Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 16:24:11

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Gerechten of hapjes zonder suiker
BerichtGeplaatst: 27-10-2008, 20:45:42 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Oi!

Nee, ik plaats er zelf geen en ik heb ook geen suikerziekte :)

Mijn moeder daarentegen mag waarschijnlijk voor de rest van haar leven geen suiker meer. Niet omdat ze ineens suikerziekte heeft gekregen, maar omdat ze hypoglykemie heeft. Even een definitie van Wikipedia:
Citeer:
Hypoglykemie houdt in dat de bloedglucosespiegel te laag is. Alle organen van het lichaam hebben suiker nodig om te kunnen functioneren en voor de hersenen is een constante toevoer van suiker zelfs van levensbelang. Een bloedglucosewaarde onder 3,5 mmol/L wordt beschouwd als een hypoglykemie.

En dan komen er een heleboel klachten bij. Dit heeft ze een aantal jaren terug van een natuurgeneeskundige mevrouw gehoord, die heeft haar op een dieet gezet waarbij ze helemaal geen suiker mocht hebben voor 6 weken. Na deze 6 weken heeft ze er 5 jaar lang helemaal geen last van gehad :)
Die 5 jaar zijn nu om, en nu heeft ze weer last. Ze is bij de dokter geweest waar hij zei dat ze geen suiker meer mag, liefst voor de rest van haar leven niet meer.

Mijn vraag aan jullie nu is: weten jullie toevallig lekkere gerechten of tussendoortjes zonder suiker?
Alles is welkom! :D Ze eet alles, behalve suiker natuurlijk ;)

:wave:

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 27-10-2008, 21:51:52 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-08-2008, 15:17:19
Berichten: 4289
Okee.. een vriendin van me heeft maar 1 nier en
mag ook absoluut geen suiker. Je hebt toch wel vanalles.
Kzal haar wel 'ns mailen wat ze zowel eet. Ff googlen :wink:

Zoals gewoon droge tussendoortjes.. eierkoeken.
Voor de rest eet ze gewoon avondeten mee enz.
Ze heeft er verder geen moeite mee, al mag ze niet zwemmen.
In plaats daarvan gaat ze duiken in kanalen en rivieren.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-10-2008, 12:02:51 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2006, 20:49:43
Berichten: 4321
Locatie: Oldenzaal
Ik heb een heel kookboekje met recepten voor taart en koekjes enzo. Natuurlijk gezoet. Het is wel glutenvrij, maar allemaal met rijstebloem en dat kost bijna niets als je het bij de toko haalt.
Ga je naar de meeting? Dan kan ik dat boekje wel voor je kopieeren. ;)
Het is niet zo dik hoor, staan een stuk of 15 recepten in.

_________________
Heb uw naaste lief, want dat ben ik!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-10-2008, 18:03:50 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Toff, dankjullie!

Karen, ik weet nog niet of ik naar de meeting ga, is wel een eind weg dus daar gaat reistijd in zitten... Anyhoe, kun je bij die recepten makkelijk iets verzinnen wat de suiker kan vervangen? Daar is mijn moeder namelijk wel redelijk goed in, maar als het niet kan, gaat het over :)

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-10-2008, 23:06:09 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
Hoi Moon-Pearl,

Mijn broertje heeft ook hypoglyceamie. In feite komt het er op neer dat je lichaam niet in staat is om voldoende glucose aan te maken, waardoor je te hoog in je bloedsuiker kan komen te zitten.
Hij heeft bijna een jaar lang een heel streng dieet gehad, maar het was (zeker niet) suikervrij. Wel heeft hij heel veel suiker vervangen door zoetstof of zoetjes(bijvoorbeeld in de yoghurt en op pannenkoeken), dat heeft niet dezelfde werking op je bloedsuiker als echte suiker.

Het belangrijkste is (ik heb even bij mijn broertje navraag gedaan) dat je moeder om de twee uur (hoeft niet precies) kleine beetjes eet. Haar ontbijt, lunch en avondeten mag ze gewoon mee eten wat ze lekker vind. Maar wel afwisselen. Dus niet 7 dagen aardappel, of pasta of rijst. Maar die 3 basis dingen afwisselen. Daar tussen in moet ze dus ongeveer om de twee uur iets eten, en dan het liefst zo weinig suiker.
Mijn broertje eet voornamelijk producten met natuurlijke suikers, zoals fruit.
Verder eet hij veel liga`s, sultana`s, brood en hartige snacks. Denk dan aan een craker met (franse) kaas, een stuk komkommer, een tomaat, eierkoek, yoghurt, kwark, vla etc etc. Alles wat niet zoet is dus.
En natuurlijk eet mijn broertje ook koekjes en snoepjes tussendoor. Maar alles met mate.

Als je om de twee uur eet, eet je namelijk steeds kleine beetjes (ook tijdens de 3 maaltijden) waardoor je suikerspiegel niet in eens heel erg omhoog schiet en je je lichaam steeds de kans geeft om er aan te wennen.

Verder geeft hij nog als tip mee om te eten voor ze naar bed gaat (bijvoorbeeld een boterham met kaas of een tosti) zodat je lichaam dat gaat verbranden en je suikerspiegel op pijl blijft. Als je dan wakker word voel je je wat beter.
En als laatste is het voor hem van belang gebleken dat hij alles kan doen wat hij leuk vind. Hij zit bijvoorbeeld op het CIOS en op zijn stage sport hij zo`n 6 uur per dag. Vooral dan is het belangrijk dat hij goed blijft eten. Nog belangrijker dan bij ons.

Verder wil ik als tip meegeven dat je moeder vooral goed moet leren luisteren naar haar lichaam, voor zover ze dat nu nog niet doet natuurlijk. Als mijn broertje bijvoorbeeld hoofdpijn heeft gaat hij eten. Als hij misselijk word (een teken dat je bloedsuiker niet op orde is!) gaat hij eten, als hij duizelig is... enfin je snapt het wel denk ik.

Ik wil wel even aan mijn moeder vragen om suikervrije recepten ik denk dat ze die nog wel ergens heeft.

Liefs,
Belbe

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29-10-2008, 11:31:04 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-03-2006, 20:49:43
Berichten: 4321
Locatie: Oldenzaal
Moon-Pearl schreef:
Toff, dankjullie!

Karen, ik weet nog niet of ik naar de meeting ga, is wel een eind weg dus daar gaat reistijd in zitten... Anyhoe, kun je bij die recepten makkelijk iets verzinnen wat de suiker kan vervangen? Daar is mijn moeder namelijk wel redelijk goed in, maar als het niet kan, gaat het over :)


Is helemaal niet moeilijk, volgens mij. Dat soort dingen kun je in de natuurvoedingswinkel goed vragen. Natuurlijke zoetstoffen enzo. Ik zal dit weekend als ik bij mijn ouders eens kijken naar dat receptenboekje en wat overtypen. Volgens mij staat er in de inleiding een boel over uitgelegd.

_________________
Heb uw naaste lief, want dat ben ik!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06-11-2008, 23:28:34 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Een lekker hapje waar geen suiker inzit?
:? Oef, ik heb mijn tanden stukgebeten in heel wat filosofische vraagstukken, maar nu sta ik met min b*k vol tanden :mrgreen: ...

Als je nou eens zelf pannekoeken bakt? Bloem, melk/water/kokosmelk/room (wil alle vier), snufje zout, eieren, en natuurlijk olijfolie of roomboter om in te bakken. Hier komt geen suiker bij kijken, tenzij je er zoet beleg op wilt :roll: Maar pannekoeken kun je ook hartig maken, door er kerrie door te doen, paprikapoeder, met als beleg b.v. kaas.
Ikzelf maak wel eens Indiase pannekoeken, met massala en pindasaus.

Studentenhaver is lekker en gezond!

Mag ze wel honing hebben, of helemaal geen toevoegingen die in het lichaam omgezet worden in glucose?

Wat dacht je van gedroogde dadels of vijgen, al dan niet gevuld met bijvoorbeeld feta of roomkaas?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-11-2008, 07:36:00 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
In de natuurvoedingswinkel zijn sowieso veel producten zonder suiker en andere toevoegingen en troep. En lekker ook! :D

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-11-2008, 09:46:35 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Bedankt voor alle reacties! :D

Belbe, bedankt voor je uitleg! Ik heb het mijn moeder laten lezen en ze was al een aantal soortgelijke dingen tegengekomen, een aantal dingen die je noemde (zoals hoofdpijn) was ze nog niet tegengekomen toen, maar een paar dagen later ontdekte ze dat ze helemaal in elkaar knalt voor de rest van de dag als ze niet om de twee uur eet, dan krijgt ze bijvoorbeeld ook hoofdpijn.

Vyumae, ze mag helemaal geen suiker hebben voor een periode, maakt niet uit in welke vorm. Als het na een paar maanden wat beter gaat, mag ze weer wat proberen, maar dan moet ze het ook bij een heel kleine hoeveelheid per dag houden.
We hebben ook al een suikervrije pannenkoekenmix gevonden in de Jumbo! :D Wat ze daar allemaal wel niet hebben. En ik houd jouw recept ook even in mijn achterhoofd :)
Ik weet niet of er in gedroogde dadels of vijgen suiker zit, maar dat vindt ze wel lekker, dus ik zal het doorgeven. Zuivel is natuurlijk altijd goed :)

Ze gaat nu om de haverklap naar een natuurvoedingswinkel om suikervrije dingetjes te kopen, Juul :) Dat werkt! :lol:
Je staat er wel van te kijken in hoe veel dingen er suiker zit... :schock:

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-11-2008, 11:34:05 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Trouwens, met gedroogde dadels bedoelde ik natuurlijk niet de variant van de gewone supermarkt, want die hebben een bad van glucose gehad :)

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-11-2008, 18:57:28 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Hihi, ik denk al ^^ Nee, oke :) Op naar de natuurvoedingswinkel dus!

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 09-11-2008, 23:36:40 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
Heej Moon-pearl!

Allereerst graag gedaan. Dat je moeder nu geen hoofdpijn heeft is alleen positief! Mijn broertje heeft (had) het ook wel in een zeer extreme variant.

Ik heb nog ff gevraagd, maar idd mocht hij in het begin ook absoluut geen suiker. Tenzij hij echt heel ziek werd door te lang geen eten of te weinig eten. Hij ontdekte dat hij dan een mars oid kon eten zonder er nog zieker van te worden. Vel had hij dan voor die dag zijn portie suiker weer gehad.

Echte suikervrije recepte heeft mijn moeder overigens niet meer. Maar mijn moeder raad ook aan om idd naar een natuur winkel te gaan. En gewoon af en toe eens iets proberen. Werkt het niet, jammer, werkt het wel dan weet je dat ook weer!

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 14-11-2008, 14:12:11 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 29-07-2007, 09:06:39
Berichten: 28
Locatie: belgie
ik zit hier met hetzelfde probleem, hypoglycemie, bij mij het gevolg als een overdreven reactie op glucose (teveel insulineaanmaak), te behandelen door geen suiker meer te eten en om de 2 u te eten zodat je geen te hoge pieken krijgt.

lekkere tussendoortjes? nootjes, chips, rijstkoeken (en verder stopt het lijstje al......) want ze draaien echt overal suiker door en van zodra er glucose in zit is het om zeep.

ook word het afgeraden om producten met wit meel te consumeren, dit zou ook te snel gaan.

pas op met bananen, druiven, rozijnen etc, al kan het bij sommige wel, maar bij mij dus niet

het komt er op neer om het dus allemaal zelf te testen.

en ja hoor er valt mee te leven, al is het verdomd lastig soms


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15-11-2008, 00:10:42 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-03-2006, 15:41:35
Berichten: 260
Locatie: Almere
vlindertje schreef:
ik zit hier met hetzelfde probleem, hypoglycemie, bij mij het gevolg als een overdreven reactie op glucose (teveel insulineaanmaak), te behandelen door geen suiker meer te eten en om de 2 u te eten zodat je geen te hoge pieken krijgt.

lekkere tussendoortjes? nootjes, chips, rijstkoeken (en verder stopt het lijstje al......) want ze draaien echt overal suiker door en van zodra er glucose in zit is het om zeep.

ook word het afgeraden om producten met wit meel te consumeren, dit zou ook te snel gaan.

pas op met bananen, druiven, rozijnen etc, al kan het bij sommige wel, maar bij mij dus niet

het komt er op neer om het dus allemaal zelf te testen.

en ja hoor er valt mee te leven, al is het verdomd lastig soms


producten van witweel werd bij mijn broertje idd ook afgraden. Evenals margarine. roomboter mocht hij dan weer wel, maar dat vond hij vies. Het gevolg? Hij lust geen boter meer, en proeft het zelfs als ik eerst mijn brood smeer met boter, mes afveeg aan mijn brood en dan zijn brood smeer... Gatver hier zat boter aan roept hij dan!

Bananen mocht hij wel, maar geen aardbeiden, geen noten en pinda`s en geen schaal en schelpdieren. Het meeste vind hij ook ronduit vies. Behalve dan krab en aardbeien..

Gelukkig kan hij nu weer alles eten mits het met mate gaat. 10 aardbeien gaat goed, maar een heel schaaltje vol word problematisch..

Idd is het echt een kwestie van uitproberen. Je kunt overigens wel naar het voedings en dieeet centrum in uitrecht gaan (hoeft geen verwijsbrief te hebben) om je overal op te laten testen. Weet je meteen wat je wel/niet kunt eten.

_________________
No one cares how much you know, untill they know how much you care


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl