Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:03:46

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 14:00:48 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
wings_of_fantasy schreef:
Het slotje erop hoeft voor mij niet,
Ik bedoel ; Een discussie is nooit weg gelegt..
En dan ook: Ieder's mening is anders.
Niet iedereen denkt het zelfde.

maaarr..!! Ik wil toch nog een keer op paul's eerdere posts reageren.
Ik had het er met mijn vader over dat je vertelden over hier in NL over de slachthuizen.
Hijzelf, weet daar best veel vanaf en hij vertelde ook..
Dat toen ik hem vertelde dat jij had gezegt dat de koe nog een keer door het hoofd geschoten werd omdat er mis geschoten was, dat is alleen maar om hem uit zijn lijden te verlossen.

Dan ook, hier in Nederland word absoluut NIET zo wreed omgegaan met de dieren. Ze worden eerst gedood, en DAN PAS open gesneden.
Maar niet levend achter een wagen gehangen zodat ze daar bebloed aankomen en niet eens doodgemaakt worden maar gewoon open gesneden worden waardoor ze dan nog weet ik veel hoeveel minuten pijn lijden en dan pas doodgaan.

En dan nog, Hier in de visserij, worden ze gedood en DAN PAS opengesneden..
Chocolatica wilden alleen maar aangeven hoe cruel en gemeen er met de beesten omgegaan word. En of wij daar toe bereid zijn om te tekenen.
Zij heeft namelijk nooit gevraagt om je comment te geven als je niet wil tekenen.
Dat neemt niet weg, dat door dit soort filmpjes geen discussies ontstaan.
Zoals nu.

En toch, vind ik, dat in NL minder cruel om wordt gegaan met dieren als daar..
Want wat daar gebeurd, is gewoon afschuwelijk.
En ik praat niet goed wat hier in nederland gedaan word, want dat zal vast ook niet allemaal koek en ei zijn.
Maar bij LANGE NA NIET zo als daar.

Ik blijf erbij, dat een slot erop, niet de uitkomst is..
Dat is het vermijden van een discussie punt, die toch mensen aan het denken zet over het filmpje.
Het is goed om te discuseren.. Maar, zorg ervoor dat je niemand gaat aanvallen ofzo..
Het moet WEL discuseren BLIJVEN..

En, Als je niet wil tekenen voor dat met de dolfijnen, is dat jou eigen mening.. Maar verwacht niet dat andere het je in dank afnemen..

Kusje,
Sam..

Er gebeuren altijd dingen achter gesloten deuren WoF. Een tijd geleden was er een artikelen in het nationale nieuws over de mishandeling van koeien. Ik geloof niet dat dit een incident was. Dit is echter iets waar ik geen bewijs voor heb, maar wat ik desalniettemin geloof.

Persoonlijk vind ik het sowizo fout om dieren te fokken voor consumptie. Je wilt duidelijk maken dat de dieren niet lijden wanneer ze worden geslacht (al vind ik dit niet erg waarschijnlijk), het feit blijft dat wij miljoenen dieren slachten voor hun vlees. Het gaat er in dit geval helemaal niet om of ze leidend ten onder gaan of niet.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 14:25:03 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2006, 16:14:24
Berichten: 1710
Locatie: Eindhoven rockcity!
Ten eerste, ik hoef geen dank van iemand. Ik kan het heel goed voorstellen dat dergelijke beelden afschuw opwekken en dat men in eerste instantie op hun achterste benen staan.
Daarbij wil ik ook even melden dat mijn informatie niet uit de losse pols is, een vriend van mij is een slachtmeester en controleert ook bij diverse bedrijven.
En natuurlijk schiet men dat beest door zijn hoofd om het uit zijn lijden te verlossen. Maar net zo goed omdat ze anders niet door kunnen met werken.

En voor zover ik kan zien in dat filmpje worden de dolfijnen ook eerst opengehaald(met inderdaad, de bedoeling ze te doden) en dan pas meegesleept. Ik kan niet met zekerheid zien of het beest achter de wagen al dood is of niet. Daar moet ik van af.

Maar als ik de discussie even iets anders mag voeren, wil ik graag een gewetensvraag stellen.
Het gemiddelde jaar(!)inkomen van een arme cinees ligt op dit moment onder mijn dubbele maandinkomen(zeggen $300(gecontroleerd getal)). Ik vul vakken bij de albert heyn.
Dus, en vergeef me als ik het niet even controleer, zou het onbetaalbaar zijn voor hun om de zelfde apparatuur te kopen als in nederland.
Deze zelfde mensen hebben ook kinderen, klein en ongeveer het zelfde als degene die wij krijgen(alleen dan met spleetoogjes en zo).
Deze dolfijnen, zij het op primitieve manier vervoerd en afgemaakt, zijn hun inkomen. Geen dolfijnen, geen inkomen.
Door een dergelijke petitie te tekenen geven jullie aan deze jacht te stoppen, maar daarmee indirect ook het eten uit hun monden.
Dus, ligt het aan de benarde economische situatie dat deze dolfijnen geen "humane"(hehe, het zou een woordgrap kunnen zijn) dood krijgen, of aan de enorme grofheid en medogeloosheid van deze vissers?
Dus, teken tegen, ik snap de goede bedoelingen wel. Maar realiseer je ook dat sommigen van deze mensen geen keus hebben. Ik zou mijn kinderen voeden, tegen welke dierlijke prijs ook.
Zo, nu heb ík eens een keer een sentimenteel verhaal geschreven. ;)

Maareh, waarom geen inzamelactie om deze dieren humaan af te laten slachten in plaats van deze slachtingen een halt toe te roepen?
Winst voor beiden partijen lijkt mij.

_________________
ParAgnost.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 14:48:44 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
Paul schreef:
Ten eerste, ik hoef geen dank van iemand. Ik kan het heel goed voorstellen dat dergelijke beelden afschuw opwekken en dat men in eerste instantie op hun achterste benen staan.
Daarbij wil ik ook even melden dat mijn informatie niet uit de losse pols is, een vriend van mij is een slachtmeester en controleert ook bij diverse bedrijven.
En natuurlijk schiet men dat beest door zijn hoofd om het uit zijn lijden te verlossen. Maar net zo goed omdat ze anders niet door kunnen met werken.

En voor zover ik kan zien in dat filmpje worden de dolfijnen ook eerst opengehaald(met inderdaad, de bedoeling ze te doden) en dan pas meegesleept. Ik kan niet met zekerheid zien of het beest achter de wagen al dood is of niet. Daar moet ik van af.

Maar als ik de discussie even iets anders mag voeren, wil ik graag een gewetensvraag stellen.
Het gemiddelde jaar(!)inkomen van een arme cinees ligt op dit moment onder mijn dubbele maandinkomen(zeggen $300(gecontroleerd getal)). Ik vul vakken bij de albert heyn.
Dus, en vergeef me als ik het niet even controleer, zou het onbetaalbaar zijn voor hun om de zelfde apparatuur te kopen als in nederland.
Deze zelfde mensen hebben ook kinderen, klein en ongeveer het zelfde als degene die wij krijgen(alleen dan met spleetoogjes en zo).
Deze dolfijnen, zij het op primitieve manier vervoerd en afgemaakt, zijn hun inkomen. Geen dolfijnen, geen inkomen.
Door een dergelijke petitie te tekenen geven jullie aan deze jacht te stoppen, maar daarmee indirect ook het eten uit hun monden.
Dus, ligt het aan de benarde economische situatie dat deze dolfijnen geen "humane"(hehe, het zou een woordgrap kunnen zijn) dood krijgen, of aan de enorme grofheid en medogeloosheid van deze vissers?
Dus, teken tegen, ik snap de goede bedoelingen wel. Maar realiseer je ook dat sommigen van deze mensen geen keus hebben. Ik zou mijn kinderen voeden, tegen welke dierlijke prijs ook.
Zo, nu heb ík eens een keer een sentimenteel verhaal geschreven. ;)

Maareh, waarom geen inzamelactie om deze dieren humaan af te laten slachten in plaats van deze slachtingen een halt toe te roepen?
Winst voor beiden partijen lijkt mij.

Het probleem ligt veel dieper paul. Door de methode van slachting te 'verbeteren' los je niets op. De dolfijnen worden nogsteeds geslacht, en de mensen zijn nogsteeds arm.

Nu ga ik misschien wat off-topic, maar ik vind het toch relevant. Het probleem is de ongelijke verdeling van welvaard en rechtvaardigheid in de wereld. Het onderwerp waar we het nu over hebben is een symptoom, en met symptoombestreiding (wat jij voorstelt) schiet je naar mijn idee weinig op. Vele problemen zijn op te lossen door het bewustzijn van mensen te vergroten. Dit bereik je echter niet door het goedkeuren van verschrikkelijke praktijken onder het mom van, het kan niet anders.

Bovendien is er sprake van een tweedeling. Mensen die vlees eten omdat er geen andere voedselbron voor handen is, en mensen die vlees eten terwijl er wel een andere voedselbron voor handen is.
Laten we voor het gemak stellen dat deze chinezen volledig afhankelijk zijn van dolfijnenvlees. Dit doet niets af aan het feit dat je elk levend wezen met respect dient te behandelen. De manieren waarop deze dieren worden behandeld laat alles behalve respect zien.

De mens stelt zichzelf constant boven alle andere wezens, zelfs individuen van zijn eigen soort! Jij doet hetzelfde door te zeggen dat jij dierenleed voor lief neemt om je kinderen van voedsel te voorzien. Nu kan ik niet zeggen wat ik in een dergelijke situatie zou doen, maar het feit dat veel mensen deze mening van jou delen, laat zien dat de mens zichzelf nogsteeds superieur voelt tov dieren. Dat jij dit zo makkelijk zegt versterkt dit beeld.

Dus ik ben het ermee eens dat je deze mensen niet hun bestaan kan afpakken, zonder een vorm van compensatie. Dit is naar mijn mening echter een korte termijn oplossing. Zo lang wij de mentaliteit, ieder voor zich, handhaven, zal de wereld niet veranderen, en zullen deze praktijken blijven bestaan. Maar het minste wat je kunt doen is respect tonen, en dat mis ik in jouw woorden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:26:55 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2006, 16:14:24
Berichten: 1710
Locatie: Eindhoven rockcity!
Ik stel mijzelf, en alle mensen boven de dieren ja.

Maar je zegt dat je compensatie wil? Ik geloof er niets van. De armoede in China en in andere delen van de wereld hebben wij, samen met grandioze hulp van onze grootouders zelf veroorzaakt en we plukken er nog iedere dag zelf de vruchten van. Niemand hier(ook ik niet) is welbereid deze af te geven. Allen zijn wij hypocriet in onze manier van doen, iedere prijsdaling gaan wij met juichend enthausiasme tegemoed en als er ergens in een dorp een tsunami overraast trekken wij "gul" onze portemonnee om een paar euro's van ons af te geven aan deze arme mensen. We hebben toen zoveel miljoen opgehaald, maar niemand heeft ooit berekend hoeveen miljoen we daar hebben weggehaald.
Terwijl we in onze auto's rijden die het milieu vervuilen, klagend bij iedere benzineprijs verhoging en bij vele zaken producten kopen die door kinderen in elkaar gezet zijn tegen een hongerloon.
Respect is een flinterdun laagje walgelijk narcisme dat waardeloos bleek afsteekt tegenover de grove schandes waarin wij iedere dag onze vreugde van tappen. Wij behandelen allen geen enkele diersoort met respect, en met name onze eigen soort komt er bekaaid van af.
We zijn allen zo trots op het abolutionisme, maar terwijl we die kant op kijken is het moderne imperialisme veel schandaliger bezig. We spreken van schande over dolfijnen, wat begrijpelijk is, we spreken van schande over de wereld-economie, wat ook begrijpelijk is. Wat onbegrijpelijk is is onze weelde, onze natiestaten die enkel ingrijpen wanneer er voor ons wat te halen valt(noem mij één oorlog zonder economisch motief).
Als respect werkelijk iets was wat hoger gaat dan van persoon tot persoon zou de wereld er anders uit zien. Maar dat doet hij niet.
Respect is geen vervanging van honger, of middelen. Respect is een ideaal dat moet voldoen aan voorwaarden om fatsoenlijk tot uiting te komen. Vals of niet.
Dus, wanneer ik naar deze tafrelen kijk, is het dan niet raar dat wij ons zelf niet de schuld geven van deze praktijken? Kan iemand ontkrachten dat deze mensen honger lijden zonder dat wij daar van profiteren?
Symptoombestrijding is van alle tijden, en enkel voor de buitenste laag handig. Je hebt gelijk daarin. Maar niemand hier is bereid de prijs te betalen voor totale rechttrekking van de wereld-economieen. Maar wij bedriegen de werkelijkheid door ons beter te voelen wanneer wij een dergelijke petitie tekenen.
Heb ik dan geen respect? Waarschijnlijk niet dan. Ben ik dan hypocriet? Absoluut. Maar ik kan van geen van ons allen zeggen dat iemand dat wel heeft, wanneer alles bekeken wordt met operchte ogen zijn wij dieven, smokkelaars en moordenaars. En ik ben daar een van.

Maar wil je echt een hypocriet detail weten? Iets wat in ieder geval nog te bevatten is? Ik ben lid van greenpeace, en het overtuigende argument waarmee ik lid gemaakt ben was het dolfijnenprobleem.

_________________
ParAgnost.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:27:24 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 28-10-2006, 14:39:25
Berichten: 138
Locatie: Hogwarts..
Rens schreef:
wings_of_fantasy schreef:
Het slotje erop hoeft voor mij niet,
Ik bedoel ; Een discussie is nooit weg gelegt..
En dan ook: Ieder's mening is anders.
Niet iedereen denkt het zelfde.

maaarr..!! Ik wil toch nog een keer op paul's eerdere posts reageren.
Ik had het er met mijn vader over dat je vertelden over hier in NL over de slachthuizen.
Hijzelf, weet daar best veel vanaf en hij vertelde ook..
Dat toen ik hem vertelde dat jij had gezegt dat de koe nog een keer door het hoofd geschoten werd omdat er mis geschoten was, dat is alleen maar om hem uit zijn lijden te verlossen.

Dan ook, hier in Nederland word absoluut NIET zo wreed omgegaan met de dieren. Ze worden eerst gedood, en DAN PAS open gesneden.
Maar niet levend achter een wagen gehangen zodat ze daar bebloed aankomen en niet eens doodgemaakt worden maar gewoon open gesneden worden waardoor ze dan nog weet ik veel hoeveel minuten pijn lijden en dan pas doodgaan.

En dan nog, Hier in de visserij, worden ze gedood en DAN PAS opengesneden..
Chocolatica wilden alleen maar aangeven hoe cruel en gemeen er met de beesten omgegaan word. En of wij daar toe bereid zijn om te tekenen.
Zij heeft namelijk nooit gevraagt om je comment te geven als je niet wil tekenen.
Dat neemt niet weg, dat door dit soort filmpjes geen discussies ontstaan.
Zoals nu.

En toch, vind ik, dat in NL minder cruel om wordt gegaan met dieren als daar..
Want wat daar gebeurd, is gewoon afschuwelijk.
En ik praat niet goed wat hier in nederland gedaan word, want dat zal vast ook niet allemaal koek en ei zijn.
Maar bij LANGE NA NIET zo als daar.

Ik blijf erbij, dat een slot erop, niet de uitkomst is..
Dat is het vermijden van een discussie punt, die toch mensen aan het denken zet over het filmpje.
Het is goed om te discuseren.. Maar, zorg ervoor dat je niemand gaat aanvallen ofzo..
Het moet WEL discuseren BLIJVEN..

En, Als je niet wil tekenen voor dat met de dolfijnen, is dat jou eigen mening.. Maar verwacht niet dat andere het je in dank afnemen..

Kusje,
Sam..

Je wilt duidelijk maken dat de dieren niet lijden wanneer ze worden geslacht (al vind ik dit niet erg waarschijnlijk), het feit blijft dat wij miljoenen dieren slachten voor hun vlees. Het gaat er in dit geval helemaal niet om of ze leidend ten onder gaan of niet.


Ik wil absoluut niet duidelijk maken dat de dieren niet lijden wanneer ze worden geslacht, want dat doen ze wel..
Maar wat ik wel wil zeggen is;; dat het in NL er iets anders aan toe gaat als daar.. Dat is t enige..

En over wat Paul zegt,
Ik snap best dat ze dat moeten doen voor de kost..
Je moet je gezin nu eenmaal onderhouden..
maar t gaat op de manier waarop ze afgeslacht worden..

En inderdaad, ben ik het eens met Rens.
Je hebt gelijk over wat je schrijft..
Maar ik vind, dat je toch wel een beetje moet toegeven dat het er hier wel anders aan toe gaat als daar..
En zoals ik al in mijn eerdere post zei, Ik praat het NIET goed, want er zal (zoals jij bevestigd) heus wel wat mis zijn bij ons in nederland..(en hoe!)
Maar vooralsnog, vind ik dat ze respectloos behandeld worden..

Over het vlees eten..
ALS ik zou mogen kiezen, zou ik inderdaad stoppen met het eten van vlees.
MAAR! aangezien ik een ONWIJS strenge vader en stiefmoeder heb, die er op STAAN dat ik dat eet, waardoor ik al vele male een ruzie heb gehad thuis omdat ik het eigenlijk niet wil eten, heb ik geen keus en MOET ik het wel eten..

Ik zal ook wel zogauw ik op mezelf woon mijn eetgewoontes aanpassen op de manier zoals IK dat wil..
Het liefste, wil ik vergetariër worden..
Al is het alleen al om voor mijn gevoel niet mee te hoeven doen aan de slachting van dieren..

Ik weet niet of het zo is,
Maar ik had es gehoord, dat er ook bepaalde dieren speciaal ervoor gefokt worden.. om geslacht te worden.. Maar mag dat dan ook daatwerkelijk?

Liefs,
Sam..

Voor als nog,, Paul.. Ik wilde je niet zomaar aanvallen hoor..*Knipoog* T was alleen even ingaan op wat je in je eerdere posts gezegt had..

_________________
* It's really good to hear your voice.
Sayin' my name, It sounds so sweet..
Comin' from the lips of an angel,
Hearin' those words..
It makes me weak. <3
Never wanna say goodbye..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:36:09 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2006, 16:14:24
Berichten: 1710
Locatie: Eindhoven rockcity!
O ik voel me ook helemaal niet aangevallen. Geen enkel probleem
Absoluut niet, zolang jullie dat ook maar niet door mij voelen(zelfs niet na mijn laatste post).
Ik heb geen hekel aan ook maar iemand van jullie, meningen verschillen en het is verfrissend om dit te laten ventileren(je moest eens weten ;)) en om andere insteken te lezen.
Dat men daarin meegesleept wordt is enkel begrijpelijk en interessant.

_________________
ParAgnost.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:44:38 
Offline
Elf
Elf

Lid geworden op: 23-12-2006, 04:38:57
Berichten: 666
Paul schreef:
O ik voel me ook helemaal niet aangevallen. Geen enkel probleem
Absoluut niet, zolang jullie dat ook maar niet door mij voelen(zelfs niet na mijn laatste post).
Ik heb geen hekel aan ook maar iemand van jullie, meningen verschillen en het is verfrissend om dit te laten ventileren(je moest eens weten ;)) en om andere insteken te lezen.
Dat men daarin meegesleept wordt is enkel begrijpelijk en interessant.


ziet er naar uit dat we als enigen dezelfde mening delen haha


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:46:27 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 28-10-2006, 14:39:25
Berichten: 138
Locatie: Hogwarts..
onidenisu schreef:
Paul schreef:
O ik voel me ook helemaal niet aangevallen. Geen enkel probleem
Absoluut niet, zolang jullie dat ook maar niet door mij voelen(zelfs niet na mijn laatste post).
Ik heb geen hekel aan ook maar iemand van jullie, meningen verschillen en het is verfrissend om dit te laten ventileren(je moest eens weten ;)) en om andere insteken te lezen.
Dat men daarin meegesleept wordt is enkel begrijpelijk en interessant.


ziet er naar uit dat we als enigen dezelfde mening delen haha


Ik ben bang voor jullie, van wel ja :P

't is gewoon, niet iedereen heeft zelfde mening :P

Kusjee..

_________________
* It's really good to hear your voice.

Sayin' my name, It sounds so sweet..

Comin' from the lips of an angel,

Hearin' those words..

It makes me weak. <3

Never wanna say goodbye..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:54:55 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2006, 16:14:24
Berichten: 1710
Locatie: Eindhoven rockcity!
O dat hoeft helemaal niet.
Stiekem ben ik best een aardige gast. ;)
Ik weetdat mijn mening nogal eh, ruw geuit wordt door mij. Maar anders heb ik het gevoel dat ik de juiste toon niet raak en aangezien ik intonatie op het internet zo moeilijk vind gooi ik subtiliteit nogal eens snel aan de kant om het maar fatsoenlijk en duidelijk te brengen.

_________________
ParAgnost.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 15:58:11 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
Paul schreef:
Ik stel mijzelf, en alle mensen boven de dieren ja.

Maar je zegt dat je compensatie wil? Ik geloof er niets van. De armoede in China en in andere delen van de wereld hebben wij, samen met grandioze hulp van onze grootouders zelf veroorzaakt en we plukken er nog iedere dag zelf de vruchten van. Niemand hier(ook ik niet) is welbereid deze af te geven. Allen zijn wij hypocriet in onze manier van doen, iedere prijsdaling gaan wij met juichend enthausiasme tegemoed en als er ergens in een dorp een tsunami overraast trekken wij "gul" onze portemonnee om een paar euro's van ons af te geven aan deze arme mensen. We hebben toen zoveel miljoen opgehaald, maar niemand heeft ooit berekend hoeveen miljoen we daar hebben weggehaald.
Terwijl we in onze auto's rijden die het milieu vervuilen, klagend bij iedere benzineprijs verhoging en bij vele zaken producten kopen die door kinderen in elkaar gezet zijn tegen een hongerloon.
Respect is een flinterdun laagje walgelijk narcisme dat waardeloos bleek afsteekt tegenover de grove schandes waarin wij iedere dag onze vreugde van tappen. Wij behandelen allen geen enkele diersoort met respect, en met name onze eigen soort komt er bekaaid van af.
We zijn allen zo trots op het abolutionisme, maar terwijl we die kant op kijken is het moderne imperialisme veel schandaliger bezig. We spreken van schande over dolfijnen, wat begrijpelijk is, we spreken van schande over de wereld-economie, wat ook begrijpelijk is. Wat onbegrijpelijk is is onze weelde, onze natiestaten die enkel ingrijpen wanneer er voor ons wat te halen valt(noem mij één oorlog zonder economisch motief).
Als respect werkelijk iets was wat hoger gaat dan van persoon tot persoon zou de wereld er anders uit zien. Maar dat doet hij niet.
Respect is geen vervanging van honger, of middelen. Respect is een ideaal dat moet voldoen aan voorwaarden om fatsoenlijk tot uiting te komen. Vals of niet.
Dus, wanneer ik naar deze tafrelen kijk, is het dan niet raar dat wij ons zelf niet de schuld geven van deze praktijken? Kan iemand ontkrachten dat deze mensen honger lijden zonder dat wij daar van profiteren?
Symptoombestrijding is van alle tijden, en enkel voor de buitenste laag handig. Je hebt gelijk daarin. Maar niemand hier is bereid de prijs te betalen voor totale rechttrekking van de wereld-economieen. Maar wij bedriegen de werkelijkheid door ons beter te voelen wanneer wij een dergelijke petitie tekenen.
Heb ik dan geen respect? Waarschijnlijk niet dan. Ben ik dan hypocriet? Absoluut. Maar ik kan van geen van ons allen zeggen dat iemand dat wel heeft, wanneer alles bekeken wordt met operchte ogen zijn wij dieven, smokkelaars en moordenaars. En ik ben daar een van.

Maar wil je echt een hypocriet detail weten? Iets wat in ieder geval nog te bevatten is? Ik ben lid van greenpeace, en het overtuigende argument waarmee ik lid gemaakt ben was het dolfijnenprobleem.

Hoe moet ik hier nu op antwoorden. Het lijkt er sterk op dat je je eigen houding reflecteert op de rest van de wereld. Feit is dat jij mij niet kent, en dat jij helemaal niet weet wat ik wel en niet bereid ben om te doen.

Dat gezegt, mijn reactie. Natuurlijk, ik ben ook van mening dat wij slechts naar onzelf moeten kijken als veroorzaker van het probleem, maar ook als de oplossing ervan. Uit jouw woorden haal ik eigenlijk weinig anders dan hopeloosheid. En daar schiet je niets mee op. Wanneer je toegeeft dat je hypokriet bent, maar verder niet aangeeft hier iets aan te willen, doen vind ik erg teleurstellend

Wanneer je zo zwaar en scinisch spreekt, zie je de toekomst waarschijnlijk net zo in. En als je niet durft te dromen, is een betere toekomst inderdaad erg ver weg.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 19:25:04 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2006, 19:08:10
Berichten: 317
Locatie: Overijssel
Ik vind het een interessante discussie! Ik kan me in (delen van) Paul's en Rens' teksten vinden. Jullie schrijven bevlogen, mooi! :D

Paul, wat me opvalt, is dat je 'allen' schrijft, en dat 'niemand' hier bereid is de prijs te betalen van rechttrekking van de wereldeconomieen. Het zou in principe kunnen dat je wat dit forum betreft gelijk hebt, maar er zijn zoooo veel mensen, dat 'niemand' volgens mij niet kan.

Voor die rechttrekking zijn er zo ontzettend veel veranderingen nodig, want de hele Westerse levenstijl is ingericht op die scheve verdeling. En als je iets wilt veranderen, zul je ergens moeten beginnen. Ik heb dat gedaan door vegetariër te worden (dat was o.a. om het dierenleed en de scheve voedselverdeling). En dan zijn er mensen die zeggen dat het een druppel is op de gloeiende plaat, maar er zijn vrij veel vegetariërs, dus dan scheelt het alweer meer!

En Rens, ik ben het met je eens; ik geloof dat er een enorme bewustzijnsverandering nodig is om écht wat te veranderen. En ik lees en hoor heel vaak dat die ook gaande is...

Ik denk ook dat zoiets als dit (omgang met dieren, elkaar, de aarde) in jaren en jaren zo gegroeid is, en dat je dat niet zomaar even veranderd.

Mede hierom verdiep ik me in spiritualiteit: als we allemaal 'energie' zijn, en allemaal één, waarom gaan we dan op deze manier met onszelf om? Ik geloof namelijk dat het daar op neer komt... Hmm... of de meeste mensen (ik ook nog niet helemaal) hebben dit niet in de gaten, en vinden dus anderen, dieren en de aarde niet zo belangrijk?

Redelijk off-topic dit, maar binnen het forum wel weer relevant lijkt me zo :)

_________________
Geen paniek! Niets is onder controle.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 19:26:43 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2006, 16:14:24
Berichten: 1710
Locatie: Eindhoven rockcity!
Maar als je echt eerlijk bent, vindt je dan niet dat er waarheid in mijn verhaal zit? Dat je inderdaad niet alles opgeeft en je volledig inzet om de balans in de wereld te hervinden? Laten we eerlijk zijn, je bent geen moeder Theresa, en ik ook niet.
En over de toekomst heb ik weinig gerept. Deze zie ik best rooskleurig in, maar ik verwacht absoluut geen utopische situaties. En zeker niet voor de achterliggende gebieden.
Wat betreft hypocriet zijn, iedereen is hypocriet. Daar hoeft niet moeilijk overgedaan te worden, maar het valt moeilijk te ontkennen.
Ik ben best vrolijk, ik zie de toekomst niet somber in, maar als we plat op plat kijken, wie is er dan in dit land niet hypocriet?
Geef me één voorbeeld wat goed is, en je overtuigt me.

EDIT: Een voorbeeld van totale inzet bedoel ik dan. Totale en complete toeweiding zonder omwegen en concessies.

_________________
ParAgnost.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 19:32:46 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 19-02-2005, 22:09:36
Berichten: 313
Het gaat er niet om wie wat wel of niet is. Waar het om gaat is dat je naar je best van je kunnen probeert om 'juist' te leven. Te leven zonder andere organismen onnodig pijn te doen. Te leven zodat je jezelf goed verzorgd enz. Dit is vreselijk moeilijk omdat dit in onze samenleving al zo lang niet het belangrijkste meer is. Maar niemand verlangt van je dat je dit in één keer lukt. Zolang je streeft naar verbetering help je naar mijn mening al mee.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 19:41:15 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 31-10-2006, 16:14:24
Berichten: 1710
Locatie: Eindhoven rockcity!
Rens schreef:
Het gaat er niet om wie wat wel of niet is. Waar het om gaat is dat je naar je best van je kunnen probeert om 'juist' te leven. Te leven zonder andere organismen onnodig pijn te doen. Te leven zodat je jezelf goed verzorgd enz. Dit is vreselijk moeilijk omdat dit in onze samenleving al zo lang niet het belangrijkste meer is. Maar niemand verlangt van je dat je dit in één keer lukt. Zolang je streeft naar verbetering help je naar mijn mening al mee.


Natuurlijk gaat het er wel om wie wat wel of niet is. Anders zou deze hele discussie over dierenbeulen er niet zijn en verbetering der wereld. :)
Maar als je "juist" leeft ben je nog wel hypocriet. Ik probeer ook gewoon netjes te leven, beleefd te zijn tegen alle mensen en te helpen als dat mogelijk is. Maar dat betekent niet dat ik mij volledig inzet voor het rechttrekken van de wereld-balans. Ik koop nogsteeds gewoon in winkels die producten aanbieden die in lage lonen landen onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden gemaakt zijn. Maakt mij dat hypocriet als ik daar tegen ben? Ja, ik vind van wel. Maar ik blijf het wel doen.
Ik probeer mijzelf ook wel te verbeteren en gewoon een "goed" mens te zijn. Maar ergens klopt het gewoon niet dat ik deze dingen accepteer, maar ik doe er ook niets tegen.
Het is ook niet zo dat ik jullie een stel *censuur* vind, waarschijnlijk zijn jullie bewuster en beter bezig dan de meeste mensen. Maar dat neemt nog niet weg dat het een probleem is. :)

_________________
ParAgnost.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 04-03-2007, 19:54:15 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-06-2006, 19:08:10
Berichten: 317
Locatie: Overijssel
Geen moeder Theresa hier!

Niet om op slakken zou te leggen hoor (over woordspelingen gesproken...), maar volgens het woordenboek betekent hypocriet > huichelachtig, en is huichelen: een valse indruk trachten wekken en niet oprecht in zijn bedoelingen, of daarvan blijk gevend.

Ik weet niet of er in Nederland mensen wonen die nooit hypocriet zijn... Volgens mij kom je dan bij 'verlichting' in de buurt...
Maar ik vraag me af of dat er toe doet. Neem nu bv Marianne Thieme, die zich in de politiek inzet voor dieren (PvdD). Petje af zeg ik, want zij doet (op dat gebied) werkelijk iets. Zij is vegetariër, maar draagt wel leren schoenen. Doet die hypocrisie dan haar werk teniet??

Als 'goed voorbeeld' zou het misschien wel beter of geloofwaardiger zijn, wat je wil, maar waar trek je dan de grens? Zou ze veganist moeten zijn? Fruitariër misschien?

Ik ben het eens met delen van je verhaal, dat wij inderdaad hier de vruchten plukken van die scheve verdeling. En idd, wat zou Amerika in Irak doen als het daar geen olie-belangen zou hebben? Wacht, vergeet ook vooral de oorlogen om religieuze redenen niet (maar da´s nog verder off-topic). Dus wat dat betreft ben ik het met je eens! En idd, de westerse wereld (lees: wij) hebben hier onze rol in, dus dan weer mijn motto: begin bij jezelf?!

Nog een vraag, aangezien je lid bent van Greenpeace, neem ik aan dat het je wél wat doet, dus heb jij een beter voorstel dan het tekenen van een petitie? :wink:

Wacht, ik lees nu pas de nieuwe reacties :) Even praktisch gezien, lijkt het me vrijwel onmogelijk om van alle producten en diensten waar je gebruik van maakt te achterhalen of alles wel in de haak is... Wat niet wil zeggen dat ik niet zo veel mogelijk probeer 'het goeie' te doen. Maar dan nog, blijven er aspecten die je hypocriet kunt noemen. Als je dat wilt, be my guest, maar het andere uiterste: dan maar niks doen, is voor mij geen optie.

_________________
Geen paniek! Niets is onder controle.


Laatst gewijzigd door Flora op 04-03-2007, 19:55:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl