Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 11:58:07

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22-05-2011, 20:21:52 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Naar aanleiding van de stelling die Natascha opwierp bij het topic van discussie over de politieke crisis in België (viewtopic.php?f=58&t=12362), kwam de nationale identiteit naar voren. Want wat is nu nog die nationale identiteit?

Ikzelf voel me heel erg lokaal een Burghenaer, dan zelfs een trotse Zeeuw, maar ook wel weer Nederlander. Het komt er zelfs op neer dat ik eigenlijk me overal wel thuis kan voelen, een kosmopoliet dus, een wereldburger. Toch als kosmopoliet hecht ik weldegelijk de waarden aan mijn nationale identiteit. Het is mijn afkomst, mijn geschiedenis en mijn verleden, maar ondanks dat ga je toch verder kijken en lijk je de nationale identiteit langzamerhand te verliezen.


Citeer:
Dit doet me denken aan mijn eindexamen Nederlands van afgelopen maandag. Een tekst over de nationale identiteit.

http://havovwo.nl/vwo/vne/bestanden/vne11it2.pdf


Deze tekst dus. Overigens echt een pittige tekst om samen te vatten haha.

Maargoed, hier wordt het belang van de nationale identiteit aangesteld aan het feit van de kennis van de vaderlandse geschiedenis.

Nu is het in Nederland zo dat wij ook onzelf voelen als, een Zeeuw, een Fries of een Tukker of noem maar op, maar uiteindelijk zijn we samen Nederlanders. Misschien juist doordat er in Nederland zo veel soorten mensen wonen met een kleine eigen identiteit denk ik dat het minder moeilijk is om je te verenigen in een land, dan dat je in België een echte tweestrijd hebt. Daar ben je of Vlaming of een Waal.

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-05-2011, 21:30:14 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Maar je hebt niet echt bepaald één nationale identiteit voor je gevoel? Want speelt voor jou het besef van je vaderlandse geschiedenis een rol in je identiteit? Of juist die eigen familiegeschiedenis? Gezien je familie uit Servië is gekomen naar Nederland? Hebben je ouders en grootouders bijvoorbeeld nog wel een nationale identiteit?

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 22-05-2011, 22:37:16 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Dreamwalker schreef:
Ik ben een wereldburger


mede-kosmopoliet :p

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-05-2011, 08:06:55 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
Ik merk dat ik me maar lastig kan verbinden aan het 'hollandse' of 'nederlandse'...
Ik ben limburger in hart en nieren en ben ook trots hierop. Als ik in het noorden van het land ben merk ik meteen een soort verandering aan instelling op. Voor mij ( en dat is hoe ik dit beleef) zijn hollanders echt een ander type mens dan limburgers. Hollanders maken in mijn ogen veel lawaai..( haha, hier ga ik reacties op krijgen :lol: ) en zijn een stuk korter af. Ik merk het ook in het verkeer, als we wel es naar een concertje gaan in heiniken music hall ofzo. Mijn god wat trekken die lui hard op in holland en als je even een parkeerplek zoekt zitten ze al meteen tegen de kont van je auto aan te drukken.. :? ... Tuurlijk, zo zijn niet alle nederlanders boven de rivieren, dat weet ik ook wel. Maar toch is er een groot verschil in mentaliteit op te merken, waar ik mezelf niet mee kan identificeren...

Verder ben ik niet echt trots op onze voorvaderen. Als je terug leest in de geschiedenis zijn het toch vaak de nederlanders die in mensenhandel hebben meegedaan, oorlogen hebben gevoerd en op niet altijd nette wijze handel hebben gedreven...Ook hier weet ik dat andere landen net zo hard hebben meegedaan ( spanjaarden, engelsen etc). Maar toch...omdat anderen het ook doen wil nog niet zeggen dat het opeens gerechtvaardigd is...

Ik zie mezelf vooral als limburger, in mijn roots liggen veel lijntjes richting Italië en ik merk dat ik me ook sterk verbonden voel met de zuiderlijke landen( spanje italië). Met name vanwege de relaxte instellling van mensen onderling...

binnenspiegel...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-05-2011, 17:38:04 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Interessant onderwerp, doet mij aan het debat wat ik voor Nederlands had over dubbele nationaliteiten denken.

Ikzelf voel me natuurlijk Nederlander, maar vooral Zuid-Hollander. Ook heb ik wel wat met Friesland, omdat de familie van mijn opa daar vandaan komt.

binnenspiegel schreef:
Hollanders maken in mijn ogen veel lawaai..( haha, hier ga ik reacties op krijgen :lol: ) en zijn een stuk korter af. Ik merk het ook in het verkeer, als we wel es naar een concertje gaan in heiniken music hall ofzo. Mijn god wat trekken die lui hard op in holland en als je even een parkeerplek zoekt zitten ze al meteen tegen de kont van je auto aan te drukken.. :? ... Tuurlijk, zo zijn niet alle nederlanders boven de rivieren, dat weet ik ook wel. Maar toch is er een groot verschil in mentaliteit op te merken, waar ik mezelf niet mee kan identificeren...

Ik vind dat je gelijk hebt. :p De drukke mentaliteit van de Randstad he? Zoveel mogelijk dingen in zo weinig mogelijk tijd stoppen is de instelling die daar heerst. Ik moet zeggen dat ik daar zelf ook expert in ben hoor. :lol: Sowieso is het maar net wat je bent gewend.

binnenspiegel schreef:
Verder ben ik niet echt trots op onze voorvaderen. Als je terug leest in de geschiedenis zijn het toch vaak de nederlanders die in mensenhandel hebben meegedaan, oorlogen hebben gevoerd en op niet altijd nette wijze handel hebben gedreven...Ook hier weet ik dat andere landen net zo hard hebben meegedaan ( spanjaarden, engelsen etc). Maar toch...omdat anderen het ook doen wil nog niet zeggen dat het opeens gerechtvaardigd is...

Nu is het de kans om te verbeteren, leef in het nu. :p Nederland is misschien een klein landje, maar wij zijn wel 1 van de landen die het meeste geld geeft aan ontwikkelingshulp. Dat is toch iets om trots op te zijn? :D

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-05-2011, 09:00:24 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2006, 12:30:12
Berichten: 3056
Locatie: Zuidwolde
Hier moest ik even over nadenken, maar ik geloof dat ik tot een conclusie ben gekomen voor mezelf.

Ik ben ook een halfbloedje. Ik ben half Deens en half Nederlands. Zo ben ik ook opgegroeid met beide culturen en beide talen. Nou ja, om nou te zeggen dat de Denen een heel eigen cultuur hebben is misschien wat te groots, maar ze hebben wel heel wat gebruiken die hier in Nederland niet zijn of heel anders zijn.
Met Denemarken voel ik een heel sterke band, maar met Nederland ook. Daar woon ik dan ook al mijn hele leven.
Ik ben opgegroeid in Drenthe. Men zegt wel eens dat Drenten heel droog kunnen zijn qua reacties en het is een feit dat de meeste Drenten niet te enthousiast doen en zo min mogelijk woorden gebruiken (bijvoorbeeld: "Ons team is kampioen geworden!" Reactie: "Beter," of "Goed ja").
Ik hou van droge humor en ik heb er soms zelf ook een handje van, maar de meeste Drenten vinden mij ontzettend uitbundig in mijn doen, want als ik enthousiast ben of iets heel grappig vind, weet de hele wereld dat! :mrgreen:

Maar ik voel me geen Drent. Ik voel me wel echt een halfbloed, daarom heb ik ook gekozen om ervoor te werken dat ik op mijn 22ste officieel een dubbele nationaliteit kan krijgen (dat heb ik natuurlijk al, maar dit is zodat het ook in mijn paspoort komt te staan). Waar ik later terecht kom zie ik wel :)

De nationale identiteit van Nederland is misschien (denk ik) wat vervaagd met de jaren. Er zijn zo veel verschillende culturen naar Nederland gekomen die zich weer hebben gemixt met de Nederlandse cultuur... Ik heb je examentekst nog niet doorgelezen Matthijs, dat zal ik nog doen. Maar ik denk dat de culturen die vanuit het buitenland naar hier zijn gekomen een grote rol spelen in het vervagen van de nationale identiteit.
(daarmee zeg ik overigens niet dat ik daar tegen ben!)

_________________
The beauty of a rose cannot be taken away by the fact that it's imperfect.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 24-05-2011, 21:36:08 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Ik voel me zeker Nederlander. Maar dat komt vooral doordat we hier Nederlands met elkaar spreken, dat geeft voor mij de grootste 'band'. Dus niet per sé vanwege bepaalde gebruiken oid.

Het woord wereldburger snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Chris en Matthijs, kunnen jullie me dat uitleggen? Waarom voelen jullie je wereldburger? Betekent dat dan dat je je ook Aziaat voelt? En ook Zuid-Amerikaan? Ik ben daar bijvoorbeeld nog nooit geweest, en zou dus bij god niet weten of ik me daar thuis zou voelen. Misschien vind ik het wel verschrikkelijk! Dus daar ben ik wel benieuwd naar, ik zou dat over mezelf niet kunnen zeggen (en het lijkt op een nieuwe aanbieding bij de BurgerKing, maar dat terzijde :P).

Wel goed om 'ns over na te denken! Ik voel mij bijvoorbeeld niet echt een Noord-Hollander of Amsterdammer ofzo. Maar als iemand uit zuidelijker, of juist noordelijker, Nederland komt, merk je toch wel de verschillen. Ik maak geregeld grapjes over leuke accentjes en uitdrukkingen die ik hier niet ken. Toch zijn we allemaal gewoon Nederlanders (en daar vind ik migranten ook onder vallen). We kunnen elkaar verstaan, dus horen we een beetje bij elkaar.

Ik vind het ook wel interessant om te weten of mensen zich Europees voelen. Omdat we nu veel meer Europese wetgeving krijgen (en al hebben) en veel grenzen praktisch verdwenen zijn, is dat wel iets wat waarschijnlijk veel meer mensen gaan voelen. Ik heb dit zelf (nog) helemaal niet. Toen ik een tijdje in Amerika op vakantie was, bijvoorbeeld, heb ik altijd gezegd dat ik uit Nederland kwam. Maar niet uit Europa. Terwijl ik wel vaak de reactie kreeg: "Ahhh, Europe!". Ik voel me dus niet zo werelddelerig, maar misschien jullie wel?

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-05-2011, 09:28:35 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Het idee ''wereldburger'' ofwel Kosmopoliet is voor mij meer van: Ik kan me overal wel thuis voelen..

Naja, dat is niet volledig waar, want ik kan me niet thuis voelen in bepaalde steden, maar verder kan ik eigenlijk overal wel een plekje vinden. De wereld is mijn huis, maar ik vestig me waar ik woon.

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-05-2011, 09:30:56 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
België is complex, dat weten jullie waarschijnlijk wel. Wallonië ( Franstalig) , Vlaanderen (Nederlandstalig), Brussel (tweetalig) en nog een kleine Duitse gemeenschap dat de we na WO1 gekregen hebben.

En ik denk wel dat taal een belangrijke factor is om een nationale identiteit te vormen. Ik kan in de Ardennen komen en mij meer buitenlander voelen dan dat ik in Nederland kom. Toch, we spreken dezelfde taal, maar ik kan absoluut niet zeggen dat ik me een Nederlandse voel. eerlijk gezegd, ik heb niet veel met Nederland. Dus, daaruit concludeer ik dat het toch niet de taal alleen kan zijn. Wat is het dan nog meer, een gemeenschappelijke geschiedenis hebben misschien. Een volk dat voor hetzelfde gestreden heeft. In de recente geschiedenis (ong.200 jaar) hebben België en Nederland wel even een gemeenschappelijke geschiedenis gehad, maar die korte periode kun je verwaarloosbaar noemen.

Als men mij vraagt wat ik me voel, dan zal ik in eerste instantie zeggen, een Vlaming. Ja, zo voel ik het ook aan. Persoonlijk voel ik me niet verbonden met de Waalse mentaliteit en evenmin met die hun taal.

Maar ik denk dat het juist wel belangrijk is om , wat het dan ook mag zijn, uw ergens bij te voelen. Hetzij Nederlander, Belg, Vlaming, Europeaan. Ergens bij horen, in mijn ogen, verschaft je een identiteit. Ik ben één van en ik dat je daar dan ook trots op kunt zijn en van daaruit dat je dan een persoon kunt zijn van de wereld.

Maar ik had ergens eens een citaat gelezen van iemand, en dat vond ik eigenlijk wel mooi.

Hij scheef: als ik in Vlaanderen ben dan voel ik me Antwerpenaar, ben ik in België dan voel ik mij Vlaming. Ben ik in buitenland dan voel ik me Belg.

In mijn ogen begint dit dus met iets klein, u verbonden voelen met uw stad en dan zo met uw gemeenschap, vandaar uit met uw land enz..

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-05-2011, 09:42:07 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Mooi gesproken Natascha :). Naar jouw reactie keek ik uit :).

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-05-2011, 09:49:45 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Dreamwalker schreef:
Dit is mijn persoonlijke visie op het begrip wereldburger, ik weet niet hoe Matthijs daar tegen aan kijkt.[/color]


Matthijs schreef:
Het idee ''wereldburger'' ofwel Kosmopoliet is voor mij meer van: Ik kan me overal wel thuis voelen..

Naja, dat is niet volledig waar, want ik kan me niet thuis voelen in bepaalde steden, maar verder kan ik eigenlijk overal wel een plekje vinden. De wereld is mijn huis, maar ik vestig me waar ik woon.


Lezen Chris, jongen xD

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-05-2011, 10:06:56 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
En toch hecht je net wat extra waarde aan je directe leefomgeving. Of je moet al heel veel hebben gereisd in je verleden, waardoor je niet echt een ''vast thuis'' hebt.

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 25-05-2011, 10:25:02 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Ik zou mezelf geen wereldburger noemen, omdat ik in een aantal landen ben geweest waar ik mezelf totaal niet thuis voel. Neem bijvoorbeeld Thailand en Ecaudor, ik kan gewoon niet zonder de luxe van een 1e wereld land. Natuurlijk is het leuk om daar voor vier weekjes te zitten en de cultuur te leren kennen, maar daarna wil ik toch ook wel weer graag draadloze internetverbinding op mijn eigen laptop.
Ik zou mezelf dus eerder omschrijven als een 1e wereld land mens. :p Ik voelde me bijvoorbeeld prima thuis in Canada, maar daar hadden ze ook alle luxe. (Ondanks dat we in een camper zaten). Bovendien waren ze ook verder ontwikkelt en spraken ze een taal die ik ook spreek, waardoor je toch meer aansluiting hebt.

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-05-2011, 19:33:49 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Seih, ik vind jouw reactie echt fantastisch :lol:
Ik denk dat ik het zelfs wel een beetje met je eens ben. Misschien niet per sé om alle luxe, maar ook om de vertrouwdheid die voor mij hier in Nederland is. In een ander land gaat het er toch anders aan toe, of je nou wel of niet de grenzen 'voelt'. Ik zou mezelf daarom geen wereldburger kunnen noemen, want ik denk dat ik me zeker niet overal zomaar thuis zou kunnen voelen. Dat zou ik me namelijk ook niet op bepaalde plekken in Nederland. Het hangt van teveel factoren af voor mij.

Wel erg leuk om dit allemaal te lezen! :)

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl