Citeer:
Op het moment dat toeval bestaat... Dan klapt het hele universum uit elkaar.. Alles staat vast.. alles heeft een rede.. Als ik me teen stoot... Is dat niet toevallig.... Dan vraagt het universum mijn aandacht op iets....
Dan lijkt het erop dat jij in een zeer gecompliceerde wereld zult leven.
Opvattingen over
toeval vallen volgens mij in drie categorieën:
1: toeval in de zin van dingen die spontaan en zonder reden gebeuren. Ze zijn merkwaardig en vallen op, daarom heet het ook toe-val; het valt je toe.
2: het gebeurt allemaal wel, en er is ook een causaliteitsverhaal, maar er zit geen goddelijke bedoeling achter, het is gewoon een natuurlijke reactie.
3: toeval bestaat niet, en de toegevallen gebeurtenissen hebben een speciale intentie.
Om ter illustratie voort te bouwen op de aangehaalde frasen van
Marcel19845:
Een teen stoten is een fysieke handeling ten gevolge van je eigen motoriek. Het zenuwstelsel verzorgt die motoriek. Die zenuwen doen dit, na 'opdracht' in de hersenen. De hersenen geven prikkels af na zintuiglijk ontvangen indrukken. Dit lijkt mij een sluitend gegeven, maar het laat wel causaliteit zien.
Als in deze feiten plaats zou moeten zijn voor Hogere Bedoelingen, dan zou dat moete gebeuren in de vorm van manipulatie van je zenuwprikkels. Kennen kosmische energieën dan fysiologische processen? En anders zou de manipulatie moeten liggen in het prikkelen van bepaalde delen van de hersenenschors. Hoe dat dan? Je aandacht zou afgeleid moeten worden, je hersenen gemanipuleerd, uit onwil doe je iets wat je normaliter niet behoort te doen. Is dat niet een ingewikkelde toestand?
Als Hogere Bedoelingen je fysiologische processen kunnen beïnvloeden, waarom dan niet meteen ons als poppen laten dansen of allerlei kennis in ons geheugen (hersencellen) stoppen? Dat is toch veeeel simpeler.
Door deze illustratie zou je wellicht kunnen stellen dat er een verschil is tussen
oorzaak en
betekenis, want daar slaat iedereen alle kanten op. Het stoten van je teen heeft wel een oorzaak. Of het een betekenis heeft is van geheel andere aard. Volgens het idee van oorzaak is
toeval simpelweg wat toe valt, en ook het idee van betekenis kan niet zonder dit fundament.