Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 17:31:29

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 03-06-2009, 13:29:53 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Bijna de helft (41 procent) van de Nederlanders denkt dat je van tongzoenen besmet kunt raken met hiv, het virus dat aids veroorzaakt. Meer dan een kwart dineert liever niet in een restaurant waarvan een van de koks seropositief is. En 15 procent ziet contactsporten waarbij veel gezweet wordt als een risico.

Dit blijkt uit een representatieve peiling onder ruim duizend Nederlanders door TNS Nipo in opdracht van het Aids Fonds. Volgens directeur Ton Coenen van het Aids Fonds toont het onderzoek aan dat er nog altijd veel onbekendheid heerst onder burgers over het werkelijke besmettingsrisico. Zo kun je van tongzoenen geen hiv krijgen: in speeksel is veel te weinig virus aanwezig om iemand te kunnen infecteren. "Er is meer onwetendheid dan we dachten. En dat heeft weer de keerzijde dat mensen banger zijn dan ze hoeven zijn."

Door eerdere informatiecampagnes is inmiddels veel van de aanvankelijke angst voor aids en hiv verdwenen. Bijna geen Nederlander denkt nog dat je het virus zou kunnen oplopen van handen schudden, en bijna iedereen weet wat hij moet doen om te voorkomen dat hij het krijgt. Toch blijken andere opvattingen wel gevolgen te hebben voor de bewegingsvrijheid van seropositieven. Tweederde van de Nederlanders vindt bij voorbeeld dat een groepsleidster met hiv op een kinderopvangplaats verplicht moet worden dit aan de ouders bekend te maken. "Misschien zijn we er impliciet te veel van uitgegaan dat dit soort reacties vanzelf zou verdwijnen", zegt Coenen.

Er zit een opmerkelijke discrepantie tussen hoe mensen denken over vooroordelen bij iedereen en de vooroordelen bij zichzelf, blijkt uit het onderzoek. De ondervraagden erkennen in grote meerderheid dat er vooroordelen heersen, maar zeggen zelf daarvan geen last te hebben. Maar de seropositieven zelf zeggen bijna zonder uitzondering hinder te ondervinden van de negatieve houding van anderen ten aanzien van hiv.

Vandaag verricht minister Plasterk van OCW de aftrap voor een nieuwe campagne tegen uitsluiting van hiv-geïnfecteerden. Op abri's verschijnen posters met Bekende Nederlanders als Jeroen Pauw, Sophie Hilbrand en Ryan Babel, waarin wordt gewezen op het feit dat veel seropositieven nog altijd lijden onder stigmatisering door zowel hoogopgeleide als laagopgeleide mensen. Als gevolg hiervan laten minder mensen zich op het virus testen dan eigenlijk zou moeten. Uit een eerder onderzoek van het Aids Fonds bleek eind vorig jaar al dat een op de drie hiv-geïnfecteerden zijn besmetting voor familie en vrienden geheim houdt, uit angst voor negatieve reacties. Tegenover collega's houdt 65 procent verborgen seropositief te zijn.


(bron: FOK) Ja ik weet het, slecht maar actueel ;)

IS DE WERELD NU HELEMAAL GESTOORD GEWORDEN?!?!

Ik emigreer als dit inderdaad voor de Nederlandse bevolking geld. Jeemig!
Jullie mening?

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 04-06-2009, 07:39:46 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Idioot he?? Ik las het ook gister...
Ik verbaasde me hier echt over.. Wij krijgen op school al betere informatie dan de gemiddelde Nederlander blijkbaar :shock:

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 04-06-2009, 18:30:44 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
Begin maar vast een visum aan te vragen Truitje ...

Het is nog veel erger.

Ze hebben datzelfde onderzoek ook gedaan onder beroepsmatig werkenden in de gezondheidszorg (verpleegkundigen, artsen, tandartsen, fysiopeuteraars, en meer van dat soort volk) en wat denk je: het resultaat was nog erger dan onder de zogenaamde (leken-)bevolking (ofwel: de werkenden in de gezondheidszorg weten helemaal geen fl...er van AIDS)

Ik krijg meteen last van plaatsvervangende schaamte en we gaan met ons hele gezin mee immigreren (tja ... waar naartoe? In Nederland weet tenminste een deel van de bevolking nog iets van Aids, in het buitenland is het nog erger ... :( )

groetjes, Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 04-06-2009, 23:00:40 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Je hebt een punt DT... Waarheen? Waartoe? ;)

Maar dit is toch eigenlijk te erg voor woorden? Zeker met de bijdrage die jij nu net levert over de zorgverleners die er nog minder vanaf weten...
Wat ik me afvraag is of deze mensen minder op de hoogte zijn van de feiten of banger zijn omdat ze er eerder aan bloot gesteld kunnen worden? hoe denk jij daarover?

Aan de andere kant is het vrij begrijpelijk als je kijkt naar de huidige 'hygiëne standaard' die men bij sommige mensen ziet. (zag bijvoorbeeld laatst een spotje voor het schoonmaakmiddel Dettol, hetgeen volledig bacterie dodend is / zou moeten zijn)
Als men al angst beleeft voor het krijgen van een simpele verkoudheid o.i.d. Waar stopt die angst dan?
Een van mijn collega's wast haar handen met het schoonmaakmiddel Dettol (nee niet met de handvriendelijke zeep van Dettol) en maakt eens op een dag haar bureau ermee schoon...

Eigenlijk is het, als men er zo naar kijkt, vrij logisch dat men denkt dat door een fijne tongsessie HIV overgedragen kan worden.

Ik blijf gewoon tongen... en worstelen... en handen schudden met zweterige mensen....

Maar dat ben ik :D

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 05-06-2009, 15:47:05 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 07-01-2007, 13:28:03
Berichten: 819
Locatie: Apeldoorn
@ Truitje:

Citeer:
Waarheen? Waartoe?

Een vraag (twee zelfs) waarop ik geen antwoord heb.

Citeer:
Wat ik me afvraag is of deze mensen minder op de hoogte zijn van de feiten of banger zijn omdat ze er eerder aan bloot gesteld kunnen worden? hoe denk jij daarover?

Het meest verbazingwekkende was, dat bijvoorbeeld verpleegkundigen een pasgeboren baby van een met HIV-besmette moeder weigerden te verzorgen uit angst voor besmetting. Een aantal tandartsen weigert besmette patienten en veel fysiotherapeuten willen geen besmette patienten vanwege het vele aanraken en ze zijn bang daardoor besmet te worden.
In ieder geval vooral onzinnige argumenten, geen steekhoudende argumenten zoals: bij prikken bestaat een groter besmettingsgevaar en dergelijke.
Allemaal erg zorgwekkend.

Citeer:
Aan de andere kant is het vrij begrijpelijk als je kijkt naar de huidige 'hygiëne standaard' die men bij sommige mensen ziet. (zag bijvoorbeeld laatst een spotje voor het schoonmaakmiddel Dettol, hetgeen volledig bacterie dodend is / zou moeten zijn)
Als men al angst beleeft voor het krijgen van een simpele verkoudheid o.i.d. Waar stopt die angst dan?
Een van mijn collega's wast haar handen met het schoonmaakmiddel Dettol (nee niet met de handvriendelijke zeep van Dettol) en maakt eens op een dag haar bureau ermee schoon...

Het meest zorgwekkend van dit gedrag is ... dat Dettol NIET alle bacterien doodt. De 'meeste' bacterien worden gedood en dat zou tot gevolg kunnen hebben dat overlevende bacterien langzaam maar zeker immuun worden!

Citeer:
Ik blijf gewoon tongen... en worstelen... en handen schudden met zweterige mensen....

Tja ... als je dat leuk vind :duh:
Je kunt natuurlijk als afwissling ook eens tongen met een niet zwetende mens, of worstelen met een niet zwetende mens :D :roll:

groetjes, Nico

_________________
** Mijn uitspraken zijn, tenzij anders vermeld, mijn mening en dus geen absolute waarheid **

Het leven is maar kort,
eeuwigheid duurt eeuwig
en toch moet je in DIT leven
leren voor de eeuwigheid.

Mijn homepage: http://www.CCG-NicoSmits.nl


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 05-06-2009, 23:04:05 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Whahhaa :D

In mijn tienerjaren heb ik (ja ik weet dat dit nog niet zo lang geleden is) aardig wat afgetongd (en andere activiteiten zijn hierbij ook regelmatig de revu gepasseerd. Ik verbaas me er eigenlijk nog steeds over dat ik nooit een SOA heb opgelopen.
wat dat betreft zijn voorlichting en informatie ook maar tot een bepaald punt effectief. In die tijd maakte mij het domweg niet uit óf en zoja wát er zou gebeuren met mij, mijn lichaam of mijn gezondheid. Laat staan wat er met het lichaam van mijn 'tegenstander' zou gebeuren. Mijn lijf was toen een werktuig waarmee ik invloed kon uitoefenen op anderen. Ik maakte die keuze bewust met de wetenschap dat ik of anderen aan dit gedrag fysiek zouden kunnen gaan lijden. Nu is mijn lichaam deel geworden van mijn geest en bescherm ik het evengoed als mijn geest.

In hoeverre kan men deze banale drang inperken met kennis? Als het op mij niet eens vat kreeg? (ben sinds het denken bij mij plaats kreeg ontvankelijk voor wetenschappelijk onderbouwde argumenten) hmz... Nu maak ik mijzelf in de war...

*trekt zich terug in de hoop een antwoord te vinden op haar eigen vragen*

ondertussen zijn jullie meningen en zienswijzen meer dan welkom!

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Van zoenen krijg je HIV
BerichtGeplaatst: 01-07-2009, 11:49:29 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 22-04-2009, 06:39:39
Berichten: 32
Locatie: Nijmegen
Ik kreeg vroeger regelmatig te horen dat je van zoenen wel degelijk HIV kon krijgen, als beiden bijvoorbeeld een wondje in de mond zouden hebben of bloedend tandvlees, met risico op bloed/bloed contact. Tegenwoordig zegt men juist weer dat speeksel het virus aantast en minder effectief maakt.. -ik moet zeggen dat ik niet met alles 100% uptodate ben, maar dat een aantal van bovengenoemde voorbeelden toch inmiddels wel weer aardig achterhaald zijn.. wat een maatschappij =)

@truitje:
Mooie reactie.. herken het wel ten dele, maar vind het mooi om te lezen hoezeer je 'gegroeid' bent.. :)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl