Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 15:27:44

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Vlaanderen, Brussel en gekibbel
BerichtGeplaatst: 28-08-2010, 18:04:48 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Nou mensen, in de loop der maanden heb ik links en rechts steeds meer opgepikt over onze zuiderburen en de maatschappelijke, economische en politieke toestanden aldaar. Dat is erg interessant, mede omdat ik zoals zoveel Nederlanders altijd tamelijk onwetend was over België. Dat, in tegenstelling tot Frankrijk tegenover Wallonië (het Franstalige deel van België), waartussen (veel) meer interactie is.
Inmiddels heb ik me ook wat ingelezen in de Vlaamse ontvoogdingsstrijd, wat wil zeggen de 'strijd' van Vlaanderen om een gelijkwaardige verhouding te scheppen tegenover de Franstalige gemeenschap. Daarmee werd mij één ding erg duidelijk...

Ik studeer Nederlandse taal- en letterkunde, en daarmee heb ik enige affiniteiten met de Nederlandse taalgemeenschap, zijn geschiedenis en cultuur. Daarbij koester ik terzijde aardig wat sympathie voor de Vlamingen (die in de middeleeuwen bijv. dé producenten waren van handschriften en verhalen). Omdat ik in een ander aangemaakte topic al aangaf Vlaamsgezind te zijn, mag het al met al voor zich spreken dat ook ik sceptisch ben over de houding van de Franstalige gemeenschap in België, en de politieke gang van zaken ondeugdelijk vind. Ik haast me eraan toe te voegen dat de huidige situatie ook alléén maar te begrijpen valt indien men de geschiedenis vanaf 1830 tot nu aan toe kent.

Enfin, verfransing is iets waar ik veel mee in aanraking kom momenteel, en dat raakt me wel. Om zowel gevoelsmatige als rationele redenen ben ik het oneens met de manier waarop de Franstalige gemeenschap zich in België tot op de dag van vandaag gedraagt. En dan bedenk ik mij ineens dit.

Als het verfransen van Brussel en de provincie Vlaams-Brabant (door de omstandigheden in België) al frustrerend zijn, hoe erg moet het dan wel niet zijn voor alle volkeren die bijvoorbeeld in de negentiende eeuw onderdrukt werden door westerse mogendheden. Hoe irritant moet het wel niet zijn voor indianen in Amerika, of voor Evenki in Siberië, die overspoeld worden door Russen en het Russisch. Ik begrijp vanuit mijn huidige ervaring weer iets beter waarom bijvoorbeeld Indonesiërs een hekel hadden aan de Nederlanders, en de Afrikanen een hekel aan de Boeren of Britten of Fransen. En ik realiseer me dondersgoed hoe hypocriet we zijn:
Nederland onderdrukt Indonesië maar schreeuwt moord en brand tijdens de bezetting in WO II. Vlaanderen schreeuwt moord en brand, maar er was ook onderdrukking in de Congo (Zaïre). Enzovoort. Het houdt nooit op.

Schijnheilige bedoelingen allemaal hè?

O ja, en ik vraag me af waarom Friezen niet in het verweer komen, omdat in de huidige toestand over honderd jaar geen Fries of Friese identiteit meer bestaat.

Dit soort dingetjes spoken momenteel door mijn hoofd. En ze zijn actueel...

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl