Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 12:47:14

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 06-03-2009, 18:29:23 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Ook wel eens last van veel stress?
Wat doe jij dan?
Iemand nog handige tips tegen stress?

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 06-03-2009, 18:50:50 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Lopen!

Ik ga altijd een stuk lopen als me ergens zorgen over maak, of als ik gestresst bent. Hangt er wel vanaf waarover. Als het bvb voor school is, ga ik gewoon keihard werken :P Maar andere dingen ga ik altijd lopen.. Wandelen of hardlopen.. Of iets met sport gewoon eigenlijk.. Fitnessen of zwemmen bijvoorbeeld.

Iets wat je er vanaf leidt, in ieder geval!

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 06-03-2009, 22:26:52 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Bij het bestrijden van stress is het belangrijk te weten wat stress nu eigenlijk is. Zoals bij zoveel woorden in de (Nederlandse) taal blijkt definitie van extreem belang.

De eerste vraag is dus: wat is stress?

Ten eerste moeten we onderscheid maken tussen dat wat stress oproept (stressoren) en dat wat stress eigenlijk is (stress-respons).
men zou kunnen stellen dat een ieder te maken heeft met bepaalde stessoren (denk hierbij aan een zware baan, te hoge verwachtingen van het eigen kunnen, een te grote werkdruk in huis of op school/werk, enzovoorts) De manier waarop er omgegaan wordt met deze stressoren bepaald of de stress als positief ofwel negatief wordt ervaren. (waar de een fantastische resultaten levert bij hoge tijdsdruk slaat een ander volkomen dicht). De al dan niet positieve reactie is de stress-respons.

Ik ga bij de beantwoording van de vraag er van uit dat je het hebt over negatieve stress omdat je stelt dat je er van af wilt.

Vraag twee zal dan moeten zijn: wat doet negatieve stress?

Stress in het algemeen heeft een mentale en een fysieke reactie als gevolg. Als men enkel en alleen naar het lichaam en de impulsen die hieruit voortkomen zou luisteren komt men terecht bij de Flight - Fight - Freeze (Vluchten - Vechten - Bevriezen) reactie die zich voordoet in iedere (direct) bedreigende situatie. (vergeet niet dat stress als bedreigende situatie wordt ervaren door lichaam en geest) Positieve stress wordt vooral ervaren door de mensen die de Fight (vecht) reactie aanhouden op stressoren. Zij voelen de stress als een aanleiding harder te vechten (lees: leren, werken, studeren) voor het doel. Negatieve stress wordt vooral ervaren door de mensen met de flight (vlucht) en freeze (bevries) reactie. Zij voelen de stress als een aanleiding te vluchten of te bevriezen(lees: ontslag te nemen, niet meer te werken).
De reactie die wordt gegeven op de stressor is deels cognitief en deels fysiologisch, het is dus absoluut mogelijk andere reactiepatronen aan te leren.

De derde vraag zal dan het: wat te doen bij negatieve stress? zijn.
Dit is een moeilijke vraag omdat ieder persoon op zichzelf veel dingen heeft geleerd naast zijn basale 'fight-flight-freeze' reacties. Copingstrategieën, persoonlijke houding tegenover de stressor enzovoorts zijn avn essentieel belang bij de beantwoording van een dergelijke vraag.
Een kant en klaar antwoord kan ik je dus niet geven. Hiervoor zou ik meer moeten weten, en zelfs dan zou ik niet de aangewezen persoon zijn om je er over te adviseren.

Wel zijn er algemene manieren waarop je om kan gaan met stress.

Veroorzaakt de stress woede die je niet op een beschaafde manier zou kunnen ventileren bij de strossor? --> vind een (zwaar) fysieke bezigheid waardoor je de lichamelijke woedde kan uiten (wandelen kan prachtig werken voor sommigen zoals julia voorstelden, anderen hebben een voorkeur voor boksen of het simpele gillen in een kussen)
Veroorzaakt de stress een gevoel van hopeloze machteloosheid? Vind een manier waarop je (in ieder geval het idee hebt) de touwtjes in handen te hebben. (het kijharde leren/werken dat julia noemt is geen onzinnige reactie)
veroorzaakt de stress een (heftig) gevoel van angst en onzekerheid? Vind een manier om er achter te komen wat je nu zo beangstigd. (praten, onderzoeken, en een kritisch oog behouden zijn hierbij van essentieel belang)

Waar het op neer komt bij de bestrijding van stress is dat je een situatie voor je zelf creëert waarin je niet noodgedwongen in een van deze basisreacties hoeft te vervallen. Creëer duidelijkheid in de wisselwerking tussen jou en je omgeving. Confrontatie met de stressor is hierbij vrijwel onvermijdelijk.

Een ding kan ik uit ervaring stellen: na het ventileren van je gevoel (of dit nu angst of woedde of iets er tussen in is) zal de stress zich zienderogen verminderen. Dit omdat jou reactie op de stressor niet meer onduidelijk is. Je hebt verkondigd dat dit jou reactie is op deze situatie is. Je hebt verkondigd dat je er niet blij mee bent. De standpunten zijn dan duidelijk. Vanaf deze egale grond kan dan verder gewerkt worden.

Succes seih!
Ik hoop dat het wel een beetje okee met je gaat...

P.S. Even als nawoord. Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn op dit forum. Maar ik wil ook begrijpbaar blijven. Zodoende is het heel goed mogelijk dat ik zaken bij de beschrijving van het onderwerp heb weg gelaten. Als men de behoefte voelt... VUL AAN!! Zo niet, lees mee :D

Stress is een van onze allergrootste vijanden. Dit is een heel erg belangrijk onderwerp in mijn ogen! en ik ben blij dat Seih een zo alomvattend topic heeft gestart!



Afbeelding

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 10-03-2009, 16:33:28 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Stress is een prikkel (fysiek of mentaal) die de opvangcapaciteiten van jouw organisme naar de grens drijven. Als die grenzen overtreden worden, ben je overspannen of heb je een burn-out etc.
Stress in mentale zin, zoals het meestal bedoelt wordt, kun je aanpakken met het tegenovergestelde: rust en kalmte, je eigen gangetje gaan e.d.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 10-03-2009, 19:54:31 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 04-06-2005, 02:25:26
Berichten: 916
Locatie: Overijssel
Interessant stuk truitje! Heb met plezier gelezen.

Mijn vraag aan jou....Hoe ervaar jij dat en wat voel jij daarbij?

Groetjes
Brenda

_________________
Liefde is.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 10-03-2009, 20:16:21 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Mijn vraag aan jou....Hoe ervaar jij dat en wat voel jij daarbij?

Ik begrijp geloof ik niet helemaal precies wat je bedoelt Brenda. Bedoel je hoe ik stress ervaar? en wat ik voel bij het ervaren van stress?

Als dat is wat je bedoeld moet ik zeggen dat ik niet zo veel last heb van negatieve stress, de meeste stress die ik ervaar is positieve werkdruk. De negatieve stress díe ik heb resulteert bij mij meestal in een vluchtreactie. Een te hoge werkdruk of een emotioneel stressvol moment leidt er bij mij meestal toe dat ik me terug trek uit de situatie (niet meer verder (wil) werken, emotioneel terugtrekken).

Hoewel het natuurlijk het beste is op een positieve manier om te gaan met stress is dat niet altijd even goed mogenlijk. Op dat soort momenten is het het beste je verliezen te beperken. Daarmee bedoel ik op tijd in te grijpen nadat je een negatieve reactie hebt vertoond en dit op je eigen manier te verbeteren. Dit kan in mijn geval betekenen bijvoorbeeld een leraar op te bellen om hem/haar uit te leggen waarom ik mijn werkstuk niet heb ingeleverd (ontwijkend gedrag) en hem/haar te vragen voor een herkansing.

Het onderscheppen van de probleemsituatie is niet gemakkelijk omdat je niet voor niets hebt gekozen voor een bepaalde reactie... je krijgt er iets voor terug. Door een situatie te ontwijken wordt je er niet mee geconfronteerd en kan je dus rustig blijven doen alsof deze niet bestaat. Terwijl dit gedrag eigenlijk de problemen alleen maar groter maakt.

Ik weet niet of je dit bedoelde met je vraag. Zo niet, kan je hem wat verduidelijken, dan zal ik hem weer proberen te beantwoorden.

Groetje,
Leonie

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: (Ont)stressen
BerichtGeplaatst: 16-02-2011, 21:37:49 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-12-2010, 20:44:38
Berichten: 96
Locatie: Steenwijk
Ik neem altijd een warm bad met kruidenolie erin, en zet daarbij mijn rustgevende Feng shui CD op.

Dat is voor mij puur ontstressen! o:)
(ontstressen bedoel ik mee - een drukke dag heb gehad).

_________________
Wie niet kan loslaten, zal verliezen wat hij graag wil vasthouden.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl