Xen schreef:
Het speelt ook mee dat 'emotioneel' onderwijs niet tot de lesstof behoort. Dat betekent dat je moet opvoeden met de manier waarop je lesgeeft, maar je kan er geen echte aandacht aan geven. Als verkenning van waarden en normen gewoon tot de lesstof zou behoren, dan zouden kinderen opdrachten doen wat hen laat nadenken over thema's als oprechtheid, eerlijkheid, vertrouwen, enzovoorts. Dat gebeurt erg weinig.
Dus het is denk ik niet zo zeer of het mogelijk is, maar of het wenselijk is. Veel ouders(?) komen in het verweer als je de school een opvoedende taak geeft, volgens mij omdat ze niet willen dat hun kinderen eigen ideeën ontwikkelen die afwijken van de eigen ideeën. Leraren kunnen idd ook protesteren dat ze er geen tijd voor hebben. Maar als de wil er is, dan kan het echt wel.
In het geval van dit onderwerp vind ik wel dat je die lerares haar woorden kwalijk kan nemen, gewoon omdat een leraar niet hoort te verkondigen dat een kind waardeloos is. Dat kind heeft die woorden heel letterlijk genomen. Wie weet hoe naar het zich heeft gevoeld onder die woorden. Die lerares heeft daarmee iets opvoedkundigs gedaan: ze heeft een kind verteld dat het niks waard is. Slechte opvoeding is ook opvoeding.
Hmhm, daar ben ik het dan wel weer mee eens, emotioneel onderwijs zou meer aandacht moeten krijgen. En een lerares moet zulke dingen idd niet zeggen, en dat is ook kwalijk. Echter voor de perceptie van het gebeuren weten wij als niewuslezers uiteindelijk toch te weinig van de omstandigheden.
_________________
van de sterren komen we naar de sterren keren we terug, het leven is slechts een reis in den vreemde
“If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito.” - Dalai Lama