Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 17:22:00

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 14:19:35 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Ewout-Vandaele schreef:
wat is eigenlijk het verschil tussen een leven van een plant of die van een dier?

Dat is een zeer scherpe opmerking :) ik ben ook wel benieuwd naar het verschil.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 14:52:43 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
het is niet omdat een dier kan schreeuwen van de pijn, dat een plant die geen geluid produceert, ook geen pijn hbt,
wat ik vind is, als je wilt dat wat je eet geen pijn heeft gekregen eet dan gewoon niks? en sterf dan aan een tekort van eiwitten ijzer vitamines vanalles

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 15:42:10 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2010, 15:31:13
Berichten: 1507
Locatie: Helmond
je sterft dan aan voedsel te kort.
niet aan eitwitten vitamines ofzo..

(eet anders gewoon zand)

_________________
'Trouble to Make, Problems to solve.'


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 16:03:25 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
Nou, ik ben het vaak niet eens met ewout, maar hij heeft een punt. Gewassen groeien ook en zijn ook levende wezens. Als je uit respect voor de dieren als zijnde levende wezens geen vlees eet, kan je evengoed stoppen met eten over de gehele lijn, want ik geloof dat zowat alles zijn oorsprong vindt in een levend iets. Maar dan gaan we dood en hebben we weer geen respect voor onszelf als levend wezen. Moeilijk dilemma....

Wat ik wel vind, is dat de meeste mensen meer vlees eten dan nodig/gezond is voor henzelf. En niet alleen vlees trouwens, er is een overconsumptie aan voeding in de westerse landen naar mijn mening. Misschien moeten we eens beginnen met bewuster naar onze voeding en ons voedingspatroon te kijken( ik kan alvast bij mezelf beginnen hoor, maar goed). ik sluit me dan ook aan bij Vonn, en pleit voor een gezonde en verstandige keuze van voeding uit alle groepen.

Greetz

Babe

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 16:19:36 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Nou, ik ben het vaak niet eens met ewout, maar hij heeft een punt. Gewassen groeien ook en zijn ook levende wezens. Als je uit respect voor de dieren als zijnde levende wezens geen vlees eet, kan je evengoed stoppen met eten over de gehele lijn, want ik geloof dat zowat alles zijn oorsprong vindt in een levend iets. Maar dan gaan we dood en hebben we weer geen respect voor onszelf als levend wezen. Moeilijk dilemma....


Planten met dieren vergelijken vind ik nogal sterk eerlijk gezegd. Planten hebben geen zenuwen. Dieren daarentegen wel. Er is inderdaad een overconsumptie van alles. Het draait ook niet alleen om de overconsumptie, maar de manier waarop de dieren behandelt worden en de omstandigheden waar ze in moet leven. En daar zijn wel genoeg documentaires van gegeven.

Nu, ik zeg niet dat iedereen vegetariër moet worden. Als iedereen gewoon wat minder vlees zou eten zou er ook al vele minder dieren afgeslacht moeten worden..

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 16:25:20 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-08-2009, 14:11:24
Berichten: 202
Locatie: Heist op den berg-België
Natascha schreef:

Planten met dieren vergelijken vind ik nogal sterk eerlijk gezegd. Planten hebben geen zenuwen. Dieren daarentegen wel. Er is inderdaad een overconsumptie van alles. Het draait ook niet alleen om de overconsumptie, maar de manier waarop de dieren behandelt worden en de omstandigheden waar ze in moet leven. En daar zijn wel genoeg documentaires van gegeven.

Nu, ik zeg niet dat iedereen vegetariër moet worden. Als iedereen gewoon wat minder vlees zou eten zou er ook al vele minder dieren afgeslacht moeten worden..


Nou , we verschillen van mening wat betreft het deel planten met dieren vergelijken. Maar ik volg je volledig in het punt dat dieren op een andere manier behandeld dienen te worden. En ik volg jou ook in het feit dat we best allemaal wat minder vlees eten. Het is trouwens een win-win situatie: De dieren varen er wel bij, onze gezondheid vaart wel wel bij en onze portemonnee vaart er ook wel bij.

greetz

Babe

_________________
United we stand,devided we fall.Let's stand together for once and for all


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 17:12:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
De vraag naar het (morele) onderscheid tussen planten en dieren is zeker een terechte vraag, maar tevens een eindeloze die in het praktische leven onvruchtbaar is, lijkt mij.

In elk geval is dieren met planten vergelijken appels met peren vergelijken. En tja, appels en peren zijn natuurlijk allebei fruitsoorten, net als dat planten en dieren levende organismen zijn. Voor zover gaat het nog op, maar fysiologisch gezien zijn de verschillen dramatisch. Daarbij maakt Natascha de terechte opmerking over het al dan niet hebben van een zenuwstelsel, maar dat is slechts één van de verschillen die de kloof tussen beide m.i. tot een diep ravijn maken. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat een betoog behoeft: de verschillen zijn waarneembaar. Natuurlijk kan ondanks dat gespeculeerd worden over een eventueel bewustzijn die planten hebben, maar daarover valt alleen maar iets aan te nemen, niet te bewijzen. Bovendien is zo'n speculatief wandelpad eveneens eentje die tot vervelende vragen kan leiden, zoals een eventueel bewustzijn bij stenen, rivieren en planeten, of zelfs bij moleculen. Persoonlijk vind ik dat niet alleen vaag, ik vind het ook zinloos. Voor mijn lichaam doet het er niet toe.

Reacties van sommigen maken dat ik mijn beginnende opmerking maak: de gedachte is onvruchtbaar. Planten bevatten mineralen en vitamines en weet ik wat allemaal nog meer, die de mens wel nodig heeft. Simpel zat. Als er mensen zijn die zowel planten als dieren over één kam gaan scheren, dan kunnen ze inderdaad beter 'zand' gaan eten, want dan is het einde zoek. En als alles dat leeft het per definitie verdient om in leven te blijven, dan zitten we in nog veel meer opzichten met een gigantisch probleem: geen gewassen meer verbouwen met behulp van insecticiden, niet meer over straat lopen, want dan trap je op insecten en bacteriën, niet meer met de auto of per vliegtuig reizen, want daarmee 'schep' je vele vogels, zoogdieren en zelfs duizenden vliegen/muggen.

Dáár, in dat 'levende' zit hem vermoed ik dan ook niet het probleem (zo ja, dan denk ik dus dat we met een morele ramp zitten). Het probleem zit hem veeleer in het feit dat dieren tot op zekere hoogte op ons lijken: ze hebben zintuigen, honger en dorst, voelen pijn, bewegen en planten zich voort. Moreel gezien (moraal is een menselijke uitvinding) zou een dier dáárin niet teveel gehinderd moeten worden, en niet zozeer omdat het simpelweg leeft, want dat is veel te algemeen. Omdat wij mensen moraliteit hebben, projecteren we dat soms op datgene waarmee we ons identificeren, maar daarvoorbij kan het link worden.

Respect willen hebben voor dieren en planten is zondermeer een terechte boodschap, maar wanneer een vegetariër geen vlees eet maar wel planten, dan volgt daaruit niet zondermeer dat de vegetariër inconsequent of hartvochtig is. Planten zijn simpelweg een ander verhaal, zowel objectief en fysiologisch, alswel moreel alswel om menselijke gezondheidsredenen. Beide organismen over één kam scheren is een ethische vraag doorvoeren tot in het absurde (waar ik hierboven nog een schepje bovenop gedaan heb).

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 18:23:58 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
Ik ben al vegetariër sinds mijn 7/8e jaar. Tijd vliegt voorbij ik ben nu bijna 18 dus al ongeveer 10/11 jaar vegetarier. Ik neem gelukkig wel melk en yoghurt maar geen vlees en kaas... ik heb een paar maanden geleden geprobeerd om een kroket te eten maar dat lukte me niet, ik zag em op me bord liggen en ik zag gelijk dat beeld van een kalf/koe voor me en toen begon ik te huilen :cry:

Het zou voor mij ook een stuk gemakkelijker zijn als meer mensen minder vlees eten per week. Veel mensen begrjipen niet waarom ik vega ben, veel zeggen dat ik me aanstel, ook kan ik er niet tegen als ik een dooddier op bijvoorbeeld de weg zie, dan word ik enorm emotioneel en voelt het alsof er messen door me heen gaan, niet in me lichaam maar in me ziel ofzo, het doet echt op een hele nare manier pijn ik kan het niet eens omschrijven. Ik heb daar heel overdreven last van en het lastige is dat mensen vaak niet begrijpen waarom ik er zelf zoveel moeite mee heb, laats staan, ik zou zelf ook wel erachter willen komen waarom het zoveel met me doet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 18:40:44 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Ik heb net nog ff zitten googlen op de vraag van het verschil tussen planten en dieren is en toen werd idd net zoals Natascha en Kiro al aangaven vrij snel duidelijk wat het probleem hier in is. Planten reageren op de omgeving maar dat betekend niet automatisch dat ze gevoel hebben. Verder blijkt er wetenschappelijk wel wat te zijn getest door Cleve Backster maar ik kan verder geen vergelijkende onderzoeken vinden dus dat maakt het onderzoek m.i. nutteloos.

