolle is maar dat maakt niet dat het niet sneller zou kunnen.

Citeer:
mirakel 2012

Heb jij informatie die wij niet hebben ? Over welk mirakel heb je het?

Citeer:
Oorlogen, hongernoot, alle machtige mensen die hun macht verliezen?

Mogelijk dat er hier en daar een beperkte oorlog uitbreekt maar als iedereen zich afzijdig houdt van bezit, zal dat snel voorbij zijn. Hongersnood? Waarschijnlijk niet meer dan nu het geval is. Het enige is dat het mogelijk op andere plaatsen zal gebeuren.

Citeer:
Maar mijn punt is op dit moment kan je niet alles weg halen wat de mensen hebben geleerd en gebruikt.

Dat vraagt ook niemand. De vraag is: kun je de mensen zover bewust maken dat ze afzien van VERDERE opbouw van materialisme (onnodig bezit) en daarmee de ingeslagen doordlopende weg ombuigen tot iets dat toekomst heeft.

Groetjes, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 07-05-2008, 10:32:15 
Elf
Elf

DT schreef:
Carnesîr zegt:
Citeer:

Natuurlijk kan dat. Niemand zegt dat het eenvoudig zal zijn maar we kunnen best zonder bezit, zonder zaken die we niet direct nodig hebben. Als iedereen zou beginnen alleen datgene aan te schaffen dat echt nodig is (en daar mag wat mij betreft best 1 koelkast, 1 TV, 1 PC, 1 auto per gezin bij) dan vermindert te bezit-gerichte maatschappij al aanzienlijk.

dus zeg je dat je en begin maakt. maar je hebt ook nog een auto, waarvoor heb je die nodig als je ook gewoon met een fiets kan gaan, maar die moet ook weer gemaakt worden in een fabriek , dus ik zeg paard en wagen :wink:

Citeer:
Maar het punt is hoe graag ik het zelf ook wil, je kunt niet zeggen dat je het niet meer nodig is of het slecht is.

Waarom niet? Je hoeft niet eens te zeggen dat het slecht is, als maar inziet dat het een foute richting op gaat.

ik zie wel dat het verkeerd gaat, maar de rest van de mensen moeten dat ook in gaan zien.
en dat is het punt. niet mijn visie maar de realiteit is waar het over gaat.

Citeer:

Ik geloof dat de meesten juist wel zien waar we nu zijn: op een verkeerd pad!

dus meer dan 50% van de mensheid :?

Citeer:

Natuurlijk brengt die omschakeling veel te weeg maar waarom zou ze onmogelijk zijn? Ik ben van mening dat het prima mogelijk zou zijn dus ben ik benieuwd naar jou motivatie waarom het niet mogelijk zou zijn.

Oke, nu ga je van iets uit, maar kijk eens om je het, probeer maar binnen 1 dag alles om te gooien.
Daar versta ik de maatschappij mee de mensen die anders denken, de beurzen over de hele wereld af schaffen, wat die zijn in een perfecte samenleving niet nodig. Als jij denkt dat je het binnen een week kan veranderen zonder dat mensen in paniek of anderen rare dingen gaan doen, wens ik je veel succes en dan kom ik je meteen feliciteren.
:D

Citeer:
En dat gaat in hele kleine stapjes en dus kan je niet in een keer alles omgooien tot hoevere dat mogelijk is.

Ik ben met je eens dat, gegeven de omstandigheden, de ‘kleine stapjes weg’waarschijnlijk de meest zinvolle is maar dat maakt niet dat het niet sneller zou kunnen. zie ^
l
Citeer:
mirakel 2012

Heb jij informatie die wij niet hebben ? Over welk mirakel heb je het?

je snapt wat ik bedoel informatie heb ik ook genoeg wat wil je weten :wink:

Citeer:
Maar mijn punt is op dit moment kan je niet alles weg halen wat de mensen hebben geleerd en gebruiken.

Dat vraagt ook niemand. De vraag is: kun je de mensen zover bewust maken dat ze afzien van VERDERE opbouw van materialisme (onnodig bezit) en daarmee de ingeslagen doordlopende weg ombuigen tot iets dat toekomst heeft.

ik denk dat het kan, maar dan moet je het niet in weken zien maar in jaren. dat er steeds meer mensen het gaan beseffen dat ze verkeerd bezig zijn. En dan gaan we geleidelijk aan naar de “perfecte samenleving”

Groetjes,Carnesîr

BerichtGeplaatst: 07-05-2008, 20:15:30 
Nimf
Nimf

* grin * Ik verwacht ook niet dat het in een dag kan. Zelfs niet in een jaar.
Het heeft een aantal genmeraties gekost om hier te komen. Laten we (hopenlijk) minder generaties gebruiken om weer terug te komen.

Juist om die reden zeg ik niet "paard en wagen" (waar halen we al die paarden vandaan?) maar liever eerst minderen: in plaats van 2 auto's in gezinnen maar 1, niet 3 TV's maar 1, niet ... je snapt wat ik bedoel?

Natuurlijk is het zo dat meer mensen de werkelijkheid in moeten gaan zien, bewust worden. Maar als niemand begint, start er ook niets.

Citeer:
Oke, nu ga je van iets uit, maar kijk eens om je het, probeer maar binnen 1 dag alles om te gooien.
Daar versta ik de maatschappij mee de mensen die anders denken, de beurzen over de hele wereld af schaffen, wat die zijn in een perfecte samenleving niet nodig. Als jij denkt dat je het binnen een week kan veranderen zonder dat mensen in paniek of anderen rare dingen gaan doen, wens ik je veel succes en dan kom ik je meteen feliciteren.

Als ik dat kon, was ik zelf de eerste die mezelf feliciteerde 8)
Helaas zal het niet zo gaan maar langzaam aan ...

Citeer:
En dan gaan we geleidelijk aan naar de “perfecte samenleving”

Ik weet niet of die samenleving perfect zou zijn. Eigenlijk betwijfel ik dat, zolang er mensen bij betrokken zijn :shock:
Maar het zou wel een stuk beter zijn (denk/hoop ik)

groetjes, DT/Nico

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig

BerichtGeplaatst: 03-06-2008, 21:44:14 
Groentje
Groentje

Ik blijf er ook maar overna denken.. :roll:

En zeker nu ik al 2jaar thuis zit met straatvrees ed, en dan vind ik heel de maatschappij al zo vreselijk met al die matrealistische dingen.. en tja ik zal er toch ook straks aan deel moeten nemen ;) maar dat ik daar al zo'n "hekel" aan heb helpt er natuurlijk ook niet bij om een leven op te bouwen ;)
Maargoed ik wil iets met dieren gaan doen, dat zie ik als mijn doel in het leven om dieren te helpen, dus zo zit ik toch in een soort middenweg, ik wil/kan/ga iets doen waar ik alles voor over heb maar toch doe ik dat in deze maatschappij.. en misschien/hopelijk ook ooit ergens in het buitenland.

Maar toch kan ik niet helemaal de middenweg vinden, al dat gezeur over dat cariere's en geld verdienen en "iemand" zijn het belangrijkste is in je leven komt mn strot uit..
Maar toch ben ik zelf ook gek op leuke kleren,schoenen en maakt niet uit wat te kopen.. dan boeit het me niet echt of iets nou van een heel duur merk is of wat dan ook zodat ik daar belangrijk mee kan doen oid, want ik koop wat ik mooi vind en niet omdat het een merk is of omdat ik anderen iets wil bewijzen met mijn uiterlijk.
Maar aan de andere kant kleed ik me natuurlijk wel leuk aan ed omdat ik graag heb dat mensen denken van die ziet er leuk uit oid ;)
En zo kan ik wel honderden paginas vol typen met van die tegenstrijdige dingen die me bezig houden :P
Want ik wil niet zo iemand zijn die uiterlijk vertoon het allerbelangrijkste vind en daarmee iets wil bewijzen maar toch besteed ik elke maand al m'n geld uit aan kleding ed.. ik kan voor mezelf niet echt een middenweg vinden daarin..
Maar ik draag bv ook geen leer of suede en koop alleen maar proefdiervrije producten (ben ook vegetarier), dus dat compenseert dan op de een of andere manier weer een beetje ;)
Maar ik denk dat veel mensen wel veel moeite zullen hebben met die middenweg vinden.. tenminste ik mag hopen dat ik niet de enigste ben die daar maar over door blijft malen :P
(Een beetje moeizaam getypt volgens mij maar ik kreeg het er even niet makkelijk uit zoals ik het in mn hoofd had:lol: )

Zo denk ik trouwens ook heel vaak na over hoe mijn kind later wil gaan opvoeden.. als ik al geen goede middenweg kan vinden hoe moet ik mijn kind dat straks het juiste leren? Maar hopelijk heb ik die middenweg tegen die tijd al gevonden dan.. Maar dat houd me wel bezig over hoe ik dat dan zou doen..
(ik heb/wil nog geen kinderen hoor, eerst maar eens een vriend tegen komen :lol: )

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00