Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 22:21:25

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: spiritualiteit vs geloof
BerichtGeplaatst: 10-07-2011, 11:34:15 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 09-05-2011, 08:39:53
Berichten: 94
Locatie: Voorburg
Lieve mensen,

Zelf ben ik katoliek opgevoed, maar heb dit eigenlijk altijd verworpen. Spiritualiteit heeft mij altijdmeer aangetrokken. Naarmate ik meer lees over het spiritualisme kom ik steeds meer zaken tegen die overeenkomen met het geloof. Ik heb het dan niet specifiek over `mijn` geloof maar over het geloof in het algemeen. Ik ben benieuwd of meer mensen dit ervaren, en wat jullie beeld hierbij is.
:wave:

_________________
Het leven is zo mooi...maar ervaren dat vaak pas achteraf


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: spiritualiteit vs geloof
BerichtGeplaatst: 10-07-2011, 16:00:42 
Hoi Stan,
Ook ik ben vanuit huis katholiek opgevoed,maar ik voelde me nooit helemaal op mijn gemak. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, zo heb ik ongeveer een half jaar (voor mijn doen) heel streng geleefd naar de kerk. Ik ging bidden, en las de bijbel (maar ik was toen nog jong, dus werd het de kinderbijbel) maar toen ik wist dat ik daar niet gelukkiger van werd heb ik het over een andere boeg gegooid, ik probeerde zelf een soort van godsdienst te maken. Daarbij gebruikte ik de oud-Egyptische, Griekse en Romeinse godsdiensten als inspiratiebron. Ook toen was ik al erg op de natuur gericht. Uiteindelijk heb ik dat ook maar een half jaar volgehouden. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een bestaande religie die zich op de dingen richtte die ik belangrijk vind. Zo ben ik al zoekende op Wicca gekomen. Met wat hulp van een vriendin, die nu helaas weg is (lang verhaal dat ik niet hier ga vertellen). Tijdens mijn zoektocht en ontdekkingstocht in de Wicca kwam ik ook terecht bij spiritualiteit, en dat begrip is heel erg breed. Bij spiritualiteit denkik zelf vooral aan mijn eigen religie, maar ook aan de andere mogelijkheden als aura's. Ik had mijn geloof niet zonder de spiritualiteit en andersom. Het is onlosmakelijk verbonden met elkaar. Vaak noemen christelijke gelovigen zich ook spiritueel. Dit wordt door de meesten van hun vooral bedoeld dat ze geloven in een god, en dat is hun spiritualiteit. Ik denk dat je je pas echt spiritueel kunt noemen als je weet wat daar allemaal nog meer onder valt. Want ook al noemen ze zichzelf soms spiritueel, als ze horen dat iemand anders meer ziet dan anderen kijken ze hem/haar vaak nog vreemd en achterdochtig aan omdat dit volgens hun geloof niet kan. Zoiemand noemt zichzelf spiritueel zonder weten wat het echte begrip is. In die zin wordt de spiritualiteit ook vaak verkeerd verbonden met het geloof. Desalniettemin is spiritualiteit en het geloof even belangrijk. Maar ik denk dat spiritualiteit vooral je bewustzijn voor alle dingen om je heen bevat. En dat het geloof een opstapje is, net zoals de spiritualiteit een opstapje is voor het geloof. Zoals ik eerder al zei; deze twee dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en ik denk dat je ze niet als tegenpolen moet zien maar als kameraden.

:hart: XxX :kiss:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: spiritualiteit vs geloof
BerichtGeplaatst: 11-07-2011, 13:08:28 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 09-05-2011, 08:39:53
Berichten: 94
Locatie: Voorburg
Hoi seira en mirror bedankt voor jullie heldere uiteenzetting..

Seira, zo te lezen ligt jou beleving over geloof en spiritualiteit ook erg dicht bijelkaar. Maar met wika benikniet bekend.
Mirror, wat je zegt dat het belangrijkste is om in je eigen te geloven. Daar ligt mijn inziens het grootste probleem van veel mensen. Doordat ze teveel naar andere kijken en veroordelen vergeten ze te kijken naar hunzelf, dit geldt ook voormijzelf. Gelukkig krijg ik dat steeds beter onder de knie, waardoor ik steeds meer innerlijke rust krijg, en steeds meer respect krijg voor mijn omgeving.
:wave: :kiss:

_________________
Het leven is zo mooi...maar ervaren dat vaak pas achteraf


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: spiritualiteit vs geloof
BerichtGeplaatst: 02-07-2012, 20:53:46 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 30-06-2012, 22:22:38
Berichten: 13
Locatie: Amsterdam
Ik heb eigenlijk een combinatie gemaakt, ik geloof in een god en probeer me aan de grote lijnen tehouden ( bidden,vasten etc.) maar tegelijkertijd pas ik wicca toe aan mijn levenstijl, ( voor de gene die wicca niet kennen het is een soort van natuur religie waarin spiritualiteit ook centraal staat). Ik ben het eens met het hierboven geschreven dat geloof en spiritualiteit dicht bij elkaar lopen. Maar ieder persoon moet een balans vinden daartussen. Door me meer in te diepen in spiritualtiteit ben ik juist meer overtuigd geraakt aan ee god. ik geloof dat god de basis voor alles heeft gevormd en ook de krachten veroorzaakt( natuurprocessen etc.). Hierna hebben de organismen zichzelf veder ontwikkeld en hierin komt de evolutietheorie van pas. ik geloof ook dat we hier niet alleen leven op aarde dus ook met geesten maar ook mischien andere organismen die we nooit gekend hebben.

Maarja op het eind praten we over het geloof en dat is een mening geen feit.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl