Bij het bestrijden van stress is het belangrijk te weten wat stress nu eigenlijk is. Zoals bij zoveel woorden in de (Nederlandse) taal blijkt definitie van extreem belang.
De eerste vraag is dus: wat is stress?
Ten eerste moeten we onderscheid maken tussen dat wat stress oproept (
stressoren) en dat wat stress eigenlijk is (
stress-respons).
men zou kunnen stellen dat een ieder te maken heeft met bepaalde stessoren (denk hierbij aan een zware baan, te hoge verwachtingen van het eigen kunnen, een te grote werkdruk in huis of op school/werk, enzovoorts) De manier waarop er omgegaan wordt met deze stressoren bepaald of de stress als
positief ofwel
negatief wordt ervaren. (waar de een fantastische resultaten levert bij hoge tijdsdruk slaat een ander volkomen dicht). De al dan niet positieve reactie is de stress-respons.
Ik ga bij de beantwoording van de vraag er van uit dat je het hebt over negatieve stress omdat je stelt dat je er van af wilt.
Vraag twee zal dan moeten zijn: wat doet negatieve stress?
Stress in het algemeen heeft een mentale en een fysieke reactie als gevolg. Als men enkel en alleen naar het lichaam en de impulsen die hieruit voortkomen zou luisteren komt men terecht bij de Flight - Fight - Freeze (Vluchten - Vechten - Bevriezen) reactie die zich voordoet in iedere (direct) bedreigende situatie. (vergeet niet dat stress als bedreigende situatie wordt ervaren door lichaam en geest) Positieve stress wordt vooral ervaren door de mensen die de Fight (vecht) reactie aanhouden op stressoren. Zij voelen de stress als een aanleiding harder te vechten (lees: leren, werken, studeren) voor het doel. Negatieve stress wordt vooral ervaren door de mensen met de flight (vlucht) en freeze (bevries) reactie. Zij voelen de stress als een aanleiding te vluchten of te bevriezen(lees: ontslag te nemen, niet meer te werken).
De reactie die wordt gegeven op de stressor is deels cognitief en deels fysiologisch, het is dus absoluut mogelijk andere reactiepatronen aan te leren.
De derde vraag zal dan het: wat te doen bij negatieve stress? zijn.
Dit is een moeilijke vraag omdat ieder persoon op zichzelf veel dingen heeft geleerd naast zijn basale 'fight-flight-freeze' reacties.
Copingstrategieën, persoonlijke houding tegenover de stressor enzovoorts zijn avn essentieel belang bij de beantwoording van een dergelijke vraag.
Een kant en klaar antwoord kan ik je dus niet geven. Hiervoor zou ik meer moeten weten, en zelfs dan zou ik niet de aangewezen persoon zijn om je er over te adviseren.
Wel zijn er algemene manieren waarop je om kan gaan met stress.
Veroorzaakt de stress woede die je niet op een beschaafde manier zou kunnen ventileren bij de strossor? --> vind een (zwaar) fysieke bezigheid waardoor je de lichamelijke woedde kan uiten (wandelen kan prachtig werken voor sommigen zoals julia voorstelden, anderen hebben een voorkeur voor boksen of het simpele gillen in een kussen)
Veroorzaakt de stress een gevoel van hopeloze machteloosheid? Vind een manier waarop je (in ieder geval het idee hebt) de touwtjes in handen te hebben. (het kijharde leren/werken dat julia noemt is geen onzinnige reactie)
veroorzaakt de stress een (heftig) gevoel van angst en onzekerheid? Vind een manier om er achter te komen wat je nu zo beangstigd. (praten, onderzoeken, en een kritisch oog behouden zijn hierbij van essentieel belang)
Waar het op neer komt bij de bestrijding van stress is dat je een situatie voor je zelf creëert waarin je niet noodgedwongen in een van deze basisreacties hoeft te vervallen. Creëer duidelijkheid in de wisselwerking tussen jou en je omgeving. Confrontatie met de stressor is hierbij vrijwel onvermijdelijk.
Een ding kan ik uit ervaring stellen: na het ventileren van je gevoel (of dit nu angst of woedde of iets er tussen in is) zal de stress zich zienderogen verminderen. Dit omdat jou reactie op de stressor niet meer onduidelijk is. Je hebt verkondigd dat dit jou reactie is op deze situatie is. Je hebt verkondigd dat je er niet blij mee bent. De standpunten zijn dan duidelijk. Vanaf deze egale grond kan dan verder gewerkt worden.
Succes seih!
Ik hoop dat het wel een beetje okee met je gaat...
P.S. Even als nawoord. Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn op dit forum. Maar ik wil ook begrijpbaar blijven. Zodoende is het heel goed mogelijk dat ik zaken bij de beschrijving van het onderwerp heb weg gelaten. Als men de behoefte voelt... VUL AAN!! Zo niet, lees mee
Stress is een van onze allergrootste vijanden. Dit is een heel erg belangrijk onderwerp in mijn ogen! en ik ben blij dat Seih een zo alomvattend topic heeft gestart!