Ik denk dat ik misschien HSP ben en heldervoelen heb (of hoe je dat ook zegt...) Ook die "connectie" die Ruud beschrijft doet me heel erg aan mij en mijn moeder denken. Wanneer zij boos is, of verdrietig of pijn heeft, etc. dan kan ik me totaal niet meer concentreren, zelfs als zij boven zit en ik beneden voel ik het nog. Met andere mensen heb ik dit echter niet zo sterk. Wel dat ik hun emoties ongeveer aanvoel en dat wanneer ze doen alsof alles goed gaat, terwijl dat niet zo is. De gevoelens van anderen gaan me echt aan, vroeger was het al dat wanneer ik een baby zag, of hoorde, huilen dat ik zelf ook begon te huilen, of wanneer er iemand pijn had, verdrietig was, etc. op een gegeven moment deed ik dan altijd mijn oren en ogen dicht, ik kon het gewoon niet meer hebben, en het ergste vond ik dan nog... je merkt dat iemand zich niet goed voelt, maar vaak kan je ze niet helpen. Je wilt stoppen, maar je ouders, de leraar of iemand anders zien het niet.
Vroeger dachten ze dat ik b.v. ADHD had. (een van de basischoolleraressen wou mij meteen, dus zonder uberhaupt onderzoek verricht te hebben, Ritalin voorschrijven. Gelukkig hebben mijn ouders daar geen toestemming voor gegeven, zij wisten dat het geen ADHD was, omdat ze mij nog kenden van de tijd dat ik niet naar school ging. Toen was ik een rustig kind. Ik zat graag bij mijn ouders op schoot en kon helemaal opgaan in wat ik op dat moment aan het doen was. Absoluut niet het profiel voor een kind met ADHD.) Ik had geregeld last van woede of paniekaanvallen, de leraren wisten niet was ze ermee moesten doen, dus vaak deden ze helemaal het verkeerde. Het was ook vaak zo dat ik na zo'n aanval even rustig alleen wou zitten, voor een minuutje of vijf. Maar de leraren gingen me bijna altijd achterna, sleurden me de klas in. Terwijl ik iedere keer heel duidelijk "ik wil alleen even met rust gelaten worden" e.d. geroepen heb. Er was ook eens een stagair in groep 4... ik had haar verteld dat sterren meerdere kleuren kunnen hebben, dat er niet alleen gele/oranje/rode sterren bestaan, maar ook blauwe, en dat de blauwe sterren "jong" waren en ook heter dan de "normale". Ze geloofde me niet en probeerde me aan te praten dat ik het gewoon maar verzonnen had, terwijl ik het zelf gezien had (we hadden een sterrenkijker...) en het nota bene ook nog gelezen had in een encyclopedie. Vaak voelde de basischoolleraren zich geintimideerd door mij omdat ik over sommige dingen meer wist dan zij en omdat ik ze vaak wees op fouten die ze maaken (en niet zelf doorhadden) of zag dat ze moe waren of zich niet goed voelden, terwijl ze het juist verborgen wilden houden.
Maargoed... ik kan mijn hele levensverhaal hier niet gaan vertellen... dan wordt het een onoverzichtelijke brij (dat is het nu al, lol) maar ik wil nog wel zeggen dat het nu, in de 4e van de middelbaar, al een stuk beter gaat. Maar tot zeer kort geleden had ik nog steeds last van alles wat gebeurt was. (ik ben ook heel erg gepest. In groep 3 het ergst, maar verder ieder opvolgend jaar ook behoorlijk)
|