Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 18:58:26

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 20-09-2007, 19:58:15 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-04-2006, 20:17:39
Berichten: 745
Locatie: Utrecht
Ik was benieuwd welk principe de voorkeur heeft van de forumleden hier. Het principe van choas of dat van orde.

Ik erger me persoonlijk altijd dood wanneer mensen termen gebruiken als 'totale chaos' of 'totale anarchie'.
Het is naar mijn mening niet legitiem om chaos bij voorbaat als iets negatiefs op te vatten. Chaos is een objectief gebeuren. De letterlijke vertaling vanuit het Grieks is niet 'wanorde', maar 'de primiaire leegheid' oftewel 'ruimte'.
Chaos is nodig om nieuwe zaken mee te creeeren. Wanneer er geen chaos is, ontstaat er een log systeem. Dit omdat nieuwe concepten gefundeerd zijn op de oude. Dit zie ik veelal ook in onze maatschappij terugkomen.

Tot dusverre mijn betoog voor chaos :)
Ik denk dat chaos de wereld beter zou maken...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 21-09-2007, 13:00:54 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
orde kan niet bestaan zonder chaos. chaos is nodig om keuzes te kunnen maken. chaos is variatie. en zonder variatie geen identiteit. chaos zorgt voor de herkenbaarheid van de orde. orde is wetmatigheid en saai, maar nodig voor het menselijk brein om informatie te kunnen bevatten.

even een voorbeeldje: als een mens aan een boom denkt, denkt hij niet aan de complete chaos van bladeren, die door de wind nooit op de zelfde plaats zijn, en takken die nooit dezelfde vorm hebben en daardoor nooit herkenbaar zouden zijn. een mens denkt juist over de orde: een stam met kruin, loof of naald boom, een kastanjeboom. hokje. orde. de chaos die voor variatie zorgt wordt eigenlijk niet gezien. (behalve door kunstenaars, die de waarheid zien en weergeven)

zonder de chaos van de boom zou het verschrikkelijk saai zijn. zonder chaos kan een mens niet leven. heel het voortbestaan van de wereld is gebaseerd op natuurlijke variatie (lees chaos). de variatie geeft identiteit en herkenbaarheid.

orde ontstaat als mensen gaan denken of creeren. alles wat een mens doet is eigenlijk geordend (in meer of mindere mate dan) omdat de ratio van de mens beperkingen oplegt ten aanzien van het bevatten van chaos.

conclusie: eens, chaos maakt de wereld beter.
vriendelijke groet,
visje


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 06-05-2008, 20:12:10 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 02-03-2008, 17:39:02
Berichten: 117
Een balans tussen Chaos en Orde is noodzakelijk €
Beide zijn goed, beide zijn slecht.

De wereld is chaos, de mens creeert (bewust en onbewust) orde uit deze chaos.
Deze "orde" is een chaos of een wirwar van menselijke gedachten.
Een hogere leerdoel zou kunnen zijn dat je hierboven (of onder) gaat staan.
Leef eens een moment zonder intenties, doelen en gedachten.

/andere benadering
Chaos en orde zijn naar mijn mening overigs creatie's van het menselijk denken. Het zijn termen die creatie en vernietiging kunnen aantonen. Chaos is creatie en vernietiging. Zo is orde ook. Het zijn twee termen die een dualiteit vormen. Je kunt zeggen dat de mens orde schaapt uit de chaos. Maar je kunt het ook andersom vertalen. Uit de orde komt de mens met zijn gedachten om chaos te schapen

_________________
Test Teach Transform


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 23-05-2008, 21:23:33 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Ik vraag me af in hoeverre er verschil is tussen de begrippen 'orde' en 'chaos'. Chaos als lege ruimte: een lege ruimte kan ook ordelijk zijn (of lijken), terwijl een orde ook chaotisch zijn.

De griekse definitie van Chaos, door Flowwhenyouknow mooi duidelijk gemaakt, kan als volgt verder uitgebreidt worden:
Chaos is de nog ongevormde massa, waaruit de wereld (= kosmos) geschapen wordt, en is per definitie 'ongeordend'. In de Griekse kosmologie kwamen uit Chaos Gaia, Tartarus en Eros voort.

Over 'orde' kan gezegd worden dat het terug gaat op het Latijnse 'ordo', hetgeen 'rang' of 'rij' betekend, en duidt dus op regelmaat en op volgorde. Dit begrip impliceert eigenlijk al reeds bestaande elementen die in vaste vorm een bepaald patroon volgen. Bij uitbreiding kun je het opvatten als voorbepaald, geïndoctrineerd, hiërarchisch, oordelend etc.

Persoonlijk vind ik Chaos interessanter (en voor het leven belangrijker) dan Orde. Een orde is m.i. van tijdelijke aard, terwijl de Chaos meer is dan dat. Chaos brengt Orde voort, maar verandert niet in Orde; Orde brengt geen Chaos voort, maar ontbindt en vergaat door Chaos. In dit kader wil ik nog zeggen dat ik Chaos niet zie in de rebelse 20e eeuwse zin: totale anarchie (= volledige leiderloosheid). Chaos staat daarboven en daarbuiten.

Groeten,
Vyumae

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 07-08-2008, 21:36:48 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 26-04-2008, 11:06:27
Berichten: 81
Locatie: almere
En ook zo kunnen wij op zoek zijn naar een conclusie op de stelling van Flowwhenyouknow..
Is het een plaats in onze hersenen, in ons begrip, waarnaar wij op zoek die ons gerust kan stellen dat er een conclusie en een verklaring is op zijn stelling?
Wel dan, zijn wij nu bezig om orde te creeeren zodat dit vraagstuk beantwoord kan worden?
Is het de chaos die nu de wil naar orde bewerkstelligd? Is het dit wat nu word gecreeerd? De vraag...?!

Met alle reacties mag ik het eens zijn en vind ik ieders woord doen getuigen van begrip over de stelling.
En ook zo hoop ik het bewustzijn te bevestigen op onze mogelijke wil naar orde. Vandaar de herkenning van chaos.

_________________
PEACE!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 09-09-2008, 14:22:23 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-08-2008, 12:24:29
Berichten: 53
Locatie: Zaanstreek
Eén van mijn favoriete quotes; Without order nothing can exist, without chaos nothing can evolve :)

_________________
Everywhere... is just a journey away


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 09-09-2008, 14:56:27 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 07-09-2008, 17:38:17
Berichten: 24
Locatie: Limburg
tja qua levensstijl ben ik een chaoot :D
maar qua gedachten heb ik liever orde ;)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 10-09-2008, 21:59:11 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-08-2008, 15:17:19
Berichten: 4289
Doe maar lekker van beide. Niet moeilijk doen :wink:
In 't ene ben ik super netjes, in het andere ben ik een sloddervos.
Als ik op bv op stage iets zie liggen, ruim ik het altijd op (vind het zelfs leuk om te doen).
Die mensen waarderen het, en dan zie je meteen het verschil. Ineens alles netjes/blinken.
Thuis heb ik nog wel eens de neiging om het te laten liggen, ooh dat ruim ik wel een keertje op.
Maar kwa kleren, sleutels, papierwerk (losse aantekeningen) ben ik altijd alles kwijt.

Op een ander heb ik alles geregeld/netjes. Thuis is het van links naar rechts.
Het komt allemaal wel weer goed. Het zou ook niet goed zijn als je
of altijd chaotische was (een rotzooi) of altijd alles in orde (alles opruimen).


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 11-09-2008, 09:06:45 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Ik ga voor de geordende chaos :) rotzooi in het huis maar wel precies weten waar wat ligt. Chaos in het hoofd maar als het er op aankomt weten wat me te doen staat. Chaos in mijn bewegen maar tijdens sportieve inspanning doen wat nodig is. Ik geniet ervan :)

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 11-09-2008, 10:48:28 
Offline
Nimf
Nimf

Lid geworden op: 21-12-2004, 17:43:28
Berichten: 861
Locatie: Amsterdam
Zodra iemand chaos ervaart, heeft diegene geen bewust overzicht in betreffende kwestie.

Voor de een is iets chaotisch, voor de ander zeer helder en inzichtelijk.

Ga maar na wat voor jou chaotisch is, en bedenk dan iemand die daar juist geen moeite mee heeft en zijn/haar weg er prima in kan vinden. Of juist het tegenovergestelde...


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 13-09-2008, 20:52:57 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
Hi there,
in principe ben ik het met je eens thierry, (Voor de een is iets chaotisch, voor de ander zeer helder en inzichtelijk.), maar om een goed overzicht te hebben is een beetje chaos toch ook wel handig.. als je in een veld van vierkante blokken staat die zeer geordend op een raster liggen komt het overzicht vaak door de afwijkende elementen.. chaos schept evenveel herkenbaarheid in orde als orde in chaos herkenbaarheid schept.

sluit me aan bij
Solome schreef:
Without order nothing can exist, without chaos nothing can evolve

_________________
A thing of beauty is a joy forever.

-- J.K. --


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 09-11-2008, 16:00:34 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Solome schreef:
Citeer:
Without order nothing can exist, without chaos nothing can evolve
Van wie is dit citaat als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Choas of orde?
BerichtGeplaatst: 16-11-2008, 18:26:27 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-08-2007, 14:29:26
Berichten: 227
Locatie: Maarssen
Vyumae schreef:
Solome schreef:
Citeer:
Without order nothing can exist, without chaos nothing can evolve
Van wie is dit citaat als ik vragen mag? Ik ben wel benieuwd.


Weet het niet zeker, maar volgens mij is dit citaat van John F. Kennedy.

:wave:
Visje

_________________
A thing of beauty is a joy forever.

-- J.K. --


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl