Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 13:43:22

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21-02-2011, 14:02:43 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
Al een tijdje doe ik voor het slapen gaan ademhalingsoefeningen om tot rust te komen. Ik zie het voor mezelf als een begin van een mediatie. (mediteren kan ik verder niet) Ik concenteer me dan op mijn buik ademhaling. Dit gaat allemaal goed en ik word er ontspannen van.
Een tijdje geleden probeerde ik helemaal tot rust te komen en me nog dieper te concentreren. Op dat moment lijk ik vergeten adem te halen en krijg ik een zwaar gevoel op mijn buik. Ik ben dan meteen uit mijn concentratie en durf het dan niet nog een keer te doen. Dit is me nu al een paar keer overkomen en altijd als ik me dieper probeer te concentreren. Heeft er iemand tips voor me???

Groetjes babs


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 21-02-2011, 22:53:47 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
je komt in een soort trance, niks ernstigs ^^

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-02-2011, 10:58:39 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
hmm, ik heb dit verder zelf niet maar kan me voorstellen dat er dit aan de hand kan zijn:

Meeste mensen die niet zingen of geen blaasinstrument bespelen hebben hier in het westen een vrij hoge ademhaling. Je geeft zelf al aan dat je middels bewuste buik ademhaling tot ontspanning probeert te komen. Dat is inderdaad een manier die spanning helpt te verminderen en nog eens extra de onrustige geest sturing geeft want je zit met je aandacht bij je ademhaling en niet meer bij al die duizend gedachten die je normaal overdag hebt...

Ken je dat, als mensen heel diep in slaap zijn dat zij een hele diepe trage ademhaling hebben die ineens stopt... en dat ze dan met een enorme inademing ineens weer verder gaan? :D Hier moest ik aan denken toen ik jouw post las.

Ik denk dat dit bij jou ook wel eens het geval kan zijn. Je bent zo intens ontspannen ( eigenlijk ben je wakker aan het slapen) dat je op een gegeven moment niet eens meer bezig bent met je ademhaling. Net als iemand die diep in slaap is.

Tip van de dag: Durf te vertrouwen op je lichaam. Dit lukt je niet zomaar hoor, weet ik uit ervaring. Je ademhaling is zo belangrijk dat als daar ineens iets aan veranderd je echt in paniek kunt raken. ( heb ik met mijn duiklessen wel ondervonden :wink: )...

Maar wist je dat zelfs als iemand zijn adem wordt afgenomen en deze persoon bewusteloos neervalt het lichaam als het ware weer een reboost knop aanzet waardoor de ademhaling gewoon weer op gang komt uiteindelijk? ( tuurlijk moet je niet iemand een half uur zijn mond en neus dicht houden :| ) , maar als het om net het moment van flauwvallen gaat weet je lichaam precies wat te doen...


ps. Hoezo jij kunt niet mediteren? Meditatie kan o.a. door middel van je aandacht op je ademhaling te richten tot een staat van ontspanning en totale rust te komen... In je lijf, in je hoofd en in je energie...

Heel veel liefs, binnenspiegel...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-02-2011, 21:22:16 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Je ademhaling volgen is mediteren, je kunt het dus al zonder dat je het wist :mrgreen:.

Op het moment dat je lichaam rustig is geworden kun je gewoon blijven doorgaan met het volgen van je ademhaling. Je hoeft je niet verder in te spannen om beter of dieper te mediteren. Eerst heb je je lichaam rustig gemaakt en daarna ga je je lichaam weer inspannen om nog rustiger te worden. Das niet echt logisch he.

Je kunt de hele meditatie lang je ademhaling blijven volgen. Wat je dan zult merken is dat er vanzelf gedachten/gevoelens/beelden opkomen. Als je dit opmerkt dan glimlach je even naar dat wat opkomt en breng je je aandacht weer terug bij je ademhaling. Dit doe je bij alles wat opkomt. Dus ook bij angsten of juist hele leuke gedachten of gevoelens.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-02-2011, 14:45:39 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-02-2011, 14:11:36
Berichten: 13
Locatie: Amersfoort
Volgens mij kun jij prima mediteren als ik het zo lees, veel meer doe ik ook niet :-). Ben wel benieuwd wat je bedoelt met 'nog dieper te ontspannen', hoe doe je dat? En wat is de reden dat je dat graag wilt? Want zoals Avuso al zegt is wat jij doet naar mijn weten mediteren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-02-2011, 18:43:24 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
bedankt voor jullie posts:) ik kan er wel wat mee.

Wat ik bedoel met dieper concentreren is dat zoals het nu gaat ik wel ontspannen word, maar nog steeds aan het piekeren ben. Met het dieper concentreren bedoel ik eigenlijk het leeg maken van mijn hoofd, dat gaat nooit helemaal dat weet ik ook wel. Misschien is het ook een kwestie van wennen en ervaren. Ik wil jullie bedanken voor de moeite te reageren en mocht nog iemand iets te melden hebben, ga natuurlijk je gang!

gr Babs


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 00:15:13 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-02-2011, 00:10:54
Berichten: 8
Locatie: Meppel
Hey Babske,

Als ik met erg veel in mijn hoofd zit doe ik het volgende:

Ik concentreer me op mijn ademhaling, net zoals jij dat nu doet....als ik me er ontspannen bij voel loop ik langzaam mijn lichaam langs. Dus eerst de tenen aan de linkervoet, dan rechts, en dan naar boven tot aan de kruin.

Bij elke inademing zeg ik in mijn gedachten ¨Ontspanning in¨ en bij de uitademing ¨spanning eruit¨. Dit doe ik dus als ik me concentreer op een stukje van mijn lichaam.....dus als volgt:

1. concentreren op mijn tenen linker voet, adem in(ontspan) en adem uit(spanning eruit)
2. dan naar mijn enkel, adem in(ontspan) en adem uit(spanning eruit)
etc
etc
etc


Voor mij persoonlijk is dit een krachtige techniek.

_________________
Anderen begrijpen is kennis; jezelf begrijpen is verlichting.
-LAO TSE


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 00:38:55 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Als ik heel eerlijk ben vind ik meditatie, of een variatie daarop, niet iets wat men in bed doet.
Wat ik heb begrepen is dat men mediteert om in een diepere staat van ontspanning en/of een diepere staat van bewustzijn te raken. Nog nooit heb ik gehoord dat iemand het gebruikt om in slaap te komen.

Slaap is geen ontspanning. Slaap is slaap. Als je wilt gaan slapen dan doe je alles wat daarbij hoort (jou slaapritueel) en met een beetje geluk slaap je dan. Zo niet, moet je andere hulpmiddelen toepassen...

Dus mijn vraag aan Babske, waarom ademhalen/mediteren voor het slapen? heb je moeite met het in slaap vallen? Of is er een andere reden?

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 02:03:31 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-08-2008, 19:26:18
Berichten: 570
Locatie: Heerlen
ik moet zeggen dat mijn meditatie momenten ook net voor het slapen gaan zijn. Het helpt om tot rust te komen en makkelijker in slaap te komen/te ontspannen. Je kunt ook bewust je aandacht erbij houden om dieper in een meditatieve staat te komen. Voor mij is het voor het slapen gaan omdat dan alles relatief stil is om me heen, de afleidingen weg zijn, de lampen uit zijn...een moment van rust.

_________________
-Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.
-Every situation, properly perceived, becomes an opportunity to heal.
-Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 02:37:37 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Is het dan wel meditatie?
En geen kalmeringsoefening?!

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 10:44:47 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
@ truitje: Ik gebruik het niet als doel om in slaap te komen, ik gebruik het om te ontspannen, maar het in slaap komen gaat wel makkelijker. Ik kan me helemaal vinden in de post van Teun. Omdat het donker is en minder prikkels zijn lukt het me beter te ontspannen.
Jij vroeg ook (indirect) of ik slaap problemen heb, het inslapen gaat altijd makkelijker als het doorslapen, maar doordat ik ik nu een redelijk vast slaapritme heb. Dus op een redelijke vaste tijd naar bed, een half uur van te voren geen tv/computer, kop thee en dan naar bed, daar even tot rust komen, lukt het doorslapen hierdoor ook veel beter. Ik heb dus niet echt slaap problemen, maar voordat ik dit dus deed gig het wel veel moeilijker omdat ik eigenlijk veel te druk naar bed ging en daar lag te malen, nu pieker ik ook nog wel, maar op een andere manier, kan het niet zo uitleggen.

En of het nu meditatie is of een kalmeringsoefening, maakt dat wat uit?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 14:41:34 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-02-2011, 00:10:54
Berichten: 8
Locatie: Meppel
Of je nou liggend/staand/op de kop gaat mediteren.....maakt allemaal niet uit natuurlijk. Het gaat erom dat je je bewust word van je lichaam en gedachten. Hoe je dat doet, of in welke houding doet er weinig toe.

Als je op bed ligt, en je word je intens bewust van je ademhaling, waardoor je gedachten-stroom stopt, dan ben je in mijn opzicht erg bewust en zuiver bezig.
Natuurlijk is het niet handig als je tijdens een meditatie in slaap valt....dat gaat het doel te ver voorbij. Maar als je op bed ligt, en je valt na een meditatie goed in slaap....dan is dat ook prima.

_________________
Anderen begrijpen is kennis; jezelf begrijpen is verlichting.
-LAO TSE


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-02-2011, 17:17:37 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
babske schreef:
Met het dieper concentreren bedoel ik eigenlijk het leeg maken van mijn hoofd, dat gaat nooit helemaal dat weet ik ook wel.

Hier gaat het om het glimlachen waar ik het eerder over had :). Gedachten zullen opkomen en weer gaan. Zelfs iemand die al jaren mediteert zal gedachten zien komen en gaan. Dit is omdat een mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Dus telkens als er een gedachte voorbij komt glimlach je er even naar, leg je hem rustig "opzij" en breng je je aandacht weer terug naar je ademhaling. In het begin zul je dit heel vaak moeten doen. Als je het trucje eenmaal te pakken hebt wordt het makkelijker om iets "opzij" te leggen.

Het telkens terugkomen van gedachten kan frustratie opleveren. Hierbij komt acceptatie om de hoek. Zolang je niet accepteert dat je lichaam gedachtes aanmaakt zal elke gedachte veranderen in een irritatie/frustratie/iets anders wat vervelend is. Als je accepteert dat je lichaam gedachtes aanmaakt dan blijven de frustraties achterwegen.

Bedenk ook dat "jij" niet je gedachten bent. Als je een boom ziet dan weet je ook dat jij dit niet bent. Als je een gedachte ziet weet dan dat jij niet die gedachte bent. Dit is een beetje lastig uit te leggen dus ik hoop dat je het begrijpt. Anders gezegd: je hoeft je niet te identificeren met een gedachte.

Wat voor mij overigens instant resultaat oplevert is mijn aandacht richten op de gedachten zelf ipv de ademhaling. Wat ik dan doe is wachten totdat er een gedachte opkomt. Als deze opkomt leg ik hem weer opzij en ga ik wachten op de volgende gedachte. Ik begin overigens wel altijd eerst met het volgen van de ademhaling. Wellicht werkt dit bij jou ook.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-02-2011, 22:17:33 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-02-2011, 14:11:36
Berichten: 13
Locatie: Amersfoort
@Babske: heb deze week weer ervaren hoe verschillend meditaties kunnen zijn. Afgelopen week raasden de gedachten door mijn kop, lastig om mijn aandacht bij mijn adem, lichaam of gedachten te houden. Had een superdrukke week en dat merk ik meestal wel in mijn meditatie. En ook al weet ik dat ik dat zwikkie gedachten gewoon moet accepteren, het blijft lastig!!! Ik denk ook altijd dat die periode nooit overgaat.

Maarrr, niets is minder waar. Gisteren en vandaag minder gedachten en spanning in lijf en leden, dat voelt lekker. Ja, ik weet dat dat niet van belang hoort te zijn, dat is het toch. Het is fijn om te voelen dat je ontspannen bent. Alhoewel ik ook in die drukke periodes de uitdaging blijf aangaan om te mediteren en ermee om te gaan.
Dus gewoon volhouden, het verandert op een gegeven moment, echt waar.

@truitje: naar mijn idee is mediteren een uitstekende manier om te ontspannen voordat je in slaap valt. Tenzij je juist energie krijgt van meditatie, dan is het niet zo'n briljant idee natuurlijk. En ik denk dat mensen om heel verschillende redenen mediteren. Niet per se om te ontspannen, maar ook om aandachtiger in het leven te staan (mindfulnessmeditatie). Hangt er dus maar net vanaf wat je wil met mediteren of je in een diepere staat van ontspanning of bewustzijn wilt komen of niet. En als slaap voor jou geen ontspanning is lijkt me dat een zorgwekkende situatie :D .


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 03-01-2012, 10:47:54 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 02-01-2012, 20:08:04
Berichten: 30
Ik ben sinds een tijdje ook aan het mediteren. En een maand terug zag ik ineens een indiaan en ik noemde hem opa. Hij zei tegen mij als ik een "roof"vogel zou zien is dat een teken van mijn vader. (mijn vader is al een paar jaar geleden overleden). De vlg dag reden wij op de snelweg en vlak voor onze autoraam vloog een valk voorbij.
Wat is het dan fijn om een bevestiging te krijgen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl