Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 23:06:57

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 13:02:32 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-02-2009, 20:03:30
Berichten: 31
troubledboy88 schreef:
stel iedereen zou vegetarier (of veganist) worden, wat moeten we dan met al die dieren?

Haha, da's de dingen omdraaien natuurlijk. Die dieren zijn er om ons vlees te leveren, tis niet dat wij vlees eten omdat er zo veel dieren zijn. Er zou:

* Veel minder aan veehouderij gedaan worden, omdat er geen vraag is naar vlees
* Veel minder akkerbouw plaatsvinden; het grootste deel van de akkerbouw (m.n. maiïs en soja) bestaat nu voor veevoer.

Verder zou er (met een beetje beleid) in de wereld meer voedsel overblijven, waarschijnlijk met name in arme landen waar nu vooral door grote bedrijven veevoer wordt geproduceerd. Ook zou er een hoop minder transport van vlees, veevoer enz. de hele wereld over plaatsvinden. Dat scheelt een hoop geld, energie en milieuschade. De wereld zou er dus op vooruit gaan als iedereen minder of geen vlees zou gaan eten!

Verder, dat het eten van vlees onmisbaar voor je gezondheid zou zijn enz., dat is achterhaald hoor, een vegetarisch dieet (zeker als alternatief voor het bio-industrievlees dat wij hier eten) wordt door diëtisten over het algemeen gezien als gezonder dan een dieet met vlees.

_________________
Al wat beweegt zal in beweging blijven
Erop en/of eronder: een keus is er niet
Niets dat beklijft en alles zal verdwijnen
Je leven een vuurwerk … of niet


-Simon Vinkenoog


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 16-08-2009, 01:26:02 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 09-06-2009, 21:17:37
Berichten: 77
Locatie: Appelscha
Dirky schreef:
* Veel minder aan veehouderij gedaan worden, omdat er geen vraag is naar vlees
* Veel minder akkerbouw plaatsvinden; het grootste deel van de akkerbouw (m.n. maiïs en soja) bestaat nu voor veevoer.

Verder zou er (met een beetje beleid) in de wereld meer voedsel overblijven, waarschijnlijk met name in arme landen waar nu vooral door grote bedrijven veevoer wordt geproduceerd. Ook zou er een hoop minder transport van vlees, veevoer enz. de hele wereld over plaatsvinden. Dat scheelt een hoop geld, energie en milieuschade. De wereld zou er dus op vooruit gaan als iedereen minder of geen vlees zou gaan eten!

Verder, dat het eten van vlees onmisbaar voor je gezondheid zou zijn enz., dat is achterhaald hoor, een vegetarisch dieet (zeker als alternatief voor het bio-industrievlees dat wij hier eten) wordt door diëtisten over het algemeen gezien als gezonder dan een dieet met vlees.


bedankt voor de reactie, maar het is geen antwoord op mijn vraag, ik zou graag je mening of ideeen willen weten over wat we met die miljarden dieren moeten, kbedoel je doet net of je die dieren en nakomelingen niet meer hoeft te voeren, alsof ze ineens verdwijnen als wij allemaal vegetarisch/veganistisch zouden worden

ze verliezen hun grootste nut en geen mens zou die beesten meer houden als dat gebeurd, tis dan immers een geldverspilling. je kunt ze moeilijk allemaal afmaken, omdat dat nou niet bepaald op één lijn ligt met de ideeen van het vegetarier zijn. vrijlaten in de natuur zou ook onverantwoord zijn.

en ja, kinderboerderijen raken ook vol na een tijdje...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 16-08-2009, 13:01:25 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
Ik vraag mezelf ook weleens af wat me het al het vee moeten doen als de veehouderij verdwijnt.
Ergens denk ik dan van het is nog zo ver in de toekomst dat speculatie weinig zin heeft, aan de andere kant als je eenmaal een plan hebt is het makkelijker iets te verwezenlijken.
Wat mij betreft zou kunnen gebeuren is dat we eerst beginnen met het afbouwen van het aantal dieren in de veehouderij door steeds minder dieren te fokken, dit betekent natuurlijk wel dat de wereldbevolking steeds minder vlees moet gaan eten.

Maar zoals Ervin Laszlo in "Het Chaospunt" schrijft, is het niet mogelijk dat de hele wereld de westerse maatstaven betreffende vleesconsumptie kan navolgen.
Als bijv. China met haar meer dan 1,3 miljard inwoners, per persoon hetzelfde gemiddelde aan vleesconsumptie zou consumeren als de gemiddelde Amerikaan, dan zouden we alleen al 2 extra planeten ter grootte van de aarde nodig hebben om het plantaardig voedsel te kunnen produceren enkel bestemd als veevoer.

Het is dus met andere woorden een kwestie van tijd, dat de mens met de neus op de feiten wordt gedrukt omtrent de schadelijkheid van zijn gedrag en dus ook nadrukkelijk betreffende vleesconsumptie.

Dit zal dan zeer waarschijnlijk leiden tot steeds grotere groepen van mensen die stoppen of minstens minderen met vleesconsumptie.
Dat zou ons de kans geven om dus steeds minder dieren te fokken en geleidelijk om te schakelen naar geheel plantaardige agricultuur.

Wanneer een ieder uiteindelijk heeft ingezien hoe onethisch het slachten van dieren voor menselijke consumptie wel niet is, dan kunnen we de meeste dieren gewoon verzorgen tot hun dood en een x aantal dieren onderbrengen in natuurreservaten.

Dit is natuurlijk maar een ruwe schets van hoe het zou kunnen gaan, en ik denk dat hoe dichter we bij dit moment we zullen komen des te beter de oplossingen hiervoor zullen zijn ;).

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 05-10-2009, 20:42:16 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 05-10-2009, 19:39:30
Berichten: 2
Ben vandaag precies een weekje vegetariër! Begon eigenlijk als 'proef', om te kijken of ik het wel kan en gewoonweg te ervaren hoe het is. Maar ben meer gaan denken, dat de keuze goed is gemaakt en ik me daarbij wil houden, zonder pauze. Tot nu toe bevalt het me erg goed, alleen de reacties van mijn omgeving zijn wat minder. In mijn omgeving, wordt er namelijk veel vlees gegeten en de mensen die ik ken zijn echte vleesliefhebbers. Het was daarom voor mij moeilijk om opeens vegetariër te zijn in de vlees-etende-groep. Maarja, I keep on, holding on! Hoop in de toekomst meer mensen te beïnvloeden met mijn vegetariër gedrag of er tenminste over na gaan denken..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 05-10-2009, 20:59:24 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-11-2004, 13:14:17
Berichten: 721
Locatie: Reusel, Noord-Brabant
Alles bij elkaar ben ik tien jaar vegetarisch geweest. Begonnen toen ik een jaar of 14/15 was en gestopt zo rond m'n 25e.

Ik ben opgehouden met vlees eten, omdat ik het gewoon niet meer als vlees kon zien. Elke keer als ik er naar keek zag ik het beestje. Tja, we eten elkaar tenslotte ook niet op.

Ben uiteindelijk gestopt om meerdere redenen. Bovenal omdat ik merkte dat ik vaak moe was en ijzer tekort had. Tja, dat is iets wat vooral in vlees zit. Op zich wel goed te vervangen met bijv. peulvruchten, maar daar ben ik niet zo'n fan van. De vervangers vond ik steeds meer naar plastic smaken en in restaurants heb je als vegetarier niet altijd evenveel keuze. Verder ben ik voor mezelf gaan accepteren dat wij mensen nou eenmaal zowel groenten als vleeseters zijn en in beide belangrijke voedingsstoffen zitten.

Het heeft even moeite gekost om het beestje weg te denken als ik vlees eet, maar het lukt me tegenwoordig aardig om alleen het stukje vlees te zien. Eet overigens nog steeds niet al het vlees daar ben ik kieskeurig in en als er een keer iets lekkers tussen zit op het vegetarische menu wil ik daar ook wel eens voor gaan


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 09-11-2009, 13:15:13 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-11-2009, 20:02:48
Berichten: 291
Ik ben ook vegetarier
Dit vooral omdat ik heel erg van dieren hou (en niet op mijn bord).
Ik vind het "zielig" vor de dieren zoals velen zou zeggen.
Warom ik me zo verbonden met dieren voel zal ik nog wel uitleggen want het is een verhaal over mijn vorige leven.

_________________
Wij mensen zijn net als kleine kinderen met blokken.
We bouwen een toren gooien hem plat.
En maken een nieuwe mooiere en hogere toren.

Auteur: God


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 01-03-2010, 20:31:49 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
ik ben al 7 jaar vegetarier, ik ben nu net 17 geworden. Moeilijk vond ik het eerst niet, nu wel want als ik bij iemand aan het eten ben dan vind ik het moeilijk om af te slaan uit beleefdheid, maar ik eet het niet.

Sinds ik klein was zag ik een slachtfilmpje, van hoe dieren werden geslacht , ik kon het bijna niet aanzien en ben enorm gaan huilen want toen besefte ik dat vlees echt van dieren kwam. Ik heb het sinds die dag niet meer gegeten. Ik besef wel dat het gezond is maar ik heb nu heerlijke vegaburgers en daar kan ik goed op leven, denk ik hoop ik xD Ik vind dat we dieren net zo moeten behandelen als ons , ze hebben ook een leven. Helaas denkt niet iedereen zo, soms wou ik wel eens dat vlees neit bestond zodat het voor mij makkelijker zou zijn ,want mensen zeggen altijd tegen me dat ik me aanstel ( tenminste de kids in me klas zeggen dat ) maar hun begrijpen mijn gevoel gewoon niet. Ik heb een paar weken terug voor het eerst een kroket laten bestellen door mijn ouders om te proberen omdat ik een discussie met me ouders had dat ik gezonder moet leven, toen ik die kroket in mijn handen had ben ik gaan huilen, ik kreeg hem niet bij mijn mond, ik zag gelijk zo'n beeld voor me van zo'n kalf en die ogen ik kan het gewoon niet en ik wil het niet.

Ik vind het niet zwaar om het vlees te missen maar wel zwaar dat de meeste mensen me niet begrijpen. Mijn ouders begrijpen me gelukkig wel alleen ze willen gewoon dat ik gezonder ga eten


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 01-03-2010, 22:45:11 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Hihi, je ouders zeiden dat je gezonder moest eten en gaven je een kroket?!
Ben blij dat je hem niet hebt opgegeten!

Verder is een gevarieerd dieet inderdaad gezond, maar dat schijn je ook te kunnen berijken zonder (al te veel) vlees. Ik zeg alleen: weet precies waar je mee bezig bent en welke voedingsstoffen je binnenkrijgt zodat je niet tekorten op gaat bouwen.

Succes meis

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 01-03-2010, 22:50:03 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-07-2009, 12:03:07
Berichten: 781
Locatie: friesland
truitje schreef:
Hihi, je ouders zeiden dat je gezonder moest eten en gaven je een kroket?!
Ben blij dat je hem niet hebt opgegeten!

Verder is een gevarieerd dieet inderdaad gezond, maar dat schijn je ook te kunnen berijken zonder (al te veel) vlees. Ik zeg alleen: weet precies waar je mee bezig bent en welke voedingsstoffen je binnenkrijgt zodat je niet tekorten op gaat bouwen.

Succes meis


wahaha noujah om ze te overtuigen dat ik het echt niet kon eten zei ik van bestel dan maar een kroket voor mij, kijken of ik het kan ( ik wist wel dat ik het nie zou kunnen :xd: ) Majah zo weten hun ook dat ik het echt meen, me ouders snappen het wel, mijn vader is het ook geweest om dezelfde reden, alleen hij eet nu weer vlees xD


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 01-04-2010, 19:15:20 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 24-02-2010, 16:23:24
Berichten: 86
Locatie: Hoogwoud (Noord-Holland)
ik vind vlees veel te lekker om vegetariër te worden!

_________________
Moed is pas als je hebt ontdekt dat er ook een kans is dat je verliest
Wicca <3
Seira, You'll be in my Heart. BB.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 02-04-2010, 08:14:38 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
De ervaring leert dat het niet eten van vlees maakt dat het verlangen ernaar afneemt. Vlees verliest zijn vanzelfsprekende karakter en acceptabele smaak. Sterker nog, na een poos smaakt vlees helemaal niet meer zoals je zou verwachten; het 'lekkere' is er een beetje af.
Ik zeg dit omdat ik de afgelopen zes jaar als vegetariërzijnde toch eens een stukje vlees genuttigd heb. Dat was in november.

Ik denk dat het idee van lekker/vies vlees voor een deel daarom tussen de oren zit, waarbij gewoonte en gewenning een rol speelt.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 21-06-2010, 20:10:58 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2010, 06:20:51
Berichten: 10
Ik ben geen overtuigd vegetariër, maar eet gemiddeld nog geen 1 keer per week vlees en het vlees dat ik eet is biologisch (en neem ik alleen mee als het vanwege de houdbaarheidsdatum al met 35% korting in het schap van de supermarkt ligt). De reden dat ik niet vaker vlees eet is dat ik daar geen behoefte aan heb, maar vlees helemaal uit mijn menu schrappen voelt voor mij niet goed. Vlees is dood dier, daar ben ik me van bewust, maar veel groenten- en fruitsoorten zijn ook niet spontaan van de boom of struik gevallen of uit de grond gekomen. Ik heb wel een periode helemaal geen vlees gegeten, maar aangezien het voor mij zo dubbel voelde om te geen 'dood dieren' te eten, maar wel 'dode plant' eet ik sinds een klein jaar ook weer (biologisch) vlees als dat zo uitkomt.
Bij alles wat ik eet, zowel van dierlijke als plantaardige oorsprong, sta ik stil bij de herkomst en ik doe er alles aan om geen voedsel weg te hoeven gooien, wat gelukkig ook vrijwel altijd lukt.

_________________
Kun je heimwee hebben naar een plaats waar je nooit geweest bent?
'Raven' in Edith Eri Louw-Ravens Imperium


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 03:30:51 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 08-08-2010, 03:21:41
Berichten: 5
Kiro schreef:
De ervaring leert dat het niet eten van vlees maakt dat het verlangen ernaar afneemt.

Dat klopt wel idd, als ik nu door de winkel loop zie ik het uitgestalde vlees, maar ook de eieren en de zuivel niet meer als voeding.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 08:42:09 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-07-2010, 11:18:28
Berichten: 907
Locatie: België
wat is eigenlijk het verschil tussen een leven van een plant of die van een dier?

zijn alletwee levens maar blijkbaar kiezen vegetarischen liever de levens van de planten dood dan die van het dier?

tzit tussen jullie oren

_________________
Kennis is Macht Maar Om Kennis Te Krijgen Heb Je Macht Nodig

Het grootste probleem wat (niet) opgelost kan worden is de mens zelf

het mooiste geschenk dat je kan geven is hoop :)

Het moeilijkste voor de mens is voorgoed afscheid nemen van personen die hij graag heeft

Actie is gelijk aan Reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: vegetarisch
BerichtGeplaatst: 08-08-2010, 08:52:40 
Ik kan nog begrijpen dat sommige mensen vegetariër worden.
Zelf leef ik op een boerderij en ik zie iedere dag koeien.
Ik wil wel vegetariër worden, maar mijn ouders zullen het niet toelaten.
Dat komt mede omdat mijn vader met dieren werkt en er niets van wil weten.
Wel heb ik vaak de neiging om "doe normaal!" te roepen als er soms koeien worden opgehaald.
Ik zal de details maar besparen.
Geen zuivel en eieren eten/drinken is belachelijk! Er zijn melkkoeien en vleeskoeien.
Als je geen melkdrinkt promoot je als het ware de vleeskoeien want die geven hun melk al aan het kalfje.
Koeien worden gefokt voor melk of vlees. Dus het is maar net welke je het zieligst vind.

Ik moest dit even zeggen. Ik wil zelf wel vegetariër worden, maar ik kan het niet. En ik ben anti-veganistisch.

X :kiss:


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 14 5 6 7 8 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl