Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:09:14

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 06-08-2009, 23:23:13 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
dit is en onderwerp wat me al zo'n 3/4 jaar achtervolgd...

ik weet dat het wreed is al die narigheid en toch eet ik vlees, ik heb zoiets ze zijn dan toch al dood, en er is niets meer aan te doen... en dan maak ik als 1 persoon gene verschil,, maar aan de andere kant laat ik mensen door het gebaar wel iets zien en laat ze hier ook meer bij stilstaan, vroeger deed ik er zo nuchter over mensen die vegetarier waren dacht ik, oo je mist zoveel lekkers... maar nu bekijk ik het weer zo anders...

maarjah als ik vlees koop word er wel meer geslacht,, aan andere kant vraag ik me af of je lichaam wel vlees nodig heeft, ikzelf eet van alles, en niet heel veel vlees, en het is moeilijk in deze maatschappij om bewust je eten te kiezen, ik ben zelden ziek en eet vaak erg ongezond, ik denk dat het een fabeltje is dat vlees nodig is voor je lichaam,, je kan prima leven op water, groente sla en brood...

ik heb heir zo vaak over na gedacht maar steeds als ik vlees eet vraga ik mezelf af, ben ik nu niet medeverantwoordelijk?,, is dit wel oke,, mijn gevoel is ook niet echt helder erover,, ik kan het positief en negatief bekijken, maar hoe dan ook dieren worden op 'vredige' maar ook brute manieren geslacht alsof het normaal is,, is het oke, als ik zelf ene dier was zou ik ook niet geslacht wille worden

hoe denken jullie hierover,,

ik weet het ik moet doen wat mijn eigen hartje me ingeeft, en me eigen beslissing maken, en die zou ik niet moeten baseren op meningen van anderen of een bevestiging om moeten vragen,,

toch ben ik benieuwd hoe jullie hie rover denken, en ook voor de groepen met een hoger 'bewustzijns realisatie nivo' onder ons

zelf heb ik hier vaker over nagedacht,, en dacht ik het doet er niet zo toe of je het wel of niet eet, houd je nou maar bezig met je bewustzijnsgroei en ervaringen en spiritueel pad, en blijf vragen stellen over je leven...

dtoch komt het vaak terug... vraga me af of dat een innerlijk teken is ofzo, ik probeer het vaak weg te stoppen, en vraga me af of ik er voor wegloop.

ik ben erg benieuwd

liefs nick :hart:

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 09:07:11 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Ik loop ook al ruime tijd met deze vraag rond.

Ik eet nu elke dag vlees en stop niet omdat ik eigenlijk mijn moeder die altijd veel tijd stopt in het koken het extra lastig te maken. Er blijft dan immers altijd een extra stuk vlees over dat meestal niemand wil maar mijn ouders zijn toch ras echte Nederlanders dus dan moet dat vlees toch worden klaar gemaakt en tegen heug en meug worden opgegeten. Maar aangezien ik dit jaar nog op mezelf wil gaan wonen ben ik binnenkort oppergod in de keuken en bepaal ik wat er wel en niet op tafel komt.

Ik had al besloten om in ieder geval minder vlees te eten en het vlees dat ik dan nog eet moet bio vlees zijn. Ook zal ik zo nu en dan nog vis eten. Op veel voorlichtings websites kom je namelijk wel tegen dat er prima vervangers zijn voor vlees. Maar zijn er ook goede vervangers voor vis? Vette vis is toch erg goed voor je. Mocht op termijn blijken dat mijn nieuwe dieet geen negatieve effecten heeft dan stop ik wellicht helemaal met vlees.

Wat zijn mijn motieven om te minderen?
- Ten eerste heb ik het gevoel dat minder vlees eten gezonder/beter voor me is. Waarom dit zo is weet ik niet precies wellicht heeft het te maken met de vette bedoeling op m'n bord en snel een verzadigt(vol) gevoel krijgen van kleine hoeveelheden vlees. Bovendien weet ik dat vele dieren worden gefokt om in korte tijd heel snel groot en vet te worden. Dit is uiteraard niet gezond voor de dieren en ik vraag me af of dit wel zo gezond is voor mij. Volgens de wetenschap heeft eea geen nadelige effecten maar er zijn genoeg dingen die de wetenschap niet kan meten en die toch op invloed van je zijn. Roken was vroeger ook niet schadelijk.....

- Ten tweede weet ik dat er voor iedereen op deze aardkloot genoeg te eten is maar dat er toch grote hoeveelheden mensen zonder of met te weinig eten zitten. Als je dat afzet tegen de tonnen aan voedsel welke word gevoerd aan dieren welke later op m'n bord liggen dan lijkt mij dat een niet al te optimale verdeling van voedsel. Uiteraard zal dat probleem niet worden opgelost als ik minder vlees ga eten. Maar hierdoor help ik in ieder geval niet mee en dat geeft een goed gevoel. Verder geef ik een (in mijn ogen) goed voorbeeld aan mijn omgeving. Overigens zouden door eerlijke wereldwijde handels afspraken vele mensen alsnog normaal kunnen eten. Maar helaas zijn we hiervoor afhankelijk van de onwetende dombo's met flap oren die deze wereld in hun macht houden.

- Vervolgens vind ik de manier waarop de dieren behandeld worden niet de juiste manier. Dieren horen een normaal/vrolijk/gezond leven te kunnen leiden en als ze uit zichzelf dood gaan dan kunnen ze worden opgegeten. Maar doordat er veel geld verdient wordt met vlees wordt er veel "gemaakt" en dus ook zoveel mogelijk verkocht. Hoe meer vlees er wordt gemaakt hoe meer leed er wordt gemaakt. Doordat er veel vlees wordt gemaakt wordt het goedkoop en gaan veel mensen het (teveel) eten.

- Als laatste is de productie van vlees ook nog eens erg slecht voor het milieu. Zoals hierboven al genoemd er moeten eerst grote hoeveelheden voedsel worden gemaakt en opgeslagen en vervoerd naar het vee welke vervolgens de hele boel onder schijten waardoor er erg veel mest overblijft. Daarnaast worden die beesten vol gestopt met pesticiden welke weer gemaakt opgeslagen en vervoerd moeten worden. En diezelfde pesticiden belanden uiteraard ook weer op m'n bord dus of dat gezond is.... Daarnaast moet vlees gekoeld bewaard worden waardoor de supermarkt heel veel meer koelers nodig heeft. (Welke geen gesloten deuren hebben. Waarom is dat eigenlijk?)

Er zijn vast nog wel voldoende andere redenen te bedenken om minder/geen vlees te eten. Overigens heb ik ook gepoogd de andere kant te belichten, waarom zou ik geen vegetariër worden? Maar de enige motieven om wel vlees te eten die ik gevonden heb zijn.
- Omdat het lekker is
- Omdat er wellicht stoffen in zitten die nergens anders te vinden zijn.
- Negatieve reacties van de omgeving. Je wijkt af van de vleesetende norm dus mensen ervaren dat als lastig of stoppen je automatisch in het vakje hippie.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 20:22:54 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
Wat mij betreft gaan spirituele bewustwording en Vegetarisme hand in hand.
Het eten van vlees is in feite een overblijfsel van oude overtuigingen die steeds meer afbrokkelen in het licht van nieuwe wetenschappelijke inzichten. Als je bijv. naar het Oosten kijkt dan zie je dat ze daar al duizenden jaren bekend zijn met Vegetarische diëten.

Er zijn in ieder geval vele redenen om een Vegetarisch dieet te volgen, ik zal een paar van de redenen opsommen :

1. Het welzijn van de dieren zelf

Niemand wilt een beperking van vrijheid en gezondheid en al helemaal niemand wenst een voortijdige dood (zeldzame uitzonderingen daar gelaten).
Hele dierenfamilies worden uiteen getrokken puur zodat wij kunnen genieten van de smaak van vlees.

2. Menselijke gezondheid
Qua gedrag en gewoonte zijn mensen misschien omnivoor, anatomische gezien zijn we echter duidelijk georiënteerd op plantaardig voedsel; van onze ingewanden tot de afwezigheid van scherpe klauwen om vlees en huid te kunnen verscheuren, is het vrij duidelijk dat we evolutionair niet "ontworpen" zijn om op andere dieren te jagen.
Bewijzen wijzen dan ook uit dat we pas laat in de menselijke evolutie vlees zijn gaan eten.
Het is ondertussen ook al vaak aangetoond dat een goed gebalanceerd Vegetarisch dieet gezonder is dan een dieet waarin vlees en vis voorkomt.

3. Het Milieu
Ontbossing op grote schaal om bijv. Soja te kunnen telen bestemd als veevoer, vele liters water om 1 kilo biefstuk te realiseren, Co2 productie doormiddel van de vele transporten van vee en veevoer en de vele methaangassen die vee produceren enz. enz.
De lijst is vrij lang, en de veehouderij staat dan ook steevast in de top 3 van oorzaken op het gebied van milieuproblematiek en klimaatsverandering.

4. Hongersnood
Zoals al duidelijk werd in het vorige punt, worden vele vormen van hoogwaardig en proteïnerijk plantaardig voedsel verspild om een kleine hoeveelheid van vlees te realiseren, evenals de vele liters water die ook andere doeleinden hadden kunnen vinden.

5. Het geweten
Aangezien steeds meer mensen zich losmaken van een egoïstisch denk- en levenspatroon richting meer holistische en altruïstische levenswijzen, zal het ook steeds moeilijker worden om te volharden in het slachten van levende en voelende wezens, die zelf hun eigen families en behoeftes hebben.
Wie zichzelf één met al het leven voelt, zal niet zo snel geweldadig gedrag tonen naar wat uiteindelijk een intrinsiek deel van "iemands" eigen natuur is.

Zoals je kunt zien zijn er vele redenen, en dit is maar een selectie van veel voorkomende motivaties.

Persoonlijk was ik al eerder Vegetariër geweest, maar omdat mijn vader toen niet echt gebalanceerd wist te koken ben ik na een tijdje (een jaar ongeveer) weer vlees gaan eten, in die tijd was het een stuk lastiger om Vegetariër te zijn in Nederland, tegenwoordig vind je in elke supermarkt tal van mogelijkheden op vegetarisch gebied.

Een paar jaar later was ik echter het karbonaadje om mijn bord steeds vaker zat en vond ik het vlees op één of andere manier steeds ongezonder ogen, alle crisissen op het gebied van vlees (varkenspest,mond-en-klauwzeer,bse etc.) hebben hier misschien ook een rol ingespeeld, hoe dan ook werd het steeds lastiger voor mij om vlees te eten.

Daarbij ging ik steeds meer lezen over Vegetarisme en ontdekte ik de vele nobele aspecten ervan bijv. gezondheidsvoordelen, milieuvoordelen etc.
Maar wat mij het meeste raakte waren de vele motivaties die vooral in de Vedische filosofie maar ook in andere filosofische en religieuze stromingen te vinden zijn.
Ook zul je zien dat vele "Grootheden" zoals bijv. Leonardo da Vinci, Albert Einstein etc. Vegetariërs waren, dus ook op dat gebied verkeer je dan in goed gezelschap

De ware doorslag kwam toen ik op 3 september 2005 een half uur ging mediteren, en ik op een bepaald moment de realisatie had dat mijn diepste wezen niet anders was dan het bewustzijn van het gehele universum.
Deze realisatie leidde mij tot de conclusie dat alles bewustzijn heeft of beter gezegd het bewustzijn zich door alles heen manifesteert, en dat dieren dit zelfde bewustzijn delen.
Na deze bewustwording was het voor mij duidelijk dat Vegetarisme voor mij de enige overgebleven mogelijkheid was, omdat ik niet van plan was om de expressie van bewustzijn op welke manier dan maar ook te beteugelen.
En ik dieren hiermee dus infeite dezelfde rechten als ons mensen toe ken.

Het blijft lastig om zulke persoonlijke bewustwordingen met anderen in taalkundige concepten te delen, maar het moge duidelijk zijn dat er wat mij betreft geen twijfel over mag bestaan dat Vegetarisme het natuurlijke dieet voor de mens is.

Als iemand specifieke vragen heeft over Vegetarisme of iets gerelateerds, dan zal ik mijn best doen het naar eer en geweten te beantwoorden.

Sahaj

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Laatst gewijzigd door Sahaj op 27-08-2009, 19:39:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 21:23:56 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
We vergeten een ding in deze discussie...

Vlees is verdomd lekker!

Hoe altruïstisch de woorden ook klinken een mens moet oppassen als het volledig van dierproducten afziet.

Maar er is hier al een enorm topic over gemaakt. wacht ik zoek het even op.

viewtopic.php?f=56&t=2491&hilit=vegetarisch
viewtopic.php?f=56&t=9629&p=130610&hilit=vegetarisch#p130610

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 21:55:57 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
@ Truitje:

Vlees is echt niet zo lekker als je het niet met kruiden of een andere smaakmaker bereidt, bovendien is het dus nogal sadistisch om dieren te doden alleen omdat het lekker zou smaken, zeker als plantaardige alternatieven op smaak gemaakt kunnen worden alsof het hier een vlees product betreft; denk wederom aan de vele alternatieven die tegenwoordig op de markt zijn; Soja, Seitan, Valess, Quorn etc.

Een mens zal ook eerder moeten oppassen met dierlijke producten op het menu dan wanneer we een strikt plantaardig dieet volgen, één van de voorbeelden die vleeseters naar voren halen betreft de vitamine b12 (bacteriologisch bijproduct), de grap is nu dat we tegenwoordig dusdanig hygienisch zijn en alle bacteriën van onze groentes afspoelen waardoor er nog amper b12 bij onze plantaardige voeding zit.
Vroeger vormde dit dus totaal geen probleem en was b12 tekort geen bekend symptoom, als Veganist heb je tegenwoordig de keuze uit tal van versterkte producten die extra b12 bevatten en je kunt er altijd voor kiezen b12 nog extra te supplementeren door middel van een b12 tabletje.

Als we langzaam naar een wereld toe bewegen waarin we steeds bewuster met het leven om ons heen omgaan, vermoed ik dat we ook methodes zullen vinden om op een natuurlijkere wijze b12 in onze plantaardige voeding te krijgen.
Echter als Lacto-Ovo-Vegetariër hoef je jezelf totaal niet druk te maken om b12 te korten als je genoeg ei en zuivel tot je neemt.

Uiteindelijk zijn veel van de argumenten tegen Vegetarisme ingegeven door de angst voor verandering en roestige vormen van denken, wanneer de mens zijn relatie met de rest van de natuur overdenkt, wat in feite een fictieve scheiding is, zullen vele van de zogenaamde obstakels verdampen als sneeuw voor de zon.

Deze citaten van de American Dietetic Association benadrukken nog eens hoe gezond Vegetarisme wel niet is :

"It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes."
&
"An evidence-based review showed that vegetarian diets can be nutritionally adequate in pregnancy and result in positive maternal and infant health outcomes. The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates. Features of a vegetarian diet that may reduce risk of chronic disease include lower intakes of saturated fat and cholesterol and higher intakes of fruits, vegetables, whole grains, nuts, soy products, fiber, and phytochemicals." bron - http://www.eatright.org/cps/rde/xchg/ad ... U_HTML.htm

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 22:11:24 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Lieverd,

mij hoef je niet te overtuigen want dat lukt je niet :)

Ik vind het prima als mensen ervoor kiezen vegetariër te worden als dit weloverwogen gebeurd. Maar ik vind vlees lekker, ook zonder kruiden (lekker rosé gebakken tartaartje!!)

Citeer:
bovendien is het dus nogal sadistisch om dieren te doden alleen omdat het lekker zou smaken

Je kan me allerlei dingen noemen (sadist, egocentrist, dierenbeul, harteloos ik doe maar wat suggesties gebaseerd op deze quote) en ik zal niet minder over je denken als je dat doet.

Waar ik wel een hekel aan heb zijn dit soort preken. Ik vind het fantastisch dat je zo geniet van je keuze, maar ik heb ook een keuze gemaakt en het zou fijn zijn als anderen ook deze keuze kunnen respecteren zonder me gelijk te willen

Ik neem aan dat je mijn links niet hebt bekeken? want daar staat dit alles al ontzettend uitgebreid beschreven.

By the way, voor ieder van dat soort voorbeelden die je geeft kan ik je tien andere voorbeelden geven die het vegetarisme slecht uit doen komen. Onderzoek is relatief.
Ik geloof ook dat een goed uitgebalanceerd vegetarisch dieet geen schade zal doen, jammergenoeg zijn er zat jongeren (en volwassenen) die denken dat je gewoon het vlees uit het dieet kan schrappen zonder te compenseren met andere voedingsmiddelen. Hetgeen gevolgen heeft (vooral bij de jongere onder ons) op de groei van het lichaam en de hersenen.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 22:41:38 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
Ik probeer je niet te overtuigen hoor, men komt vrijwel altijd tot inzicht door de eigen bereidwilligheid ;)

Vlees eten uit puur hedonistische overwegingen getuigd nou eenmaal van een bepaalde onverschilligheid en daarmee ook naar een gebrek aan compassie voor onze mededieren.

truitje schreef:
Waar ik wel een hekel aan heb zijn dit soort preken. Ik vind het fantastisch dat je zo geniet van je keuze, maar ik heb ook een keuze gemaakt en het zou fijn zijn als anderen ook deze keuze kunnen respecteren zonder me gelijk te willen


Sorry ik wist niet dat ik op een kansel stond, mijn enige intentie is om inzicht en informatie te delen.

Ik heb de links kort bekeken en ook jouw reacties op het eind, wat mij betreft vond ik hier de voorspelbare polemiek als het om vegetarisme gaat.
Onderzoek is relatief maar biologische adaptatie niet, het menselijke lichaam verloochend haar herbivore achtergrond niet, zeker niet als je de vele westerse ziektes meeneemt die gerelateerd zijn aan hoog cholesterol en overmatige vet inname, voornamelijk veroorzaakt door vleesconsumptie.
Bovendien heb ik al aardig wat artikels gelezen in mijn tijd en ben ik vrij goed op de hoogte van de ins en outs, dus ik denk niet dat ik veel meer schokkende informatie in de links zal aantreffen die ik al niet eerder in mijn onderzoek ben tegen gekomen.
Maar als je denkt dat er iets specifieks is dat ik over het hoofd zie, staat het je vrij om met die informatie op de proppen te komen.

truitje schreef:
Ik geloof ook dat een goed uitgebalanceerd vegetarisch dieet geen schade zal doen, jammergenoeg zijn er zat jongeren (en volwassenen) die denken dat je gewoon het vlees uit het dieet kan schrappen zonder te compenseren met andere voedingsmiddelen. Hetgeen gevolgen heeft (vooral bij de jongere onder ons) op de groei van het lichaam en de hersenen.


Weet je wat het is het standaard Westerse dieet is sowieso al ongebalanceerd en ongezond, dus als je alleen vlees hier uit wegneemt zal het er inderdaad niet veel gezonder op worden.
Iemand die een Vegetarisch dieet wenst te volgen doet er wijs aan goed op de hoogte te raken van de ins en outs van Vegetarisme en dieet in het algemeen.

Ik vraag me toch af, aangezien je blijkbaar vindt dat ik aan het preken ben; dat wanneer een mens een ander (onschuldig) mens vermoordt, en deze persoon vervolgens voor de rechter moet voorkomen, dat wanneer de rechter hem wijst op zijn onethische gedrag en daarvoor veroordeelt dat dit ook onder preken valt ?

Wat mij betreft dient alle leven beschermd te worden, zeker wanneer het duidelijke tekenen van bewustzijn vertoont.

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Laatst gewijzigd door Sahaj op 08-08-2009, 17:40:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 23:12:46 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Tsja mijn laatste punt uit mijn vorige post om geen fulltime vegetariër te worden wordt dus ook in deze discussie bevestigd.

Uiteraard heb ik eea zelf in de hand maar je hebt wel gelijk een stempel op je voorhoofd. "How daar heb je weer z'n vegetarische jahova getuige!" En dan mag ik niet eens leren schoenen dragen voor tussen de deur... Eea maakt geeft mij het gevoel alsof ik uit de kast moet komen. Tadaaaa ik eet geen vlees! Reactie: o jee daar heb je weer z'n lastpak waarvoor ik anders moet koken en die mij vervolgens probeert over te halen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 07-08-2009, 23:34:31 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
@ Avuso:

Ik ben al jaren bewust vegetariër en ik zie geen stempel op mijn voorhoofd, en nee de gemiddelde vegetariër gaat niet van deur tot deur.
Maar zou het eigenlijk niet zo moeten zijn ?, helaas zien veel mensen blijkbaar onderdrukking en afslachting als de norm, en een ieder die dit afkeurt als een zonderling.

Een bekend citaat leert ons dat "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you" dit zijn de bekende fasen van pionierswerk.
Helaas heeft niet iedereen de moed om een pionier te zijn en heeft de gemiddelde mens de neiging om dingen eerst tot escalatie te laten komen voor dat ze hun gedrag gaan overdenken.

Ik persoonlijk zet mijn eigen koers en laat me niet al teveel beïnvloeden door wat anderen denken dat goed of slecht is, want al te vaak zijn dat soort meningen niet het resultaat van originele gedachtengangen.
Er is geen stigmatisering die ik vrees om mijn doeleinden te bereiken als ik ervan overtuigd ben dat ze natuurlijk en holistisch zijn, ik dacht dat dit één van de kenmerken was van de spirituele "zoeker", guess i was wrong.

Begrijp me goed, ik was zelf ook ooit een vleeseter en ik snap dat dit soort dingen allemaal op hun eigen tempo moeten ontwikkelen op het persoonlijke vlak.
Ik heb vroeger echter nooit een voorbeeld gehad van iemand die een vegetarisch dieet volgde, maar in retrospectief had het me niet snel genoeg kunnen gebeuren.
Ik heb nooit zo lekker gegeten als ik in mijn vegetarische periode heb gedaan en voel me ook veel authentieker verbonden met de kosmos om mij heen.
Dit is iets wat ik een ieder toewens, maar "most of all" wil ik gewoon dat het onnodige lijden van de dieren zo snel mogelijk staakt (zowel de menselijke dieren als de non-menselijke dieren).

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 02:08:18 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 23-06-2009, 17:35:39
Berichten: 416
bedankt voor jullie meningen en inzichten,

wat mij ok erg tegnhoud is wat avuso al zij, ik val er een hoop mensen mee lastig, als zullen ze het op ten duur wel respecteren. maar het is erg moeilijk om fulltime bewust vegetarier te zijn,,
het vraagd ook weer veel van mijn tijd om er bewust mee om te gaan, ik probeer zelf zo min mogelijk vlees te eten en er maar gewoon een beetje een middenweg in te zoeken,

hetzelfde geld voor alchol en een biertje in de kroeg,, ik kan wel bewust niet meer drinken en zou dat prima vol kunnen houden, maar als het erg warm is kan een ijskoud biertje ook erg lekker zijn, en zo is het voor me vrienden ook erg makkelijk om in het potje mnet rondjes gewoon steeds '5' bier te bestellen in plaats van 4 bier en een water,,, aangezien de mensen achter de bar (erg fanatiek zijn in) zuipen is het motto ...
en als je een keer iets anders besteld komt er koppigheid en moeilijke verhalen naar voren die het je erg lastig maken.. (ik kan hier makkelijk bovenstaan) maar heb geen zin om daar altijd energie in te steken.. en te discuseren wil ik eindelijk mijn drankje krijgen, dus heb hier ook en middenweg in gevonden. het ddoet er niet zo toe ooit begeeft je fysieke lichaam het, of het nou 5 jaar eerder of later is dat zal wel op mijn levenspad gepland zijn,, of niet i dunno...

en vlees is inderdaad ook erg lekker, maar al mijn beelden en bewuste gedachten en 'informatie'en kennis wat ik over het slachten en dieren, en het 1 zijn met alles heb.. laten het vlees meteen heel anders smaken en zorgen ervoor dat ik heel anders tegen aan ga kijken, het gevolg na zon bewuste realisatie en WEET, is dat mijn hart begint te schreeuwen aan tafel van o nee niet weer zo'n brok vlees mijn mond in waar een dier een heel leven lang om heeft moeten leiden...

en ik kan het wegstoppen maar in de loop van afgelopen maanden word de schreeuw van mijn hart steeds heviger en heviger,, en er zijn factoren die me tegenhouden wat het voor mij een erg moeilijke stap maakt, om deze daadwerkelijk te gaan zetten.


een ander punt is dat ik ook weer zoiets heb zullen de mensen niet langzaam in deze tijden meegroeien, in het vegetarisme? en zal het niet steeds makkelijker worden, en zal ik anders maar gewoon een middeweg blijven zoeken enhet eten van vlees gewoon beperken,,, als de omgeving wat verder is zal het voor mij ook makkelijker gaan, en in de tussetijd kan ik verder gaan met mijn eigen realisatie proces, wat ook zeer hard nodig is aangezien mijn gevoel laatste weken ok erg veel laat bijken dat ik een soort deadline moet halen... kweet niet precies waar het vandan komt,, al heb ik geen haast en maak ik me niet druk en is er rust,,,,, dit gevoel heeft totala geen invloed op mijn proces, het is meer een weet dat ik niet kan stoppen en het niet moet wagen om te veel 'dagen mijn ogen dicht te doen' en te pauzeren...

_________________
Leven en laten leven


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 08:28:48 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Sahaj schreef:
@ Avuso:
Ik ben al jaren bewust vegetariër en ik zie geen stempel op mijn voorhoofd, en nee de gemiddelde vegetariër gaat niet van deur tot deur.
Maar zou het eigenlijk niet zo moeten zijn ?, helaas zien veel mensen blijkbaar onderdrukking en afslachting als de norm, en een ieder die dit afkeurt als een zonderling.

Nee vegetariërs moeten zeker niet langs de deur gaan of hun overtuiging aan alles en iedereen gaan verkondigen. Dit werk averecht en een groot deel van de mensen zullen zich er juist vanaf keren. Net zoals ik dat doe. Het is ongeveer net zo scheef als de gaypride in Amsterdam. Homo's/lesbiennes willen worden geaccepteerd in de samenleven dus gaan ze in hun blote koekeloere op een bootje door de gracht varen :duh:. Dit werkt ook nogal.... averechts. Vertel je verhaal aan mensen die het willen weten en als iemand zegt ik hoef je verhaal niet te horen dan is dat hun eigen keuze en stop je met vertellen. Dat zal uit eindelijk veel meer respect opleveren van andere mensen. Je maakt je punt namelijk al door je gedrag.

Sahaj schreef:
Een bekend citaat leert ons dat "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you" dit zijn de bekende fasen van pionierswerk.
Helaas heeft niet iedereen de moed om een pionier te zijn en heeft de gemiddelde mens de neiging om dingen eerst tot escalatie te laten komen voor dat ze hun gedrag gaan overdenken.

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=pionier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pionier
Dat je dierenleed verkleind daar ben ik het mee eens maar om alle vegetariërs pioniers te noemen.... lijkt mij wat aan de late kant.

Sahaj schreef:
Ik persoonlijk zet mijn eigen koers en laat me niet al teveel beïnvloeden door wat anderen denken dat goed of slecht is, want al te vaak zijn dat soort meningen niet het resultaat van originele gedachtengangen.
Er is geen stigmatisering die ik vrees om mijn doeleinden te bereiken als ik ervan overtuigd ben dat ze natuurlijk en holistisch zijn, ik dacht dat dit één van de kenmerken was van de spirituele "zoeker", guess i was wrong.

Hm ik hoop dat je er binnenkort achterkomt maar een alles omvattende "waarheid" bestaat er niet. Dus waar jij van overtuigd bent hoeft niet de algehele "waarheid" te zijn. Ik verwacht dat je doeleinden zijn dat zo min mogelijk mensen nog vlees eten. Dat zal heel nobel bedoelt zijn maar als je dat doel nastreeft zul je je hele leven op hikken tegen iets dat je niet gaat bereiken. En sorry dat ik het zeg maar dit zal veel leed bij je veroorzaken. Uiteraard is dat een keuze van jezelf maar ik denk dat je door goed gedrag en je verhaal vertellen aan mensen die het willen horen jezelf een stuk minder leed aan doet en wellicht nog meer mensen overhaalt dan dat je gaat "prediken". En wb "guess i was wrong." goed en fout bestaat niet maar als je lang genoeg door zoekt kom je daar vanzelf achter.

Sahaj schreef:
Ik heb nooit zo lekker gegeten als ik in mijn vegetarische periode heb gedaan en voel me ook veel authentieker verbonden met de kosmos om mij heen.

Ook dat geloof ik graag want het astronauten voer wat in de supermarkt ligt ben ik zelf ook al een tijdje zat. Door vegetarisch te eten wordt je "gedwongen" om beter op je voeding te letten en dan kom je al vrij snel uit bij voedsel uit de grong ipv uit een machine/pakje.

Begrijp mijn reacties niet verkeert, ik reageer niet om je stellingen te weerleggen te overtreffen of om je te overtuigen. Leg het naast je eigen mening en zie hoe andere mensen er over denken.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 13:45:26 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
Avuso schreef:
Nee vegetariërs moeten zeker niet langs de deur gaan of hun overtuiging aan alles en iedereen gaan verkondigen. Dit werk averecht en een groot deel van de mensen zullen zich er juist vanaf keren.


Ik denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt, ik doelde op het feit dat men het dus blijkbaar normaal vindt dat dieren in slavernij leven en willekeurig worden afgeslacht.
Ooit zal er een dag komen dat men in zal zien hoe barbaars het wel niet was, net zoals we nu met een verbijsterd verstand terugkijken naar bijv. menselijke slavernij en kannibalisme.
Mijn punt is dus; dat het niet meer dan normaal is als er voorvechters van de gelijke rechten voor dieren opstaan, dat de meerderheid der mensen struisvogel-gedrag vertoont moet hier juist eerder een uitnodiging toe zijn, dan een motivatie om maar op de tong te bijten.

Avuso schreef:
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=pionier
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pionier
Dat je dierenleed verkleind daar ben ik het mee eens maar om alle vegetariërs pioniers te noemen.... lijkt mij wat aan de late kant.


Dit is typisch iets dat afhankelijk is van je standpunt, zoals ik al eerder aangaf bestaan er al duizenden jaren mensen die gerealiseerd hebben dat Vegetarisme een nobel en harmonisch dieet is.
Mijn punt is dat de Vegetariërs van nu, blijkbaar toch voorop lopen als het gaat om het bewustzijn omtrent dierenrechten en compassie voor de dieren zelf.
Bovendien kom je als Vegetariër en zeker als Veganist nog heel veel obstakels tegen in de hedendaagse maatschappij

Citeer:
Het werk van een pionier is wel erg belangrijk, omdat anderen er op kunnen voortbouwen. Sommige personen zijn van nature een pionier. Zochten pioniers in oudere tijden een nieuwe en onbekende omgeving op, in de recente tijden zijn de pioniers bijvoorbeeld degenen die een nieuw bedrijf opstarten. Een echte pionier functioneert minder goed in een compleet gevestigde omgeving. - http://nl.wikipedia.org/wiki/Pionier


Aangezien de gemiddelde Vegetariër een stuk beter geïnformeerd is en bewuster met dieet,mens en dier omgaat, kun je naar m.i. spreken van de voorlopers op een potentiële paradigma verschuiving.

In dit licht moet mijn gebruik van "pionierswerk" dan ook begrepen worden.

Avuso schreef:
Hm ik hoop dat je er binnenkort achterkomt maar een alles omvattende "waarheid" bestaat er niet. Dus waar jij van overtuigd bent hoeft niet de algehele "waarheid" te zijn.


Of er geen alomvattende waarheid bestaat is wederom sterk afhankelijk van perspectief en de gehanteerde definitie van dit concept, ik vraag me iig af op welke authoriteit jij dit zo definitief durft te presenteren. Het impliceert immers dat degene die dit zegt, alle feiten tot zich heeft genomen en derhalve op de hoogte is van alle verschijnselen der natuur.
Dit getuigt overduidelijk van een foutieve en arrogante manier van denken.
Sowieso kan ik me niet herinneren me ergens op de "Ultieme waarheid" te hebben beroepen.
Wat mij betreft staat waarheid voor "dat wat is" en is hiermee o.a. een synoniem voor realiteit. Waar jij het naar alle waarschijnlijkheid over hebt is de vraag of de 'Waarheid" eer aan gedaan kan worden door middel van menselijke conceptualisatie, dan ben ik het min of meer met je eens dat het minstens zeer onwaarschijnlijk is dat wij in onze huidige toestand "de waarheid" in "volmaakte concepten" (al een contradictie in zichzelf) zullen vangen.
Het is niet mijn intentie om hier een heel exposé omtrent de waarheid neer te zetten, maar je hebt nu eenmaal een erg sterke en in mijn ogen onjuiste uitspraak gedaan.
We erkennen iig meerdere vormen van waarheid en alleen een dwaas zal bijv. ontkennen dat 5+5, 10 is nadat we de algemene regels van de wiskunde hebben leren kennen.
Ook zal volgens mij niemand ontkennen dat onder de huidige omstandigheden een mens sterft als hij bijv. 1 jaar niks eet en drinkt.
Volgens mij zijn dit toch algemeen geaccepteerde vormen van "Waarheid".

Waarheid omvat alles van fenomenale (subjectieve) waarheid tot de noumenale (objectieve) waarheid. Mijn overtuigingen zullen altijd schaduwen van het noumenon zijn.
Dit neemt echter weer niet weg dat ze dichter bij de bron kunnen liggen dan andere fenomenen of "schaduwen".

Avuso schreef:
Ik verwacht dat je doeleinden zijn dat zo min mogelijk mensen nog vlees eten. Dat zal heel nobel bedoelt zijn maar als je dat doel nastreeft zul je je hele leven op hikken tegen iets dat je niet gaat bereiken. En sorry dat ik het zeg maar dit zal veel leed bij je veroorzaken. Uiteraard is dat een keuze van jezelf maar ik denk dat je door goed gedrag en je verhaal vertellen aan mensen die het willen horen jezelf een stuk minder leed aan doet en wellicht nog meer mensen overhaalt dan dat je gaat "prediken".


Mijn doelstellingen zijn iig dat er zo snel mogelijk geen dieren meer onnodig zullen sterven door menselijk toedoen, als iemand graag het vlees van een natuurlijk gestorven dier eet dan staat het die personen wat mij betreft vrij dit te doen.
Waarschijnlijk aten de eerste mensen op zijn meest ook enkel overgebleven vlees van karkassen.
Ook zie ik op het moment geen grote ethische bezwaren tegen de ontwikkeling van "In-vitro vlees", het probleem is dus niet de consumptie van vlees
op zichzelf, maar het feit dat we steeds efficiënter zijn in het doden van groten getale van niet-menselijke diersoorten (begrijp me goed één enkele vind ik ook teveel).
Dat vlees consumptie uiteindelijk leidt tot een verkorte levensduur en allerlei potentiële gezondheidsrisico's is dan het probleem van de gebruiker net zoals roken en alcohol dat bijv. is, maar zolang wij deze alternatieven niet ontwikkelen of aangrijpen is het onmogelijk m.i. om te ontsnappen aan de bewustwording dat vleesconsumptie op vele niveau's onethisch is.

Citeer:
"Non-violence leads to the highest ethics, which is the goal of all evolution. Until we stop harming all other living beings, we are still savages." - Thomas Edison


Citeer:
"For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love." - Pythagoras


In de context van deze topic vertel ik over Vegetarisme, omdat Nickid hier expliciet om heeft gevraagd, vervolgens kwamen er bepaalde reacties op mijn verhaal waarvan ik vond dat het juist was om de daarin gepresenteerde informatie te nuanceren.
En het leed dat ik voel zal er altijd zijn omdat ik compassie voel voor de dieren die onnodig lijden omwille van de mens, de wetenschap dat ik mijn kop niet in het zand steek en dierenrechten een stem geef helpt juist deze pijn te verzachten ;).

Avuso schreef:
En wb "guess i was wrong." goed en fout bestaat niet maar als je lang genoeg door zoekt kom je daar vanzelf achter.

Sorry maar hier moet ik wel een beetje om lachen (ach zo erg is dat tuurlijk niet :D ), maar dit krijg je als verschillende concepten door elkaar haalt en al helemaal wanneer je een vrijwel letterlijke vertaling van het engels naar het nederlands maakt.

"guess i was wrong" laat zich goed (let wel) vrij vertalen naar bijv. "waarschijnlijk zag ik dat verkeerd", dan kan je wel belerend opmerken dat goed en fout niet bestaan, maar dan zeg ik dat je niet zo goedgelovig alles moet napraten.
In deze vorm staat "wrong" voor zoiets als "onjuist", taal laat zich immers niet altijd precies vertalen zeker niet in contextuele zin.
Wil je me nu echt vertellen dat er niet zoiets bestaat als een onjuist of juist antwoord op bijv. een vraag ? of een juiste of onjuiste definitie van een bepaald concept ??
Wat mij betreft klopt het dat op de absolute schaal "Goed" en "Kwaad" niet bestaan, maar in de meer dagelijkse relatieve schaal der dingen komen we toch vaak in aanraking met "goed" en "fout" of "juist" en "onjuist".
Als je dit niet inziet dan heb je naar m.i. nog een hoop te leren op het spirituele vlak, maar laten we vooral realiseren dat we allemaal op een ontdekkingreis zijn.
We moeten alleen dus wel uitkijken dat we niet concepten gaan gebruiken in een dialoog die we zelf niet goed overdacht hebben.

Avuso schreef:
Begrijp mijn reacties niet verkeert, ik reageer niet om je stellingen te weerleggen te overtreffen of om je te overtuigen. Leg het naast je eigen mening en zie hoe andere mensen er over denken.


Ik waardeer je mening, en sta altijd open voor andere invalshoeken want dat houdt me scherp en in balans. Men moet zich echter wel realiseren dat wanneer het om kwesties van onrechtvaardigheid en moord gaat dat ik strijdbaarder ben en een groter gevoel van urgentie ervaar, dan in zaken waarin men puur over meningen en zienswijzen kan discussiëren zonder dat erop dat moment levens bij op het spel staan.

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 14:58:50 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Citeer:
Vlees eten uit puur hedonistische overwegingen getuigd nou eenmaal van een bepaalde onverschilligheid en daarmee ook naar een gebrek aan compassie voor onze mededieren.


:mrgreen:

Hedonist, onverschillig en compassieloos :) Het is lang geleden dat iemand mijn karakter zo pakkend omschreef.

Cooto's voor de analyse Sahaj, ik zal maar niet vermelden wat ik er van denk om dit topic over het goede onderwerp te blijven laten gaan.

Wat ik als laatste wil uiten over het onderwerp zelf (en dat zal daarmee ook mijn laatste post in dit topic zijn) is dat wanneer men zo extreem sterk denkt over de rechten van dieren hij of zij ook af moet zien van ieder dierproduct op de aarde omdat de leerindustrie, de eieren, de melk en de vetten die gebruikt worden in allerlei andere producten. Anders kan ik dit extremisme enkel als hypocriet benoemen.

Als laatste kan ik eigenlijk alleen maar gniffelen om dit soort blind fanatisme.
Ga zo door zou ik zeggen!

En Nickid: Heel erg veel succes met je poging, ik vind het van karakter getuigen dat je zo nadenkt over je leven en hoe je het wilt inrichten!
Laat je goed informeren en neem niet alles wat je hoort klakkeloos aan. Er zijn een hoop opmerkelijke mensen op de wereld.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 15:20:04 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-08-2009, 16:48:05
Berichten: 21
Locatie: Metaversum
truitje schreef:
Hedonist, onverschillig en compassieloos :) Het is lang geleden dat iemand mijn karakter zo pakkend omschreef.


Beste truitje, het is je gedrag (als weloverwogen vleeseter) en niet je karakter dat van deze eigenschappen getuigt.
Het zou nogal hautain zijn als ik op basis van een paar reacties en de getuigenis van een bepaalde gedraging, een volledige karakteranalyse zou trachten te maken.

truitje schreef:
Wat ik als laatste wil uiten over het onderwerp zelf (en dat zal daarmee ook mijn laatste post in dit topic zijn) is dat wanneer men zo extreem sterk denkt over de rechten van dieren hij of zij ook af moet zien van ieder dierproduct op de aarde omdat de leerindustrie, de eieren, de melk en de vetten die gebruikt worden in allerlei andere producten. Anders kan ik dit extremisme enkel als hypocriet benoemen.


Het zal je dan ook niet verbazen dat ik naast een strikt-vegetarisch dieet ook een Veganistische levenswijze volg .
Maar toch blijf ik me afvragen waarom geweldloosheid getuigt van extremisme ?
Ach ja, ik veronderstel dat een gewone westerse omnivoor ook erg extreem zou overkomen op een stel kannibalen.

Veel succes in je andere topics.

_________________
Nemo liber est, qui corpori servit


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Vegetarier
BerichtGeplaatst: 08-08-2009, 18:32:01 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Sahaj schreef:
Avuso schreef:
Nee vegetariërs moeten zeker niet langs de deur gaan of hun overtuiging aan alles en iedereen gaan verkondigen. Dit werk averecht en een groot deel van de mensen zullen zich er juist vanaf keren.


Ik denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt, ik doelde op het feit dat men het dus blijkbaar normaal vindt dat dieren in slavernij leven en willekeurig worden afgeslacht.
Ooit zal er een dag komen dat men in zal zien hoe barbaars het wel niet was, net zoals we nu met een verbijsterd verstand terugkijken naar bijv. menselijke slavernij en kannibalisme.
Mijn punt is dus; dat het niet meer dan normaal is als er voorvechters van de gelijke rechten voor dieren opstaan, dat de meerderheid der mensen struisvogel-gedrag vertoont moet hier juist eerder een uitnodiging toe zijn, dan een motivatie om maar op de tong te bijten.

Ik denk dat ik je prima heb begrepen. Je stelde een vraag "Maar zou het eigenlijk niet zo moeten zijn ?" en die beantwoord ik....
Verder vindt de grootse groep van de bevolking het inderdaad normaal om dieren af te slachten anders zou het niet op deze grote schaal gebeuren. Of jij dit nu normaal vindt of niet.

Avuso schreef:
Of er geen alomvattende waarheid bestaat is wederom sterk afhankelijk van perspectief en de gehanteerde definitie van dit concept, ik vraag me iig af op welke authoriteit jij dit zo definitief durft te presenteren. Het impliceert immers dat degene die dit zegt, alle feiten tot zich heeft genomen en derhalve op de hoogte is van alle verschijnselen der natuur.
Dit getuigt overduidelijk van een foutieve en arrogante manier van denken.
Sowieso kan ik me niet herinneren me ergens op de "Ultieme waarheid" te hebben beroepen.
Wat mij betreft staat waarheid voor "dat wat is" en is hiermee o.a. een synoniem voor realiteit. Waar jij het naar alle waarschijnlijkheid over hebt is de vraag of de 'Waarheid" eer aan gedaan kan worden door middel van menselijke conceptualisatie, dan ben ik het min of meer met je eens dat het minstens zeer onwaarschijnlijk is dat wij in onze huidige toestand "de waarheid" in "volmaakte concepten" (al een contradictie in zichzelf) zullen vangen.
Het is niet mijn intentie om hier een heel exposé omtrent de waarheid neer te zetten, maar je hebt nu eenmaal een erg sterke en in mijn ogen onjuiste uitspraak gedaan.
We erkennen iig meerdere vormen van waarheid en alleen een dwaas zal bijv. ontkennen dat 5+5, 10 is nadat we de algemene regels van de wiskunde hebben leren kennen.
Ook zal volgens mij niemand ontkennen dat onder de huidige omstandigheden een mens sterft als hij bijv. 1 jaar niks eet en drinkt.
Volgens mij zijn dit toch algemeen geaccepteerde vormen van "Waarheid".

Waarheid omvat alles van fenomenale (subjectieve) waarheid tot de noumenale (objectieve) waarheid. Mijn overtuigingen zullen altijd schaduwen van het noumenon zijn.
Dit neemt echter weer niet weg dat ze dichter bij de bron kunnen liggen dan andere fenomenen of "schaduwen".

Ik heb daar geen autoriteit voor nodig want het is mijn waarheid/ervaring. En waarom zou ik het niet durven? Kom je me opzoeken dan? Daarnaast impliceert het juist dat niemand de volledige waarheid kent en dit geld voor beide waarheden want de andere waarheid is continu in verandering en geen moment hetzelfde. Zelfs onze eigen afgesproken concepten van 1+1=2 zullen ooit gaan veranderen. En bij het tweede voorbeeld geef jezelf al aan "onder de huidige omstandigheden".

Avuso schreef:
Sorry maar hier moet ik wel een beetje om lachen (ach zo erg is dat tuurlijk niet :D ), maar dit krijg je als verschillende concepten door elkaar haalt en al helemaal wanneer je een vrijwel letterlijke vertaling van het engels naar het nederlands maakt.

"guess i was wrong" laat zich goed (let wel) vrij vertalen naar bijv. "waarschijnlijk zag ik dat verkeerd", dan kan je wel belerend opmerken dat goed en fout niet bestaan, maar dan zeg ik dat je niet zo goedgelovig alles moet napraten.
In deze vorm staat "wrong" voor zoiets als "onjuist", taal laat zich immers niet altijd precies vertalen zeker niet in contextuele zin.
Wil je me nu echt vertellen dat er niet zoiets bestaat als een onjuist of juist antwoord op bijv. een vraag ? of een juiste of onjuiste definitie van een bepaald concept ??
Wat mij betreft klopt het dat op de absolute schaal "Goed" en "Kwaad" niet bestaan, maar in de meer dagelijkse relatieve schaal der dingen komen we toch vaak in aanraking met "goed" en "fout" of "juist" en "onjuist".
Als je dit niet inziet dan heb je naar m.i. nog een hoop te leren op het spirituele vlak, maar laten we vooral realiseren dat we allemaal op een ontdekkingreis zijn.
We moeten alleen dus wel uitkijken dat we niet concepten gaan gebruiken in een dialoog die we zelf niet goed overdacht hebben.

Zo kan je natuurlijk alles "vrij gaan vertalen" en kun je mij belerend opmerken dat ik niet zo goed gelovig moet na praten. Wie praat ik eigenlijk na? Ik gebruik geen qoutes van bekende..... En idd gebruik geen concepten die je niet goed overdacht hebt dat doe ik ook niet. Dat jij mijn concepten nog niet volledig begrijpt of anders interpreteert en vervolgens niet openstaat om eea te overdenken daar kan ik niets aan veranderen.

Avuso schreef:
Ik waardeer je mening, en sta altijd open voor andere invalshoeken want dat houdt me scherp en in balans. Men moet zich echter wel realiseren dat wanneer het om kwesties van onrechtvaardigheid en moord gaat dat ik strijdbaarder ben en een groter gevoel van urgentie ervaar, dan in zaken waarin men puur over meningen en zienswijzen kan discussiëren zonder dat erop dat moment levens bij op het spel staan.

Persoonlijk vraag ik me af op welke manier je mijn mening waardeert. Zodat je voer hebt om af te schieten? Of omdat je werkelijk interesse hebt? Door deze discussie op zich komen geen levens in gevaar zoals je je verontschuldigde. Bovendien ervaar ik al je reacties als pogingen om mijn standpunten omver te duwen. Dit is uiteraard jouw goed recht maar dat is wel precies het punt waar ik deze discussie om begon. Het zieltjes winnen en mensen meningen opdringen is iets waar ik me bij veel vegetariërs die ik persoonlijk ken aan erger. En helaas doe ik dat nu opnieuw, vandaar dat mijn reactie nogal kortaf is voor mijn doen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl