Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 03:39:48

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: De Prinsenvlag en Geert Wilders
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 07:21:55 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Voor wie het niet in de media heeft meegekregen een korte introductie. medio mei is een geschilletje ontstaan in Den Haag omdat Wilders en zijn kornuiten bij hun werkplekken prinsenvlaggen voor het raam hadden hangen. Enfin, de precieze situatie aldaar is niet zo relevant. Het gaat om de gedachte. Mijn vraag is nu of Wilders provoceert of juist een goed voorbeeld geeft door deze vlag op te hangen, tevens een symbool van extreemrechts.

Laat ik helder zijn: ik ben allesbehalve pro-Wilders. De PVV maakt dat ik spontaan anti-democratisch wordt in die zin dat sommige partijen gewoon consequent buitengesloten dienen te worden, zoals gebeurde bij het Vlaams Belang in België. Toch vind ik dat Wilders iets interessants gedaan heeft door de prinsenvlag uit te hangen.

Wat is de prinsenvlag? Dat is de oorspronkelijke Nederlandse vlag die een oranje baan heeft in plaats van een rode. Onder andere met deze vlag wapperde men al rond 1600 en verwijst onmiddelijk naar prins Willem van Oranje en de strijd tegen de Spaanse onderdrukking. Pas eind 18e eeuw, in de Franse Tijd, werd het oranje ingewisseld voor het rode, omdat dit (positieve) associaties opriep met de Franse vlag. Nu is het zo dat de NSB tijdens WO II deze vlag als symbool gebruikte, en jammer genoeg geldt de prinsenvlag sindsdien als een teken van extreemrechts en nationalisme. Zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsenvlag.

Moeten we omwille van de mentale achtergesteldheid van een zootje NSB'ers inderdaad bepaalde oude symbolen door het toilet spoelen? Moeten we Wilders vanwege deze geschiedenis inderdaad aan het kruis slaan? Mijn antwoord is nee. Waarom niet? Enerzijds omdat je niet ieder misbruik van een symbool kunt tegengaan en moet uitbouwen tot een complete taboe. Iedereen misbruikt wel eens iets. Het symbool zonder pardon in de verdoemdenhoek plaatsen is niet minder dan neurotisch gedrag. Jammer genoeg verkiest men de negatieve connotaties natuurlijk omdat het hier Wilders betreft, maar ja. Het neemt niet weg dat de prinsenvlag én authentiek is, én direct verbonden is met het ontstaan van Nederland, én gewoon een vlag is, én een cultureel waardevolle periode markeert, én verbonden is met de monarchie, én hoe dan ook meer Nederlands is dan de huidige (die op de Franse vlag gebaseerd is).

Ik denk dat dit eens te meer een symptoom is van die typische Nederlandse gematigdheid en het calvinisme: doe maar zo gewoon mogelijk, en ook dat is al veel te opvallend. Nederlanders zijn niet zo'n volk dat zichzelf pontificaal op de kaart plaatst, met symbolen smijt, luidkeels een volkslied zingt en leuzen uitstoot, noch zijn literaire canon kent of massaal in vervoering komt. Nee, het lijkt allemaal niet te boeien. We zijn er te nuchter voor. Maar is een beetje nationalisme verkeerd, en kan het zelfs niet een beetje gezond zijn? Ik denk van wel, zeker in Nederland.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 10:16:36 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 15:19:43
Berichten: 483
Heej Kiro! Interessant stuk heb je geschreven daarzo. Ik had er nog niet op die manier over nagedacht, maar ik ben het zeker met je eens :wink:

_________________
Wie droomt, vermengt zich met de lucht


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 19:18:43 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Citeer:
Moeten we omwille van de mentale achtergesteldheid van een zootje NSB'ers inderdaad bepaalde oude symbolen door het toilet spoelen? Moeten we Wilders vanwege deze geschiedenis inderdaad aan het kruis slaan?

De NSB'ers hebben zoveel misbruikt. Denk bijv. aan de tanks die ze hebben gebruikt om Joden en anderen mee af te voeren naar concentratiekampen. Dat soort tanks (en zeker de kleur) worden toch ook nog steeds gebruikt door het leger?

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 30-05-2011, 21:27:53 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Een mooi stukje nationalistisch denken dat je hier aankaart Kiro. Ik ben het eigenlijk wel met je eens. Ik vind het ook zonde dat juist de Prinsenvlag nu direct gekoppeld wordt aan dit soort idealen. Toch ben ik van mening dat de acties die Wilders en zijn aanhang voeren met deze vlag meer een gedrag is van het populisme dat hij wil bedrijven.
Wilders is tegenwoordig niet meer een one-issue-partij, dat heeft hij nu wel bewezen, maar dat hij daarmee stopt met extreem-nationalisme aan te wakkeren is niet van toepassing. Toch wel krom dat hij dan is getrouwd met een buitenlandse. Zij zal wel goed ingeburgerd zijn dan, daar weer niet van, maar toch om het even aan te kaarten.

Ik denk dat we hier juist niet te veel aandacht aan zouden moeten schenken. Het waait uiteindelijk ook wel weer over. Het ene schandaal volgt zich op door het andere. Zo gaat het nu eenmaal in de politiek, als op de werkvloer. Maar wat de prinsenvlag betreft, zonde dat hier eigenlijk misbruik van wordt gemaakt.

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 01:45:16 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Leuk stukje, en mag ik opmerken dat het begrijpelijk kort is? Geen (al te grote) kritiek op voorgaande stukken, maar een stevig punt in enkele allineae prefereer ik boven een stevig punt in meerdere boekdelen.

Wat betreft het onderwerp wat je aansnijd:
och, ik kan me er niet druk om maken. Als de man het heeft gebruikt om zijn enigszins neonazistische toon te benadrukken... niets menselijks is mij vreemd.
Als de man het gebruikt om zijn nationalisme te benadrukken is bevengenoemd gezegde ook van pas.

Deze man doet alles om in de aandacht te komen. De vraagtekens die wij zetten bij zijn acties vormen brandstof voor zijn motor.

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 06:07:21 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Tja, zoals ik aangaf zijn de connotaties natuurlijk nogal anders nu juist Wilder met de prinsenvlag rondloopt. Het zou allicht anders zijn wanneer ik er eentje op mijn rugzak plak en daarmee over straat ga.

Vraagje: wanneer hebben we het over extreem-nationalisme? Met de prinsenvlag als zodanig zouden we wat mij betreft niet meer dan gezond en historisch verantwoorde nationale eigenheid praktiseren. Ik denk dan ook dat Wilders meer is dan alleen een relnicht, islamofoob en discriminerend. Groot-Nederlandse idealen als zodanig hebben namelijk niets met racisme o.i.d. te maken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot-Nederlandse_gedachte

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 19:23:47 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Ik denk ook zeker dat we trots mogen zijn op Nederland. We hebben het hier allemaal best goed geregeld al gaat dat soms ten koste van andere landen (maar dat is een een ander onderwerp). Dus een beetje Nationalisme kan m.i. geen kwaad.

Ik denk dat Wilders een briljante populist is. Hij weet met de simpelste zaken nog groot in het nieuws te komen. Hier is de prinsenvlag ook weer een mooi voorbeeld van. Men weet van te voren dat er een dubbele associatie is met de vlag waardoor er mensen vroeg of laat altijd een tegenstander zal zijn die dit te discussie. Het feit dat anderen er over beginnen zorgt dat hij in de hoek gedreven wordt (wat ook exact zijn bedoeling is) om vervolgens flink te kunnen schoppen tegen de andere partijen. De hoek waarin Wilders zich telkens laat drijven is exact de plek waar een populist zich graag bevind, die hoek heeft hem dan ook zo ver laten komen in Nederland.

Citeer:
Vraagje: wanneer hebben we het over extreem-nationalisme?
Net zoals alle politieke stromingen is ook extreem-nationalisme een vaag begrip zonder een echte afbakening. De groeperingen die door anderen worden getypeerd als extreem zullen zichzelf maar zelden op die manier profileren. Meestal wordt het gebruik van fysiek geweld gebruikt om iets extreem te noemen. Een "normale" rechtse (of linkse) partij zal in een democratie zijn doelen op democratische wijze willen behaalden. Bij de extremen is het zo dat zij de doelen kosten wat het kost willen behaalden desnoods met geweld of een machtsovername. Aan de rechter kant is natuurlijk Hitler een extreem voorbeeld onder de extremen. Aan de linker kant kun je denken aan extreme dierenvrienden zoals bijvoorbeeld het Animal Liberation Front.

Het gebruik van geweld om iets extreem te noemen vind ik overigens zelf een twijfelachtige meetlat. Zo beschikt een volledig democratische overheid ook over een politiemacht om de mensen in toom te houden. En een leger om "democratie te brengen" in andere landen. Maar bij gebrek aan iets beters hou ik het voorlopig nog maar even bij geweld of plannen voor geweld om het doel te bereiken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 31-05-2011, 19:32:44 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Avuso:

Goeie korte analyse van Wilders' gedrag.

Voorts:
Citeer:
Het gebruik van geweld om iets extreem te noemen vind ik overigens zelf een twijfelachtige meetlat. Zo beschikt een volledig democratische overheid ook over een politiemacht om de mensen in toom te houden. En een leger om "democratie te brengen" in andere landen. Maar bij gebrek aan iets beters hou ik het voorlopig nog maar even bij geweld tegen het eigen volk of de eigen overheid.
Inderdaad is de meetlat twijfelachtig. Zo is deportatie bijvoorbeeld niet direct geweld, maar ik zie dat wel als extreem-nationalisme. Ik vermoed dat een erg rechtse en nationalistische Groot-Nederlander zoals Wilders bij heerschappij niet zou schuwen voor dergelijke middelen. Een middel dat in sommige streken sommigen zal doen juigen, maar ook zeer weerzinwekkend is.

Trouwens, ik vraag mij eigenlijk af in hoeverre (extreem-)rechts en nationalisme elkander veronderstellen. Het zou toch ook los van elkaar moeten kunnen voorkomen. Ideeën?

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 01-06-2011, 20:14:52 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Kiro schreef:
Trouwens, ik vraag mij eigenlijk af in hoeverre (extreem-)rechts en nationalisme elkander veronderstellen. Het zou toch ook los van elkaar moeten kunnen voorkomen. Ideeën?

De termen staan eigenlijk volkomen los van elkaar al worden ze veelvuldig samen gebruikt. Bij Nationalisme gaat het erom dat men vindt dat een bepaalde groep mensen de macht behoord te hebben op basis van een gedeelde band tussen machthebbers en het volk. Wat de oorsprong van die band is dat kan verschillen. Maar meestal gaat het om godsdienst, ras of cultuur.

Rechts of links wordt gebruikt om de politieke ideeën van mensen of partijen in te delen. Al vindt ik die indeling zelf sterk achterhaald. Het komt uit de tijd van de Franse revolutie. In die tijd was de linker tak (welke links van de voorzitter zat) vooruitstrevend, tegen onderdrukking van de arbeiders klasse (iedereen is gelijk) en men vond dat de gemeenschap boven het individu stond. De rechter tak was progressief, had het (tot op zekere hoogte) voor met de Franse elite en stelde het individu boven de gemeenschap. Dit waren vroeger tegenstrijdigheden waardoor het idd makkelijk was om iemand links of rechts te noemen. Maar inmiddels is de politiek dus danig veranderd dat links of recht eigenlijk nietszeggend is geworden. Zeker gezien het feit dat er ontzettend veel politieke zienswijzen zijn welke lang niet altijd tegenstrijdig met elkaar zijn en vaak helemaal niets met elkaar te maken hebben.

Bij extreme partijen word er bijvoorbeeld meestal vanuit gegaan dat deze lijnrecht tegenover elkaar zouden staan. Maar in werkelijkheid is dit maar op enkele punten zo. Zowel extreem-links als extreem-rechts zijn tegen het huidige bewind (links wil een zwakke overheid/rechts wil een sterke overheid). Beiden hebben communistische ideeën. Dit fenomeen noemt men het hoefijzermodel.

Nationalisme komt het meest voor bij rechtse partijen maar het hoefijzer model geeft al aan dat links en rechts eigenlijk niet relevant is. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de PVV. Deze partij staat bij vele mensen toch ergens flink aan de rechter kant. Maar als je de ideeën van de pvv wetenschappelijk gaat indelen in links of rechts dan staat de partij eigenlijk in het midden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Pol-landschap-2010.gif


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl