Meditatie hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb een maand in een boedhistisch klooster gezeten; en het een en ander geleerd van de monniken daar...
Nu zijn er natuurlijk net zo veel technieken als dat er mensen zijn die meditatie beoefenen, het allerbelangrijkste is dat je er zelf goed bij voelt. Maakt niet uit hoe en wat je doet, meerdere wegen leiden naar Rome
Zelf vind ik het erg fijn om de aandacht op mijn buikademhaling te zetten. Gaat dat even moeilijk? Geen punt. Gedachten, gevoelens, prikkels en pijntjes zijn heel natuurlijk om te hebben. Belangrijk is dat je ze op een liefdevolle manier behandeld.
Soms is het ook gewoon fijn om je te focussen op het kalmeren en rusten van je lichaam. Als je lichaam kalm is, dat word je verstand vanzelf ook kalm. Heel simpel
In mijn ervaring leer je op een gegeven moment je gedachten en gevoelens zien zoals ze zijn. Gewoon als gedachten en gevoelens. Ze krijgen minder controle over je, omdat je er steeds meer bewust van wordt dat je ze bijvoorbeeld niet hoeft te geloven of er in mee hoeft te gaan. Meditatie wordt eigenlijk een soort van speeltuin, lekker kijken waar welk gedachte of gevoel naar toe gaat en waar het vandaan komt.
Enfin, meditatie heeft zijn tijd nodig. -Je best doen heeft niet veel zin, haha. Wanneer jij je er zelf goed en vrolijk bij voelt, dan doe je het goed
.....Oh, ha, ik zie dat ik me nog moet voorstellen