Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 14:50:02

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Over ruimte-tijd en relativiteit
BerichtGeplaatst: 22-02-2012, 20:38:41 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Over ruimte-tijd en relativiteit

Naar aanleiding van ‘Het heelal’ van Stephen Hawking wil ik in het volgende proberen het één en ander op een rijtje te zetten, wat een goede oefening voor mezelf is, en hopelijk hebben anderen er ook nog wat aan. Bij gebrek aan een wetenschappelijk subforum (waar ik hier chronisch last van heb) plaats ik het maar weer eens onder mijn favoriete subforum, 'Lager Bewustzijn', wat ik wellicht anders interpreteer dan de gemiddelde kostganger hier. :wink:


Tot in de renaissance dacht men dat tijd een absoluut gegeven was. Voor de tijd van Copernicus en Galilei heerste de Aristotelische opvatting, die er onder andere van uitging dat het heelal statisch was, met als middelpunt een in rust verkerende Aarde. Men zou dan kunnen stellen dat object A rust, en dat object B met een constante snelheid ten opzichte van A beweegt, of juist andersom. Zo simpel is het echter niet. Stephen Hawking geeft als voorbeeld een trein die zich van zuid naar noord beweeft: het kan de trein zijn die naar het noorden rijdt, maar het kan ook de aarde zijn die met een bepaalde snelheid naar het zuiden zakt, terwijl de trein stilstaat. In beide gevallen zouden zwaartekrachtexperimenten aan boord van de trein gelijk uitvallen, wat betekent dat de zwaartekrachtwetten zoals reeds geformuleerd door Isaac Newton werken in beide gevallen. Als gevolg hiervan valt niet zomaar te bepalen wélke van de twee objecten nu precies beweegt ten opzichte van de andere.
Hawkings gaat verder. Als men in de snel rijdende trein een pingpongballetje bijvoorbeeld zodanig laat stuiteren dat deze iedere seconde de vloer raakt, dan heeft deze gebeurtenis geen vaste plek in de ruimte en tijd, omdat gedurende die seconde per stuiter de trein zo’n veertig meter spoor heeft afgelegd. Dat laatste zou duidelijk zijn voor iemand die naast het spoor stond. Zodoende kan men niet uitgaan van vaste rustpunten in de ruimte-tijd. Zo bleek uit experimenten later ook dat licht ons altijd met dezelfde snelheid bereikte, ondanks de richting waaruit het kwam. Men dacht eerst namelijk dat het verschil maakte of licht kwam uit een hoek die recht op de bewegingslijn van de Aarde stond, of uit een hoek in het verlengde van de bewegingslijn. In het laatste geval zou, zo dacht men, het licht sneller moeten gaan om ons te kunnen bereiken.

In 1905 opperde Albert Einstein dat alles koek en ei was, zolang men het idee van absolute tijd maar opgaf. Hij formuleerde wat bekend zou worden als de relativiteitstheorie. Dit betekende simpel gezegd dat alle natuurwetten altijd werkzaam waren op constant bewegende waarnemers, ondanks hun snelheid. Zo was het ineens aannemelijk dat lichtsnelheid altijd gelijk was, ongeacht wie het waar waarnam. Het directe gevolg van deze gedachte was dat niets ooit sneller dan het licht zou kunnen reizen. Einstein formuleerde zodoende zijn beroemde E=mc2, d.i. energie is massa maal lichtsnelheid in het kwadraat. Dit betekent zoveel als dat de massa van een object toeneemt naarmate het sneller gaat, en aangezien massa en energie gelijk staan, zou dit betekenen dat bij enorme snelheden tevens enorme hoeveelheden energie vereist zijn, en dit houdt een keer op. De massa en dus de vereiste hoeveelheid energie stijgt immens naarmate een bewegend object de lichtsnelheid nadert: bij 90% van de snelheid is de massa al verdubbeld.

Aansluitend een zijsprongetje. We kennen natuurlijk allemaal de zwaartekracht, maar nu moeten we aannemen dat zwaartekracht niet iets is wat rechtlijnig verloopt, maar juist iets is wat de ruimte-tijd verbuigt en kromt als gevolg van de verdeling van massa en energie die zich erin bevindt. Als we het zwaartekrachtveld van de zon tot een plat tweedimensionaal vlak zouden maken, dan zou de Aarde een rechte lijn lijken te volgen: de kortste en efficiëntste route (geodetische lijn), zoals een vliegtuig die rechtstreeks van A naar B vliegt, hoewel de lijn in de driedimensionale ruimte toch krom lijkt als gevolg van de bolling van de Aarde.

Ook licht volgt ‘geodetische’ lijnen. De zwaartekracht van de Zon leidt ertoe dat lichtstralen van sterren die ons vlak langs de Zon bereiken, voor ons het idee geven dat die sterren inderdaad op die positie staan. In feite zitten deze sterren echter nog geheel verstopt voor onze blik achter de Zon. Deze buigt de stralen dus om, zodat wij een ster menen te zien. Dit is o.a. bewezen door observaties tijdens zonsverduisteringen.

De relativiteitstheorie voorspelt tevens dat massieve massa’s (met hun zwaartekrachtvelden) de tijd verbuigen. De tijd verloopt trager naarmate men dichterbij zo’n massa komt. Dit is o.a. bewezen door experimenten met zeer nauwkeurige klokken. Eentje aan de voet van een watertoren (dicht bij de Aarde), en eentje erboven op (verder van de Aarde): na een poosje traden kleine tijdsverschillen op. Dit komt doordat lichtgolven in zwaartekrachtvelden op den duur energie verliezen. Dat houdt in dat die golven langer worden, de frequentie neemt af, waardoor de duur van de golfbewegingen toeneemt. Het is namelijk zo dat hoe hoger de frequenties zijn, hoe hoger de energie ook is. Het is dit gedachtengoed dat schuilt achter het voorbeeld van een ruimtereiziger die op lichtsnelheid reist: als hij naar zijn klokmaatstaven na tien jaar terugkeert op Aarde, dan zou daar in die periode veel meer tijd verstreken zijn.

Op deze manier heeft massa invloed op de structuur van de ruimte-tijd, en heeft de ruimte-tijd invloed op massa en de fysieke gebeurtenissen.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-02-2012, 20:38:47 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Bedankt. Lijkt me eigenlijk belangrijk om te begrijpen (op een gegeven moment). Als je inzicht in de spirituele werkelijkheid toeneemt, zul je op een bepaald moment ook dit moeten begrijpen omdat je begrijpen anders niet verder kan komen.

Ik snap het zelf nog niet. Heb me er nooit echt in verdiept. Ben wel op de middelbare school naar een masterclass relativiteitstheorie gegaan. Daar werd niet de algemene uitgelegd (effecten van zwaartekracht) maar wel de specifieke, dus de vervormingen die optreden in langs elkaar bewegende 'assenstelsels'.

Dat was wel zeer boeiend. De echte E=mc^2 formule is in feite E = mc^2 / sqrt( 1 - v^2 / c^2 ). 'v' is dan de snelheid van een object (bewegend kader) ten opzichte van een referentiekader. Als de snelheid laag is is de term v^2 / c^2 vrijwel gelijk aan nul en dus wordt er gedeeld door 1, waardoor E = mc^2 overblijft. Maar als v de lichtsnelheid begint te naderen, bijv. v = 0.9c, dan verandert de wortel-term in een getal wat in de buurt komt van 0.5, zoals je al zei (E verdubbelt).

Dat was echt machtig man. Bewegende kaders die door hun onderlinge relativiteit vervormingen in massa, tijd en ruimte laten zien, die ook nog eens wederzijds zijn. Een ruimteschip wat langs jou heen schiet neem jij waar als korter(?) en zwaarder dan wat het schip is in haar eigen referentiekader. En het schip neemt jou waar als korter en zwaarder dan wat jij bent in je eigen kader.

De specifieke relativiteitstheorie is echt heel makkelijk te 'bewijzen' middels zo'n gedachte-experiment met een bewegende trein, een stuiterende bal (of lichtstraal) en twee waarnemers. Ik was ooit van plan om me er in te verdiepen weer en heb toen middelbare school natuurkunde boeken gekocht maar zover is het nooit gekomen.

Staat zeker nog in de planning op een gegeven moment :D.

Citeer:
Dit betekent zoveel als dat de massa van een object toeneemt naarmate het sneller gaat, en aangezien massa en energie gelijk staan, zou dit betekenen dat bij enorme snelheden tevens enorme hoeveelheden energie vereist zijn, en dit houdt een keer op. De massa en dus de vereiste hoeveelheid energie stijgt immens naarmate een bewegend object de lichtsnelheid nadert: bij 90% van de snelheid is de massa al verdubbeld.


Bedoel je de energie die nodig is voor de versnelling van het object? Als de snelheid gelijk is aan de lichtsnelheid dan wordt er gedeeld door 0 en is dus de massa/energie oneindig.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-02-2012, 21:23:48 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik snap er eerlijk gezegd niet zoveel van, hoor.

Citeer:
Bedoel je de energie die nodig is voor de versnelling van het object? Als de snelheid gelijk is aan de lichtsnelheid dan wordt er gedeeld door 0 en is dus de massa/energie oneindig.
Volgens mij wel, ja.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 23-02-2012, 21:32:53 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Het meest bizarre is....

Als ik met (bijna) de lichtsnelheid ga, en ik schiet een object af in dezelfde richting met ook (bijna) de lichtsnelheid....

Dan zal dat object zich met de lichtsnelheid van mij verwijderen.

Maar binnen het referentiekader ten opzichte waarvan ik de (bijna) lichtsnelheid heb, zullen ik en dat object ongeveer dezelfde snelheid hebben!

Ik snap er niks van ;-).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2012, 13:38:31 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
http://www.youtube.com/watch?v=2M7SQV7DVTs

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2012, 18:49:04 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik heb hem gekeken. Ik heb de helft van de tijd zitten grienen man! :P

Wat een verhaal. Belangrijk om te weten hoeveel inzet en tijd en moeite het heeft gekost om zover te komen. Om dit te bereiken. 15 jaar aan werk om het te ontwikkelen en te bewijzen.

En wat een passie hebben die wetenschappers waarmee ze dit verhaal vertellen! Oef!

Tijdens het hele filmpje begreep ik niet waarom de sterren rond de zon naar buiten zouden komen te staan. Moest er een tekeningetje bij maken voor ik het snapte :P. De lichtstralen van de sterren die normaliter je oog zouden hebben bereikt, trekken dichter naar de zon toe. Maar die lichtstralen missen dus je oog. De lichtstralen die nu je oog bereiken zijn stralen die normaliter je oog gemist zouden hebben aan de buitenkant. Het is licht wat ruimer om de zon heen gaat dus de bron van dat licht ligt verder van de zon af dan de bron die je normaliter zou waarnemen. Oef.

"That is really the power of genius: the force of will to make all the mistakes necessary to get the right answer." - Michio Kaku

"It is beautiful and simple and profound.. and all the best theories of the universe are just that." - Neil Degrasse Tyson


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2012, 19:55:59 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Wat een verhaal. Belangrijk om te weten hoeveel inzet en tijd en moeite het heeft gekost om zover te komen. Om dit te bereiken. 15 jaar aan werk om het te ontwikkelen en te bewijzen.

En wat een passie hebben die wetenschappers waarmee ze dit verhaal vertellen! Oef!
Haha. Nou, tot grienen kwam het bij mij nog niet, maar inderdaad: wat een passie, en wat een moed ook. 'Even dagdromen', om vervolgens mooi even de intellectuele knuppel in het hoenderhok te gooien, geweldig. Dat stuk rondom de oorlog en zijn pacifisme raakten me overigens wel, samen met die oorlogsbeelden en hoe andere wetenschappers de boel wezenlijk moreel in de soep lieten lopen.

Het was meer een biografische schets rondom de ontwikkeling van de theorie, en eigenlijk geen inhoudelijke documentaire over de theorieën zelf. Dat is eens wat anders, maar over dat laatste wil ik ook wel eens wat zien.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 28-02-2012, 22:58:04 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ja idd. Ik begrijp bijvoorbeeld niet wat er bedoeld wordt met "kromming van de ruimte". Het lijkt erop dat dat een soort actieve bewegende kromming is. Dus dat ruimte continue naar het object toebeweegt en dat het geen statisch veld is.

Ben zeer benieuwd naar een uitleg daarover. Maar komt wel een keer..

Op de middelbare school leer je eigenlijk alleen de newtoniaanse mechanica. Een formule waarbij de zwaartekracht tussen twee objecten een functie is van beide massa's. Maar in feite is zwaarte 'kracht' dus een verzinsel. Nou ja.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29-02-2012, 07:32:40 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ja idd. Ik begrijp bijvoorbeeld niet wat er bedoeld wordt met "kromming van de ruimte". Het lijkt erop dat dat een soort actieve bewegende kromming is. Dus dat ruimte continue naar het object toebeweegt en dat het geen statisch veld is.
Ik neem het gewoon voor waar aan, want zulke dingen kun je volgens mij niet echt visualiseren. Net zo min als dat je je een vierdimensionale ruimte voor kunt stellen. Net zo min ook dat ik mij het deeltjesgedrag in de quantummechanica kan voorstellen.

(Als jij nou eens even een topic over dat laatste schrijft, dan zijn we weer rond. Jij kent je natuurkunde per slot van rekening wel. :wink: )

Citeer:
Op de middelbare school leer je eigenlijk alleen de newtoniaanse mechanica. Een formule waarbij de zwaartekracht tussen twee objecten een functie is van beide massa's. Maar in feite is zwaarte 'kracht' dus een verzinsel. Nou ja.
Ja, ach, ik kan het op zich wel begrijpen. Het Newtoniaanse model is op zich best simpel en logisch, en dus begrijpelijker voor al die ongeïnsteresseerde pubers. :P

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 29-02-2012, 13:31:20 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik kon me ook nooit een voorstelling maken van het concept van een elektromagnetische golf of veld. Bijvoorbeeld een licht-golf. Het is leuk dat je zo'n golvend lijntje tekent wat van links naar rechts loopt en wat toppen en dalen heeft, maar hoe dat fysiek eruit ziet??

Met geluid net zo, maar ik denk dat ik nu wel weet hoe dat werkt. Geluid is een verdichting gevolgd door een uitzetting gevolgd door een verdichting. Enz. Luchtmoleculen worden op elkaar gedrukt en die samengedrukte lucht wil zich daarna weer uitzetten en zo verplaatst de golf zich naar voren. Wat zich dus verplaatst is een verdichting van de lucht.

Maar kwantummechanica weet ik te weinig van. Op de middelbare school hebben we er weinig over gehad. Het atoom natuurlijk en de schillen van elektronen. Kernreactie en kernfusie. Een klein beetje over de opbouw van het neutron/proton in quarks.

Daarna heb ik een boek gelezen over hoe lasers werken. Halfgeleider materialen met een bepaalde chemisch-electrische wisselwerking. Electrische frequenties die worden omgezet in licht van een bepaalde zuivere frequentie. Spiegels op een bepaalde nauwkeurige afstand met een veelvoud van de golflengte van het licht, zodat de intensiteit van de bundel wordt opgebouwd door exacte weerspiegeling.

Maar ik ben het allemaal weer vergeten ;-). Komt wel een keer.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl