hmm, ik heb dit verder zelf niet maar kan me voorstellen dat er dit aan de hand kan zijn:
Meeste mensen die niet zingen of geen blaasinstrument bespelen hebben hier in het westen een vrij hoge ademhaling. Je geeft zelf al aan dat je middels bewuste buik ademhaling tot ontspanning probeert te komen. Dat is inderdaad een manier die spanning helpt te verminderen en nog eens extra de onrustige geest sturing geeft want je zit met je aandacht bij je ademhaling en niet meer bij al die duizend gedachten die je normaal overdag hebt...
Ken je dat, als mensen heel diep in slaap zijn dat zij een hele diepe trage ademhaling hebben die ineens stopt... en dat ze dan met een enorme inademing ineens weer verder gaan?
Hier moest ik aan denken toen ik jouw post las.
Ik denk dat dit bij jou ook wel eens het geval kan zijn. Je bent zo intens ontspannen ( eigenlijk ben je wakker aan het slapen) dat je op een gegeven moment niet eens meer bezig bent met je ademhaling. Net als iemand die diep in slaap is.
Tip van de dag: Durf te vertrouwen op je lichaam. Dit lukt je niet zomaar hoor, weet ik uit ervaring. Je ademhaling is zo belangrijk dat als daar ineens iets aan veranderd je echt in paniek kunt raken. ( heb ik met mijn duiklessen wel ondervonden
)...
Maar wist je dat zelfs als iemand zijn adem wordt afgenomen en deze persoon bewusteloos neervalt het lichaam als het ware weer een reboost knop aanzet waardoor de ademhaling gewoon weer op gang komt uiteindelijk? ( tuurlijk moet je niet iemand een half uur zijn mond en neus dicht houden
) , maar als het om net het moment van flauwvallen gaat weet je lichaam precies wat te doen...
ps. Hoezo jij kunt niet mediteren? Meditatie kan o.a. door middel van je aandacht op je ademhaling te richten tot een staat van ontspanning en totale rust te komen... In je lijf, in je hoofd en in je energie...
Heel veel liefs, binnenspiegel...