Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 06:35:37

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: New age een controle systeem?
BerichtGeplaatst: 06-01-2008, 13:49:08 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Iemand zei laatst iets tegen mij wat mij toch bezich heeft gehouden. Eigenlijk zat er wel iets in.
Wat vinden jullie hiervan?

New age spiritualiteit,

"Een controle systeem van het collectief bewustzijn"

Ontvluchten van verantwoordelijkheid over eigen leven.
Gebasseerd op angst. Deze persoon vertelde dat mensen vluchten in newage wereld uit ontkenning van het zelf. Te veel zoeken buiten zichzelf, om zichzelf een goed gevoel te geven, wat maar tijdelijk is en blijft, omdat de meeste mensen niet 'zichzelf' vervullen maar het ego. Die denkt allerlei acties en dingen te moeten ondergaan, want dan pas vind jij je geluk.


Ben heel benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.


_________________
Liefde is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: New age een controle systeem?
BerichtGeplaatst: 06-01-2008, 14:01:42 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-04-2007, 11:07:19
Berichten: 641
Locatie: N-Brabant
Brenda schreef:
Iemand zei laatst iets tegen mij wat mij toch bezich heeft gehouden. Eigenlijk zat er wel iets in.
Wat vinden jullie hiervan?

New age spiritualiteit,

"Een controle systeem van het collectief bewustzijn"

Ontvluchten van verantwoordelijkheid over eigen leven.
Gebasseerd op angst. Deze persoon vertelde dat mensen vluchten in newage wereld uit ontkenning van het zelf. Te veel zoeken buiten zichzelf, om zichzelf een goed gevoel te geven, wat maar tijdelijk is en blijft, omdat de meeste mensen niet 'zichzelf' vervullen maar het ego. Die denkt allerlei acties en dingen te moeten ondergaan, want dan pas vind jij je geluk.


Ben heel benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben.



Interessante gedachte. Ik heb daar zelf ook over nagedacht. Maar m.i. heeft het er gewoon mee te maken dat er verschillende soorten new age bewegingen zijn en dat er op verschillende manieren naar gekeken kan worden.

Je gaf een rijtje:
- Ontvluchten van verantwoordelijkheid over eigen leven.
- Gebasseerd op angst.
- mensen vluchten in newage wereld uit ontkenning van het zelf.
- Te veel zoeken buiten zichzelf

Bij sommige new age stromingen kan dit het geval zijn. Ik denk dat die stromingen net de verkeerde zaken en informatie uit andere religies heeft overgenomen. Dat hele rijtje, ontvluchten van verantwoordelijkheid, angst, vluchten, ontkenning van het zelf, buiten zichzelf zoeken gaat ABSOLUUT niet op bij mijn 'pad'.

Ik zoek het juist binnen mijzelf, heb wat groei betreft niks met de buitenwereld te maken. Dat is juist totaal NIET op angst gebasseerd, maar op liefde. Ik heb hierdoor nergens meer angst voor. Ik leer mijzelf juist kennen. Ik ontken niks, ik ontdek. Ik zoek het echt helemaal binnen mijzelf. Maar ik onderzoek ook de echte waarheid. De echte geschiedenis, de echte macht in de wereld, etc. Maar dat doe ik uit verrijking van mijzelf.

Dus in other words, er zijn misschien new age 'aanhangers'die het in groepsverband buiten zich zoeken door een of andere god of messias te eren, maar ik denk dat het allemaal binnen me zit.
Ik weet ook niet precies wat er met New Age bedoelt wordt eigenlijk. Zomaar een vaag begrip dat doelt op alle stromingen buiten de reguliere godsdiensten?

Stef


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: New age een controle systeem?
BerichtGeplaatst: 06-01-2008, 14:46:21 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 26-01-2007, 14:20:42
Berichten: 298
Stefke schreef:
Ik weet ook niet precies wat er met New Age bedoelt wordt eigenlijk. Zomaar een vaag begrip dat doelt op alle stromingen buiten de reguliere godsdiensten?


Dit vroeg ik me dus ook af, en ik denk wel dat je gelijk hebt met de stelling "alle stromingen buiten de reguliere godsdiensten".

Voor zover ik het overzie, zijn er drie "typen" mensen binnen de "new age-stroming"; degene die zichzelf proberen te begrijpen/doorgronden/etc, degene die "het licht" zoeken (buiten zichzelf) en degene die denken een mooi zakcentje te verdienen door "het licht" aan te bieden. Dus ja, voor degene die "het licht" zoeken, om zich beter te voelen zonder naar binnen te kijken, alles buiten zichzelf zoeken (zo ook entiteiten, engelen etc), die zou je best in de categorie "Ontvluchten van verantwoordelijkheid over eigen leven" kunnen zetten. Maar dat geld net zo goed voor de meeste/sommige godsdiensten...


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl