Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 21:50:40

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 24-09-2013, 07:28:59 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Mijn vraag voor jullie is hoe jullie mediteren wanneer je moe bent of je hoofd tijdens de meditatie zich maar blijft ophopen met gedachten en beelden?

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 24-09-2013, 08:12:22 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Dat heeft ie-der-een, en telkens weer denken ze allemaal dat ze de eerste zijn en dat mediteren daarom voor hen niet werkt >.<

Je moet gewoon blijven proberen. Punt. Einde. Einde verhaal. Period. Verder niets.
Zolang je volhoudt, zul je zien dat het na een poosje beter gaat, misschien ben je nu 8 van de 10 minuten afgeleid. Dan heb je toch nog 2 goede minuten gehad. Later zul je nog maar 6 minuten afgeleid zijn enz.
Niemand is 100% gefocust en raakt nooit afgeleid.
Als je denkt dat het door je moeheid komt, doe het dan als je niet moe bent (?)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 24-09-2013, 11:56:51 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Haha, het is niet me eerste keer mediteren tom:P

Ik mediteerde altijd rond de 30 minuten met 90% focus of 20 minuten met 90% focus en ook 10 minuten met 100% focus (door gewoon helemaal niks meer in me hoofd te hebben en me lichaam compleet de controle te geven, dus elke beweging te voelen).

Ik wil nu ook mediteren als ik gelijk uit bed kom, want ik heb niet zoveel tijd meer, maar als ik moe ben dan vervalt me concentratie naar 50%. Ik zoek een manier om me concentratie dan ook naar 90% te krijgen:P

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 24-09-2013, 12:09:06 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Oké, dan doe je het beter dan ik hoor. Een boek lezen kan helpen, dat gebruik ik altijd om voor het slapen mijn hoofd leeg te hebben zodat ik makkelijker in slaap val.
(je zou denken dat ik dan juist over het boek na zou gaan denken, maar nee)
Misschien helpt het om een versje op te zeggen tijdens het mediteren, of bepaalde bewegingen te maken?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 24-09-2013, 14:27:32 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Ik zou inderdaad denken dat je dan over het boek gaat nadenken, heb ik in iedergeval wel haha, maar ik denk over alles na:P
Een versje gaat me denk ik niet lukken, maar die bewging is wel een goede tip, dan kan ik me daar op focussen en gelijk focus ik me om de bewegingen in me lichaam, misschien haal ik dan zelfs nog meer dan 90% focus :shock:
Bedankt voor de tip Tom:D

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 24-09-2013, 23:31:03 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-09-2013, 00:12:57
Berichten: 14
Hoi Gallagher,

Denk nou niet dat ik verwoed mediteer; :D ik heb wel een mooie oefening voor je die ik zelf heb gedaan tijdens de yoga ooit. Wie weet werkt deze voor jou.

Je steekt een kaars aan en zet hem ongeveer een meter van je af. Je let eerst op je ademhaling zodat je rustig wordt en je focust je op de brandende kaars. Je kijkt in de vlam van de kaars en je sluit je ogen. Dan zie je de vlam die op je netvlies is gebrand.
Je neemt de vlam mee op reis door je lichaam. Je begint bij je hoofd. Mocht je de vlam kwijt zijn geraakt dan stop je even en focus je je opnieuw. Zo zet je je hele lichaam als het ware in het licht...

Tip ;Je zou voor bepaalde rustgevende achtergrond muziek kunnen kiezen , als je je daar prettig bij voelt.

Lieve groet

Mirror


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 25-09-2013, 10:14:15 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-07-2013, 09:15:41
Berichten: 516
Mooie meditatie mirror Ik ga hem ook proberen :)

_________________
Een dag niet gelachen is........een dag niet geleefd ;)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 25-09-2013, 12:17:42 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-09-2013, 00:12:57
Berichten: 14
hopper schreef:
Mooie meditatie mirror Ik ga hem ook proberen :)



Dan hoor ik t wel;-)

:D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 26-09-2013, 17:43:13 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 18-11-2011, 20:08:33
Berichten: 429
Locatie: Noord-Holland
Ik ga je methode bij mijn volgende meditatie uitproberen Mirror:)

_________________
Spirituele Gids
Foto Reader
Hoeder van echtheid
Hulp bij problemen


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 27-09-2013, 07:56:42 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-07-2013, 09:15:41
Berichten: 516
Mirror
Het is echt een mooie meditatie het gaf me rust. . :)
Fijn dat je het wou delen

Groeten van hopper

_________________
Een dag niet gelachen is........een dag niet geleefd ;)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 19-10-2013, 09:06:29 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 19-10-2013, 08:59:38
Berichten: 3
Meditatie hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Ik heb een maand in een boedhistisch klooster gezeten; en het een en ander geleerd van de monniken daar...

Nu zijn er natuurlijk net zo veel technieken als dat er mensen zijn die meditatie beoefenen, het allerbelangrijkste is dat je er zelf goed bij voelt. Maakt niet uit hoe en wat je doet, meerdere wegen leiden naar Rome ;-)

Zelf vind ik het erg fijn om de aandacht op mijn buikademhaling te zetten. Gaat dat even moeilijk? Geen punt. Gedachten, gevoelens, prikkels en pijntjes zijn heel natuurlijk om te hebben. Belangrijk is dat je ze op een liefdevolle manier behandeld.

Soms is het ook gewoon fijn om je te focussen op het kalmeren en rusten van je lichaam. Als je lichaam kalm is, dat word je verstand vanzelf ook kalm. Heel simpel :-)

In mijn ervaring leer je op een gegeven moment je gedachten en gevoelens zien zoals ze zijn. Gewoon als gedachten en gevoelens. Ze krijgen minder controle over je, omdat je er steeds meer bewust van wordt dat je ze bijvoorbeeld niet hoeft te geloven of er in mee hoeft te gaan. Meditatie wordt eigenlijk een soort van speeltuin, lekker kijken waar welk gedachte of gevoel naar toe gaat en waar het vandaan komt.

Enfin, meditatie heeft zijn tijd nodig. -Je best doen heeft niet veel zin, haha. Wanneer jij je er zelf goed en vrolijk bij voelt, dan doe je het goed :-)

.....Oh, ha, ik zie dat ik me nog moet voorstellen :-D


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Bepaalde meditaties
BerichtGeplaatst: 19-10-2013, 12:31:02 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-07-2013, 23:12:48
Berichten: 671
Heb er eens over nagedacht en onderzoek naar gedaan. De intentie bij meditatie (in ieder geval bij het idee van spirituele groei) is door het stil worden van je ego en niet afgeleid te worden door gevoel en pijn van je lichaam, om zo alleen nog ruimte over te houden voor je Zelf. De hogere Zelf die geen oordelen heeft en ontvankelijk is voor alles en dus ook alles wat buiten het fysieke en subtiele lichaam staat. Dat leidt naar het causale lichaam (bvb. astraal) en uiteindelijk eenheidsgevoel met het al.

Afleidingen, of modificaties gevormd door je geest: gedachten, gevoelens, sensaties en percepties worden vrittis genoemd. De bedoeling is dus om deze vrittis stil te leggen om door Maya (de wereld van illusie) heen te kijken om zo tot de puurste werkelijkheid te komen.

Verschillende aspecten van yoga zijn toegespitst om je meditatie zo goed mogelijk te laten verlopen.
Yamas, niyamas, asana, pranayama, pratyahara, dharana, dhyana en samadhi worden gezien als de acht spaken van één wiel binnen yoga.
Yamas en niyamas zijn ethische en morele oefeningen voor het lagere zelf in toom houden en zelfregulatie.

Yamas
Het lagere zelf in toom houden door: Een ander geen pijn doen, waarheid spreken/eerlijkheid, niet stelen op wat voor manier dan ook, sexuele onthouding, niet te azen op iets.

Niyamas
De geest stil te krijgen en zelfregulatie door: Puurheid, tevredenheid (met wat je hebt), zelfdiscipline, studeren van geschriften en zingen (opdreunen van mantras) en devotie naar God (ofwel de Bron, eenheidsgevoel, hoe je het ook noemen wil zonder stigma er bij te voelen)

Asana
Postuur waarin je lang comfortabel kan zitten. De achterliggende gedachte is meer dan alleen ontspannen. De intentie is dat je voor lange tijd zonder afleiding van pijntjes en andere oncomfortabelheden kan mediteren zodat de stroming van energie door je lichaam, subtiele lichaam, geest en Zelf niet wordt gestopt. Veel yoga oefeningen zijn dus er op gemaakt dat je je lichaam sterkt en gezond houdt zodat je goed in je vel zit en niet afgeleid wordt tijdens de meditatie.

Pranayama
Controle van je ademhaling en de vitale energie Prana. Prana is de subtiele energie wat fysieke lichaam bindt met gedachten en bewustzijn. Na lang oefenen zal dit automatisch goed lopen waardoor je hier ook geen aandacht meer aan hoeft te spenderen tijdens de meditatie. (Wordt aangeraden dit onder hulp van leermeester te doen)

De laatste vier zijn psyche-spirituele disciplines, waar de vorige vier psyche-fysieke disciplines waren.

Pratyahara
De terugtrekking van de geest/gedachten uit de fysieke wereld, waardoor de aandacht gekeerd wordt naar binnen.

Dharana
De beoefening van je concentratie om binnenin jezelf de "flow" van aandacht te richten op één object.

Dhyana
Dharana leidt naar Dhyana, de juiste meditatie, de "flow" van bewustzijn naar dit ene object zonder wat voor interruptie dan ook.

Dharana en Dhyana elimineren alle vrittis behalve dat ene object waar je bewustzijn op concentreert.

Samadhi
De ultieme staat van bewustzijn heet sahaja samadhi wat overal op elke plek plaatsvind. Hierbij zijn alle vrittis volledig geëlimineerd.
In principe is deze staat vanuit elke situatie en in elke snelheid te behalen, maar zoals de praktijk toont hebben wij mensen doorgaans veel moeite dit te behalen.
Het kan je hele leven (of meerdere levens) kosten voordat alle chakra's zijn opgeschoond en de vrittis geëlimineerd zijn.

Dit is in ieder geval de Hindoestaanse benadering wat ook veel overlappingen heeft met boeddhisme.

Om nog wat te vertellen over Prana. In je subtiele lichaam is een reservoir Prana opgeslagen voor de Kundalini. Kundalini wordt gezien als een opgerolde slang (van energie) aan de basis van je wortelchakra wat opgewekt kan worden en je volledige subtiele lichaam op schoont. Dit heeft ook positieve invloed op je fysieke lichaam en causale lichaam als dit zich heeft voltrokken. Er is een type yoga, de Kundalini Yoga wat zich hier volledig op heeft toegespitst, echter dit is zeer intensieve yoga en het opwekken van Kundalini is zeer risicovol zonder bijzonder goede begeleiding. Wat er gebeurt is namelijk een gigantische hoeveelheid energie wat een schoonmaakbeurt houdt door je lichaam en dit kan enorm veel pijn doen en je afleiden als je blokkades hebt en je niet overgeeft aan deze energie. Dan kom je in een Kundalini crisis. Het is geen zeldzaamheid dat mensen jaren en jaren niet kunnen werken vanwege dit fenomeen. Sommige mensen zullen tijdens hun leven geen Kundalini ervaren en sommigen zullen al van jongs af aan tot aan hun dood er last van hebben. Het is geen wedstrijd en over het algemeen is Kundalini geforceerd opwekken alleen nadelig voor mensen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl