Waarom slaat het nergens op?
Want in tegenstelling tot het menselijk "ras"(zo iets bestaat namelijk niet) zijn de dieren ingedeeld in rassen uitgaande van uiterlijke kenmerken.
Iemand die mij twee dieren kan tonen die beiden tot een ander ras behoren maar er wel exact het zelfde uitzien krijgt van mij mijn kopie van Zwaarden paarden en ziektekiemen van Jared Diamond. En een bosje bloemen.
Het punt is dus dat dieren énkel ingedeeld worden volgens uiterlijke kenmerken. Ook de menselijke onmogelijkheid om zich in de gedachtengang van dieren te verplaatsen lijkt hier totaal vervaagd. Opmerkingen als "ik zeg toch ook neit van jij moet dood omdat je een rotkop heb ??" zijn hier een voorbeeld van.
Het stoot mij zo vaak tegen de borst dat mensen nog altijd denken dat dieren het zelfde zijn als mensen en ook zo denken/reageren/handelen.
We kunnen ons nu eenmaal niet in dieren verplaatsen, laat staan in onze eigen soort.
Dus, wat hebben we nu? Dieren ingedeeld in uiterlijke kenmerken en het idee dat we ons niet in deze dieren kunnen verplaatsen.
Ga je mee naar Afrika? Figuurlijk dan.
In Afrika zijn leeuwen. Leeuwen eten vlees. Als leeuwen honger hebben gaan ze op jacht. Leeuwen doden dan hun prooi en eten deze prooi op.
Leeuwen zijn territoriaal ingestelde dieren. Dat betekent dat ze hun gebied afbakenen en ook zullen verdedigen. Iemand die dat territorium betreedt zal dan ook problemen krijgen. De mens kan zich niet verplaatsen in een dier. Het heeft dan ook niet de mogelijkheid om ongetraind territoria te herkennen. Wat als resultaat is dat af en toe iemand opgegeten wordt.
Daarom zijn leeuwen ook niet geschikt als huisdier. Daarom worden ze lekker op de savannes van Afrika gehouden en niet gezellig uitgelaten op een goede zondagochtend met zo'n apparaat waarmee je balletjes over een grotere afstand kan gooien dan met je arm(trebuchet avant la lettre zullen we maar zeggen(maar ik dwaal af)).
Terug naar Nederland waar men zich gelukkig prijst dat er geen leeuwen zijn.
Maar wel honden. Onvoorspelbare, agressieve honden die rastechnisch ingedeeld zijn als Pitbull. Deze dieren kunnen nog zo lief zijn, maar konijntjes worden het nooit.
Dus wat doe je dan als er mensen ernstig tot dodelijk verwond raken door deze dieren? Je verzint er iets op.
De wet(of eigenlijk regeling) RAD.
Helaas zijn honden nogal geil. Ze neuken alles wat los en vast zit(incluis mijn been verdomme) en zijn niet bepaald monogaam. Waardoor rasvervaging optreedt.
Dus, wat doe je dan? Juist, zekerheid nemen.
Als ik een Leeuw met een Tapir kruis kan het nog zo'n lammige goedzak zijn, maar het is nogsteeds half Leeuw. En je kan er nooit helemaal zeker van zijn dat de Leepir niet op een dag opstaat met een slecht humeur en een kind dood bijt. Eveneens met pitbulls.
Goed, aangezien ik nu overkom als een mix van Hitler en Skeletor die alle honden als de rattenvanger van Hamelen wil meeslepen naar de diepste krochten van kamp Auswitch, doe je ding dierenliefhebbers!
Laat mij van gedachten veranderen.