- Waarom mediteer je?
Omdat ik daar soms behoefte aan heb. Eerst mediteerde ik wel eens omdat ik dacht dat het me meer inzichten zou brengen, of zodat ik er rustiger van zou worden... Nou, die droom kwam mooi niet uit...
Dat gaat hetzelfde als dat ik je zeg:"Denk niet aan de kleur blauw". Juist, waar denk je aan? De kleur blauw...
Je kunt iets wat je graag wil niet verkrijgen door te gaan denken; oke, nu ga ik rustig worden, nu ga ik rustig worden, nu ga ik rustig worden... Want van die gedachte op zichzelf werd ik al heeel onrustig... Ik merk dat als ik soms ga zitten of liggen te mediteren dat mijn geest eerst heel onrustig is. Het ratelt en ratelt maar door daarboven, omdat de hele dag al die grijze masse in een bepaald tempo bezig is, loopt dat meestal nog even zo door... Als ik een half uurtje gewoon in stilte heb gezeten en alles wat in me op is gekomen aan gedachten heb laten voorbij drijven ( en even heb opgeschreven wat ik echt als zinnig ervaren heb!) ben ik daarna weer helemaal leeg... Heerlijk! Kan een stuk beter ademen en een stuk bewuster weer met de dag verder. Ik leef meer en intenser...
- Hoe mediteer je?
soms op de bank, zittend. soms op mn bed, met mn kniëen opgetrokken en op mn rug liggend. Soms ook wel es onder de douche, heerlijk dat water langs je kruin over je rug laten lopen... ( niet te lang want dat vink weer minder voor de natuur...)
Vaak gebruik ik ook een mantra om me te helpen concentreren of leeg te worden... om mani padme hum is mn favouriet...
- Heb je nog tips voor je medeforumgenoten?
Ga jezelf vooral niet in een onprettige houding forceren... de meesten nederlanders zijn nu eenmaal niet zo lenig als die boddhi's die sowieso al de hele dag op de vloer zitten en dit zo gewend zijn! Kies een houding die voor jou aangenaam is!
Ook moet je je niet inbeeldend dat mediteren iets is wat je 'iets zal brengen'... Het kan heel fijn zijn maar verwacht er in het begin niet te veel van... zo, dat zeg ik als nuchtere nederlander weer even ...