Wat betreft de insecten en andere kleine beestjes denk ik persoonlijk dat het vooral met intentie te maken heeft. Als je in de auto door de polder rijdt dan doe je dat niet omdat je zoveel mogelijk vliegen wilt scheppen maar om op je bestemming te komen. Maar als je met de vliegen mepper door het huis loopt moet ik bekennen dat ik daar toch wat moeite mee heb. Als ik bij mij thuis vliegen telkens tegen het raam hoor tikken omdat ze naar buiten willen vliegen dan sla ik ze niet dood maar help ze een handje richting het raam. Dat levert af en toe verbaasde blikken op van de buren :mrgreen:.

Daarnaast eet ik dan wel weer vlees maar zodra ik eindelijk verhuist ben naar m'n nieuwe huis en ik dus zelf moet koken wil ik toch een poging gaan wagen om flink (max 1x per week) minder vlees te gaan eten. a) omdat een plantaardig dieet vele malen gezonder is. b) omdat vlees productie ongelofelijk inefficiënt en slecht voor de aardkloot is. c) omdat het m.i. niet moreel is om dieren te fokken en vol te stoppen met vage groei stoffen om de beesten zsm weer te kunnen slachten. Dus om c geen probleem te laten zijn koop ik straks enkel nog 1x per weer biologisch vlees.

Ben benieuwd hoe lang ik het ga uithouden :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 19:23:17 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Wat betreft de insecten en andere kleine beestjes denk ik persoonlijk dat het vooral met intentie te maken heeft. Als je in de auto door de polder rijdt dan doe je dat niet omdat je zoveel mogelijk vliegen wilt scheppen maar om op je bestemming te komen. Maar als je met de vliegen mepper door het huis loopt moet ik bekennen dat ik daar toch wat moeite mee heb.
Alleen wat dit aangaande heb ik nog kritiek. Het is namelijk voor veel mensen ook onwetendheid bij het eten van vlees en de bioindustrie; men eet zeg maar geen vlees met de intentie om een beest dood te hebben. Aan de andere kant: iedereen weet duvelsbest dat wanneer je een auto gebruikt, dat je dan vroeg of laat iets zult doden. Kwestie van statistiek.
Vind je niet?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 20:10:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2010, 03:21:41
Berichten: 5
Ik kan me wel voorstellen dat mensen het raar vinden als je geen melk meer wil eten of drinken in al zijn vormen.
Maar er is zo ontzettend veel goede voeding in dit land, waarom zou ik dan melk gaan drinken die voor pas geboren zoogdieren is bedoeld? Het is nog slecht voor je aderen ook, ze slibben er sneller door dicht.

Er zijn ook afrikaanse stammen die het bloed van hun vee aftappen en opdrinken, dat vind ik nog walgelijker.
En dieren de keel doorsnijden om stukken van hun lijk te kunnen eten is gewoon niet mijn ding.
Dat honden en katten dat nu lekker vinden snap ik, maar er zijn veel lekkerder dingen te eten en het ligt voor weinig geld in de supermarkt.

Planten leven ook, maar hebben veel minder bewustzijn dan hogere dieren.
Je gaat toch ook geen mensenvlees eten als je van andere zoogdieren wel het vlees eet?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 09-08-2010, 09:06:32 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
Avuso:
Wat betreft de insecten en andere kleine beestjes denk ik persoonlijk dat het vooral met intentie te maken heeft. Als je in de auto door de polder rijdt dan doe je dat niet omdat je zoveel mogelijk vliegen wilt scheppen maar om op je bestemming te komen. Maar als je met de vliegen mepper door het huis loopt moet ik bekennen dat ik daar toch wat moeite mee heb. Als ik bij mij thuis vliegen telkens tegen het raam hoor tikken omdat ze naar buiten willen vliegen dan sla ik ze niet dood maar help ze een handje richting het raam. Dat levert af en toe verbaasde blikken op van de buren :mrgreen:.



Daar herken ik me volledig in, ik heb er ook moeite mee om vliegen dood te meppen in huis, ik probeer ze altijd te pakken met een bekertje ofzo en dan laat ik ze buiten vrij. Ik was een tijd geleden aan het werk in een bejaardentehuis als schoonmaker en er was een hele grote mot die telkens tegen het raam vloog, ik vond het zo zielig en ik heb een half uur werk gehad om dat beest in een bakje te krijgen maar het is me uiteindelijk gelukt :P wahhaa half uur werk voor een mot maar ik heb er geen spijt van! nu kan hij lekker weer buiten leven!

Zelfde geld voor spinnen, ik ben doodsbang voor die beesten maar als hij echt te eng is voor me dan roep ik me vader of die hem buiten wil brengen :D ik voel me altijd gelijk schuldig als ik em dood maak


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 09-08-2010, 16:44:38 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Kiro schreef:
Citeer:
Wat betreft de insecten en andere kleine beestjes denk ik persoonlijk dat het vooral met intentie te maken heeft. Als je in de auto door de polder rijdt dan doe je dat niet omdat je zoveel mogelijk vliegen wilt scheppen maar om op je bestemming te komen. Maar als je met de vliegen mepper door het huis loopt moet ik bekennen dat ik daar toch wat moeite mee heb.
Alleen wat dit aangaande heb ik nog kritiek. Het is namelijk voor veel mensen ook onwetendheid bij het eten van vlees en de bioindustrie; men eet zeg maar geen vlees met de intentie om een beest dood te hebben. Aan de andere kant: iedereen weet duvelsbest dat wanneer je een auto gebruikt, dat je dan vroeg of laat iets zult doden. Kwestie van statistiek.
Vind je niet?

Ja daar ben ik het idd mee eens.
M'n ouders zijn niet thuis, dus ga zo gelijk mijn maaltje zonder vlees in elkaar kokkerellen :)

Annaa schreef:
Daar herken ik me volledig in, ik heb er ook moeite mee om vliegen dood te meppen in huis, ik probeer ze altijd te pakken met een bekertje ofzo en dan laat ik ze buiten vrij. Ik was een tijd geleden aan het werk in een bejaardentehuis als schoonmaker en er was een hele grote mot die telkens tegen het raam vloog, ik vond het zo zielig en ik heb een half uur werk gehad om dat beest in een bakje te krijgen maar het is me uiteindelijk gelukt :P wahhaa half uur werk voor een mot maar ik heb er geen spijt van! nu kan hij lekker weer buiten leven!
Ha leuk om te horen! Ik ben dus niet de enige die daar soms zoveel moeite in stopt. Het zorgt in ieder geval wel voor een extra portie geduldigheid :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 10-08-2010, 01:15:33 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 03-08-2008, 19:26:18
Berichten: 570
Locatie: Heerlen
Ik weet dat het off topic is maar ik moest wel.

Kiro zei:

Citeer:
Dáár, in dat 'levende' zit hem vermoed ik dan ook niet het probleem (zo ja, dan denk ik dus dat we met een morele ramp zitten). Het probleem zit hem veeleer in het feit dat dieren tot op zekere hoogte op ons lijken: ze hebben zintuigen, honger en dorst, voelen pijn, bewegen en planten zich voort.


waarin voortplanten gezien deze context toch wel een lach op mijn gezicht toverde.

_________________
-Your task is not to seek for love, but merely to seek and find all the barriers within yourself that you have built against it.
-Every situation, properly perceived, becomes an opportunity to heal.
-Nothing real can be threatened. Nothing unreal exists.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 10-08-2010, 08:11:53 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
Teun schreef:
Ik weet dat het off topic is maar ik moest wel.

Kiro zei:

Citeer:
Dáár, in dat 'levende' zit hem vermoed ik dan ook niet het probleem (zo ja, dan denk ik dus dat we met een morele ramp zitten). Het probleem zit hem veeleer in het feit dat dieren tot op zekere hoogte op ons lijken: ze hebben zintuigen, honger en dorst, voelen pijn, bewegen en planten zich voort.


waarin voortplanten gezien deze context toch wel een lach op mijn gezicht toverde.



ik kreeg een glimlach bij jou gedachtegang :P :mrgreen:

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl