Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:43:29

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Voeding en het menselijk lichaam
BerichtGeplaatst: 11-12-2012, 23:57:41 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-04-2011, 22:29:34
Berichten: 294
Hallo allemaal! :) (er zullen een paar links geplaatst worden naar informatie en websites waar eventueel dingen kunnen gekocht worden die in mijn ervaring het menselijk lichaam ten goede komen, ze staan tussen de ">..<" in)

Zoals veel mensen op de afgelopen wintermeet van mij hadden gehoord (ik kon er niet over ophouden, haha) ben ik bezig met mijn voeding rigoureus aan te passen en (in mijn geval) met het doel lekker in mijn vel te zitten (ook qua vet/spier % verhouding). Dit doe ik niet alleen door zo veel mogelijk biologisch te eten maar ook genoeg te bewegen. Ben nu na 5 weken 6 kilo lichter maar begin weer aan te komen door de groei van spieren.

Nu weet ik dat er vrij weinig mensen van mijn leeftijd hun voeding zo serieus nemen als ik doe op dit moment en vroeg me af hoe dat kwam. Geen interesse? Geen motivatie? Geen informatie (over wat geraffineerde stoffen met het menselijk lichaam doen of juist niet doen) en hoe schadelijk dat kan zijn voor je gezondheid in de toekomst? Met andere woorden, onwetendheid door middel van ontkenning of omdat de informatie niet altijd even makkelijk voorhanden is?

Neem bijvoorbeeld de magnetron, ben benieuwd of je op dit moment, nu je dit leest, je ervan bewust bent dat door de microgolven die de moleculen van het te verwarmen voedsel doen trillen om ze op te warmen, de voedingswaarden van het voedsel doen kelderen doordat het lichaam niet meer in staat is om de stoffen op te nemen na de schade die de microgolven aanrichten. (de magnetron werd in 1976 verboden in Rusland bv.) > Lang artikel over de magnetron en de schadelijkheid <

Of dat de meeste vitaminepreparaten (zoals multivitamine bij de c1000) bestaan uit synthetische vitaminen die het lichaam moeilijk of niet kan opnemen (en andere negatieve bijeffecten)? >Informatie over vitaminen. <

De hormonen in de vlees-industrie en de pesticiden in de landbouw uiteindelijk in ons lichaam terechtkomen en net zoals voordat ze in ons lichaam komen, niet kunnen worden afgebroken of ons hormoonstelsel op een negatieve manier beïnvloeden?

Dat door het voedsel te bewerken/raffineren onder te hoge temperatuur (die niet in de natuur voorkomen) de essentiële voedingswaarden dalen en daardoor eigenlijk alleen maar als 'vulstof' kan worden gezien puur gericht op de verkoop en het zo aantrekkelijk mogelijk te maken door meer onnatuurlijke stoffen toe te voegen die de hersenen signalen geven dat er meer van gegeten moet worden.


Met al deze kennis vind ik het moeilijk om er niet voor te kiezen zoveel mogelijk te letten op wat ik mijn lichaam voed. Onderweg naar het (in mijn ogen) verantwoord voeden van mijn lichaam ben ik bepaalde hindernissen tegengekomen: de timing van het eten (in verband met sporten), het bereiden daarvan(boodschappen doen, recepten proberen en koken), de betaalbaarheid van het eten (biologisch kost meer), natuurlijke voedingssupplementen vinden die betaalbaar zijn (kosten net zoals biologisch eten meer) en het buiten de deur eten (vaak geen idee waar het eten vandaan komt en wat er in zit).

Het laatste moet ik helaas maar voor lief nemen en is ook niet erg over het algemeen (in mijn eetplan zijn cheatdays ingecalculeerd, dagen dat ik mag eten wat ik wil zolang ik maar niet prop).

De timing van het eten doe ik door middel van een eetplan (van een fitness-guru) waar ik in geïnvesteerd heb, en het werkt tot nu toe goed en (her)programmeert het metabolisme op zo'n manier dat het efficiënt wordt in het verbranden van vet en tegelijkertijd het maximale haalt uit de periodes wanneer het lichaam makkelijk voedingsstoffen opneemt. Dit betekend minimaal 4 en maximaal 6 maaltijden per dag die allemaal proteïne in zich dienen te hebben (ipv koolhydraten wat de gemiddelde mens in de westerse wereld eet op dit moment). (vandaar dat ik proteïnepoeder gebruik als snack tussendoor voor proteïne als ik weg van huis ben) (ik gebruik de getleanin12 'methode' voor m'n timing van eten)

De betaalbaarheid van biologisch eten is een moeilijk punt, als je kijkt naar de prijskraker van kip bij de Hoogvliet kost 1,1kg maar 7 euro terwijl biologische kip 26-29 euro per kilo kost. Dat doet pijn in de portemonnee en kies ik voor vrije uitloop kip die 'maar' 15-16 euro per kilo koost. Verder kies ik voor vlees altijd biologisch en voor fruit in ieder geval onbespoten evenals voor groenten. Wilde vis voornamelijk gecertificeerd (wilde zalm, tonijn etc). Andere witvis zoals tilapia en pangasius uit een niet vervuilde bron.

Bereiden van het eten is iets wat openheid van geest vereist (en inspiratie van eerder bedachte recepten) om het leuk en lekker te houden. Kruiden spelen daar een grote rol bij als ook de olie waar ik mijn vlees, vis en gevogelte en andere dingen in bak (voornamelijk kokosolie en olijfolie). De bereidingstijd bij groenten doe ik meestal door ze zo kort mogelijk te stomen (zoals broccoli en bloemkool, maar ook bietjes en bonen etc) waardoor de voedingswaarden zoveel mogelijk intact blijven maar ze ook makkelijk door mijn lichaam kunnen worden verteerd (en ze lekker zijn).
Van te voren eten bereiden doe ik ook vaak, dat betekend dat ik bijvoorbeeld een koude salade met kip, groenten en sla meeneem op reis en die als lunch eet, of dat ik een gerecht zo groot maak dat ik daar twee keer van kan eten en zo tijd bespaar de volgende dag.

De betaalbare natuurlijke voedingssupplementen was iets moeilijker voor mij, na veel gegoogle en prijzen vergelijken heb ik een site gevonden die vanuit ergens met veel korting dezelfde natuurlijke producten verzend dan websites uit Nederland (of winkels), heb vandaag een bestelling gedaan waarbij ik de helft goedkoper uit was. Ze hebben thee, olie, supplementen, kindervoeding en verzorging, verzorgingsproducten, producten voor huisdieren etc. > Website voor goede producten < Mocht je gaan bestellen kan je KVK961 als coupon code gebruiken om 10 dollar korting te krijgen op je eerste bestelling boven 40 dollar en 5 dollar korting onder de 40 dollar.
Tevens vind ik het belangrijk om als ik water meeneem dat niet in een PET-fles te doen vanwege de bacteriën en de weekmakers die in het water terecht komen. > Greenjump < Hier zijn andere veilige producten te koop met betrekking tot het bewaren van voedsel en drinken.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad dit te lezen en mocht je vragen hebben, stel ze gerust! :)

Groetjes,

Max

_________________
Weten is niet genoeg, we moeten het Toepassen!
Willen is niet genoeg we moeten het Doen!

"Hurting people, hurt people."

When you release fear, all there is left is love.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-12-2012, 11:42:27 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Zo max! Jij bent "goed" bezig om op je lichaam te passen. Ik vraag me af in hoeverre het goed is zo gezond mogelijk bezig te zijn. Natuurlijk het NIET eten van bepaalde vetten en suikers is alleen een must voor het lichaam, toch heeft je lichaam goede onverzadigde vetten ook nodig(zoals in pindakaas)
ik vind het knap van je dat je zo doelgericht bezig bent en op alle details let, en lekker sport... Maar soms vraag ik mij af waar de grens ligt van een obsessie of gewoon gezonde levenstijl. :) dat van jou klinkt goed en gezond. Je bent erg bewust bezig en het schijnt door alleen al zo bewust te kiezen gezonder leeft, omdat je die leefgewoonte dan onbewust toepast in meerdere dingen die je op een dag doet ipv alleen eten en bewegen.
Anyway, dan heb je vast ook van meditatief eten gehoord?

Meditatief eten is zo bewust zijn van elke hap, kauw, en je eten door je lichaam voelen "stromen" dat je veel sneller verzadigd bent. Je eet dus langzamer en je lichaam krijgt meer de tijd om processen op gang te brengen. Bovendien eet je minder van hetzelfde portie omdat je zo bewust bent en al je zintuigen aan het werk zet, wat proef je? wat ruik je? door langzaam te eten kan je dus ook heel veel aan je eetgewoonte verbeteren :)

liefs,
Nalin

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-12-2012, 11:54:02 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
Je schrijft over je voedingsuplementen die trouwens super duur zijn , maar misschien moet je eens naar een diëtiste! Want je heb maar 0,8/kg/ lichaamsgewicht aan eiwit nodig. dus extra slikken heeft geen zin, mits je een bodybuilder wilt worden? Mn mam is diëtiste dus ik hoor van haar vele verhalen betreft voedingsgebied ;) en dus ook de fabels die er rond gaan over dit soort onderwerpen!

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-12-2012, 13:08:19 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Uriël schreef:
Nu weet ik dat er vrij weinig mensen van mijn leeftijd hun voeding zo serieus nemen als ik doe op dit moment en vroeg me af hoe dat kwam. Geen interesse? Geen motivatie? Geen informatie (over wat geraffineerde stoffen met het menselijk lichaam doen of juist niet doen) en hoe schadelijk dat kan zijn voor je gezondheid in de toekomst? Met andere woorden, onwetendheid door middel van ontkenning of omdat de informatie niet altijd even makkelijk voorhanden is?
Ik denk dat het een combinatie is van luiheid en eten wat lekker is. Gek, want soms heeft het bijna alleen maar nadelen. Ik ken zoveel studenten die tijdens pauzes e.d. snel langs de AH gaan, terwijl ze gewoon broodjes van thuis mee kunnen nemen die goedkoper en gezonder zijn. Ik denk niet dat informatie een té groot probleem is. Iedereen snapt wel dat je van chocola niet afvalt en toch peuzelen we het lekker op :P
Ik ben sinds kort ook weer bezig met bodybuilden en let nu ook beter op wat ik eet.
Misschien kun je met je tijdprobleem al het eten in een keer maken, het in bakjes doen en het later opeten.
Uriël schreef:
Dit betekend minimaal 4 en maximaal 6 maaltijden per dag die allemaal proteïne in zich dienen te hebben (ipv koolhydraten wat de gemiddelde mens in de westerse wereld eet op dit moment)
Er is niets mis met koolhydraten, als je ze maar goed besteed. Je moet het zien als energie, niet als vet. Van proteïne moet je ook niet te veel nemen, zoals ik hieronder geschreven heb. Ik hoop dat je niet al je koolhydraten vervangt met eiwitten, want dan ben je echt heel erg slecht bezig.

Nalina schreef:
Want je heb maar 0,8/kg/ lichaamsgewicht aan eiwit nodig. dus extra slikken heeft geen zin, mits je een bodybuilder wilt worden?
Lol, 800 gram eiwit? Dat is echt extreem veel.
Dagelijks zou ik niet meer aanraden dan 1 tot 2 gram eiwit per kilo, afhangend van je bouw, de activiteiten van die dag en .. nog iets, volgens mij lichaamsvetpercentage.
Dat je meer moet nemen als je gespierder wil worden, is een fabeltje. Beter kun je de eiwitten die je al eet beter 'besteden' door krachttraining te doen. Zelfs als je in één dag al je spieren heel zwaar gaat trainen en je ziet er al uit als Arnold Schwarzenegger, zelfs dan raad ik nog geen 800 gram aan.

Tenzij als je geen 0,8, maar 0,08kg probeerde te schrijven(zie ik nu pas). Dan sorry :P Dan zit je helemaal goed.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-12-2012, 15:21:41 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Ik probeer wel zo weinig mogelijk toegevoegde suikers binnen te krijgen. Ben ook i.p.v frisdrank veel meer water gaan drinken. Maar over kraanwater lees ik ook tegenstrijdige berichten dus ja.. zo blijf je bezig. Ik eet ook niet elke dag vlees, en als ik wel vlees eet, het liefst biologisch.

Verder houd ik me er niet zo heel veel mee bezig, er zijn vaak ook tegenstrijdige beweringen voor mijn gevoel. (bijv over de vraag of koolhydraten dik maken of niet zijn ook veel verschillende dingen over te lezen)

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 12-12-2012, 15:40:01 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Man in black schreef:
(bijv over de vraag of koolhydraten dik maken of niet zijn ook veel verschillende dingen over te lezen)
Zoals ik al zei, zijn koolhydraten gewoon energie. Dus als je van plan bent veel te bewegen, neem je veel. Zit je de hele dag achter je computer, dan neem je weinig. Snappie? Er is niet 'ze maken je dik' of 'ze maken je niet dik'. Je neemt een bepaalde hoeveelheid koolhydraten - dus energie - in en het gedeelte daarvan dat je niet besteedt aan beweging, wordt in je lichaam opgeslagen. Dat is dus het 'dik maken'.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2012, 00:27:48 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-04-2011, 22:29:34
Berichten: 294
Tom schreef:
Uriël schreef:
Nu weet ik dat er vrij weinig mensen van mijn leeftijd hun voeding zo serieus nemen als ik doe op dit moment en vroeg me af hoe dat kwam. Geen interesse? Geen motivatie? Geen informatie (over wat geraffineerde stoffen met het menselijk lichaam doen of juist niet doen) en hoe schadelijk dat kan zijn voor je gezondheid in de toekomst? Met andere woorden, onwetendheid door middel van ontkenning of omdat de informatie niet altijd even makkelijk voorhanden is?
Ik denk dat het een combinatie is van luiheid en eten wat lekker is. Gek, want soms heeft het bijna alleen maar nadelen. Ik ken zoveel studenten die tijdens pauzes e.d. snel langs de AH gaan, terwijl ze gewoon broodjes van thuis mee kunnen nemen die goedkoper en gezonder zijn. Ik denk niet dat informatie een té groot probleem is. Iedereen snapt wel dat je van chocola niet afvalt en toch peuzelen we het lekker op :P
Ik ben sinds kort ook weer bezig met bodybuilden en let nu ook beter op wat ik eet.
Misschien kun je met je tijdprobleem al het eten in een keer maken, het in bakjes doen en het later opeten.
Uriël schreef:
Dit betekend minimaal 4 en maximaal 6 maaltijden per dag die allemaal proteïne in zich dienen te hebben (ipv koolhydraten wat de gemiddelde mens in de westerse wereld eet op dit moment)
Er is niets mis met koolhydraten, als je ze maar goed besteed. Je moet het zien als energie, niet als vet. Van proteïne moet je ook niet te veel nemen, zoals ik hieronder geschreven heb. Ik hoop dat je niet al je koolhydraten vervangt met eiwitten, want dan ben je echt heel erg slecht bezig.

Nalina schreef:
Want je heb maar 0,8/kg/ lichaamsgewicht aan eiwit nodig. dus extra slikken heeft geen zin, mits je een bodybuilder wilt worden?
Lol, 800 gram eiwit? Dat is echt extreem veel.
Dagelijks zou ik niet meer aanraden dan 1 tot 2 gram eiwit per kilo, afhangend van je bouw, de activiteiten van die dag en .. nog iets, volgens mij lichaamsvetpercentage.
Dat je meer moet nemen als je gespierder wil worden, is een fabeltje. Beter kun je de eiwitten die je al eet beter 'besteden' door krachttraining te doen. Zelfs als je in één dag al je spieren heel zwaar gaat trainen en je ziet er al uit als Arnold Schwarzenegger, zelfs dan raad ik nog geen 800 gram aan.

Tenzij als je geen 0,8, maar 0,08kg probeerde te schrijven(zie ik nu pas). Dan sorry :P Dan zit je helemaal goed.


Tom ik begrijp je visie over koolhydraten maar mijn ervaring is iets minder kort door de bocht.

Ik ben gestopt met (normaal) brood eten vanwege de gluten die in tarwe etc zitten die door het overgrote deel van de bevolking moeilijk verteerd worden en de aanleiding zijn van veel andere ziekten (zelfs tot MS aan toe). Degene (Shaun) waarvan ik het fitness-dieet volg weet waar hij het over heeft en dat is te zien aan hoe hij er op zijn 41e uit ziet. Bij elke maaltijd eiwitten eten zorgt voor een anabole omgeving in het lichaam (dus spierbesparend) plus het verbranden van eiwitten kost het lichaam meer energie in tegenstelling tot koolhydraten waardoor er minder calorieën overblijven (waardoor je een meer vetverbrandende omgeving in je lichaam creëert).

Shaun heeft het over de glycogeen tank van het lichaam (400 gr in de spieren en 100 gr in de lever die kunnen worden opgeslagen), wanneer die vol is (zoals bij de meeste mensen die overgewicht hebben bijv) zal elke gr koolhydraat die niet wordt verbrand worden opgeslagen als vet. Wat ik met dit dieet doe is op een metabolisch verantwoorde manier spelen tussen het leegmaken en volmaken van deze tank (om m'n metabolisme (hormonen etc) in beweging te houden), tegelijkertijd m'n vetpercentage verlagen en een goede omgeving voor spieropbouw creëren.

Ik eet bij elke maaltijd veelzijdig en gevarieerd, heb dagen dat ik 1 portie koolhydraten eet (low carb day), 2 porties (baseline) en mijn cheatdays (zoveel ik wil als ik maar niet de hele dag door me vol loop te vreten) en zero carb days (0 dus). (ik vervang dus niet m'n koolhydraten met eiwitten, ik draai ze om ongeveer ^^)

Ik neem aan dat ze 0,8 gr/kg bedoelt ;).

Nalina schreef:
Je schrijft over je voedingsuplementen die trouwens super duur zijn , maar misschien moet je eens naar een diëtiste! Want je heb maar 0,8/kg/ lichaamsgewicht aan eiwit nodig. dus extra slikken heeft geen zin, mits je een bodybuilder wilt worden? Mn mam is diëtiste dus ik hoor van haar vele verhalen betreft voedingsgebied ;) en dus ook de fabels die er rond gaan over dit soort onderwerpen!


Ik ben bezig met spierweefsel opbouwen (niet echt bodybuilden, meer atletisch en goed gevuld qua spiermassa) dus dan heb ik zeker meer eiwitten nodig. De voedingssupplementen zoals bijv proteïnepoeder zijn om een magere vorm van proteïne ter beschikking te hebben als tussendoor, de hoeveelheid maaltijden zijn bedoeld om het metabolisme op gang te houden. Ik heb krill olie en aminozuren gekocht, krill olie is een hoge kwaliteit olie die verschillende functies ondersteund in het lichaam en dus zeer voedzaam is (beter dan visolie) en verstandig is om te nemen. Aminozuren helpen bij het sporten om spierafbraak tegen te gaan alsook na het sporten op te bouwen. (ik stop me dus niet helemaal vol :P)

Verder ben ik altijd heel makkelijk geweest met eten en ben ik heel gecommitteerd aan deze verandering in mijn leven dat het in het begin veel tijd van mijn denken in beslag nam, gelukkig steeds minder. Meditatief heb ik van gehoord en ga ik me zeker in verdiepen. :) Thanks!

_________________
Weten is niet genoeg, we moeten het Toepassen!
Willen is niet genoeg we moeten het Doen!

"Hurting people, hurt people."

When you release fear, all there is left is love.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2012, 10:08:18 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Deze Shaun vertelt je dat je eiwitten moet gaan verbranden?
Ik denk dat je beter naar een second opinion kunt gaan zoeken. Je bent er wel heel serieus mee bezig. Dit hoeft niet slecht te zijn, maar zorg wel dat je goede bronnen hebt. En je moet niet zo ernstig denken over voedsel. Als je denkt dat 'het systeem' je probeert te vergiftigen, haal je eten dan bij zelfstandige boeren en bakkers, maar om nou zo weinig koolhydraten te eten...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2012, 10:32:44 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2010, 11:02:39
Berichten: 1571
Locatie: Brabant
koolhydraten zetten zich om in suikers ( dus energie) Dus als jij s avind een groot bord pasta eet en je doet niks meer, dan zet zich dat om in suikers en kun je daar zwaarder van worden. Dus als je de koolhydraten niet op de goede manier gebruikt. Beginnen met warm eten (ontbijt) en eindigen met boterham (diner) zou voor ons gebruik en verbruik van koolhydraten beter zijn. Toevallig heb ik het hier gisteren op school over gehad.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2012, 12:18:19 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-04-2011, 22:29:34
Berichten: 294
Tom schreef:
Deze Shaun vertelt je dat je eiwitten moet gaan verbranden?
Ik denk dat je beter naar een second opinion kunt gaan zoeken. Je bent er wel heel serieus mee bezig. Dit hoeft niet slecht te zijn, maar zorg wel dat je goede bronnen hebt. En je moet niet zo ernstig denken over voedsel. Als je denkt dat 'het systeem' je probeert te vergiftigen, haal je eten dan bij zelfstandige boeren en bakkers, maar om nou zo weinig koolhydraten te eten...


Tom, als je goed leest schrijf ik heel iets anders dan je aanneemt, vetten, koolhydraten en eiwitten kosten energie om te verbranden, bij het verbranden van eiwitten kost het relatief het meeste energie waardoor er netto minder energie overblijft om op te slaan.

En ik moet helemaal niks ;) nergens staat dat ik om advies heb gevraagd, ik schrijf dit om ervaringen uit te wisselen en meningen over het bereiden van eten en eten zelf. De tijd die ik heb geïnvesteerd in het begrijpen van het metabolisme van de mens is niet 1, 2, 3 op te schrijven, wat ik weet is dat het voor mij werkt en dat mijn lichaam dat weerspiegelt.

_________________
Weten is niet genoeg, we moeten het Toepassen!
Willen is niet genoeg we moeten het Doen!

"Hurting people, hurt people."

When you release fear, all there is left is love.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2012, 13:23:18 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 18-02-2012, 19:55:05
Berichten: 1282
Locatie: Zuid-Holland
@ Tom: ik bedoelde 0,8GRAM per kilo lichaamsgewicht ;)

Bij topstport zeggen ze 1, gram.

_________________
De zoektocht naar geluk, is de voedingsbodem van ongelukkig zijn.[/color]


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-12-2012, 14:46:01 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Uriël schreef:
Tom, als je goed leest schrijf ik heel iets anders dan je aanneemt, vetten, koolhydraten en eiwitten kosten energie om te verbranden, bij het verbranden van eiwitten kost het relatief het meeste energie waardoor er netto minder energie overblijft om op te slaan.
Dan heb ik het toch goed gelezen? Volgens mij verbrandt het lichaam eiwitten alleen als plan-B, dus als er geen koolhydraten over zijn. Dus dan verbrand je eiwitten met eiwitten :P Dat werkt averechts op je spierdoel.
Mijn grootste zorg is dat andere jongeren dit lezen en denken dat het een goed idee is.

Nalina schreef:
@ Tom: ik bedoelde 0,8GRAM per kilo lichaamsgewicht ;)
Ohh, oké :P


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 17-12-2012, 22:08:27 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-04-2011, 22:29:34
Berichten: 294
Tom schreef:
Uriël schreef:
Tom, als je goed leest schrijf ik heel iets anders dan je aanneemt, vetten, koolhydraten en eiwitten kosten energie om te verbranden, bij het verbranden van eiwitten kost het relatief het meeste energie waardoor er netto minder energie overblijft om op te slaan.
Dan heb ik het toch goed gelezen? Volgens mij verbrandt het lichaam eiwitten alleen als plan-B, dus als er geen koolhydraten over zijn. Dus dan verbrand je eiwitten met eiwitten :P Dat werkt averechts op je spierdoel.
Mijn grootste zorg is dat andere jongeren dit lezen en denken dat het een goed idee is.

Nalina schreef:
@ Tom: ik bedoelde 0,8GRAM per kilo lichaamsgewicht ;)
Ohh, oké :P


Het is een goed idee als je wilt bereiken wat ik nu aan het bereiken ben. Eiwitten worden sowieso door het lichaam als brandstof gebruikt, als het niet beschikbaar is in het bloed dán is plan-b spierweefsel afbreken. Mijn grootste zorg is dat mensen zich niet voldoende inlezen zoals jij blijkbaar (niet) hebt gedaan. (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx?gclid=CK6R9L-rorQCFQ7LtAoddGsA6A)
Citeer:
Het lichaam benut de energie uit eiwit iets minder goed dan die uit koolhydraten en vetten. Een deel van de calorieën uit eiwit wordt direct na de maaltijd omgezet in warmte. Dat is het zogenaamde “thermogene effect”. Bovendien verzadigt eiwit, vooral dierlijk eiwit, meer dan koolhydraten en vetten.

Het lijkt erop dat een eiwitrijke voeding geen effect heeft op het gewicht als het aantal calorieën hetzelfde is als bij een voeding met weinig eiwit. Wel kan een eetpatroon met veel eiwit helpen om niet te veel calorieën binnen te krijgen. Mensen eten minder als ze relatief veel eiwit binnenkrijgen. Dat verklaart ook het succes van diëten waarbij meer dan een kwart van de calorieën uit eiwit komt.

Bij het afvallen beperkt voldoende eiwit eten het verlies aan spierweefsel. Dat is gunstig, omdat spierweefsel meer energie verbruikt dan vetweefsel. Zo kan eiwit helpen na het afvallen op gewicht te blijven.

_________________
Weten is niet genoeg, we moeten het Toepassen!
Willen is niet genoeg we moeten het Doen!

"Hurting people, hurt people."

When you release fear, all there is left is love.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-12-2012, 02:40:18 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Zelfs in je eigen bron staat dat je eiwitten niet als de voornaamste bron van energie/verbranding moet zien.
Daarvoor hoefde ik niet eens de hele pagina te lezen XD


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-12-2012, 12:54:42 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-04-2011, 22:29:34
Berichten: 294
Mirror schreef:
Nu weet ik dat er vrij weinig mensen van mijn leeftijd hun voeding zo serieus nemen als ik doe op dit moment en vroeg me af hoe dat kwam. Geen interesse? Geen motivatie? Geen informatie (over wat geraffineerde stoffen met het menselijk lichaam doen of juist niet doen) en hoe schadelijk dat kan zijn voor je gezondheid in de toekomst? Met andere woorden, onwetendheid door middel van ontkenning of omdat de informatie niet altijd even makkelijk voorhanden is?

Ik ben erg blij met je topic. Ik denk dat ik binnenkort een verwant topic start.
Dan begrijp je t.z.t waarom ik dit hier neer zet maar dat even ter zijde.

Ik weet niet of het altijd direct een oorzaak heeft dat mensen niet gezond ( willen) leven, in dit geval eten, een belangrijk onderdeel van je leven. Het sluipt er bij in en de ene is er gevoelig voor en/of het is genetisch bepaald en de ander kan eten wat hij/zij wil en komt niet aan.
Een roker weet donders goed wat nicotine met je lichaam doet maar rookt stug door, zelfs in geval van ( ernstige ) ziekten. Wij mensen leven in patronen. Een gewenning, een gewoonte, kan helaas leiden tot een verslaving. We zijn gewoonte dieren.
Vaak hebben we meerdere signalen nodig om te doen beseffen dat we niet meer op de oude voet verder kunnen leven qua gewoonten. Ons lichaam geeft het aan en blijft het aangeven totdat er een drastische ommekeer vereist wordt.

Heb je nog een paar goede tips om eet-patronen te doorbreken en hoe af te bouwen? Wij hebben als gezin inmiddels een diètiste in de arm genomen maar meestal halen zij alles uit een boekje.
Wat houdt jou zo gemotiveerd maar ook dat je de kosten kunt ( blijven) overzien?

Groeten Mirror


Mee eens wat je opschrijft, in mijn ervaring heeft een mens eerst een dieptepunt nodig wil hij/zij openstaan voor een verandering in een patroon.

Ik ben zelf cold turkey gestopt met alcohol/drugs en daarna roken, zo heb ik dat ook gedaan met eten, ik at al vrij gezond dus voor mij was het simpelweg de macronutrients(eiwitten, vet en koolhydraten) op zo'n manier indelen dat ik kan bereiken wat ik graag wil.

Maar grote richtlijnen waarvan ik weet dat ze voor iedereen van toepassing kunnen zijn:
Zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten (bijv zelf een prei soep maken met kokosroom en kipfilet ipv een zak soep kopen van Unox), je weet dan immers wat (en hoeveel van die ingrediënten) je eet.
In plaats van suiker, stevia gebruiken om voedsel en dranken te zoeten.
Gezondere tussendoortjes eten (bijvoorbeeld bleekselderij gevuld met pindakaas en rozijnen er op) ipv een koek of sultana.

En de tip die voor mij heel belangrijk is zacht te zijn voor mezelf, ook als ik een 'fout' maak. Door me schuldig te voelen en mezelf te straffen verander ik niet het verleden, het helpt me ook niet om in de toekomst niet dezelfde 'fout' te maken.

Tom schreef:
Zelfs in je eigen bron staat dat je eiwitten niet als de voornaamste bron van energie/verbranding moet zien.
Daarvoor hoefde ik niet eens de hele pagina te lezen XD


Waar staat dat ik dat zo zie? Leuk dat je kritisch bent maar volgens mij neem je niet deel aan dit topic om er aan bij te dragen, maar meer om te trollen, klopt het dat ik dat goed opmerk? Vanaf de eerste post heb je mijn inname van proteïne en koolhydraten op een manier geïnterpreteerd die niet overeenkomt met de werkelijkheid.

_________________
Weten is niet genoeg, we moeten het Toepassen!
Willen is niet genoeg we moeten het Doen!

"Hurting people, hurt people."

When you release fear, all there is left is love.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl