Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 11:34:24

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 24-05-2008, 22:33:34 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Hey allemaal,

Ik ben het boek Musicofilia, verhalen over muziek en het brein aan het lezen, geschreven door Oliver Sacks. (Hierover een recensie door Douwe Draaisma: http://www.nrcnext.nl/uitenthuis/boeken/article806771.ece.)

Ikzelf heb het nog niet helemaal uit, maar ik vind het nu al een geweldig boek! Dit topic lijkt nu bij Media Recensies te passen, maar mijn vraag niet. Ik vroeg me namelijk af wat jullie met muziek hebben en wat jullie erbij voelen. Er zijn al topics over muziek waarin hele lijsten worden opgenoemd met muziek waarop jullie mediteren, of electronische muziek die een spirituele betekenis heeft, maar daar ben ik niet naar op zoek. Sacks beschrijft in zijn boek veel cases over mensen met een chronische aandoening die met muziek te maken heeft, kleuren zien bij muziek, maar ook over zogenaamde oorwurmen, melodietjes die in je hoofd blijven hangen en nog veel meer.

Welke ervaringen hebben jullie met muziek? Blijft er altijd een melodie in je hoofd hangen, wanneer kan je muziek luisteren en wanneer absoluut niet, zie je kleuren bij de muziek die je hoort of maakt, maak je zelf muziek, hoe denk je dat je beinvloed bent door je muzieksmaak enzovoort! Ik zal zelf ook later wel een reactie geven, eerst ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen..

Liefs :kiss:

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 25-05-2008, 14:33:29 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 09-02-2007, 20:53:10
Berichten: 74
Mijn muzieksmaak is heel apart.
Ik houd heel van van klassiek en speel en zing dit zelf ook.
Als ik 's nachts naar huis fiets en iedereen ligt op straat vind ik het heerlijk om heel ard en hoog te zingen het lieft de aria van de koningen van de nacht (mozart de zauberflöte). Mijn eerste echte liedje was beethoven ode an die freude en dat blijft altijd hangen en als ik een piano zie moet ik dat liedje spelen het is heerlijk en ik voel me dan echt vrij.
bedoel je zo'n reactie


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 25-05-2008, 14:38:14 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2008, 14:22:22
Berichten: 115
Locatie: Noord-Brabant
Muziek is mijn leven :o
Ik maak zelf geen muziek, maar ik wil echt dolgraag leren gitaarspelen (en dan over op electrische gitaar;)) of drummen.. maar drum mag ik zowiezo niet omdat mijn moeder nu al weet wat voor liedjes ik daar op ga spelen, zeg maar dag tegen de rust :mrgreen:
En gitaar vinden mijn ouders te duur :(
Ik krijg niet echt een kleur in mijn hoofd als ik muziek luister..
Maar ik heb echt Altijd muziek in mijn hoofd, vanaf dat ik wakker word totdat ik ga slapen xD Wij mogen op school als je voor jezelf aan het werk bent zegmaar ook muziek luisteren, zodra ik de kans heb staat mijn mp3 aan :mrgreen:
Ik ben wel zwaar beinvloed door mijn muziekstijl.. Een aantal jaren geleden ging ik gewoon met de top40 mee, en kleedde ik me ook 'zoals iedereen', maar dat is wel verandert...
Ik luister nu meer naar bands als Metallica, My Chemical Romance, Sonic Syndicate, Nightwish, Mindless self Indulgence, Linkin Park, Tokio Hotel, Within Temptation, Fall Out Boy, en zo kan ik nog wel even doorgaan :P
Ik kleed me dan ook zegmaar naar die muziekstijl (denk: Vrij veel eyeliner, Zwarte/Neonkleuren kleding, Allstars, zweetbandjes, zwarte en rode nagellak, enz.)
Mensen bestempelen me meestal als goth of Emo, maar ik vind mezelf een Joyist :mrgreen:

:wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 25-05-2008, 19:48:21 
Offline
Power Moderator
Power Moderator
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 22-10-2006, 21:09:21
Berichten: 7371
Locatie: Amsterdam
Ja! Leuke reacties! Altijd leuk om over muziek te praten :wink:

Maar hebben jullie bijvoorbeeld ook bijzondere ervaringen met muziek, of door muziek? Op wat voor muziek kan je dingen wel of juist niet? En Joy, jij zegt dat je de hele dag muziek in je hoofd hebt, maar hoe zit dat 's nachts bijvoorbeeld? Horen jullie ook wel 'ns muziek in jullie dromen? Bij mij speelt dat vaak een hele bijzondere rol..

_________________
You think you're better than me and I agree..


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 26-05-2008, 17:41:37 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-05-2008, 14:22:22
Berichten: 115
Locatie: Noord-Brabant
Muziek is een van de meest interresante onderwerpen vind ik :mrgreen:
In mijn dromen speelt muziek niet echt een rol..
De Laatste tijd zijn mijn dromen vaak leeg maar toch vooral heel erg paniekerig :? Maja dromen is niet het onderwerp ^^
Echt heel bijzondere ervaringen heb ik volgens mij niet met muziek.. Ik leg er zelf wel veel emotie in, naar welke band ik luister ligt heel veel aan mijn bui.. Als ik boos of teleurgesteld in iemand ben dan luister ik bijvoorbeeld veel naar Sonic Syndicate (maakt je alleen nog maar agressiever maar dat maakt niet uit xD), en als ik heel happy ben luister ik meer naar bands als Tokio Hotel, Fall out boy en Mindless Self Indulgence Enzo..
Ik weet dat niemand weet over wie ik het nu heb maar dat maakt niet uit :P
Moet je anders maar es op Youtube zoeken :twisted:
Over muzieksmaak gesproken, ik heb vandaag nog 3 vriendinnen naar de My Chemical Romance kant gehaald xD
We kregen bij een orientatie een mislukte trailer van Romeo en Juliet te zien, en daarin kwam een nummer van hun..
Dat nummer vonden ze helemaal geweldig en nu vinden MCR goed ^^
En die pon en zi poppetjes vinden ze ook al helemaal geweldig :P weetniet of je die kent?? moet je anders maar es op google opzoeken, echt zoo sweet :mrgreen:
Hoe maak je je vriendinnen dus Emo x']

Nee, ik houd niet echt van Emo's..
Niet echt Emo, maar ik vind het een beetje aanstellerij.. Eerst beginnen ze erover dat je ze niet in een hokje moet plaatsen, maar ze schreeuwen wel van de daken dat ze Emo zijn :?
En ze hebben het ook nog over eigen stijl, terwijl ze elkaar allemaal na-apen xD
Beetje aandachttrekkerij vind ik ^^
Heeft iemand hier een andere mening over of wilt iemand hier iets aan toevoegen? :mrgreen:

:wave:


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 29-05-2008, 22:15:11 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-01-2008, 20:11:44
Berichten: 45
Muziek is super belangrijk in mijn leven...
Alleen wat ik heel apart vind is dat ik altijd muziek mooi heb gevonden van mensen die overleden zijn, vroeger 2pac enzo...
Tegenwoordig; the doors (Jim Morrison), canned heat (Bob Hite), nirvana (Kurt Cobain), jimi hendrix etc...
Weet ook niet waarom dit mij zo aanspreekt alleen tis net alsof ik alleen de "muziek van de doden" mooi vind... Erg raar...

_________________
There are things known and there are things unknown and in between are, the Doors


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 30-05-2008, 16:01:24 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 09-02-2007, 20:53:10
Berichten: 74
Ja,
Ik hoor muziek in mijn hoofd al is het doodstil.
Goede muziek als andrea bochelli, sarah brightman (the phantom of the opera)
en Mozart ook wel in mijn dromen denk ik ja

Het is voor mij wel zo dat ik na het zien van de phantom helemaal vol levenslust zit en me heel energiek voel.
Ik heb ook wel het gevoel dat ik dan beter ben in alles.

Sing once again wit me...
Pinkeltje

Even over die emo's gewoon zeggen dat ze uniek zijn zijn ze ook weer blij/ emotioneel.
Verder en ik het met je eens. *#@^ aanstellers


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 24-08-2008, 01:20:25 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 19-08-2008, 12:01:46
Berichten: 136
Locatie: Doetinchem
Julia schreef:
Maar hebben jullie bijvoorbeeld ook bijzondere ervaringen met muziek, of door muziek?

Hey Julia,

Ik heb vaak bijzondere ervaringen bij muziek. Op de een of andere manier word ik het meest door klassieke muziek geraakt. Tussen de noten zit veel emotie en gevoel verpakt! Gedachten, emoties en gevoelens van de componist liften mee op de muziek. Soms levert dit een onverwacht kijkje op in het leven van de componist, of sta je in de werkkamer terwijl er druk geschreven wordt. Dikwijls zie ik ook originele bladmuziek voorbij komen met allerlei potloodstrepen en verbeteringen.

Verder heb ik ook altijd muziek in mijn hoofd! Als ik naar mijn werk fiets fluit ik iedere morgen onbewust een deuntje.. als ik me van mijn fluiten bewust word en achterhaald heb wat ik nou allemaal aan het fluiten ben, betekent het lied (of de tekst na enig zoekwerk) negen van de tien keer iets voor mij op dat moment. Antwoord op een vraag, oplossing van een probleem of reactie op zomaar wat wilde ideeën. Mijn eigen persoonlijke boodschap dus! :wink:

Iedere morgen weer een verrassing!

Groetjes,
Roy


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Musicofilia
BerichtGeplaatst: 25-08-2008, 14:35:18 
Offline
Kabouter
Kabouter
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 16-02-2008, 22:02:08
Berichten: 213
Locatie: N-Brabant
Voor mij is muziek ook echt enorm belangrijk. Ik luister praktisch altijd muziek als dat mogelijk is.
Speel zelf ook piano, en als ik vrolijk ben zing ik de hele dag
Muziek beinvloed mijn stemming vaak ook. Ik zit regelmatig gewoon mee te janken met een zielig liedje :oops: :P of word vrolijk als ik een blij nummer hoor.
En over dat kleuren zien bij muziek, dat herken ik wel ja
Ik heb bij muziek best vaak synesthesiën, soms spreekt een nummer mij zelfs helemaal niet aan puur om de kleur/beeld wat ik er bij krijg. En als ik het een maand later hoor kan ik het wel echt leuk vinden omdat de kleur die ik er bij zie veranderd is. Vrij apart maja

Verder heeft muziek ook wel rol in mijn dromen, regelmatig bepaald de muziek de sfeer van mn droom alsof ik in een soort hollywood film zit ofzo ;)

_________________
An eye for eye only ends up making the whole world blind

If you cannot find peace within yourself, you will never find it anywhere else


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl