Ach DT, laten we het er maar op houden dat ik me alles behalve gebruikt voel en graag laat lenen om bepaalde standpunten te verhelderen en misvattingen te ontmaskeren.
Bovendien merkte ik wel degelijk op dat het je soms meer om de discussie ging dan het standpunt zelf
.
Ik zal in deze context ook niet teveel op bepaalde details in je reactie reageren die ik anders zie (men zal ondertussen namelijk genoeg informatie hebben om zelf een evenwichtige keuze te maken).
Al moet ik wel zeggen dat de nadruk op vegetarisme alsof het heel veel kennis en inspanning vergt voor mij overbodig is, ik blijf bij het standpunt dat men er verstandig aandoet zich sowieso te verdiepen in dieet, ongeacht welk dieet je ook volgt.
DT schreef:
Citeer:
[...]je kunt b12 bijv. ook uit zuivel en eieren verkrijgen dus waarom in hemelsnaam uit vlees [...]
Euhhhhhhhhh ... veganisten eten toch ook geen eieren en gebruiken toch ook geen melk en melkproducten? Bovendien vind ik melk iets dat voor kalfjes bedoeld is en zeker NIET voor mensen. Mensen hebben moedermelk om groot te worden en kalfjes hebben koeienmelk (enzovoort), maar dat terzijde. Bovendien: of er zoveel door mensen opneembare B12 in melk aanwezig is waag ik te betwijfelen en hetzelfde bezwaar als tegen viseten gaat op: koeimelk is bijna een vorm van chemisch afval geworden door de rotzooi die daarin aanwezig is (kwik, lood, cadmium en andere zware metalen) en de medicijnresiduen (onder anderen antibiotica resten die maken dat melkgebrukiers snel niet meer reageren op beschikbare antibiotica) die het bevat (ik heb daar een mooie thesis over waarin daar onderzoek naar is gedaan en van melk overduidelijk wordt aangetoond dat het zeer ongezond is), bovendien hebben we het voor de altijd gepromote kalkvoorziening niet nodig: kalk komt voldoende voor in groene groenten.
Ik deel je bezwaren tegen zuivelconsumptie maar liever dat dan vleesconsumptie, dat was dan ook de enige reden dat het naar voren kwam.
Verder hoop ik dat dit inderdaad mensen kan helpen in het overwegen van wat een juist dieet voor hun is.
Citeer:
"Think of the fierce energy concentrated in an acorn! You bury it in the ground, and it explodes into an oak! Bury a sheep, and nothing happens but decay." - George Bernard Shaw