Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 15:45:30

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01-01-2007, 18:30:13 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-03-2005, 21:11:33
Berichten: 242
Locatie: Groningen
Omdat ik geen betere plek heb kunnen vinden, zet ik het hier neer, als de Modies een beter plan hebben, graag :)

Maar ik vraag me af hoe vaak jullie mediteren, en als je mediteerd, hoe lang je dat dan doet. En welk deel van de dag?

Ik was ook weleens nieuwschierig naar HOE jullie mediteren, waar jullie je tijdens een meditatie mee bezighouden, waar ligt je focus.

Gebruik je een visualisatie? of een tekst (al dan niet ingesproken). Of zit je gewoon te zijn, evt gefocust op je ademhaling.

Wat is voor jou de kern van meditatie?

Liefs Twinkel

_________________
Twinkle, twinkle little star, how I wonder what you are, up above the world so high, like a diamond in the sky.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-01-2007, 18:34:41 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-03-2005, 21:11:33
Berichten: 242
Locatie: Groningen
Ik zal hem voor mezelf maar even beantwoorden :)

Ik mediteer onregelmatig, soms echt heel lang niet, soms weer meer. Meestal of 's ochtends direct nadat ik uit bed gekomen ben. Even weer bij mezelf komen, wakker worden, nacht achter me laten, de nieuwe dag welkom heten. Gewoon even een half uurtje lekker alleen maar zijn en ademen.

Soms ook 's avonds voor ik ga slapen. Als ik heel onrustig ben zit ik meestal een uur of langer, gewoon alleen maar focus op mijn ademhaling. Observeren wat er in me gebeurt en dat heel veel ruimte geven om er helemaal te zijn. Maar er dan niet in mee gaan, blijven observeren. Om zo rustig de nacht in te gaan.

De kern van meditatie is voor mij " jezelf een mogenlijkheid geven om heel bewust in het hier en nu te zijn. Je hoeft niks te doen, alleen maar heel aandachtig observeren en alles toelaten"

Visualisaties/geleide meditaties doe ik soms ook, maar van een CD vind ik niet fijn, dan ben ik liever in een groep (of alleen) met iemand die me IRL begeleid.

Liefs Twinkel

_________________
Twinkle, twinkle little star, how I wonder what you are, up above the world so high, like a diamond in the sky.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-01-2007, 18:42:52 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Heej,

Iedereen mediteert anders, op een manier die je zelf het beste vindt.
Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mediteer.

Ik focus me first of all altijd op mijn ademhaling, het liefst met rustige muziek op de achtergrond. Dat doe ik dan zittend op mijn bed of iets anders zachts. Wanneer ik mediteer maakt niet zoveel uit voor me, maar 's avonds komt me gewoon het beste uit. :wink: Bijvoorbeeld voordat ik ga slapen of iets dergelijks. Ik mediteer altijd met mijn ogen dicht en probeer dan iets te visualiseren. Dat verschilt vaak, soms denk ik aan een rustige wind of bijvoorbeeld aan de zee.

Om je te trainen in visualiseren heb ik ooit een oefening geleerd. Zo gaat die:
*Je visualiseert de eerste keer een rode bloem, tot in detail. Alles kan je zien, elke vlekje en elke meeldraad. En alles is rood.
*De tweede dag of keer dat je mediteert visualiseer je weer die rode bloem, maar visualiseer je daar ook een oranje bloem bij. Dat hoeft niet per se dezelfde bloem te zijn als de rode, maar het mag wel als je dat makkelijker vindt.
*De 3e keer of dag visualiseer je er een gele bloem bij. Ook die hoeft niet hetzelfde te zijn als de rode en oranje.
*En zo ga je door, je visualiseert uiteindelijk 7 verschillende (kleuren) bloemen helemaal uitgewerkt in detail. Rood-oranje-geel-groen-blauw-paars-roze.
Dit blijkt best moeilijk te zijn, vooral om de bloemen tot in detail te zien. Maar oefening baart kunst, laten we zeggen :wink: Ik ben er ondertussen best goed in geworden, mede door dit vaker te doen.

Qua muziek luister ik Clannad, Enya, Loreena McKennitt en Maria Mena onder het mediteren. Wat je ook kunt doen is je helemaal focussen op de muziek. Maar kies vooral muziek waar jijzelf rustig van wordt, want dit verschilt erg per persoon.

Nog even een vraagje: nadat ik gemediteert heb en ik doe mijn ogen open, zie ik alles heel anders. Alsof ik groter ben geworden dan alle dingen om mij heen. Het is moeilijk uit te leggen, maar herkent iemand dit?

Liefs,
Julia

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-01-2007, 19:46:28 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-08-2006, 16:11:33
Berichten: 242
Bij hogerbewustzijn staat hier ook al een topic over :wink:

_________________
Een goede naam gaat boven rijkdom,
waardering boven zilver en goud.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl