Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 20:53:22

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 10-12-2011, 19:34:41 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Julia schreef:
Tom, ik heb juist het idee dat jij iets anders leest in de stukjes van 'de tegenstanders', zoals jij ze noemt. Hoewel dat al gek is, omdat niemand echt tegen is hier geloof ik.

Ik zie het als een discussie over de stelling:
"Je hoort 'u' te zeggen tegen een leraar."
Ik heb het dan ook over tegenstanders en voorstanders van deze stelling, mensen die het ermee eens zijn en mensen die het er niet mee eens zijn. Ik heb wel degelijk mensen gezien die het hier niet mee eens zijn.


Julia schreef:
Je quote een heel klein stukje van mijn vorige post. Mijn hele post is helemaal niet tegen. Maar dan spreek ik alleen voor mijzelf.

Mijn antwoord was alleen een antwoord op dat gedeelte van je post :p
Net zoals in deze post vind ik het fijn om alleen dat te quoten waar ik op antwoord.
Als ik je de indruk heb gegeven dat ik je post niet goed gelezen heb, of dat ik je redenen als een aanval beschouw dat spijt mij dat, dit was niet mijn bedoeling.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen.


Julia schreef:
Het belangrijkste in deze kwestie vind ik vooral: als je geen u zegt, vind ik niet dat je respectloos tegenover een ander bent. Respect kun je ook op andere manieren overbrengen, manieren die voor mij beter bij deze tijd passen. Ik denk dus niet dat U een manier is om respect af te dwingen, maar meer dat het iets is waardoor mensen wel over je oordelen. Zeg je geen u, dan heb je geen respect. Zeg je geen u, dan ben je slecht opgevoed. Er is zoveel meer...
Dat probeerde ik duidelijk te maken. Als iemand er behoefte aan heeft dat ik u zeg, dan respecteer ik dat wel. Het is een gebruik wat voor mij minder waarde heeft gekregen.

Grappig, want dat gevoel heb ik juist wel. Als iemand gewoon 'jij' zegt tegen een leraar(vanaf het eerste moment hè, zonder 'toestemming'), dan komt dat bij mij wel over als een beetje onbeschoft, of slecht opgevoed. Misschien heeft dat te maken met mijn verleden.

Als het echt zoveel te maken heeft met hoe je opgevoed bent als het schijnt, dan is het misschien helemaal niet discussiërbaar. Wat ik bedoel is dat je niet kunt discussiëren als het gaat om wat je gewend bent. Voor de één is iets normaal, voor de ander raar. Die zullen dan dus niet tot een overeenkomst komen over of iets raar is of niet, aangezien de één het gewend is en de ander niet.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 10-12-2011, 19:56:28 
Offline
Nimf
Nimf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 10-12-2010, 15:19:57
Berichten: 875
Locatie: Zumpelfeld
Tom schreef:
Grappig, want dat gevoel heb ik juist wel. Als iemand gewoon 'jij' zegt tegen een leraar(vanaf het eerste moment hè, zonder 'toestemming'), dan komt dat bij mij wel over als een beetje onbeschoft, of slecht opgevoed. Misschien heeft dat te maken met mijn verleden.

Als het echt zoveel te maken heeft met hoe je opgevoed bent als het schijnt, dan is het misschien helemaal niet discussiërbaar. Wat ik bedoel is dat je niet kunt discussiëren als het gaat om wat je gewend bent. Voor de één is iets normaal, voor de ander raar. Die zullen dan dus niet tot een overeenkomst komen over of iets raar is of niet, aangezien de één het gewend is en de ander niet.



Nou, ik denk dat het verder gaat dan je opvoeding Tom... :) Want mijn ouders hebben mij weldegelijk opgevoed met etiquette zoals het met 'u' aanspreken van mensen die ouder zijn dan mij, of mensen die in functie hoger geplaatst zijn dan mij ( zoals een leraar o.i.d.). Maar zoals het gezegde aangeeft:"kleine meisjes worden groot". En zo ook bij dit meisje. En ik heb gemerkt dat ik het zelf prettiger vind (wanneer ik merk/ voel dat iemand het ook oke vind om getutoyeerd te worden) om iemand dus met "je of jij" aan te spreken...

Dus je krijgt het één en ander zeker mee vanuit je opvoeding maar zo rond mn 21 ben ik steeds meer gaan loslaten vanuit mn opvoeding wat niet meer zo nodig hoefde van mezelf... en dat beval nog steeds bijna 6 jaar later heel goed... :lol:

Ik denk dat iedereen dat wel heeft in zn leven... Nee klopt niet.. er zijn genoeg mensen die eenvoudig weg overnemen vanuit hun opvoeding wat ze hebben mee gekregen en dit heel hun leven meeslepen.. :roll: ja, ieder het zijne/ hare.. als het maar werkt voor je! :wink:

Liefs, binnenspiegel..

p.s. Ben ik dan brutaal, omdat ik niet iedereen die ouder is dan mij met 'u' aanspreek? Zou je mij ( ben ik ouder dan jij?) dan ook met 'u' aanspreken...?

Ben benieuwd...

_________________
You can't always get what you want... You get what you need! ( Rolling Stones)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 10-12-2011, 20:40:25 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Tom schreef:
Als ik je de indruk heb gegeven dat ik je post niet goed gelezen heb, of dat ik je redenen als een aanval beschouw dat spijt mij dat, dit was niet mijn bedoeling.

Dit was niet het geval, hoor! Meer dat ik nog even wilde aangeven dat dat niet het kernpunt van mijn post was :wink: Ik dacht niet per se dat jij dat dacht!

Als tegenstander zijnde (want in die context ben ik dat dan inderdaad), ben ik het ook eens met Binnenspiegel. Ik geloof dat ik wel opgevoed ben om U te zeggen tegen mensen die ik niet ken, maar niet per se bij mensen die een 'hogere functie' hebben of ouder zijn. Wel grappig: ik weet nog wel dat ik een periode had dat ik me afvroeg of ik eigenlijk niet U tegen mijn opa en oma moest zeggen, terwijl ik dat daarvoor nooit had gedaan. En opzich logisch, ik heb een hele goede band met hun, dus waarom zou je dan niet jij of jou zeggen?
Maar zoals Binnenspiegel dus als zei, op een gegeven moment ga je er zelf over nadenken en maak je je eigen keuzes (ik ben van mening dat iedereen dat doet, misschien in meer of mindere mate). Ik ben er door jouw eerste stukje ook weer eens goed over na gaan denken, wat ik er op dit moment nu van vond. Wat dat betreft heeft het gedeeltelijk uiteraard met je opvoeding te maken, maar zeker niet alleen maar.

Ik bedenk me ineens nog iets: op mijn vorige werk (ik werkte in een lunchroom) werd ik geacht zo 'casual' mogelijk met klanten om te gaan. Nu kon dat meestal ook wel bij het publiek wat wij trokken (laten we zeggen: jong, hip, Amsterdams en veel toeristen), maar soms vond ik dat ook wel lastig, als je het tegen een echt veel ouder persoon had. Je blijft totale onbekenden voor elkaar, dus dan hangt het helemaal van het gesprek af wat je met diegene hebt of ik U of jij zal hebben. Om safe te zitten kies ik dan toch snel voor U.

Voor mij is het dus meer een beleefdheidsvorm, dat is misschien de beste omschrijving. Ideaal zou zijn: Het hoeft niet, maar het wordt wel gewaardeerd.

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 11-12-2011, 14:26:31 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
binnenspiegel schreef:
p.s. Ben ik dan brutaal, omdat ik niet iedereen die ouder is dan mij met 'u' aanspreek? Zou je mij ( ben ik ouder dan jij?) dan ook met 'u' aanspreken...?
Jij bent ouder, en nee, ik heb het over leraren, niet over een bepaalde leeftijdsgroep. Maar ik zeg wel 'u' tegen veel onbekende volwassenen. Niet 21-jarige mensen, maar misschien 30+.. Ik ben niet zo goed in het inschatten van leeftijden, gaat ook een beetje op gevoel(en soms denk je: Wil die persoon wel 'u' genoemd worden, of voelen ze zich dan oud genoemd en beledigd?).
Als ik jou een bejaarde vrouw die je voor het eerst ziet zie aanspreken met 'jij', dan is dat inderdaad een soort van brutaal in mijn ogen.


Julia schreef:
Voor mij is het dus meer een beleefdheidsvorm, dat is misschien de beste omschrijving. Ideaal zou zijn: Het hoeft niet, maar het wordt wel gewaardeerd.
Een goede beschrijving. Zo zie ik het ook, behalve het 'het hoeft niet'-deel. Voor mij is het vergelijkbaar met je hand of elleboog voor je neus houden als je niest, of met je mond dicht eten zodat je geen smakgeluiden maakt. Dus inderdaad een soort van beleefdheidsvorm. Maar ook al is het niet strafbaar als je het niet doet, het komt op mij wel onbeschoft over. Dat zit er bij mij blijkbaar dieper in dan bij jullie.

Eén man is de leider/maker/het hoofd(weet niet hoe ik het noemen moet) van mijn opleiding, een redelijk bekende Nederlandse archeoloog en tevens mijn leraar. Hij wil ook dat ik hem Pim noem. Dit kost me letterlijk moeite.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 13-12-2011, 21:41:45 
In het basisonderwijs MOET iedereen met je aangesproken worden (vind ik). De aanspreekvorm 'je' creëert een veilige omgeving waardoor de kinderen zich prettiger voelen.

Op de zowat alle middelbare scholen is het al het geval de de docenten daar met 'u' worden aangesproken. Dus eigenlijk zie ik het probleem niet.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 14-12-2011, 09:59:04 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Seira schreef:
In het basisonderwijs MOET iedereen met je aangesproken worden (vind ik). De aanspreekvorm 'je' creëert een veilige omgeving waardoor de kinderen zich prettiger voelen.

Ik heb me nooit minder prettig gevoeld wanneer ik iemand met 'u' aansprak. Zeker niet minder veilig.

Seira schreef:
Op de zowat alle middelbare scholen is het al het geval de de docenten daar met 'u' worden aangesproken. Dus eigenlijk zie ik het probleem niet.

Het is een discussie over een stelling, ik wil weten wat je vindt, niet een probleem oplossen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-02-2012, 13:35:59 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik denk dat het inderdaad voornamelijk een circulair iets is. Mensen hebben ooit aangeleerd dat het beleefd is, waardoor het belangrijk is om het te doen bij die mensen, waardoor mensen blijven leren dat het beleefd is (en belangrijk).

Bedenk dat er in het Engels geen beleefheidsvorm is en toch zijn daar de titels niet verdwenen?

In het Japans zijn er weer meerdere beleefheidsvormen. Daar wordt respect en afstand tussen mensen zeer belangrijk gevonden. Dus het is maar een kwestie van of je afstand tussen mensen belangrijk vindt.

Bedenk ook dat in Japan mensen hun gevoelens niet mogen uiten en iedereen strak de omgangsnormen moet naleven.

Als je een tijdje in Japan leeft, krijg je bijvoorbeeld een hekel aan lichamelijk contact met vreemden. Het is niet gepast om zomaar iemand aan te raken. Terwijl dat toch een menselijke behoefte is, lijkt mij. Net als het tonen van je emoties (op je gezicht bijvoorbeeld).

Ik denk dat de vraag is: willen wij dat mensen transparant zijn? Of willen wij dat mensen gevoelens voor elkaar verbergen? Als ik 'u' zeg, dan ben ik doorgaans bezorgd over wat de ander gaat denken van wat ik zeg of doe. Ik hou dan doorgaans ook m'n gezicht in de plooi. Ik zeg het dus om niet de kans te lopen dat de ander nóg slechter (in mijn beleving) gaat denken over wat ik zeg, wat de angst is voor een oordeel.

"Nou, ik vind die jongen maar onbeschoft. Zijn moeder heeft hem duidelijk geen manieren bijgebracht." - zei ze met een zure blik. Is "beleefheid" niet de bron van een hoop afwijzing en geroddel onder mensen?

In de GGZ instellingen hadden ze vroeger een "u" beleid, daar werden de verpleegkundigen bij achternaam genoemd. In de jaren 80 ofzo zijn ze daar van afgestapt, en ik ben gewend dat er een hele informele sfeer is tussen clienten en vpk, wat een hele fijne sfeer is ook. Ik zie geen enkele reden om deze mensen met u aan te spreken.

Psychiaters echter voelen zich nog wel eens verheven boven het werkvolk. Dat is voor een deel institutioneel, omdat de hoofdpsychiater alles voor het zeggen heeft. Als de psychiater praat, dan knikt de verpleegkundige gedwee. Ik ben zelf van mening dat deze machtsverhoudingen niet goed zijn. De verpleegkundigen praten veeeeeeeeeeeeeeel meer met je dan de psychiaters, maar de psychiater neemt het besluit in z'n eentje. Ik vind dat de hoofdzuster met nog 1 of twee zusters het besluit van de psychiater moet kunnen overrulen - maar ik heb er verder weinig kijk op.

Vanwege de hoge positie en de machtspositie over de client hebben nogal wat psychiaters ook de neiging om beslissingen voor de client te nemen die de client zelf niet wil. Daarbij wordt de client soms behandeld als een object ipv een subject. Dat wil zeggen dat de vrije wil van de client soms wordt geinterpreteerd als een symptoom van de ziekte. Iemand wil niet meewerken aan de behandeling of is het niet eens met een besluit van de psychiater, en leest later in zijn dossier dat de psychiater dat gebruikt heeft om de diagnose te stellen: incoherent denken, onrealistische perceptie door negatief zelfbeeld, onbeheerste emotie. De psychiater neemt je dan niet of minder serieus. En dat voel je.

De beste psychiaters die ik heb gehad waren zonder meer de twee waar ik heel informeel mee kon praten. Dat waren ook de twee die mij volledig serieus namen en zich niet boven mij voelden staan. Bij hen was het dan ook totaal niet nodig om u te zeggen.

Ik zie beleefdheid dan ook als een symptoom van slechte machtsverhoudingen en de afstand en het onbegrip tussen mensen die daar bij hoort.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-02-2012, 18:19:58 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 12-08-2009, 20:09:36
Berichten: 553
Locatie: Antwerpen
Het is toch maar wat voor waarde je eraan hecht hoor...

Ik ben inderdaad Vlaming en ik kijk er heel anders tegenaan.

U is gewoon u en jij is gewoon jij.

Zoals ik eerder al aangaf zeggen ouders tegen hun kinderen 'u'. Hebben ze dan daar meer respect voor hun kinderen? Maken ze de afstand tussen hen en hun kinderen dan groter? Helemaal niet.

Maar goed, als ik er dan toch bewust op zou letten en ik kijk er dan naar dat 'u' respect zou betekenen dan vind ik het bekakt. Het komt dan precies over alsof die ander dan beter is dan jezelf en dat vind ik onzin.

Ik vind helemaal niet dat je een ander hoger dan jezelf moet plaatsen.
Respect is iets dat mensen moeten verdienen en niet krijgen door welke positie ze innemen in de maatschappij.

Verder zijn er heus wel andere manieren om respect te tonen dan het woordgebruik 'u'.
Bijvoorbeeld luisteren naar je leerkracht. Je toont meer respect naar jouw leerkracht als je naar hem luistert dan dat je 'u' tegen hem zegt, dunkt mij.

Stel je voor je zegt wel u, maar voor de rest ben je ongehoorzaam in de klas.. nou waar is dan het respect... ?

Volgens mij heeft een ouder vrouwtje er meer aan als je haar uw plaats in de bus geeft dan dat je er 'u' tegen zegt. Ik vind je plaats afstaan meer van respect betuigen dan 'u' te gebruiken.


Maar nogmaals.. ik ben een Vlaming ik hecht daar sowieso minder waarde aan. We zeggen 'u' gewoon omdat het in ons taalgebruik verweven zit. Het is niet een teken van meer respect ofzo.. respect zit hem in het gedrag, naar mijn dunken.

_________________
Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels.

Han Suyin


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 10:43:28 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 01-02-2012, 20:55:17
Berichten: 26
Ik ben opgegroeid in hoog aanzien samenleving, die wij gewend zijn om met betrekking tot manier mensen bellen.

Het woord "jij" is alleen voor onze vriendin/ vriend.

De andere mensen is met "bapak" (vader) voor oud man; ibu (moeder) voor oud vrouw; mbak (zus) voor oude jong vrouw ; adik (jongere zus/broer) voor jongere meisjes/jongens, mas (broer) oude jong man.

"U" is alleen voor formeel situatie.


Notie:
mijn eerste Post antwoord yuhui.. ^^
(hoop dat jij het begrijpt) - Corrigeer als ik zeg het verkeerd


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:25:21 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
gefeliciteerd met je eerste post Blue :).

dus je komt uit Indonesië ofzo?

ik ben alleen bekend met Japan...

daar is er niet eens een echt woord voor "jij" omdat er geen persoonlijke voornaamwoorden zijn.

er zijn wel woorden waarmee je iemand kunt aanduiden daar is dan wel een onderscheid.

kimi = jij naar vrienden
anata = jij naar andere mensen, maar ook een vrouw zegt anata tegen haar man

kimitachi = jullie
anatatachi = jullie

watashi / watakushi = ik op een beleefde manier
boku = ik wat alleen jongens zeggen
ore = ik wat alleen jongens zeggen op onbeleefde manier

kare = hij
karetachi = zij (meervoud)

trouwens ook in Japan natuurlijk:

oneesan = oudere zus
oniisan = oudere broer
ototo = jongere broer

jongere zus weet ik niet meer

otoosan = vader beleefd, chichi = vader onbeleefd
okaasan = moeder beleefd, haha = moeder onbeleefd


Laatst gewijzigd door Sagemode op 12-03-2012, 20:39:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:31:42 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Poeh ingewikkeld zeg :p
Bedankt voor jullie bijdrage.

Mijn conclusie blijft dat de mening die iemand heeft over het u-gebruik afhangt van hoe dit woord gebruikt is in zijn/haar verleden. Best een moeilijk (maar daardoor misschien juist goed?) discussiepunt dus :P


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 20:34:59 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Mee eens Tom.. het is maar wat je gewend bent. De manier waarop je omgeving het vroeger gebruikte heeft destijds je gevoel erover bepaald, en vaak draag je dat gevoel nu nog bij je (niet altijd).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 21:18:36 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 01-02-2012, 20:55:17
Berichten: 26
@ Xen:

yup,

ik komt uit Indonesië.

Ik gebruik het woord "Anata" in Japan voor "U" of "Jij".
Het was lang geleden dat ik Japans leren. Dus, veel is van de woorden die ik vergeten


@ Tom:

het is over het krijgen van gebruiksgemak aan toe.
In Indonesië is het onbeleefd om oudere mensen op te roepen met "Jij", zoals een leraar. Maar hier, zullen de mensen lachen.

Notitie: Ik gebruik google traslation, dus als het niet in de juiste grammatica, dan kunt jij begrijpen ^ ^


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-03-2012, 22:18:45 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Nou, of mensen hier lachen dat weet ik niet. Daar verschillen de meningen blijkbaar over. Toch denk ik dat er meer zijn die het ouderwets vinden om u te zeggen.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: U of jij
BerichtGeplaatst: 12-08-2012, 22:20:36 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 20-07-2012, 04:31:58
Berichten: 724
Ik spreek mensen eigenlijk nooit met U aan, of het moet echt een erg oud iemand zijn of een of andere hoge pief.
Sowieso zit ik op een montesori school waar je docenten sowieso gewoon met de voornaam of je aanspreekt en dat vind ik eerlijk gezegd een stuk fijner. U of meneer/ mevrouw naar een docent is zo geforceerd meestal naar mijn mening.

_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde :)

“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl