Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 15:45:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04-11-2007, 22:56:28 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 26-01-2007, 14:20:42
Berichten: 298
Mijn boot is met een "t" :wink:

Dank je voor het reageren, is nu inderdaad een stuk duidelijker. Ben het dan ook grotendeels geheel met je eens. Alleen:

Vyumae schreef:
Natuurlijk kun je zeggen dat moord niet altijd en overal als moord gezien zal worden, maar wél is het zo, dat het doden van bijvoorbeel een zwangere vrouw als verkeerd gezien wordt, of het executeren van een klein jongetje. Ondanks de culturele opsmuk gaat er iets van een moreel besef door ons heen.

Ik moet dan gelijk denken aan de stammen die bij een tweeling de 2e baby (of beiden) vermoorden vanuit het oogpunt dat het 'kwaad' is, dus ja, dat is dan wel weer cultureel bepaalt (of religieus, of beiden, net hoe je het wilt zien). Daar is dus geen moreel besef meer bij aanwezig (anders zou het zich niet manifesteren), omdat het niet in de culturele of religieuze waarden/normen is opgenomen.

Het stuk van het collectieve bewustzijn kan ik me ook wel in vinden, zo ook op celniveau (met dank aan Nico/DT's lessen). Met dat stukje van boom/krijger; bedoel je dan de vorm die boom wordt genoemd, of de interpretatie van wat een boom doet? Zit nogal wel een verschil in geloof ik, wat dus wel weer cultureel bepaald is, terwijl de boom zelf (verschijning) in die zin wel 'universeel' is. (waarschijnlijk maak ik het moeilijker dan het is hoor, kijk maar even of je mee kan voelen wat ik bedoel).

Het behoud van eenheid, dat vind ik mooi verwoord van je, is inderdaad de essentie van 'eenheid'. Ik denk ook wel dat iedereen die eenheid zou kunnen voelen (ofwel eenheid zelf, ofwel de drang naar die eenheid).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 06-11-2007, 20:20:45 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Wat ik met het de voorbeelden van 'boom' en 'krijger' bedoelde, was niets meer dan gewoon het idee van een boom en een krijger. Dus: wat doet het, wat is de functie en hoe zit een boom in elkaar?

Dingen die overal ter wereld in ons bewustzijn zitten ingeprent, en waar we dus hetzelfde over denken of voelen, worden archetypen genoemd. Een archetype is niets meer en niets minder dan een oerbeginsel. Dus een waarde is volgens mijn redenering ook een archetype. En het concept 'crimineel' is dat in feite denk ik ook wel. Alleen verschilt men van mening over de oorsprong en sociologische context ervan.

Vriendelijke groetskes,
Vyumae

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-11-2008, 10:10:39 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 13-11-2008, 09:39:00
Berichten: 79
Ik weet dat alle mensen góed geboren worden, met alle liefde en in alle licht..Enkel spelen de lessen mee, die je voor jezelf moet leren..


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 13-11-2008, 10:13:45 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-06-2008, 21:07:13
Berichten: 2689
Ik denk niet dat mensen slecht geboren worden, ik denk ook niet dat mensen goed geboren. Het enige wat er aan de hand is in zo'n wurm is de levensdrang...

Goed en slecht zijn woordjes met interpretaties die we hebben bedacht om de wereld iets minder verwarrend te maken en dus niet van toepassing op een wurm die van voren niet weet dat hij van achteren ook leeft ;)

_________________
If it looks like a duck,
and quacks like a duck,
we have at least to consider the possibility that we have a small aquatic bird of the family anatidae on our hands.”

Douglas Adams


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 15-11-2008, 12:55:08 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
Ik denk niet dat mensen slecht geboren worden, ik denk ook niet dat mensen goed geboren. Het enige wat er aan de hand is in zo'n wurm is de levensdrang...

Goed en slecht zijn woordjes met interpretaties die we hebben bedacht om de wereld iets minder verwarrend te maken en dus niet van toepassing op een wurm die van voren niet weet dat hij van achteren ook leeft
Deze reactie sluit mooi aan op mijn topic over het Geweten volgens C. G. Jung.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-11-2008, 12:55:19 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-11-2008, 19:53:42
Berichten: 187
Locatie: Op de wereld lijkt me..
Ik denk zelf van niet, je neemt in je leven keuzes...

En tja...Sommige mensen zien een zakje coke en denken Ík wil geld....' (als je begrijpt waar ik heen wil)

_________________
Als je zegt dat je vliegt
Kom je dan ooit naar beneden?
Je ogen staan gericht
Naar de lucht die zo blauw is


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 02-02-2009, 18:19:51 
Offline
Moderator
Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 02-01-2009, 11:43:33
Berichten: 3556
Locatie: Zuid-Holland
Ik denk zelf dat iedereen iets goeds en slechts in zich heeft. Hoe dat naar buiten komt wordt vooral beïnvloed door de omgeving waarin die persoon leeft. Wanneer iemand gepest is reageert hij anders op een situatie dan iemand die niet gepest is. Als iemand een grap maakt over bijvoorbeeld kleding naar degene die gepest is kan die het al snel als een belediging opvatten en bang zijn dat ze weer gaan pesten. Wanneer dezelfde opmerking wordt gemaakt naar degene die niet is gepest zal die het waarschijnlijk minder persoonlijk opvatten.
Iemand die gepest is zal altijd wat voorzichtiger zijn in wat die zegt of doet, dat komt doordat diegene bang is weer gepest te worden.
Mensen hebben vaak een reden waarom ze iets doen. Soms omdat ze er zin in hebben, maar wanneer mensen jaloers zijn, kunnen ze diegene waar ze jaloers op zijn gaan pesten zodat ze zichzelf beter voelen.
Wat mensen slecht vinden is bijvoorbeeld moorden of bedreigen. Maar er zijn ook kleinere dingen die dagelijks voorkomen zoals liegen of pesten. Goede en slechte dingen zijn vaak moeilijk te onderscheiden. Vaak liegen mensen voor "hun eigen bestwil" en is dat volgens hun dus goed, maar is eigenlijk slecht.
Of iemand goed of slecht wordt hangt af van de ervaring en het karakter van de persoon. Als iemand gepest is kan die twee dingen doen. Zelf gaan pesten of zorgen dat degene die gepest is niet meer opvalt.

Ik vind zelf dat er vaak maar een klein verschil zit tussen goed en slecht en dat het helemaal afhangt van hoe je van je karakter bent, hoe je bent opgevoed en welke vrienden je hebt.

_________________
Chatpromo

[Tut] 17:57: Vrouwen...
[Tut] 17:57: Labiele wezens
[Misoyama] 17:57: idd Tut
[Misoyama] 17:57: jij snapt t kerel
[Butterfly12] 17:57: hahaha
[Tut] 17:57: Ja he
[Tut] 17:58: Wij mannen, wij zijn anders


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 10-02-2009, 13:08:09 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 09-12-2007, 22:27:21
Berichten: 185
Locatie: Hasselt - België
Mensen die geboren worden met veel karma en weinig deugden zijn gemakkelijker in staat om slechte daden te verrichten. Ik denk dat bv moordenaars ver verwijderd zijn van hun ware zelf en daardoor het verschil niet meer kennen tussen goed en kwaad en juist en fout. Daardoor zullen zij in staat zijn om vele slechte dingen te doen in hun leven, zoals iemand vermoorden. Uiteraard speelt de omgeving waarin deze persoon opgroeit ook een belangrijke rol.

_________________
Falun Dafa
Een krachtige methode voor het verfijnen van lichaam en geest


Laatst gewijzigd door Kai Gong op 07-06-2016, 03:05:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-05-2009, 14:00:22 
Offline
Feniks
Feniks
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-08-2008, 15:17:19
Berichten: 4289
Ben het helemaal met sweet princess en Seih eens.
Je omgeving, opvoeding en aanleg werken eraan mee.
Je word niet slecht/goed geboren, je word gevormd.

Ik wil niet discrimineren maar waarom zijn nederlanders
minder crimineel dan buitenlanders/kampers?
Je hoort en ziet zoveel op tv maar altijd hun, waarom?
Ik hoor het woord misdrijf, drugs en daar gaan we weer.

_________________
Yesterday is past, tomorrow is future.
Today is a gift, that's why they call it a present!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 16-06-2009, 22:41:00 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-05-2009, 14:13:18
Berichten: 1046
Locatie: Groningen
je kiest er zelf denk ik voor

_________________
๏๏ ๏̯͡๏ 。◕‿◕。 ツ ಠ_ಠ


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 18-06-2009, 14:07:48 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 08-01-2009, 21:27:06
Berichten: 18
ik denk ook dat het niet aangeboren is ,meer dat het vrije keus is je komt in een situatie en je kiest ik doe wel of niet iets dat niet mag. al dan niet bewust . maar trouwens , misschien is dit al eerder gezegd ik heb niet al het voorafgaande gelezen, is criminaliteit altijd slecht ?want soms doen mensen iets crimineels omdat ze geen eten hebben ofzo of geld willen voor hun famillie . beetje vaag gesteld mischien maar begrijpen jullie welke kant ik op wil? ik zelf nog niet helemaal :P maar als er een reactie komt kan ik er verder over uitwijden denk ik , nu eerst even verder over nadenken..

_________________
"The release of atom power has changed everything except our way of thinking...the solution to this problem lies in the heart of mankind. If only I had known, I should have become a watchmaker." (einstein)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl