Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 18-04-2024, 13:59:39

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 15-07-2007, 20:35:37 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-07-2007, 23:04:38
Berichten: 18
Locatie: Zeist
Lieve Allemaal,

Misschien een beetje een zwaar onderwerp, maar ben wel erg benieuwd hoe jullie erover nadenken en hoe jullie het ervaren. Ik zit al een tijdje te denken over de manier waarop ik mezelf ontwikkel, spiritueel gezien.

Ontwikkelen kun je mijns inziens op vele manieren hier benee (on earth) doen. Via raken klappen oplopen (hardship), nadenken (contemplation), hogere kennis bestuderen (for which I don't have an English translation at the moment :shock: ) en ga zo maar door...

Nou weet ik dat een ieder een eigen unieke weg te gaan heeft en op eigen wijze dingen doet en ook met eigen snelheid. Echter, in enkele discussies met een goede vriend wordt mij altijd gezegd dat ik te snel en te veel wil...iets waar ik het niet mee eens ben, vooral omdat ik voel nog "sneller" te kunnen. Mijn hoofd geeft de persoon enorm gelijk, echter mijn hart en intuitie verteld me dat ik alleen maar mijn eigen grenzen stel en zo snel kan gaan als ik zelf wil. It's just me holding I back...

Maar goed, mijn vraag was (tromroffel):

Hoe ontwikkel jij je? Wat zijn jouw methoden. Ga je er actief mee om, of laat je het je overkomen en leer je as you paddle along? Waar kom je vandaan en vooral wat heb je wellicht geleerd dat je met iedereen wilt delen? Hoe snel kun je je ontwikkelen volgens jou en wat wil je zelf bereiken? Spelen deze dingen uberhaupt een rol voor je? Werk je met idealen of juist niet?

Hmmmm, dat was blijkbaar geen één vraag, maar velen...ach ja, als je begint met typen...

Je hebt wellicht gemerkt dat niet al mijn onderwerpen op de juiste plek staan. Voor de moderators, als ze verplaatst dienen te worden, sorry voor de overlast. :oops: Sommige topics vind ik moeilijk te plaatsen in de aanwezige forumboxjes...learning as I go...

Veel typ plezier,
Seth

_________________
O Heer, maak mij een werktuig van uw vrede:
zodat ik liefde verspreid waar men elkaar haat,
dat ik vergeef waar men elkaar beledigt,
dat ik de waarheid spreek waar dwaling heerst,
dat ik het geloof breng waar twijfel terneer drukt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 16-07-2007, 15:51:09 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Hoi,

Lastige vraag. Hetgeen dat jij je afvraagd heeft mij ook een tijdje bezig gehouden. Ik 'doe' eigenlijk niet zoveel aan ontwikkeling. Toch ben ik de afgelopen jaren best veel veranderd. Vooral in mijn denken. Dit komt denk doordat ik met tijden veel lees. Soms een paar maanden niet, en dan weer een aantal weken achter elkaar. Op internet en in boeken... Ik zit wel te denken om een keer een reikicursus te volgen, lijkt me erg interessant!
Groeten!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 16-07-2007, 16:20:44 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-03-2007, 19:11:14
Berichten: 37
A Very Still Movement schreef:

Maar goed, mijn vraag was (tromroffel):

Hoe ontwikkel jij je? Wat zijn jouw methoden. Ga je er actief mee om, of laat je het je overkomen en leer je as you paddle along? Waar kom je vandaan en vooral wat heb je wellicht geleerd dat je met iedereen wilt delen? Hoe snel kun je je ontwikkelen volgens jou en wat wil je zelf bereiken? Spelen deze dingen uberhaupt een rol voor je? Werk je met idealen of juist niet?


Veel typ plezier,
Seth


Hoi Seth,
Ik ga een poging wagen om te antwoorden. Hoe ik mij ontwikkel, dat is een goede. Sommige dingen ontwikkel ik bewust door bijvoorbeeld actie te ondernemen en me op er op te focussen. Hoewel het een goeie strategie lijkt heb ik gemerkt dat de ontwikkeling anders en ook langzamer verloopt dan als ik onbewuster iets ontwikkel. Bijvoorbeeld met verschillende meditatie en visualisatie technieken, ik ging bewust ervoor om mij hier verder in te ontwikkelen. Terwijl wat energieoefeningen die ik gewoon spontaan ging uitvoeren mij veeeeel verder brachten. Hier onderscheidt ik ook een deel. Tevens weet ik dat koppig door blijven zetten niet werkt en verkeerd kan uitpakken. Ik ben zelf echt iemand van trial and error ofwel vallen en opstaan. Ik heb gemerkt dat ik hier veel van leer en tja hoe lullig het ook klinkt ik heb liever dat ik beide kanten leer kennen dan alleen het positieve.
Sommige dingen kom je gewoon op je weg tegen en ontwikkel je op zon moment ook en andere dingen moet je iets verder en dieper mee bezig gaan.
De snelheid van ontwikkelen....tja mijn eigen tempo. Veel blokkades betekend een langere weg etc. Het hangt van de context af (situatie etc). Ik kan een sneltrein zijn, waar anderen vaak commentaar op geven. Ik kan ook rustig aan overal langs wandelen.
Met idealen en doelen kun je best werken, voor mij werkt het niet. Ik heb ook eigenlijk maar één ideaal: to become, to change, to transform. Lekker breed gezien en I love it.

Verder ga ik er even niet dieper op in,wegens persoonlijke redenen.

Groet,
Basic

_________________
There's not only Light nor only Darkness, there's balance


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 17-07-2007, 09:53:44 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-07-2007, 16:28:19
Berichten: 23
Locatie: Groningen
Hello Seth.

Ik vind het fijn dat je een onderwerp als deze aankaart. Hoewel ik voor mijzelf hier niet een eenduidig antwoord op kan geven, waardeer ik deze uitdaging wel. Ik ben namelijk niet op een directe manier bezig met hóe ik mij ontwikkel(ik denk dat het metname erg intuïtief gaat). En in een nog mindere mate druk ik dit uit in een taligheid. De ervaring laten zich moeilijk uitdrukken in een taligheid. Maar nogmaals is dit een goede aanleiding om daar een poging toe te doen.

Waar ik mijzelf deels in herken is 'het te snel gaan' of in ieder geval het té snel wíllen gaan. Het probleem zit/zat voor mij dan met name in de ontkoppeling van de bestaande waarheden; in de loskoppeling van de énkel rationele waarheden. Dit is die zin 'hardship' dat al het geen ik ooit geleerd was ineens zijn monopolie positie verloor: het geheel is groter dan enkel het bewijsbare. Die omslag was op sommige punten vrij wanhopig. Maar daar heb ik uiteindelijk wel de vrede in gevonden en vanuit daar denk ik niet dat ik meer té snel of té veel wil. Zolang ik mij er nog steeds mateloos voor fascineer en ik mijn fysieke lichaam niet uit het oog verlies, zit het voor mij goed.
Ik leer metname door er in 1e instantie over te lezen/nadenken en dit vervolgens in 'praktijk' te voeren. In laatste instantie spreek ik er over, alszijnde een reflectie/evaluatie.

Ik denk er nog over na en kom er nog op terug.
Vrolijke groet,
Ronald


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 18-07-2007, 13:33:40 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 30-12-2005, 14:07:08
Berichten: 163
***************

_________________
**Sometimes I wonder, If today is the first day of the rest of my life, what was yesterday?**


Laatst gewijzigd door Ahavael op 29-11-2007, 06:48:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 20-07-2007, 17:42:45 
Je zou kunnen stellen dat de Natuur zich ontwikkeld, evolueert.
Hiertoe behoort ook de mens, zou je zeggen.

Ik ben iemand die zich meer bezighoudt met mijn Bron/Zelf/Bewustzijn, dan met datgene wat IK gecreëerd heb.

Daarvan uitgaande ben ik sterk van mening dat "ontwikkeling" in absolute zin/werkelijkheid niet bestaat. Het is immers door mijZelf gecreëerd, want Al is mijn creatie.

Sinds ik de Bron Zelve ben, is Al dat ik gecreëerd heb niet een noodzaak, eerder mijn keus.

Het Universum, zo geloof ik, ontwikkeld zich.
Het is een proces dat Ik op deze wijze wens te ervaren.

Dat houdt niet in dat het móet, ontwikkeling is onontkoombaar in dat geval.
Zelfs een "degradering" is ontwikkeling.

Hoe ontwikkel ik mij?

Ik ben hier niet bewust mee bezig, want het gebeurt vanzelf en het is niet noodzakelijk.


Groet,

Elcon


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 25-07-2007, 16:18:26 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 23-03-2006, 19:03:00
Berichten: 311
Locatie: Engeland
Ik probeer vaak gewoon iets "nieuws". Althans: Wat voor mijn bewustzijn nieuw is... Ik weet niet of het wel écht nieuw is, maar dat even ter zijde.
Ik wacht gewoon meestal af. Iemand die hulp nodig heeft, of als ik zelf weer wat nieuws tegen kom, zulk soort situaties. Die situaties zijn er voor mij om nieuwe dingen te proberen... Eigenlijk ga ik puur op mijn gevoel af, op dat moment, als het gaat om wat ik moet doen... En zo kom je steeds meer te weten over je grenzen etc.

Maar nu vind ik niet dat dat alleen maar de ontwikkeling overdekt. Dagelijkse situaties als een probleem op je werk, emotionele dingen, het "vinden" van (een) "nieuwe" liefde, school waar niet alles loopt zoals moet, problemen thuis [al dan niet met je familieleden]... Ook daarbij ontwikkel je, in mijn ogen, je hogere bewustzijn [en je hogere zelf] want die dingen blijven je bij, ook in [zoals ik het zie] "volgende levens". Dan gebruik je wat je "dit leven" hebt geleerd, daar weer.

Je blijft dus telkens wel ontwikkelen. Of het nu is op het vlak van het dagelijks leven [daarmee bedoel ik non-spiri dingen] of op spiritueel vlak, het ontwikkelen van je hoger bewust zijn (en hogere zelf) staat nooit stil. Zelfs niet als je de top hebt bereikt en het dal weer in gaat, of wanneer je even vlak verder gaat. Je gaat namelijk gewoon verder...

_________________
Niet terug, maar als je me kent, stuur een pb/email via hier als je wil :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 30-07-2007, 13:51:43 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Alles gaat sneller als je, je gewoon laat leiden. Als je iets wilt forceren word je tegen gewerkt. Alles gaat zo, zoals het moet gaan niet sneller en ook niet langzamer. Het is gewoon oorzaak en gevolg. Pas wanneer je er aan toe bent gaat je ontwikkeling sneller. simpel weg omdat je er voor openstaat.

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 08-08-2007, 08:26:28 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2007, 13:29:06
Berichten: 69
Ik ben RK gedoopt op wens van mijn opa, en ben RK opgevoed.
Ik heb eigenlijk nooit wat gehad met de bijbel of het RK geloof en ben na een bezoek van een entiteit erg opstandig geworden thuis. Maar over de entiteit praten was geen optie.
t begon toen ik klein was met uittreden, visioenen en onverklaarbare voorgevoelens. Dat heb ik door veel onbegrip uit de omgeving weggestopt. Maar nooit afgesloten. In plaats daar van ben ik meer bezig gegaan met de natuur, kleuren, tarotkaarten, numerologie en astrologie.
Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik verhuiste van streng RKdorp naar een gehucht waar veel mensen van 'de vergadering' woonde. Maar ook dat voelde niet goed. Weer veel onbegrip en nog meer vragen 'wie ben ik?' 'Waarom 'ben ik anders?' 'Waarom voelt een ander niet wat ik voel?' En nog vervelender waarom kan ik het niet uitspreken maar wel opschrijven?

Uiteindelijk na veel proberen, aanpassen en een hoop ellende heb ik de hoop opgegeven een doorsnee mens te zijn.
Met dat ik uit huis ging om m'n eigen leven te beginnen ben ik langzaam alle familietradities die voor mij niet goed voelen te breken. Zo zijn onze kinderen niet gedoopt en niet vernoemd naar familieleden.
Ik ben anders, ik voel en ervaar dingen anders en ja dat is soms lastig maar ik heb voor mijn 'eenzaamheid' een levenskracht gekregen die niet meer te stoppen is. Ik heb me daar aan over gegeven, vertrouw op m'n innerlijke Ik. En wat de buitenwereld nou vind van m'n levensstijl, who cares?

Ik koop boeken waarbij ik meteen een gevoel heb 'die moet ik hebben' En of ik die nou meteen lees of eerst een half jaar in de kast heb staan. Ik heb wel gemerkt dat als ik de snel wil ik het niet 123 doorheb. Ik begrijp wat er staat, maar ervaar het nog niet waardoor het nog geen deel van mij word. Lees ik het boek een tijd later nog eens heb ik het ervaren en zie de ritmes en synchroniteit met het dagelijks leven.

Dat geeft een enorme boost en inzichten, die weer voor vragen zorgt enz enz. Je bent nooit uitgeleerd. En als ik met echte vragen zit over het pad wat ik bewandel krijg ik meditatie bijna altijd directe antwoorden. Ook al zijn deze helemaal niet wat ik verwachtte en maakt het de zoektocht nog moeilijker.

Het is alleen lastig uit te leggen aan mensen die dit niet ervaren. In mijn directe omgeving zijn er nog geen mensen die net zo denken-leven als ik.
Mijn gezin is langzaam aan het veranderen. En de kleine toevalligheden beginnen bij mijn man ook op te vallen.

't Leven is een stuk rijker nu ik ruimte heb gegeven aan mezelf. En nu ik mijn eigen behoefte in beeld heb beginnen de behoeften van anderen mij ook op te vallen en word het beeld van de maatschappij- wereld dusdanig te veranderen dat dat de volgende stap in ontwikkeling is. En wat daarna komt, ik heb geen idee.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 08-08-2007, 16:02:53 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Dit vind ik toch wel een mooie vraag.

Hoe ontwikkel ik mij........

Op dit moment.......ontwikkel ik mij door dingen los te laten en plaats te maken voor het nieuwe.
Ookal vind ik persoonlijk het loslaten moeilijker.

Maar door bewust te kijken naar wie ik ben, wat ik voel, en wat ik wil vanuit mijn bezieling en liefde voor mijzelf, doorbreek ik mijn eigen beperkende gedachte overtuigingen.

En wanneer ik een inzicht heb over mijzelf (ookal zijn die niet even leuk) merk ik dat ik steeds meer dankbaar wordt voor het leven... En mijn lichaam te zien als vrijheid met vrije wil, i.p.v. beperking......

Jah... :roll: .....zo is het voor mij :D .

:hart: Brenda

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 14-08-2007, 01:23:37 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 03-07-2007, 23:04:38
Berichten: 18
Locatie: Zeist
Lieve Allen,

Oprechte Dank dat jullie een stukje van jezelf hebben laten zien, ik hoop dat het anderen ook tot inspiratie mag dienen...

Seth

_________________
O Heer, maak mij een werktuig van uw vrede:

zodat ik liefde verspreid waar men elkaar haat,

dat ik vergeef waar men elkaar beledigt,

dat ik de waarheid spreek waar dwaling heerst,

dat ik het geloof breng waar twijfel terneer drukt.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 18-01-2008, 17:27:42 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-01-2008, 16:53:20
Berichten: 4
Locatie: Hengelo
Hee Seth,

weetje ik zit nu met dezelfde vragen(A)
maar ik denk dat het vooral belangrijk is om met beide benen op de grond te blijven!
en dat als je verder komt dat het dan vanzelf gebeurd,
het klinkt misschien raar maar sinds ik gister hier op deze forum ben gekomen ben ik heel anders tegen dingen aan gaan kijken, vooral dat de mensen tegenwoordig veelste zielig doen, zoals ik altijd zeg vallen mag, maar opstaan is een MUST!
maar dit gaat niet meer over je vraag :oops:
zelf denk ik nogal veel en analyseer ik veel dingen, en dat wil ook nog wel eens helpen.
wat ook helpt misschien tenminste voor mezelf is mediteren, soms is het net of je zomaar antwoord krijgt...

Greeetzz Ramon

_________________
Je innerlijke kracht is onbegrensd, zolang je er maar naar op zoek gaat!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 18-01-2008, 17:34:23 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Hallo,

Het klinkt voor de vaste forumlezers misschien als een cliché:
Met Schorpioen als ascendant, en Pluto als heerser van mijn Eerste Huis, ben ik iemand die alles nogal in zichzelf zoekt. Ik 'graaf' als het ware in mijn bewustzijn, bekijk mijn doen en laten, en observeer datgene wat anderen doen. Ik moet ook even denken aan de kaart die Sado voor mij legde tijdens'de tarotlegging: De Kluizenaar.
Ontwikkelen is een heel ruim begrip, maar ik denk dat de (voor mij) meest efficiënte methode is: in de spiegel kijken.

Vriendelijke groetjes,
Vyumae

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 18-01-2008, 19:37:32 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 28-12-2005, 10:43:19
Berichten: 2370
Locatie: Noord-Holland
Goh, deze vraag is niet echt simpel. Wel erg interressant. Ik ben niet bewust bezig met ontwikkelen, het overkomt me gewoon. Door hier vooral op het forum actief te zijn, boeken erover te lezen, praten met leden van dit forum. Heb veel van mezelf kunne leren en ben ervan overtuigt dat ik voorlopig nog niet klaar ben hiermee :roll:.

_________________
Weglopen van de waarheid is weglopen van jezelf.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Ontwikkeling
BerichtGeplaatst: 20-01-2008, 22:30:04 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2007, 19:16:51
Berichten: 452
Locatie: Rozenburg
De manier waarop ik mij spiritueel ontwikkel is één waar ik persoonlijk grote vruchten van pluk.

Het is eigenlijk heel simpel. Er is een bepaald idee, en dat kan meestal twee verschillende vormen aan nemen. Bijvoorbeeld, geesten bestaan wel, of geesten bestaan niet. Om er achter te komen (voor mijzelf) welke van de twee voor mij waar is, leef ik een maand lang alsof geesten wél bestaan, en een maand lang alsof geesten níet bestaan. Waar je dan al heel snel achter komt, is dat je beide ideeen kunt verdedigen en waterdicht kunt maken. Een mens kan zichzelf dus door zijn eigen intelligentie zich voor de gek houden. Als je dat op intuitief niveau begrijpt, kijk je ineens heel anders tegen de (mentale) wereld aan. Elk geloof, het maakt niet uit hoe waar of onwaar deze is, kan verdedigt worden.

Zo had ik bijvoorbeeld geen bijzondere moeite met van atheisme afstappen. Als die-hard atheist was ik constant bezig met het verzamelen van informatie tegen de theisten. Toen ik op een dag besloot eens te kijken hoe die theisten hun standpunten het beste konden verdedigen, raakte ik helemaal in de ban van argumenten vóór God. Uiteindelijk heb ik die zo sterk bevonden, dat ik het atheisme overboord heb gegooid. Echter, als ik zou willen, kan ik ook zo weer terugschakelen naar het atheisme, simpelweg omdat deze ook heel makkelijk te verdedigen is. Dat ik liever in God geloof is een gevoelskwestie: het voelt beter om het te doen. Dat is voor de meeste mensen dan ook vaak het doorslaggevende: het maakt niet uit of iets nu wel of geen 'sense' maakt, als het goed voelt, zal het wel goed zijn. Ik denk dat deze onkritische houding ontwikkeling heel erg tegenhoud. Als je veel mentaal bezig bent, word je automatischer 'sterker'; je ontwikkelt een bepaalde wil, je kunt beter je standpunten verwoorden, je bent minder snel in de war te brengen, etc. Uiteindelijk is het echter wel belangrijk om een balans te vinden tussen het mentale leven en het gevoelsleven. Bijvoorbeeld, een consequentie van die-hard atheisme en het aanhangen van enkel de harde wetenschap is dat het je doet stranden in een koude wereld zonder liefde waarin niemand vrij is. Als je zoveel over hebt enkel om gelijk te hebben, dan ben je amper menselijk meer. Juist het menselijke aspect van de dagelijkse realiteit kleurt haar. Op zoek naar de randjes van het mogelijke vergeet je dat je uiteindelijk zelf de vlakken in moet kleuren. De wereld is voor mij maar een bijproduct van mijn persoonlijke ervaring. Als je de wereld jouw persoonlijke ervaring op laat maken, raak je al snel verloren in chaos, want dat is uiteindelijk het karakter van de wereld. Als je elk klein dingetje je laat ontzetten, dan staat je leven in het teken van toevallige gebeurtenissen om je heen. Als mens heb je de wil en de vrijheid, mits je die beet durft te pakken, om een temperament te ontwikkelen waarmee je door het leven heen kunt zeilen naar de waterval van de dood.

Er zijn echter veel obstakels, rotsen in de rivier. Als mens heb je bepaalde tekortkomingen, die vreselijk zijn om onder ogen te zien. Bijvoorbeeld dat we er uiteindelijk allemaal alleen voor staan, of dat we uiteindelijk nooit vrij kunnen breken uit het egoisme, of dat we constant heel snel geneigd zijn onder invloed te staan van anderen of objecten om ons heen. Je wordt geboren, en niets wat je doet, is onder je controle. Je ziet de hele tijd iets langsvliegen, wat je uiteindelijk na een paar maanden kunt identificeren als je hand, en waar je nog later achter komt dat je die nog eens kunt besturen ook. Op dat moment denk je waarschijnlijk dat het niet erger kan, maar dan krijg je plots te maken met ziektes, onmacht, dood. Je beweegt in je leven echter van de conditionering weg en beweegt naar de vrijheid toe. Zelfs de mensen die het niet willen zullen uiteindelijk bevrijd worden van zichzelf. Je gaat weer op in je waar je vandaan kwam, wat voor substantie dit uiteindelijk ook mag hebben. Persoonlijk geloof ik in het Niets, maar dat is niet zomaar Niets; eerder een vage niet-bestaande zee van dingen die zouden kunnen zijn, en waar alles wat actueel is vandaan komt. Uiteindelijk is ons eigen bewustzijn iets wat geen fysieke ruimte in lijkt te nemen; de 'ik' is dus eigenlijk niet eens een fysiek-bestaand iets, dus dat er dingen zijn die niet-bestaan maar toch invloed uitoefenen is voor mij vrij duidelijk. Uiteindelijk is de complexiteit hiervan te groot om voor mij te bevatten; ik denk ook dat ik zonder de ultieme kennis van dingen dood zal gaan en dat ik deze nooit zal verkrijgen ook. Anderen zullen misschien de (in mijn mening arrogante) houding nemen dat ze dit wel zullen verkrijgen door maar genoeg te reincarneren. Voor mij is het echter simpel: je komt voort uit het Niets, je doet een poosje een beetje niets op de wereld (terwijl je geniet van alle aardse pleziertjes, of lijdt onder alle aardse perikelen, dat is uiteindelijk voor mij enkel een fundamentele keuze: kies ik te lijden, of kies ik te leiden?), en daarna keer je weer terug naar het Niets. Ik citeer Schopenhauer: 'het leven is een turbulente fase in het niet-zijn'.

Spirituele ontwikkeling draait om het maken van keuzes. Er is geen spirituele kennis of spiritueel gevoel: er zijn enkel keuzes. Kies ik daar wel in te geloven, en daar niet in? Laat ik me beet nemen door mijn gevoel of houd ik mezelf liever voor de gek via de logica? Ga ik vandaag eens wat doen aan mijn problemen of ga ik verder op de oude manier die geen resultaten oplevert maar die zo vertrouwd is? Uiteindelijk moet je zoveel keuzes mogelijk een keer gemaakt te hebben om verder te komen. Je verzamelt ervaring, die leidt naar nieuwe keuzes, en nieuwe dilemmas. Sommige keuzes leiden naar een persoonlijke verlossing. Elke keuze keert zich echter vanzelf tegen je. Alles waar je je aan vast houdt, groeit vleugels en vliegt weg. Het leven blijft altijd dynamisch, en voor de 'sterken' is het vaak een kwestie van anticiperen door constant te blijven meebewegen. De 'zwakken' raken meegesleurd in de stroom, vallen van het vlot, en zijn hun hele leven bezig weer op het vlot te klimmen terwijl ze alle kracht moeten zetten om niet kopje onder te gaan. Echter, of je nu op het vlot klimt, of dat je nu al verzuipend naar de waterval toe beweegt: uiteindelijk maakt het niet veel uit. Sommige mensen zijn eigenlijk al dood voor ze het einde bereiken, simpelweg omdat ze het opgeven en hun lichaam maar een beetje laten meedrijven.

Wat je zelf denkt dat waar is, is compleet irrelevant. De waarheid van de waterval en de stroming vormen een absoluut bondgenootschap. Je kunt geloven wat je wilt, maar het maakt uiteindelijk weinig uit. De realiteit is immers datgeen wat niet weg gaat als je stopt er in te geloven. Je vasthouden aan je eigen waarheden, halsstarrig hameren op wat jij denkt wat belangrijk is; daar verlies je alleen maar macht door. Net zo min maakt het uit om over te nemen wat een ander roept. De waarheid is phantomorphisch: constant vervormt hij zich, dat is zijn substantie. Sommige mensen verwerven hierdoor de illusie dat waarheid niet bestaat, en enkel is wat wij er van maken. Een grove fout, denk ik, waar door men wéér macht verliest. En hierbij doel ik vooral op spirituele macht: de kracht die een mens van nature heeft om iets aan zijn positie te doen. Spirituele macht is de mogelijkheid om je eigen tekortkomingen op te vullen met je eigen leegte. De mens is geen wezen met een gat wat opgevuld moet worden: de mens is simpelweg een gat. Ons bewustzijn bestaat bij gratie van het feit dat zich kan indenken wat niet-is. We redeneren vaak immers vanuit wat we niet hebben, van hetgeen wat bestaan mist. Op deze manier kunnen we anticiperen op wat komt; op deze manier ontwikkelen we geheugen en kennis. De hele tijd door onze eigen leegte te analyseren. We worden de hele tijd met onze substantiele neus op de leegte gedrukt. Dit mobiliseert de mens om dingen te doen. Omdat hij geen eten heeft, krijgt hij honger, en gaat hij op zoek naar eten. De gehele sociale behoefte draait om een permanente behoefte tot liefde van een ander, tot het hebben van de complementaire leegte van een ander, onder de pretentie dat - + - = +. Echter, de leegte blijft bestaan. In feite is het de leegte het residu van de onmogelijkheid van de mens om volledig te bestaan. De mens zit vast tussen geboorte en dood, hij zit vast tussen twee leegtes, en zoekt naar een manier om zichzelf te vestigen in de leegte. We neigen hierdoor om onszelf te zien als standbeelden, we denken in 'actualisaties', dat is om te zeggen, staten van zijn waarin we niet geconfronteerd worden met onze leegte als-zijnde potentialiteit. Bijvoorbeeld, we denken bij onszelf 'als ik dat nou zou hebben, dan zou ik echt gelukkig zijn!', dus, we denken in termen van, als X actueel is, dan Y. We menen dat zolang X actueel is, dus een standbeeld-idee, dan zal Y hier automatisch deel van uitmaken. Echter, we vergeten dat we voor altijd leeg zullen zijn; we kunnen geen standbeelden zijn. De tijd beweegt verder, of we nu willen of niet. Het najagen van allerlei dingen is wederom een vorm van opgeven van spirituele macht. Mensen worden hier vanzelf gigantisch moe van, hetgeen zich voornamelijk manifesteert in een enorm gevoel van onbehagen en ongelukkigheid. Spirituele macht is juist de leegte erkennen. De leegte, het niet-zijn, is het enige wat werkelijk bestaat, van nu, tot aan onze dood, en waarschijnlijk ook hierna.

Voor sommigen, schept dit een nog heviger verzet tegen de leegte. Anderen, waar onder ikzelf, zien hier juist de verlossing in, de bevrijding. Omdat er niets is om op te vullen, hoef je dit ook niet te doen; en je kunt je dus in alle vrijheid bezig houden met wat je denkt dat goed is. Vanwege de leegte, moet je jezelf ontwerpen. Er is geen enkel fundament, behalve het Niets. Wie bouwt op iets, ziet zijn bouwsel vanzelf de afgrond in storten. Omdat er geen enkele reden is om uberhaupt iets op te bouwen, doe je dit enkel als je zelf er enig nut van in ziet, met andere woorden, je schept je eigen bestaansreden. Ik denk dat alleen via diep besef van het dilemma van God je op een punt kunt aankomen waarop je dit kunt. Waarom schiep God de wereld, en alles er in? Waarom sloeg Hij dit niet gewoon over? Als je intuitief begrijpt waar de leegte en het Niets om draait, zie je waarschijnlijk ook wel in waarom. Iedereen die in termen als 'liefde' denkt zit er al meer dan een eeuwigheid naast. Dezelfde vraag, het goddelijk dilemma, is op ons van toepassing. Waarom zouden we? Waarom zouden we het niet gewoon overslaan? De mens die hier té vroeg mee geconfronteerd wordt, pleegt zelfmoord. De mens die hier op tijd mee geconfronteerd wordt, is voor eeuwig vrij.

Vrijheid is het enige spirituele goed.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl