Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 15:06:50

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 19-10-2004, 13:45:35 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-10-2004, 17:49:35
Berichten: 150
Locatie: Zutphen
Ik ben sinds kort in het bezit van rhunestenen, echt super! Helemaal iets voor mij.. Zijn er meer mensen die rhunestenen leggen, zo ja, wat is jullie ervaring hier mee?

Liefs Renate

_________________
Met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal!!! There's more to life than what meets the eye


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 20-10-2004, 18:18:56 
Heb het wel een keer geprobeerd maar het beviel mij niet zo. Denk dat het niet bij me past! Maar goed, zo heeft iedereen zijn eigen ding.

Leuk dat de rhunestenen echt iets voor jou zijn. Succes ermee :)


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 20-10-2004, 19:36:05 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-10-2004, 11:03:01
Berichten: 165
Locatie: Zwolle
Rhunestenen..
Er is mij ooit aangeboden of ik een mooi setje wou overkopen..
Maar op de één of andere manier liggen mijn tarotkaarten mij toch beter..
Maar gaaf dat het jou wel intereseert!!
Wat ik me wel afvraag..Hoe werken rhune stenen nou precies?


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 20-10-2004, 22:09:43 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-10-2004, 19:42:50
Berichten: 1512
Locatie: Den Hoorn zh
Inleiding:

Runen zijn vergelijkbaar met de Tarot. Het verschil ligt erin dat de Runen een set van 25 stenen zijn, in plaats van 78 kaarten. Net als bij de Tarot kunnen de Runen op de gewone manier liggen, of ondersteboven, waardoor de betekenis kan verschillen.

Voorwoord:

Een paar eeuwen voor het begin van onze jaartelling werden er schrifttekens gebruikt door de Noorse en Germaanse stammen.

De schrifttekens werden Runen genoemd. Rune betekent van oorsprong ‘geheim’ het werkwoord Runen betekent ‘fluisteren’ of ‘geheime bespreking voeren’.

We spreken van Runetekens en niet van Runealfabet omdat het geen alfabet is (het begint niet met a(lfa)-b(eta)). De Runetekens worden ook wel Futhark genoemd, vanwege de eerste zes letters van de runenrij.

De tekens werden gebruikt om boodschappen door te geven en om persoonlijk bezit te kenmerken. Ook ingewijden gebruikte de Runetekens, o.a. voor rituele uitvoeringen. De tekens zijn terug gevonden op altaren, offerstenen, wapens en op menselijke schedels, het is namelijk bekent dat er ook menselijke offers werden gebracht om hun goden gunstig te stellen. Een Romeinse schrijver vermelde in zijn geschriften, dat de Germanen tekens maakten in takken en deze gebruikte om de toekomst mee te voorspellen.

De Runen werden gebruikt voor lotsvoorspellingen, deviatie en het aanroepen van Hogere Machten die het "geluk" van de mensen zouden kunnen beïnvloeden.
Er waren Runen die het weer beïnvloedden, de oogst, vervloekingen, de getijden, liefde, en genezing.

Vaak was De beoefenaar van de "Runemal" makkelijk te herkennen aan de kledij die zij droegen..
Na verloop van tijd werden de Runen als het ware aangepast en in sommige streken en landen waren er 36 Runen, in andere slechts 16.24 van die Runen vormden de basis

De 24 Runen van het zogenaamde futhark werden ingedeeld in 3 groepen van elk 8 Runen, genaamd naar de Noorse Goden Freyr, Hagal en Tyr. Deze drie "aettir" zoals ze werden genoemd, waren:

Freyr's Eight: Fehu, Uruz, Thurisaz, Ansuz, Raido, Kenaz, Gebo, Wunjo

Hagal's Eight: Hagalaz, Nauthiz, Isa, Jera, Eihwaz, Perth, Algiz, Sowelu

Tyr's Eight: Teiwaz, Berkana, Ehwaz, Mannaz, Laguz, Inguz, Dagaz, Othila

Het is altijd raadzaam op voor je rune gaat gooien je goed te gronden en je gidsen te vragen voor hulp en bescherming, je kan ook de bescherming aan Odin vragen.


Odins Rune:

Dit is de meest simpele en makkelijkste manier om de runen te raadplegen. Je trekt één enkele Rune om inzicht over de gehele situatie te krijgen. Deze ene Rune omvat het probleem, de huidige omstandigheden en de oplossing. Bij deze Rune gaat er vaak een lampje branden, het heeft de ervaring, voor herkenning en inzicht.
Het trekken van Odins Rune is bijzonder behulpzaam als je geen tijd hebt om een volledig ritueel te voltrekken. Alles wat u nu nodig heeft is uw zak met Runen en, indien mogelijk, een rustige plaats. Steek je hand in de buidel en de juiste runen zal als het ware aan je vingers kleven.
Het trekken van een enkele Rune is erg waardevol in crisisomstandigheden, de trekking is handig op elk moment in elke situatie.

Je kunt ook elke dag een rune van de dag trekken.



Het Drie Runen-Orakel:

Het werpen van het "Drie-Runen-Orakel" (dat reeds meer dan twee duizend jaar geleden werd gebruikt), werkt vooral in ingewikkelde situaties.


Neem de kwestie duidelijk in gedachten, trek nu drie Runen stuk voor stuk en plaats ze in volgorde van trekken van rechts naar links. Het heeft de voorkeur de stenen met de blanke zijde naar boven te leggen, dit is er voor dat je anders de trekking zou kunnen beïnvloeden.
Wanneer u de Runen geselecteerd heeft, zullen ze op onderstaande wijze voor u liggen: (vanaf rechts lezend), geeft de eerste Rune de situatie aan zoals hij is, de tweede Rune (centrum) geeft de noodzakelijke geachte handelwijze aan en de derde Rune (aan de linker zijde) geeft de nieuwe situatie aan zoals die zich zal ontwikkelen



De wijze waarop u de Runen draait beslist erover hoe de stenen voor u komen te liggen, rechtop of omgekeerd, dit is ook een deel van het proces. Slechts negen Runen hebben zowel rechtstandig of omgekeerd dezelfde betekenis, bij de andere zestien stenen is de betekenis afhankelijk van de manier waarop u ze draait.



Het Drie-Runen-orakel, tweede mogelijkheid:

Er is nog een andere nuttige methode om het "Drie-Runen-Orakel" te duiden, in het bijzonder als het onderwerp een blokkade in uw leven betreft. Bij deze interpretatie vertegenwoordigt de eerste Rune het nu, het punt waarop u zich nu op uw levensweg bevindt. De tweede of middelste Rune, is de uitdaging of dat wat u tegenhoudt om uw doel te bereiken. De derde Rune staat voor het best-mogelijke-resultaat van de situatie nadat u de uitdaging met succes heeft aanvaard.



Als u voor deze interpretatiemethode kiest, doe dat dan voordat u de Runen trekt. In de meeste gevallen zullen de Runen niet hetzelfde zijn als wanneer u het Drie-Runen-Orakel gebruikt.



Het Runenkruis:

Deze manier van interpreteren kunt u gebruiken als u een omvattender beeld van een situatie en de verdere mogelijkheden wilt weten. Voor deze uitvoering, geïnspireerd door de Tarot, worden zes Runen gebruikt die gelegd worden in de vorm van een Runen- of een Keltisch kruis. De volgorde van plaatsing is als volgt:



-De eerste Rune vertegenwoordigt het verleden, dat wat kortgeleden nog werkelijkheid was, wat sinds kort achter ons ligt.

-De tweede Rune vertegenwoordigt het nu.

-De derde Rune of toekomstrune staat voor wat er voor u ligt, wat zal gaan gebeuren.

-De vierde Rune geeft de basis van de kwestie weer, waarin de overweging meegenomen wordt dat er onbewuste elementen en archetypische krachten meespelen.

-De vijfde Rune van de uitdaging vertelt u over het wezen van de hindernissen op uw pad.

-De zesde Rune, de Rune van het best-mogelijke-resultaat openbaart het beste resultaat dat u in de huidige situatie kunt verwachten.



Daar het Runenkruis een aanzienlijke betekenis in zich bergt, geeft deze legging vaak aanleiding tot weerspiegeling en diep nadenken. Als u na het leggen van deze zes Runen, nog steeds geen duidelijkheid in uw situatie ziet, stop dan alle Runen terug in de buidel en trek een enkele Rune.

-De zevende Rune, de Rune van de openbaring, zal u het wezen van de situatie openbaren.


Three Life Spread:
Deze 'spread' is handig voor het exploreren van vorige incarnaties.
Er zijn vijf Runen nodig voor deze 'spread'.
Doe de Runen in een stoffen zakje, haal er dan vijf uit, en plaats ze in deze volgorde:

-De eerste Rune gaat aan de rechterkant van je werkruimte. Dit is je geboorte en jeugd in dit leven.
-De tweede Rune gaat links van de eerste. Deze stelt het heden voor.
-De derde Rune gaat links van de tweede. Deze stelt je toekomst in dit leven voor.
-De vierde Rune gaat onder de tweede. Deze onthult je vorige incarnatie.
-De vijfde Rune gaat boven de tweede. Deze stelt je toekomstige incarnatie voor.



Interpreteer de Runen in relatie tot hun positie, en in relatie tot wat kan gewonnen worden in iedere incarnatie


Werpen 1:

Je kunt ze in een zak stoppen en schudden terwijl je je concentreert op de vraag of het probleem waarvoor je een oplossing zoekt. Dan heb je een werpkleed nodig- een lap witte stof van ongeveer 40 bij 40 cm. Begin door op het kleed drie cirkels te tekenen. Met een etensbord kun je de buitenste cirkel tekenen, met een schotel de tweede cirkel, die binnen de eerste moet liggen, en met een glas of kopje kun je de binnenste cirkel tekenen. De binnenste cirkel staat voor het verleden, de tweede cirkel voor het heden, en de buitenste cirkel voor de toekomst.

Er zijn verschillende manieren om runen te werpen. Bij de ene methode werp je drie runenstenen op het kleed en kijk je waar ze neerkomen en welke runentekens het zijn.


Werpen 2:

Bij de andere, gemakkelijkere methode sta je in een cirkel die op de grond is getekend. Concentreer je op de vraag of het probleem en werp dan soepeltjes de stenen. Kijk waar ze neerkomen. Hoe dichter ze bij je liggen, des te meer betekenis hebben ze voor het antwoord op je vraag. De interpretatie houdt verband met de plek waar ze neerkomen ten opzichte van de andere runenstenen, en met de nabijheid tot de cirkel, die heilig wordt geacht.

Een beginner dient zich er bewust van te zijn dat alleen persoonlijke ervaring de kracht van de runen tot zijn recht kan laten komen en zo gevoelens, indrukken en gewaarwordingen bij het werpen tot uiting kan brengen. Dit kost veel tijd en vereist een principiële en oprechte instelling bij het zoeken naar innerlijke leidraad en een grotere wijsheid.



Genezen met runen:

Genezen met runen kan op verschillende manieren. Om te beginnen mediteer je met de rune die met de betreffende klacht in verband staat. Doe dit in stilte en in alle rust. Concentreer je op een langzame ademhaling, sluit je ogen en vestig je aandacht op het betreffende runenteken. Laat de rune ongeremd beelden in je geest oproepen. Laat de geneeskracht van de rune de persoon met de klacht helemaal absorberen. Het runenteken kan eventueel in een sieraad worden aangebracht dat iemand permanent bij zich draagt.


Negen-Runen-Orakel:
In tegenstelling tot het drie-runen-orakel worden bij het negen-runen-orakel de stenen niet getrokken maar geworpen. Hiervoor heb je een ondergrond nodig, het makkelijkste is om deze van stof of stevig karton te maken.



Begin met het trekken van negen runenstenen, deze neem je in je schrijfhand, leg je andere hand eroverheen en schud de stenen rustig, daarna werp je ze in één beweging over de mat (niet zo hard dat ze over de randen heen vliegen en niet zo zacht dat ze op één klein hoopje terecht komen waar je ze toevallig losliet). Houdt tijdens dit hele gebeuren de vraag die je aan de runen wilt stellen in gedachten, vraag hem zonodig hardop.

Onthoudt (of noteer) welke runen met de runenkant naar boven en welke runen met de blanco kant naar boven zijn gevallen, dit maakt namelijk verschil bij de interpretatie van de runen.

Hierna begin je met de runen te interpreteren, begin hierbij met de rune die het meest in het midden ligt en werk zo je weg naar de buitenkanten toe.

Houdt rekening met het volgende:

-Het deel waar de meeste stenen in vallen is het deel waarin zich het meeste afspeelt, niet alleen met het interpreteren van de stenen, ook in je leven is dit het drukste punt (neem hierbij de ring van verlangen en wensen zowel als geheel als elke delen apart).

-Ring van aanleg:
De stenen die hier invallen geven aan wat je natuurlijke (aangeboren) sterke punten zijn die een rol spelen bij je vraag.

-Ring van Omstandigheden:
De runen die in deze ring vallen geven aan welke omstandigheden van invloed zijn.

-Ring van Wensen en Verlangens:
Deze ring geeft aan wat je wensen en verlangens zijn over het gevraagde thema en laat tevens zien op welk gebied deze wensen liggen.

Heel verhaal van: http://www.jotin.nl/rune.htm


Liefs Carina ;)

_________________
oog om oog maakt de wereld blind


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 21-10-2004, 12:14:27 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 14-10-2004, 12:05:26
Berichten: 1835
Locatie: Emmeloord
Woooow, goede uitleg zeg!
Bedankt!
Maakte heel erg duidelijk.


Maar kblijf toch bij tarot ;)


Greetz!

_________________
weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 21-10-2004, 15:32:59 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-10-2004, 11:03:01
Berichten: 165
Locatie: Zwolle
Wow..
K ben het met Paul eens jah..
Heel erg goede uitleg!! Dankje! hier heb ik wel wat aan jah..
Maar toch..blijf ik bij mijn tarot denk ik..
Toch heel erg bedankt!!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 23-10-2004, 21:14:30 
Offline
Dwerg
Dwerg
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 17-10-2004, 15:29:27
Berichten: 331
Locatie: teteringen
wat zijn dat dan voor stenen???

byebye mitsuki

_________________
If I'm Lost Than Please Show Me The Way To Go Back.
My Love For You Simon Will Never Fade Away


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 23-10-2004, 21:27:31 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 13-10-2004, 19:42:50
Berichten: 1512
Locatie: Den Hoorn zh
Afbeelding

Liefs Carina ;)

_________________
oog om oog maakt de wereld blind


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: rhunestenen
BerichtGeplaatst: 26-03-2006, 11:57:54 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 23-03-2006, 19:03:00
Berichten: 311
Locatie: Engeland
Misschien wel, misschien niet handig om het oudste topic hier weer omhoog te halen, maar ik werk best veel met runen. Ik heb er een aantal geselecteerd en deze op de muren van mijn kamer geschilderd. Zelfs deze moeten af en toe ook ontladen, wat mij een erg mooi gevoel van werking geeft. Als ik niet meer weet wat ik moet kunnen de runen mij ook vaak duidelijkheid geven :)

_________________
Niet terug, maar als je me kent, stuur een pb/email via hier als je wil :)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl