Heej,
Iedereen mediteert anders, op een manier die je zelf het beste vindt.
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mediteer.
Ik focus me first of all altijd op mijn ademhaling, het liefst met rustige muziek op de achtergrond. Dat doe ik dan zittend op mijn bed of iets anders zachts. Wanneer ik mediteer maakt niet zoveel uit voor me, maar 's avonds komt me gewoon het beste uit.
Bijvoorbeeld voordat ik ga slapen of iets dergelijks. Ik mediteer altijd met mijn ogen dicht en probeer dan iets te visualiseren. Dat verschilt vaak, soms denk ik aan een rustige wind of bijvoorbeeld aan de zee.
Om je te trainen in visualiseren heb ik ooit een oefening geleerd. Zo gaat die:
*Je visualiseert de eerste keer een rode bloem, tot in detail. Alles kan je zien, elke vlekje en elke meeldraad. En alles is rood.
*De tweede dag of keer dat je mediteert visualiseer je weer die rode bloem, maar visualiseer je daar ook een oranje bloem bij. Dat hoeft niet per se dezelfde bloem te zijn als de rode, maar het mag wel als je dat makkelijker vindt.
*De 3e keer of dag visualiseer je er een gele bloem bij. Ook die hoeft niet hetzelfde te zijn als de rode en oranje.
*En zo ga je door, je visualiseert uiteindelijk 7 verschillende (kleuren) bloemen helemaal uitgewerkt in detail. Rood-oranje-geel-groen-blauw-paars-roze.
Dit blijkt best moeilijk te zijn, vooral om de bloemen tot in detail te zien. Maar oefening baart kunst, laten we zeggen
Ik ben er ondertussen best goed in geworden, mede door dit vaker te doen.
Qua muziek luister ik Clannad, Enya, Loreena McKennitt en Maria Mena onder het mediteren. Wat je ook kunt doen is je helemaal focussen op de muziek. Maar kies vooral muziek waar jijzelf rustig van wordt, want dit verschilt erg per persoon.
Nog even een vraagje: nadat ik gemediteert heb en ik doe mijn ogen open, zie ik alles heel anders. Alsof ik groter ben geworden dan alle dingen om mij heen. Het is moeilijk uit te leggen, maar herkent iemand dit?
Liefs,
Julia