Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 10:49:12

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 22-07-2010, 18:32:12 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 22-07-2010, 17:37:13
Berichten: 6
Over het algemeen ben ik vrij sceptisch over astrologie en andere occulte zaken: er zit wel wijsheid in, maar veel wordt bepaald door traditie en overlevering, en veel is op allerlei manieren uit te leggen.

Maar toch heb ik een vraag, over maansknopen, omdat dit een bijna alles overheersend element in mijn leven blijkt te zijn.

Elke keer dat een Saroscyclus passeert (18 jr, 7 mnd, en een paar dagen), verandert mijn leven totaal, door een 'ontmoeting', op de dag nauwkeurig. Ik heb er nu 3 meegemaakt:

18+ jr: Inwijding door guru, en 18+ jaar aan de rand van de club, incl 11 jr huwelijk, huis etc. Ook: geboorte huidige vriendin.
37+ jr: (ex) arriveert in NL. samen 2 kids, en 11 jr samen in VS. Laatste 10 jr ik alleen terug in NL (deportatie).

55+ jr: Ik ontmoet mijn huidige vriendin in Suriname. Tijdens mijn 3e en haar 2e maansknooppassage. Er is wel erg veel veranderd, teveel om te beschrijven. Mijn instelling is niet meer wetenschappelijk, maar veel meer 3rde wereld. Wel heel interessant, maar voor mij niet echt gunstig (en hebben we wel toekomst?). Maar deze krachten zijn zo groot, wat kun je er mee/ aan doen?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 22-07-2010, 23:02:12 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Ha bobS,

Wat een interessante samenloop! Het is opmerkelijk erachter te komen dat belangrijke gebeurtenissen zich in een patroon blijken af te spelen. Ik kan me voorstellen dat het vragen bij je oproept!
Hoe ben je eigenlijk op de maansknopen gekomen? (niet dat het uitmaakt, maar wel interessant). Eerst iets van gehoord en dit toen over je leven gelegd? Of waren de belangrijke gebeurtenissen zo opmerkelijk dat je zocht naar een bekend patroon?

Ik heb even voor mijzelf opgezocht wat de Saros-cyclus precies inhoud. Voor de mensen die dit interessant vinden heeft wiki een redelijk overtuigend(?) artikel:http://nl.wikipedia.org/wiki/Saros-cyclus

Zon- en maansverduisteringen dus eigenlijk?

Ik kan je er niet veel over vertellen maar kan wel vragen stellen.
Waarom denk je dat het ongunstig voor je is? Je hebt het over die liefdes van je leven. Dat lijkt me positief (ondanks het leed dat je beschrijft). Vrees je voor de volgende totale verduistering van 2017? Wat er dan te gebeuren staat?

Ook vraag ik me af wat je precies bedoelt met de uitspraak: "Mijn instelling is niet meer wetenschappelijk, maar veel meer 3rde wereld." Die vat ik niet helemaal, kan je dat uitleggen?

Interessant onderwerp!

p.s. Welkom trouwens

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 23-07-2010, 06:42:51 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 22-07-2010, 17:37:13
Berichten: 6
Volgens mij is een saroscyclus een resonantie tussen de maan- en zonne-omloop. Het zou betekenen dat ze dan weer vrijwel op de exacte positie aan de hemel staan. Dit wordt normaliter alleen duidelijk tijdens zon- en maansverduisteringen, maar het geldt uiteraard ook voor andere posities, dus ook de verhouding waarin ze stonden tijdens je geboorte.

Ik heb er ooit, toen ik een jaar of 25 was een boekje over gelezen: 'karmische astrologie'. Het boekje maakte indruk, en heb mijn 2e maansknooppassage ook vrij meditatief doorgebracht, niks gemerkt natuurlijk... De eerste passage wist ik dus nergens van, tijdens de derde was ik met een project bezig en dacht ik er totaal niet aan.

Nee, het waren totaal onverwachte gebeurtenissen en ontmoetingen: nietzozeer wat ik verwachtte dat daardoor zou gebeuren, maar een fundamentele omwenteling in mijn wereldbeeld veroorzakend, iets waar je pas jaren erna je vinger op kan leggen (tja, dat moment was het begin van de revolutie).

Het lijkt ook veel met 'streven' te maken te hebben: netalsof het leven een meertrapsraket (rocket stage) is. Tijdens het vuren van een rakettrap is er een sterke onderliggende ambitie een bepaalde kant op, en plotseling lijkt de motor van dat streven er niet meer te zijn. Ik denk dat een streven vaak een motor wordt omdat je bepaalde tekortkomingen of jeugdtrauma's wilt compenseren, maar je komt wel ergens

Waarom geeft kijken hiernaar wat angst? Zo lijkt nu mijn intellectuele en leergierige instelling nagenoeg verdwenen, ik denk eigenlijk helemaal nergens meer over (ben nu 57), en waar streef ik nu eigenlijk naar??? Denk alleen aan de dag van vandaag, net als veel mensen in arme landen, zoals de rasta. Maar ja: realistisch gesproken, is dat wel zo'n goed idee in een economische wereldcrisis? In de hele grote lijn zitten er persoonlijk wel hele grote ontwikkelingen, maar vanuit het perspectief van anderen zou je ook heel goed kunnen zeggen: hij is wel achteruit gegaan... Zoveel dingen waar ik zo hard voor gewerkt heb lijken nu weg te waaien.

Dus niet bang voor zonsverduisteringen of 2012 of zo, maar wel bezorgd over het resultaat van deze cyclus (als je geen streven hebt, komt er dan nog wel een volgende?)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 23-07-2010, 08:49:03 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Aha,

Ik snap de vraag. Zonder streven nog een toekomst?
Ik denk van wel, misschien rijd je op het moment nog op de stuwing van je verloren streven en hobbel je rustig voort totdat er een nieuwe langskomt. In de auto geef je ook niet continu gas, je kan van de snelheid die je al had een heel eind komen zonder gas, zeker als je een beetje bergaf gaat.

Die instelling die je beschrijft lijkt me dan ook niet per definitie een ongezonde. Het lijkt me eerder een reactie op de hoge activiteit die je beschrijft te hebben gehad. Even bijtanken en dan weer verder.
Dat er dingen aan het wegwaaien zijn lijkt me vervelend. Misschien werd het te veel om allemaal in je hoofd op te slaan? Of misschien heb je, nu je wat ouder bent geworden, behoefte aan andere stimulansen en informatie? T kan zijn dat je twijfel voortkomt uit een nieuwe vraag en dat er eerst een status quo moet worden bereikt eer je verder kan.

Wat betreft de saros-cyclus, ik vind het interessant maar moet toegeven dat ik het lastige stof vind. Ik heb er nog wat meer over proberen te lezen naar aanleiding van je stuk, maar blijf het lastig vinden.
Nu weet ik dat er iemand op het forum zit die zich ook interesseert in de astronomie ansich, al weet ik even niet meer wie. Ik hoop dat hij ook nog even langskomt hier :)

Groetjes,

Truitje

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 23-07-2010, 12:23:39 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 22-07-2010, 17:37:13
Berichten: 6
Ooit hebben we geleerd over de grootste gemene deler en het kleinst gemeenschappelijk veelvoud. Ik denk dat de saros cyclus het laatste is, betreffende de 'zonne-' en maansomloop. Het was overigens al in Sumeria bekend, en ook de Grieken konden zo verduisteringen voorspellen.

Een voor mij meer interessante vraag: stel dat het allemaal geen toeval is, waarom grijpt deze cyclus dan zo sterk en aantoonbaar aan in mijn leven, terwijl je er in het algemeen toch vrij weinig over hoort...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 23-07-2010, 14:18:20 
Hoe zit het met die maansknopen?

Staan de datums vast of is het gewoon een tijd waarop een nieuwe fase in je leven start? Het is me onduidelijk wat het nou is van die twee, want als de datums vaststaan dan heb ik misschien al een maanknoop gehad.

X :kiss:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Maansknopen...
BerichtGeplaatst: 23-07-2010, 14:53:50 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 22-07-2010, 17:37:13
Berichten: 6
Het blijkt dat ik een fout gemaakt heb: de maansknoopcyclus is NIET hetzelfde als een saroscyclus.
Saros cyclus is 18 jaar en 11 1/3 dag, maansknoopcyclus (lunar nodes) is 18,5996 jaar ('even' omrekenen!) . Het voorgaande verhaal is wel juist, want ik had de echte maansknoop cyclus genomen, niet de saroscyclus, ik lees net na dat dit minder is. zal nog even verder moeten kijken waarom dit niet hetzelfde is.

Als je ouder bent dan ruim 18 jaar en 7 maanden heb je dus een cyclus voltooid, de tweede valt na je 37e verjaardag, de derde als je 55 jaar bent. Na je 74e valt de vierde, en er zijn mensen die een vijfde en zelf een zesde halen. Ik hoop zelf wel nummer 4 ruim te passeren, in goede gezondheid uiteraard...

Over leeftijd gesproken: vandaag met een 28 jarige vader van 3 tieners gepraat!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl