Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 11:47:05

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 25-02-2012, 23:44:52 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Jaja, we doen het allemaal in meer of mindere mate, en toch bestaat er een soort moratorium op: je mag het alleen doen in de privé sfeer of als er niet al te veel mensen bij zijn.

Vloeken drukt iets uit: een negatief gevoel. Dat gevoel binnen houden is ook niet goed, want dan hou je die negativiteit in jezelf waar het alleen maar schade kan aanrichten.

Sommige geledingen van de maatschappij vloeken veel meer, harder en vaker dan andere. Die mensen zijn ook negatiever in zekere zin, hebben meer om uit te drukken.

Stoppen met vloeken is eigenlijk niet mogelijk. Je begint er vanzelf weer mee, tenzij je echt angstig er voor bent. Veel mensen gaan over op een 'beschaafde' vorm van vloeken, ook uit angst. Zo is 'godverdomme' in het verleden verbasterd tot 'gadverdamme' en 'potverdorie', wat een hele andere betekenis kan krijgen. Tegenwoordig is het woord 'chips' hip als vervanger voor 'shit'.

Op mij komt het over als dat je de energie binnen houdt, als je zo'n verbastering gaat gebruiken. Het drukt het niet echt uit! Je wordt een nepversie van jezelf.

Een zichzelf respecterende mens vloekt dan ook met overgave.

Toch is vloeken ook niet alleen maar goed, aangezien het uitdrukken van het gevoel in de taal die negativiteit in de taal aanbrengt, wat een soort cultureel geheugen is, waardoor de negativiteit die je moet uitdrukken deel is en blijft van de maatschappelijke levensinstelling.

Het is dus een cirkel: je moet het uitdrukken, maar doordat je het uitdrukt moet je het blijven uitdrukken. Alleen kleine vooruitgang is mogelijk op elk gegeven moment: een beetje minderen, en zeker niet gebruiken wanneer het niet nodig is.

Er zijn sociale groepen waar echt te pas en te onpas wordt gevloekt. Dit zijn vaak laaggeschoolde of kansarme sferen. Ouders die vloeken en kinderen die het op zeer jonge leeftijd overnemen. Kinderen die elkaar schoppen en slaan. Veel negativiteit, weinig goede communicatie of liefde.

Er was eens een man die zijn hele leven geen 'godverdomme' durfde te zeggen uit angst voor de hel. Ergens op 80-jarige leeftijd zei hij het voor het eerst. Het was zo'n opluchting voor hem dat het de kranten haalde ;-) :P.

Wat vinden jullie van vloeken? (Schelden kunnen we het later over hebben).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 22:36:52 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-05-2011, 12:19:42
Berichten: 78
Tja.. persoonlijk heb ik er niks op tegen.Inderdaad om even je gevoel er uit te gooien!!

Maarja, er zijn vrienden in de kringen waar ik mee omga die christelijk zijn. Die voelen zich meteen aangevallen, als ik vloek.

Kort verhaaltje:
Ik werk naast me opleiding als verpleegkundige. Ik heb ook in een verpleeghuis gewerkt(4 jaar geleden) en daar heb ik op een afdeling gewerkt met demente mensen(Pg), hier was een streng gelovige patient(zwarte sokken gelovige, om het zo maar te zeggen;P) die door dat hij dement was geen remmen meer had. Hij vloekte hierdoor echt bij alles, bijv. 'godver wat is het lekker weer' of 'gvd wat een lekker kopje koffie' en dit echt bij alles wat hij zegt gebruikte hij godverdomme. zelfs als zijn vrouw langs kwam die dus ook erg gelovig is, zei hij: 'gvd wat zie jij er weer uit zeg' als hij haar al herkende.

Met dit voorbeeld wil ik aangeven dat als je zo geforceerd bepaalde woorden niet zegt, dat je het inderdaad allemaal opkropt! En bij een zwak moment er allemaal uit gooit!

_________________
Anything is possible if you put ur mind to it!

Onderzoek alles, behoud het juiste!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 22:53:17 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik probeerde laatst te minderen met vloeken omdat ik het stom vind dat we seksualiteit en ook ziekte gebruiken gebruiken voor negatieve dingen.

Maar ja je kunt er niet zoveel aan doen, zelfs niet voor jezelf. Ik heb me dus een tijdje ingehouden en oh wat voelt het lekker om het nu weer gewoon te doen!

Het is een soort dogma dat je op je taal moet letten blijkbaar omdat het "schadelijk" is. En men gaat er van uit dat het met name schadelijk is voor kinderen (dat is altijd de reden of het excuus hoe je het wilt noemen). Dus heb je de moraalridders die het proberen te verbannen, want natuurlijk nooooit en te nimmer gaat lukken (op die manier).

Jaren geleden had je op Amsterdam CS van die posters met "Jezus stelt het niet op prijs als je zijn naam ijdel gebruikt." ofzoiets. Echt zo verspilde moeite gewoon. Het is vechten tegen iets waarvan je niet kunt winnen (op die manier).

In die zin lijkt het veel op drugs! Ook zo'n hopeloze strijd.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 23:06:40 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik kom weer even vervelend doen, hoi :)


Ik ben het absoluut niet eens met de twee grote dingen die hier gesteld worden.
Ten eerste is het mij zonder al te veel moeite gelukt compleet te stoppen met vloeken. Ik heb een hele lange tijd geen enkele keer gevloekt.

Ten tweede vind ik niet dat het iets binnenhouden is. Als ik vloek, voelt dat wel als het uiten van een gevoel, maar ik voel me ab-so-luut niet beter dan wanneer ik het niet doe. De behoefte niet hebben, dat is fijn.

In mijn ogen duidt het op een tekort aan zelfcontrole, maar dit kan snel verkeerd begrepen worden. Ik beoordeel mensen die vloeken niet, en vind ze ook niet zwak o.i.d. Ik ga ook met mensen om die zelfs met kanker vloeken, ook al vind ik dat wel jammer.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 23:16:51 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Probeer maar eens te stoppen met het zeggen van "jeetje" of "jezus" als iets indruk op je maakt.

Jeetje is volgens mij een verbastering van Jezus.

Ik weet het niet hoor, maar ik kan dat niet. Mijn emoties/belevingen zijn te sterk.

Tekort aan zelfcontrole klinkt mij toch als een zwakte in de oren? Impliceert ook dat vloeken geen enkel nut heeft (en waarom bestaat het dan?).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 23:25:54 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 09-05-2011, 12:19:42
Berichten: 78
@ Tom: alle meningen zijn welkom.. als iedereen de zelfde mening had.. had dit forum denk ik ook weinig zin;P hahaha

Maar ben het niet helemaal eens met je, als je bijv. je teen stoot tegen een doos op de grond.. dan zeg je waarschijnlijk iets als: AUW of aaah of gvd of zo iets?! gewoon om je frustratie eruit te gooien.
Dit werkt al als pijn vermindering! ff je frustratie eruit gooien helpt! ik doe dat soms met vloeken..

Waar doe jij het mee Tom? of wat roep jij inplaats van vloeken?

_________________
Anything is possible if you put ur mind to it!

Onderzoek alles, behoud het juiste!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 23:38:22 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Xen schreef:
Impliceert ook dat vloeken geen enkel nut heeft (en waarom bestaat het dan?).

Ik ben er niet van overtuigd dat alles dat bestaat een nut heeft :P Er bestaan ook slechte dingen :o

@beiden
'Auw' een vervanging van een vloekwoord? Zo had ik er nooit naar gekeken. Ik denk wel dat je zelfs 'jeetje' of 'Jezus' af kan leren, maar 'auw' zeggen.. Hier moet ik denk ik even wat langer over nadenken voordat ik een definitief antwoord geef.

En ik weet eigenlijk niet of er iets is waar ik vloeken mee vervang, Albert. Ik heb niet het gevoel dat ik dat doe.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 26-02-2012, 23:45:33 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik bedoel niet waarom bestaat het, maar waarom doen mensen het?

Als ik kijk naar wat ik weet van de wereld, dan betwijfel ik of ik ook maar één menselijk gedrag zou kunnen bedenken wat voor de persoon zelf niet enig nut heeft?

Om maar wat te noemen... op het andere forum is er een vrouw die in een afhankelijkheidsrelatie zit met emotionele chantage. Haar vriend chanteert haar bij wijze van spreken om bij hem te blijven. Dat kun je heel goed "slecht" noemen maar voor hem is het een soort drang tot overleven. Dus voor hem heeft het nut en is er een reden dat hij het doet.

En dat lijkt me ook zo bij vloeken...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 27-02-2012, 10:24:36 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Vloeken en schelden, het hoort erbij. Als je 'auw', 'joepie', 'allemachtig', 'wauw', 'te gek' en 'amai' mag zeggen, waarom dan niet wat negatieve krachttermen? Puur een sociaal taboe, inderdaad.

Ik doe het ook, en op een bepaalde manier voelt het goed, maar op een andere manier voelt het eigenlijk ook helemaal niet goed. Ik denk dat dat komt omdat de gebruikte woorden zo plat zijn, het komt zo ruw en onbeschaafd over (al dan niet door de sociale conventie). De woorden vervangen door iets anders vind ik kolder: als ik 'kloteweer' wil zeggen, dan is dat een stuk prettiger dan 'scrotumachtige meteorologische omstandigheden', of 'vaginale situatie' voor 'kutzooi', of 'fysieke onaangenaamheden' voor 'tering' etc. 't Werkt gewoon niet.

Ik denk wel dat schelden en vloeken zin heeft, om redenen die Xen aangeeft, maar ik denk ook dat het op den duur te gemakkelijk wordt.

Terzijde, altijd als ik in een nieuwe stad kom, dan bezoek ik daar graag de plaatselijke middeleeuwse kerken. Ik ben nu eenmaal dol op gotiek e.d., maar telkens als ik erin loop, dan krijg ik vaak een sterke neiging om eens lekker te vloeken. Nog nooit gedaan, hoor, maar het is zo'n heimelijke behoefte, denk ik. :P

Ik zal mezelf eens uitdagen en proberen een poos niets van dergelijke termen te gebruiken. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 27-02-2012, 12:45:12 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-09-2009, 17:30:26
Berichten: 7355
Locatie: Po-koro Sterrenbeeld: Dinosaurus
Ik blijf bij mijn idee dat vloeken je niet beter laat voelen, simpelweg omdat het door mijn ervaring komt. Ik heb periodes gehad waar ik veel vloekte, en periodes waarin ik niet vloek.

Ik weet het niet zeker, maar deze indruk krijg ik van jullie posts(correct me if I'm wrong):
-Jullie hebben het niet-vloeken nog niet écht geprobeerd, of het is nog niet gelukt;
-Jullie vergelijken niet vloeken met het inhouden van een vloek wanneer je deze wel graag wil uiten. En geloof me, dat is iets heeeeeel anders! Zoals Kiro het zegt, zulke omwegen en woorden veranderen naar iets 'minder ergs', of het helemaal niet zeggen terwijl je het wel wil is helemaal niet fijn. Dan voelt het absoluut beter om het wel te doen. Waar ik het over heb is de behoefte gewoon niet voelen. Als ik mijn teen stoot, zeg ik wel 'auw', maar vloeken komt bijna niet meer bij me op.
(Al moet ik zeggen dat ik de laatste een of twee weken even een kleine terugval had, ik doe het nu al weer een paar daagjes zonder en dat hou ik vol ook :P)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Schelden en Vloeken
BerichtGeplaatst: 27-02-2012, 12:57:43 
Offline
Reus
Reus

Lid geworden op: 01-11-2011, 01:07:28
Berichten: 1177
Ik denk inderdaad dat het op den duur een gewoonte wordt en dat je het gaat doen zonder innerlijke reden.

Maar Tom, daar heb ik het niet over. Ik heb het over een echte innerlijke reden. Ik heb wel degelijk geprobeerd om te stoppen met het uiten van innerlijke drang. Dat werkte niet. Ik voelde mij er niet beter bij. Zo heb ik ook geprobeerd om te stoppen met negatief denken. Gewoon je gedachte 'inhouden'. Dat werkte ook niet. Ik ben er weer mee gestopt.

Ik ben zelf iemand die helemaal niet vloekt 'voor de lol'. Ik stoor me eraan als mensen bij het minste of het geringste 'kut' zeggen. Het weer is kut, de school is kut, alles is kut. Dan denk ik, joh, doe normaal, het regende gewoon wat. Of je verveelde je wat. Maak niet van een muis een olifant. Sommige mensen hebben de gewoonte om alles te overdrijven omdat ze het lekker vinden te 'kankeren' ofzo. Nou, dan schiet je je doel voorbij, en in plaats van negativiteit naar buiten te gooien, haal je het naar binnen, omdat jejezelf herprogrammeert om bij alles iets negatiefs te voelen.

Dus ik ben het met je eens dat het goed is om de behoefte niet te voelen maar dat is niet een keuze die je maakt in vrijwilligheid, de behoefte is het gevolg van je eigen levenshouding. Dus het enige wat je kan doen is je levenshouding veranderen en als 'bewust' vloeken daar bij helpt dan lijkt mij dat een goede zaak.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl