Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 18:50:07

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10-11-2008, 21:30:06 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Beste mensen,

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen. Deze passage kwam ik tegen in een samenvattend handboek m.b.t. filosofie. Augustinus was zijn tijd ver vooruit, en vormde inspiratie voor Descartes' uitspraak: ik twijfel, dus ik denk, ik denk, dus ik ben, en tevens voor C. G. Jung's leer over de Archetypen.
Onderstaande passage vond ik mooi: oprecht, integer, dichterlijk en erg psychologisch voor die tijd (5e eeuw n.Chr.).


‘In mijn binnenste verricht ik dat alles, in het enorme paleis van mijn geheugen: daar heb ik namelijk de hemel, de aarde en de zee tot mijn beschikking, met alles wat ik erin of erop heb kunnen waarnemen, met uitzondering van die dingen die ik vergeten heb. Daar kom ik ook mijzelf tegen, en dan haal ik mij mezelf weer voor de geest, wat ik heb gedaan en wanneer en waar, en welke gevoelens ik gehad heb toen ik dat deed. Daar bevindt zich alles wat ik mij herinner, hetzij ik het ervaren, hetzij ik het geloofd heb. En uit diezelfde voorraad ga ik dan ook de beelden van ervaren dingen of op grond van ervaren dingen geloofde dingen weer zelf combineren, nu eens deze, dan weer gene, en uit die verleden dingen maak ik mij dan ook een beeld van toekomstige handelingen en gebeurlijkheden en verwachtingen, en al die dingen overdenk ik dan weer alsof ze tegenwoordig zijn. “Ik ga dit of dat doen”, zeg ik bij mijzelf, in die enorme ruimte van mijn ziel, die gevuld is met beelden van zoveel en van zo grote dingen, “en dan zal er dit of dat op volgen”. Of ik zeg: “Ach, als dit of dat er nu eens was!” of “God verhoede dit of dat!” Dat zijn zo de dingen die ik bij mezelf zeg, en terwijl ik ze zeg, zijn de beelden aanwezig van alle dingen die ik zeg, gekomen uit datzelfde schathuis van het geheugen. En zonder die beelden zou ik van die dingen helemaal niets hebben kunnen zeggen.’

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-01-2009, 19:01:10 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-05-2006, 13:37:45
Berichten: 1046
Erg mooi en diepgaand stukje!

_________________
Love is a Verb!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-01-2009, 20:49:29 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Eindelijk eens iemand die het kan waarderen! :)

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 08-01-2009, 22:21:30 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 05-05-2006, 13:37:45
Berichten: 1046
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het in eerste instantie niet had zien staan, overheen gelezen denk ik! Maar het is zeker de moeite waard! Vindt het onwijs mooi verwoord, en vindt het erg bijzonder voor de tijd, laat maar weer zien dat er al veel langer mensen zijn die grenzen verlegen ook kwa denken. Het is zeker niet alleen van deze tijd dat mensen steeds ruimer gaan denken. Alleen door onderwijs en internet worden veel grotere groepen mensen bereikt en daardoor zie je het nu veel duidelijker dan toen.

Erg mooi stukje! Viel me trouwens op dat het van Augustinus is heb daar ooit eens een practische opdracht over moeten maken.

Groetjes

_________________
Love is a Verb!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl