Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:12:58

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03-01-2009, 23:45:57 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 19-12-2008, 23:25:38
Berichten: 23
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en op het gebied van spiritualiteit. Ik ben enkele maanden geleden begonnen met meditatie, nog niet echt serieus, maar goed.

Na wat teksten gelezen te hebben op internet werd ik een beetje overspoeld met informatie. Ik wist zelf nog niet echt wat spiritualiteit betekende omdat ik het eerst voornamelijk associeerde met godsdienst en geloof.

Mijn vraag op dit moment is of je mij wilt vertellen wat spiritualiteit voor jou betekent? Gewoon algemeen.

Een ander vraagje voor de mensen die mediteren is wat het in jou leven heeft gedaan? Welke meerwaarde het gaf en op welke manier.


Dit zijn enkel vragen om inzicht te krijgen in het hele gebeuren. :)

groeten Tom

_________________
"Over 20 jaar heb je meer spijt van de dingen die je niet gedaan hebt dan van de dingen die je wel gedaan hebt. Dus gooi de touwen los, zeil weg uit de veilige haven. Vang de wind op in je zeilen. Verken, droom, ontdek!"
Mark Twain (1835-1910)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2009, 01:31:41 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
Hoi Tom,

Allereerst van harte welkom op het forum. Ik hoop dat je hier in de discussie enige helderheid kan krijgen in de dingen waar je naar opzoek bent.

Om in het algemeen in te gaan op wat spiritualiteit voor mij betekent, heeft het naar mijn mening veel te maken met de beleving van het hogere, goddelijke, onzichtbare maar niet te ontkennen alom aanwezige en overal tegenwoordige. Hoop dat ik het niet al te vaag en globaal omschrijf, maar het gaat met name denk ik om het heel bewust zijn en bewust leven, bewuste keuzes maken. Het leven met de zin en onzin van de geestelijke en goddelijke ervaringen... zoiets..

meditatie doe ik niet zo vaak, maar is voor mij bijna synoniem aan bidden: het creeren van een rustpunt in de chaos... maar hier zal ik later - in een volgende post - wel op terugkomen.

voor nu een groet,
:wave:
Visje

_________________
A thing of beauty is a joy forever.

-- J.K. --


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2009, 11:27:03 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Spiritualiteit is voor mij de zoektocht naar wie ik werkelijk ben. Er zijn ontzettend veel stromingen binnen spirualiteit. Het is de weg die je wilt bewandelen om te ontdekken waar het in de essentie omdraait. De essentie is voor mij liefde, rust voor mijzelf in de eerste plaats en daarna voor mijn omgeving. Omdat ik geloof dat wanneer je geen liefde voor jezelf hebt, je geen liefde voor iets anders kunt hebben.

Spiritualiteit is naar mijn mening de harde confrontatie met alles wat je geleerd hebt hier op aarde. Ik leg de nadruk op hard omdat veel vastigheden die je bezit veiligheid zijn geworden. Om de werkelijke essentie te begrijpen moet je die vastigheden vaak loslaten. Dit loslaten gaat gemakkelijk in bijvoorbeeld een meditatie, maar wanneer je in het hier en nu staat en sommige angsten moet loslaten kan dit best zwaar zijn. Dit is natuurlijk voor iedereen anders.

Ik weet dan ook zeker dat iedereen een ander verhaal hieronder zal neerzetten

liefs,
Miracle

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2009, 17:12:59 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-12-2008, 15:21:10
Berichten: 289
Locatie: Kerkdriel
Spiritualiteit betekend voor mij innerlijke groei en rust vinden. Dingen zien die voor anderen die er niet voor openstaan verborgen zijn en de energieke verbanden zien in het leven.
Liefde voor je eigen hebben en voor je omgeving, alles met respect behandelen. Gewoon innerlijke groei optimaliseren dus.
Overigens mediteer ik iedere avond een kwartier tot een half uur. het werkt rustgevend voor mij en ik ervaar nieuwe inzichten erdoor. Om de echte rust binnen het mediteren te kunnen ervaren, is er naar mijn mening wel wat oefening voor nodig. Bij mij duurde het wel eventjes voordat ik het echt te pakken had wat betreft meditatie en de rust erin vinden.

_________________
If you cannot find the truth right where you are, where else do you expect to find it?
Dogen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2009, 20:20:31 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Voor mij is spiritualiteit gewoon bewustzijnsontwikkeling.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-01-2009, 22:22:37 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 19-12-2008, 23:25:38
Berichten: 23
Alvast bedankt allemaal. Ik denk dat het toch iets is wat iemand meer moet ervaren en dat het moeilijk is te begrijpen wat iemand voelt en tracht te voelen.

the 5th dimension schreef:
Overigens mediteer ik iedere avond een kwartier tot een half uur. het werkt rustgevend voor mij en ik ervaar nieuwe inzichten erdoor. Om de echte rust binnen het mediteren te kunnen ervaren, is er naar mijn mening wel wat oefening voor nodig. Bij mij duurde het wel eventjes voordat ik het echt te pakken had wat betreft meditatie en de rust erin vinden.


Kan je hier wat dieper op ingaan?
Welke nieuwe inzichten inclusief een voorbeeld graag :)
En kun je verwoorden wat er mis ging in het begin van je meditaties en hoe je dit hebt opgelost?

_________________
"Over 20 jaar heb je meer spijt van de dingen die je niet gedaan hebt dan van de dingen die je wel gedaan hebt. Dus gooi de touwen los, zeil weg uit de veilige haven. Vang de wind op in je zeilen. Verken, droom, ontdek!"
Mark Twain (1835-1910)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 05-01-2009, 09:27:47 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Ik kan je het boek: Mediteren voor Dummies aanraden!

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06-01-2009, 14:43:51 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 25-12-2008, 15:21:10
Berichten: 289
Locatie: Kerkdriel
Citeer:

Kan je hier wat dieper op ingaan?
Welke nieuwe inzichten inclusief een voorbeeld graag :)
En kun je verwoorden wat er mis ging in het begin van je meditaties en hoe je dit hebt opgelost?


In het begin van de meditaties was het probleem bij mij dat ik m'n gedachtes bijna niet voorbij kon laten varen. Dat ik meeging als het ware waardoor ik afdwaalde. Uiteindelijk na veel oefening en de gedachtes anders bekijken, dus als het ware aan den zijlijn staan, werkte dit voor mij goed.
Ik zag in het begin een berg, het kwam heel rustig over. Dit kwam bij mij over dat ik standvastiger moest zijn voor mezelf en mezelf kalmer en rustiger moest opstellen. Dit heeft uiteindelijk me ten goede gedaan.

_________________
If you cannot find the truth right where you are, where else do you expect to find it?
Dogen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-01-2009, 11:50:48 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
van Dale schreef:
spi·ri·tu·eel bn, bw de geest, het niet-stoffelijke betreffend.


Lang leve het woordenboek.

Het woord spiritueel wordt regelmatig misbruikt!

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-01-2009, 11:54:46 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
truitje schreef:
van Dale schreef:
spi·ri·tu·eel bn, bw de geest, het niet-stoffelijke betreffend.


Lang leve het woordenboek.

Het woord spiritueel wordt regelmatig misbruikt!


Ben ik niet met je eens. Het is maar hoe je niet-stoffelijk interpreteerd. Alles wat niet tastbaar is kan dus opgevat worden als spiritueel. Dus elke interpretatie m.b.t gevoel kan spiritueel zijn. Vertel mij maar wie dit woord dan heeft misbruikt ?

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-01-2009, 12:17:37 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Ik ben spiritueel
Jij bent spiritueel
Hij is spiritueel
Wij zijn spiritueel
Jullie zijn spiritueel
Zij zijn spiritueel

Om de haverklap zie ik het langskomen. Als men nu zou zeggen "ik ben spiritueel ingesteld" Of "ik ben geïnteresseerd in spiritualiteit" zou het een ander verhaal zijn.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-01-2009, 16:08:25 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 01-11-2007, 19:16:51
Berichten: 452
Locatie: Rozenburg
Niet zoiets als 'ik ben vegetarisch'. Ook lollig, en zo fout. :P


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-01-2009, 18:04:26 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Inderdaad.

Men neemt (gemakshalve) aan dat de geest niet-stoffelijk is, en spiritueel wil zeggen 'geestelijk'. Dat kan men terugvinden in een Latijns woordenboek. Het gaat er naar mijn idee bij dit woord niet om of iets onstoffelijk is, maar meer dat het betrekking heeft met de geest. En wat zit er allemaal tussen je oren?

Gevoel is ook weer zo'n woord. In wezen heeft het niets met 'spiritualiteit' van doen, en betreft het een fysieke aangelegenheid. Immers, voelen gaat via de zenuwen, en het soort gevoel wordt bepaald in de hersenen (de hersenschors om precies te zijn). Ik denk niet dat iemand erin geïnteresseerd is, maar etymologisch gezien is voelen verwant aan het Latijnse palpare (denk aan palpatie). Erg fysiek dus.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-01-2009, 23:00:30 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
spiritus sanctus ;)

/me loves latin (check deze website it's all latin to me )

Taal is een moeilijk ding, zeker de Nederlandse taal... Woorden met duizend betekenissen... Bijna niemand heeft er meer trek in.

Maar ik wil benadrukken dat juist het correcte taalgebruik een belachelijk grote rol speelt in bijvoorbeeld forumgebruik, zoals op dit forum.

Door foutief taalgebruik ontstaan de grootste misverstanden. Zelfs al speek je 'face to face'. Moet je nagaan hoe belangrijk de taal is als men niet aan je gezicht of lichaamshouding kan zien wat je bedoelt maar het enkel van je woorden moet hebben?!

Maar ik wijk af...

Daarom een klein bruggetje... Als spiritueel werkelijk het 'niet stoffelijke' betekend... Is taal dan ook spiritueel?

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-10-2011, 11:22:46 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-08-2011, 20:46:25
Berichten: 12
welkom op dit forum!!!

spiritualiteit heb ik eigenlijk altijd al gehad maar sinds 3 a 4 jaar geleden zie en voel ik geesten door een klasgenootje van me. zij zag al dingen en door een vrouwelijke geest die ons toen beide lastigviel (voor mij voor het eerst dat is dit zag) heb ik mezelf op de een of andere manier opengesteld voor spirituele dingen. als ik ruzie heb met die vriendin dan zie en voel ik veel minder. soms zelfs helemaal niet.
dus spiritualiteit betekend voor mij ook vriendschap. een gevoel waardoor ik me anders voel en waardoor ik vrienden heb voor het leven.

nu ik allemaal dingen zie en voel(aura's, geesten en soms dromen) word ik steeds meer geinteresseerd in dit onderwerp. en ik hoop dat jij dat ook zal krijgen want het is geweldig!!!

XX


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl