Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 10:29:02

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Niet is Wel
BerichtGeplaatst: 12-06-2011, 16:57:25 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 15:19:43
Berichten: 483
Ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie over mijn visie denken. Het is namelijk voor het eerst dat ik het zo direct op tafel leg! :roll:

We leven in een maatschappij waar veel waarde gehecht wordt aan ons overkomen. Naar mijn idee lukt het ons ogenschijnlijk nog heel aardig om ons aan deze regels te houden, maar we vergeten vaak dat we daarvoor een heleboel moeten opofferen. Alle verlangens die we als kind hadden worden in een grote doofpot gestopt omdat ze taboe zijn of omdat er simpelweg geen ruimte voor is. De deksel zit erop gepropt en af en toe loopt de pan over... die we zo snel mogelijk weer dichtproppen. We komen hier op aarde om een doel te bereiken, maar het lijkt wel alsof er alles aan gedaan wordt om ons daarvan te weerhouden. We zijn meer bezig met wat NIET mag dan met wat WEL mag.... helaas, want het is een doodlopend eind.

Ik gebruik altijd graag het volgende voorbeeld:
Ik heb een opdracht voor je: Denk maar eens NIET aan de eiffeltoren...
Waar denk je nu aan?.... de eiffeltoren? Hoezeer je het ook probeert te verdringen.. Je denkt nu aan de eiffeltoren. Hoe meer je het NIET wilt.. hoe meer je het WEL wil.. Probeer het maar.. spring maar hoog en laag... Zorg er maar voor dat je NIET aan de eifeltoren denkt.
Ik durf te wedden dat het je niet is gelukt.. Telkens als het woordje NIET omhoog komt, moet je een definitie maken van hetgeen wat WEL is en daarom denken aan de eifeltoren.

Ik heb dan ook lang nagedacht over hoe je die Eiffeltoren wel uit je hoofd kan krijgen. Op het moment dat je een opdracht krijgt met Niet erin, zul je je namelijk altijd eerst af moeten vragen Wat hetgeen is wat niet mag en dan denk je er dus al aan. In die zin kun je dus stellen dat Wel altijd de Niet overheerst en dat het dus niet mogelijk is om die opdracht op die manier uit te voeren.
Maar er is nog een reden waarom het niet lukte. Je kunt iets wat er Wel is namelijk niet compenseren met wat er Niet is. Een goed voorbeeld hiervan is licht en duister. Je kunt bijvoorbeeld als het licht is niet zomaar wat duisternis toevoegen om het lichter te krijgen, of zeggen: Ik haal wel even wat duisternis weg, want duisternis is eigenlijk gewoon een gebrek aan licht. Net als met stress. Stress is eigenlijk een gebrek aan rust. Je kunt de stress niet zomaar weghalen, daarvoor zul je iets nieuws moeten doen, namelijk rust nemen.

Je kunt je nu waarschijnlijk voorstellen dat al die problemen e.d. die je al zo lang zo graag weg wilt er juist alleen maar meer en meer zijn. Zelfs die Andere persoon die jou iedere keer het bloed onder je nagels vandaan haalt, wil maar niet weg. We kunnen iets niet verdringen door het zomaar NIET te willen. We moeten er een WEL-doel aan koppelen. Waarom willen we iets wel? Ik begrijp dat je die onzekerheid liever niet wilt dan wel.. maar hoe meer je het niet wilt, hoe meer je de onzekerheid wel wilt. Denk maar aan het voorbeeld van de eiffeltoren.
Wanneer we ziek zijn, moeten we ons 'niet' bezig houden met dat we niet ziek willen zijn. We zullen ons bezig moeten houden met de redenen waarom we gezond zijn eigenlijk belangrijker vinden dan ziek zijn... Of rust nemen belangrijker vinden dan de reden waarom we stressen..

Denk dus maar niet aan de Eiffeltoren, want die is even niet belangrijk meer... Denk maar aan de Domtoren in Utrecht...

_________________
Wie droomt, vermengt zich met de lucht


Laatst gewijzigd door Cornelia op 06-07-2011, 00:09:52, 5 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Niet is Wel
BerichtGeplaatst: 13-06-2011, 11:01:18 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-12-2010, 15:19:43
Berichten: 483
Heej Dreamwalker,
Dankjewel voor jouw reactie! Ik ben het zeker eens met je Yin-Yang theorie, al is die naar mijn mening toch net ietsje anders. Yin en Yang zijn namelijk twee tegengestelden die elkaar ontmoeten in het midden, zoals links en rechts dat kunnen. Als je van allebei evenveel hebt is er een evenwicht. Ze zijn namelijk gelijkwaardig aan elkaar.
Ik denk alleen dat Niet en Wel veel meer lijken op donker en licht. Daar is namelijk geen duidelijk middenpunt tussen zoals daar wel het geval is. Je kunt alleen zeggen dat donker slechts het ontbreken van licht is. Donker en licht zijn niet gelijkwaardig. Licht is dominant over donker. Er is een beetje licht of heel veel licht... Maar eigenlijk niet echt zoiets van, goh nu is er evenveel donker als licht.

Zo is het ook bij problemen.. We zoeken altijd naar een balans, terwijl die balans er eigenlijk helemaal niet is. Er is slechts een aangename hoeveelheid licht in je leven die jij als een balans ziet. We zien het als Yin- en Yang alsof er een punt komt waarbij we 'er zijn.' Maar voor mijn gevoel is dit punt er helemaal niet op die manier. Je kunt er namelijk alleen komen via de Yin-kant en niet via de Yang-kant... Je kunt er niet komen door te zeggen ik ga dit gewoon minder doen.. en dan hup probleem opgelost, want zoals we gezien hebben bij de eiffeltoren wordt het dan juist alleen maar meer gevoed. De enige manier hoe je dit 'middelpunt' kunt vinden is door te zeggen ik ga iets wel doen. Ik denk dat als je harmonie zoekt, dat vooral in de dingen zit in die je wel hebt, niet in die je niet hebt. Je moet op zoek gaan naar het licht en je niet bezighouden met de duisternis die er al is. Die duisternis is er alleen omdat je daar niet genoeg licht aansteekt.

Ik ben het wel eens met je uitspraak dat je problemen eerst moet accepteren dat je ze hebt en ze dan onder ogen durft te zien. Ik hoop alleen dat wanneer mensen op dat punt zijn, nog eens terugdenken aan mijn eiffeltoren :-p Je hoeft ze namelijk niet alleen onder ogen te zien.. Je moet ze er daadwerkelijk laten zijn alsof ze iets goeds gebracht hebben in je leven. Je moet het licht zien in ze. Alles is er namelijk om een wel-reden. Misschien voor je gevoel minder aanwezig omdat het veel problemen oplevert, maar dan is het de kunst om deze wel-reden, ook al is het er nog maar één, weg te toveren. De duisternis verdwijnt pas als je het licht aanmaakt he :wink:

_________________
Wie droomt, vermengt zich met de lucht


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Niet is Wel
BerichtGeplaatst: 30-06-2011, 13:48:19 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-03-2011, 18:10:12
Berichten: 2508
Locatie: Zutphen
heey wat een mooie theorie

ik herken het wel. volgens mij geld het voor heeeeeeeel veel dingen in het leven.
gevoel en gedachten zijn daar belangrijke voorbeelden van. want een mens vind het moeilijk om zichzelf onder ogen te zien.
we willen alleen het licht zien... maar we zijn te ongeduldig... en we kunnen en willen niet onze schaduwkant acepteren:P

athans dit zie ik er in::)
leuk dat je het heb gedeelt!:P

gr Gigo

_________________
"Alles in dit universum beïnvloed elkander..."


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl