Ik vind het moeilijk uitspraken te doen over wat je beschrijft, Wortelbrood.
Citeer:
Toch maken ze daar fouten in, daar zijn genoeg voorbeelden van; mensen die met een vlakke EEG toch weer bijkomen.
Maken ze daar fouten in, of is het lichaam niet 100% zuiver in te schatten? Of is de EEG misschien niet goed uitgevoerd? Ik weet ook niet hoeveel van dergelijke uitzonderingen er zijn, maar vermoedelijk heel weinig? Als je een bron hebt, dan zie ik die graag tegemoet.
Citeer:
Dus hoe dood ben je dan als je hersendood bent?
Over het algemeen kunnen we echter wel veilig zeggen, voor zover ik er wat over gelezen heb, dat je wel behoorlijk dood bent wanneer je hersendood bent. Anders gezegd: wat wij associëren met levende mensen, is op een dergelijke patiënt volgens mij niet meer van toepassing. Er is geen bewustzijn meer, laat staan zelfbewustzijn. De persoon is dus verdwenen. Hersendood gaat iemand ook niet zomaar (ik schrijf wat er nu door mijn hoofd gaat, hoor): ernstig zuurstoftekort waardoor de neocortex niet meer goed werkt is een oorzaak. In zulke gevallen acht ik de herstelkans minimaal, want kapot is kapot. Beschadigde zenuwbanen herstellen niet.
Clio schreef:
Ik vind niet dat iedere burger orgaandonor moet zijn, vind dat echt een eigen keuze.
Dat is het ook altijd nog. Je bent in eerste instantie ingeschreven als orgaandonor, maar als je te kennen geeft dat niet te willen, dan wordt jouw registratie geschrapt. Je houdt de keuze.
Een goed argument voor automatische registratie is simpelweg omdat de mens lui is. Veel mensen staan niet stil bij wat ze met hun dode lichaam nog kunnen doen, net zo min als dat ze veel stilstaan bij leed na rampen aan de andere kant van de wereld of het leed in de vleesfabrieken. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar. Wat vind jij van die gedachte?