Spirituele Jongeren
http://forum.spirituelejongeren.nl/

Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct
http://forum.spirituelejongeren.nl/viewtopic.php?f=6&t=13666
Pagina 1 van 1

Auteur:  Kiro [ 29-04-2011, 18:35:59 ]
Berichtenonderwerp:  Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

Taal is aangeboren. Dit is een stelling die sinds medio 20e eeuw sterke opgang gemaakt heeft binnen de taalkunde en cognitieve wetenschappen. Hoewel het enigszins in kan druizen tegen het algemene gezonde verstand en tegen andere leerstellingen, zijn er voldoende ondersteuningen om deze claim vol te houden tot op de dag van vandaag.

Tot ver in de jaren ’50 was de behaviouristische school zeer invloedrijk. Deze psychologische stroming ging ervan uit dat mensen in beginsel alles aangeleerd krijgen en dus door middel van hun omgeving alles onder de knie krijgen of kunnen krijgen. B.F. Skinner, een grote man in deze, stelde dan ook dat wanneer men hem een kind gaf, hij hier alles van kon maken. Als het op de taal aankwam, moest het dan ook zo zijn dat kinderen in eerste instantie niets anders doen dan hun ouders napraten. Ze papegaaien de taal die hun moeder en vader tegen hen spreken, een vaak versimpelde vorm die overigens Motherese genoemd wordt.

In 1959 werd deze stelling echter met een fileermes in stukjes gesneden. De vermaarde taalkundige Noam Chomsky bracht, kort samengevat, namelijk als tegenargument de ‘poverty of the stimulus’. Dit houdt in dat het aangeboden materiaal, de stimulus, het kind nooit álles aanbied wat mogelijk is in een taal. Sterker nog, een kind zal in zijn jongste jaren woorden bedenken, en later zinnen gaan bouwen die het nog nooit eerder gehoord heeft. Dit is wat daadwerkelijk gebeurt, en de zinsleer (syntaxis) maakt ons dan ook duidelijk dat het aantal mogelijke zinnen potentieel oneindig is. Chomsky ging verder, en verschoof het accent van omgeving (extern) naar het hoofd van de taalgebruiker (intern). Hij stelde namelijk dat taal niet aangeleerd maar aangebóren wordt. Hiermee wordt het belang van een talig milieu uiteraard niet geheel van de tafel geveegd, want een kind zonder sprekende mensen in zijn omgeving zal geen taal leren.

Wat voor argumenten bewijzen zijn er dan voor dit aangeboren taalinstinct? Nu, een oppervlakkige beschouwing van alle talen in de wereld geeft sterk de indruk dat talen onderling zeer verschillen. Het Frans en Japans schijnen totaal onvergelijkbaar. Echter, Chomsky en andere taalkundigen constateerden dat talen in de basis juist ontzettend véél op elkaar leken. Hoe triviaal het ook mag schijnen, maar alle talen ter wereld blijken met dezelfde bouwstenen te werken. Al die bouwstenen vormen wat Chomsky noemt de Universal Grammar (Universele Grammatica; UG), en het is dít wat alle mensen aangeboren hebben. De UG bestaat uit principals. Dit zijn bijvoorbeeld de feiten dat alle talen zowel zelfstandige naamwoorden, voornaamwoorden en werkwoorden onderscheiden, klinkers hebben, medeklinkers hebben, aspecten kennen zoals tijd en kwantiteit, altijd woorden hebben voor 'zwart' en 'wit' wanneer er ook woorden zijn voor 'rood' en 'geel', enzovoort. Hoe die fundamentele neigingen vorm krijgen, is dan taalgebonden. Dit zijn de parameters.

Aanvankelijk lijken er alleen maar indirecte argumenten te zijn. In de loop van de 20e eeuw hebben taalkundigen echter de gelegenheid gehad enkele interessante ontwikkelingen binnen spraakgemeenschappen te kunnen volgen die het idee van UG ondersteunen. In het Caribisch gebied zijn door de slavenhandel e.d. veel creooltalen ontstaan. Een creooltaal is een mengtaal, maar iedere mengtaal begint als een heel primitief samenraapsel van losse woorden, zonder echte grammatica. Zoiets wordt een pidgin genoemd. Wanneer een pidgin is ontstaan, wordt die geleerd aan een nieuwe generatie, en het blijkt dat die generatie vanzelf automatisch de taal efficiënter en genuanceerder gaan gebruiken, en in de loop der tijd ontstaat vanzelf een grammatica. De jongste generatie sprekers heeft een echte taal tot leven gewekt, zonder hulp van buitenaf. Een andere illustratie is die der Nicaraguaanse doven, waar zich eenzelfde soort ontwikkling voltrok: van losse gebaren bij enkelen tot een full-scale gegrammaticaliseerde gebarentaal twee generaties later.

Auteur:  Matthijs [ 29-04-2011, 22:59:11 ]
Berichtenonderwerp:  Re: Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

Duidelijke taal Kid!

Auteur:  binnenspiegel [ 29-04-2011, 23:42:28 ]
Berichtenonderwerp:  Re: Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

super interessant stuk!!! :D :D :D

ik zelf ben ook erg geboeid door talen en dialecten. Vind veel verschillende talen ook echt super mooi! Zeker als je weet hoe ze ontstaan zijn en zich vanuit een andere oorsprong tot een eigen taal hebben gevormd...

Mijn neefje ( zoontje van mn broer) is russisch van nationaliteit maar praat en verstaat russisch, duits nederlands en limburgs dialect. Hij is in rusland geboren ( zijn mama is russische) mijn broer is nederlander en ook limburger dus daarom zijn nederlandse en limburgse spreken...En duits is de taal die zijn mama en papa met elkaar praten. Dus hij wordt ook veel in het duits aangesproken.

Het is dan ook erg boeiend om te zien hoe een zevenjarig jochie met ons nederlandse familie communiceert. Nederlands en limburgs wordt een soort mengelmoesje met aanvulling vanuit et duits.

Taal is ook super boeiend omdat het constant in beweging en ontwikkeling is net als de maatschappij en ulturen om ons heen...

ja, erg mooi topic... :wink:

liefs, binnenspiegel...

Auteur:  Uriël [ 19-05-2011, 11:05:26 ]
Berichtenonderwerp:  Re: Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

Mooi vind ik ook dat er artikelen te vinden zijn over mensen die na een ongeluk of hersenbeschadiging ineens een andere taal praten of een ander dialect.

Auteur:  Natascha [ 20-05-2011, 17:39:21 ]
Berichtenonderwerp:  Re: Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

Hèh? Je bedoelt zeker gevallen van afasie?

Auteur:  Gigo Valonka [ 20-05-2011, 20:44:07 ]
Berichtenonderwerp:  Re: Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

en wat is dat dan?:P

Auteur:  Matthijs [ 21-05-2011, 13:56:53 ]
Berichtenonderwerp:  Re: Spoedcursus Aangeboren Taalinstinct

Staat u mij toe:

Afasie

Wat is afasie?
Ieder mens gebruikt taal. Praten, het vinden van de juiste woorden, begrijpen, lezen, schrijven en gebaren maken zijn onderdelen van ons taalgebruik. Wanneer als gevolg van hersenletsel een of meer onderdelen van het taalgebruik niet meer goed functioneren, noemt men dat afasie. Afasie, A (= niet) fasie (= spreken) betekent dus dat iemand niet meer kan zeggen wat hij wil. Hij kan de taal minder goed gebruiken dan voorheen.
Veel mensen ondervinden tijdens hun vakantie in het buitenland de frustratie van het niet goed kunnen duidelijk maken wat ze bedoelen of het niet goed begrijpen wat de ander zegt. Zelfs in landen waarvan wij menen de taal goed te beheersen, zoals Engeland of Frankrijk, merken we dat bijvoorbeeld bij een doktersbezoek. In landen waarvan we de taal minder goed beheersen, zoals Portugal, Turkije of zelfs China, worden onze communicatiemogelijkheden met de lokale bevolking steeds beperkter, en lukt het ons zelfs niet meer altijd om op ons bord te krijgen wat we zo graag wilden eten. Mensen met afasie ondervinden dagelijks deze problemen.

Afasie is dus een taalstoornis. Geen twee mensen met afasie zijn precies gelijk, afasie is bij iedereen anders. De ernst en omvang van afasie zijn onder andere afhankelijk van de plaats en de ernst van het hersenletsel, het vroegere taalvermogen en iemands persoonlijkheid. Sommige mensen met afasie kunnen wel goed taal begrijpen, maar hebben moeite met het vinden van de juiste woorden of met het bouwen van zinnen. Anderen spreken juist wel veel, maar wat zij zeggen is voor de gesprekspartner niet of moeilijk te begrijpen; deze mensen hebben vaak grote problemen met het begrijpen van taal. Het taalvermogen van de meeste mensen met afasie bevindt zich ergens tussen deze twee uitersten. Let wel: iemand met afasie beschikt over het algemeen over zijn volledige intellectuele capaciteiten!

Bijna altijd is er na het ontstaan van afasie enig spontaan herstel van de taal. Zelden of nooit is dat herstel volledig. Toch is er met veel oefenen, telkens weer proberen en volhouden vaak enige verbetering te verkrijgen. Degene die kan helpen met het oefenen van de taal is de logopedist. Een logopedist geeft onder andere taaltherapie. Bij deze therapie staat het weer kunnen communiceren voorop. Bij de verbetering van de communicatie kunt u als gesprekspartner hulp bieden. De behandelend logopedist kan u hiervoor aanwijzingen geven. Daarnaast besteedt de logopedist aandacht aan lezen en schrijven.


Bron: Stichting Afasie Nederland

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/