Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 29-03-2024, 08:49:55

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtenonderwerp: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 25-03-2010, 23:51:35 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-02-2008, 22:14:10
Berichten: 58
Ik heb een vraagje en hopelijk kan iemand hier hem beantwoorden..
Soms heb ik dat gevoel waarbij ik dingen zeker weet, zonder dat ik ze echt zou kunnen weten. Ik ben daar heel skeptisch in hoor, want ik ben wel goed in dingen analyseren en realiseren en vind zo vaak wel ergens de oorzaak van.
Maar bijvoorbeeld bij mijn tamme ratjes heb ik toch wel iets heel raars gehad, niet te verklaren. Zomaar uit het niets begon ik het panische gevoel te krijgen dat de ratten zich gingen verslikken. Dit had ik in al die 7jaar ratjes nog nooit gezien, had er ook niets over gelezen oid, dus daarom vond ik dat al zo raar. Normaal laat ik me niet meeslepen in zulke gedachte maar dit deed ik schijnbaar toch automatisch door een soort overtuiging die ik blijkbaar had in mezelf. Ik ging écht overdreven vaak bij de kooi kijken, of gewoon over mijn schouder kijken vanaf de computer.. dat ging zo een aantal weken door.

En toen gebeurde het dat een rat zich verslikte, ja toen was ik er wel even stil van, dat het nog echt gebeurde ook, gelukkig was het niet erg en ging het met over haar keeltje wrijven weer over. Uiteindelijk bleek dat ze lymfeklierkanker had na een biopsie, dat verklaarde ook het verslikken, later kreeg ze daar ook nog een tumor door aan haar nek. Zo verslikte ze zich ook vaker, gelukkig ging dat dan snel over elke keer.
En op een andere dag keek ik zomaar zonder reden naar de kooi, gewoon omdat ik dat gevoel had.. en naast het voerbakje zat één van de andere ratjes die zich hevig aan het verslikken was, dit gebeurde overigens pas nadat de andere rat zich één keer verslikt had.
En toen ik haar pakte waren haar lippen en tong al blauw, gelukkig had ik ergens gelezen over een soort zwaai methode.. en zo kreeg ze weer lucht.

Ik kan dus zeker zeggen dat dat gevoel haar leven heeft gered, want anders had ik nooit op dat moment naar de kooi gekeken. Anders was ze zeker overleden, gezien hoe erg ze stikte.
Toen was ze ergens tussen de 6 en 12 maanden denk ik. Helaas is ze uiteindelijk nog heel vroeg met 1,5jaar overleden door een acuute longontsteking, binnen 24uur van springlevend naar overleden. Soms schiet de gedacht wel eens door mijn hoofd dat het zo had moeten zijn, eigenlijk had ze al niet meer moeten leven na dat verslikken, alleen nu had ze nog wat langer gekregen doordat ik het zag. Maarja, je weet toch niet hoe zulke dingen werken, maar dat denk ik dan dus wel eens. Trouwens ook mooi, toen ik haar bij me had net voor ze overleed, ze werdt opeens uit het niets weer benauwd dus ik zag het niet aankomen. Toen kwam er een duif op de vensterbank van mijn slaapkamer raam.. die keek naar binnen.. vloog weg.. en enkele seconden later overleed het ratje. Toeval of niet, het was heel mooi.

En zo is het nog een keer bij een ratje geweest.. ze had een kaakabces en ik had er toch goede moed in dat ze het zou halen. En op een nacht droomde ik dat ik zag hoe ze haar laatste adem uitblies.. Die middag was ze ineens "raar" schijnbaar was er ineens iets niet goed in haar hersenen en zo moest ik haar die middag laten inslapen. Natuurlijk ben ik daar enorm mee bezig en is het niet raar als ik dat droom, maar toch precies die nacht ervoor.. en gezien dat ik er nog wel goede hoop in had.

Ook nog iets moois, wat eigenlijk niet echt iets met gevoel te maken heeft.
Ik ben gek op vlinders, heb er ook een tattoo van, als teken voor een nieuw begin. Alijd als ik buiten ben dan denk ik van hoe mooi het zou zijn als zo'n vlinder op je zou komen zitten.. dat is best bijzonder.
En de dag nadat een ratje overleden was liep ik sochtends met de honden buiten..
En zomaar opeens gaat er een vlinder op mijn borst zitten, heel op zijn gemak en langzaam met zijn vleugels bewegend.. en daarna vliegt hij weer op zijn gemak weg. Echt een geweldig gevoel dat je daarvan krijgt. Of het dan toeval of niet is denk ik dan niet teveel overna, het was mooi en dat is het belangrijkste.
Zo heb ik nog wel meer van die dingen met mijn ratten, maar dat wordt teveel getyp ;)

En dan kom ik bij mijn vraag.. Als ik dus zo'n gevoel heb dan weet ik het echt zeker en heb ik daar zelf geen controle over. Maar vaak twijfel ik dus of het wel zo'n gevoel is.
Vooral als het om mijn dieren gaat en ik heb een soort enge gedachte in mijn hoofd en dan ben ik dus bang dat het een echt voorgevoel is.. maar gelukkig kan ik dat snel weer wegwimpelen uit mijn hoofd.
Maar ik ben dus benieuwd of jullie manieren weten om dat gevoel te onderscheiden, dus het echte voorgevoel en de hersenspinsels die je gevoel beinvloeden. Of is twijfel gewoon altijd een nee?
En is er een manier om je beter open te stellen voor zulke gevoelens, of juist af te sluiten..
Ik zou graag horen wat jullie over dit alles te zeggen hebben? :)

_________________
*Be the change you want to see in the world.. * Animals are my friends... and I don't eat my friends..*


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 28-03-2010, 10:09:12 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-07-2009, 20:22:38
Berichten: 216
Hoi,

Hoe vind jezelf dat dit je is overkomen?

Gr gedachtenkracht


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 28-03-2010, 16:14:26 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Ola,

Zelf ben ik ook al enige tijd opzoek naar die vraag. Heb het antwoord alleen nog niet gevonden en ben bang dat dat ook nog wel even op zich laat wachten :)

Zie ook een bericht van mij uit een ander topic. http://forum.spirituelejongeren.nl/viewtopic.php?f=28&t=10525&start=30#p161841 Als je het antwoord hebt laat het me weten!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 29-03-2010, 10:38:10 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 23-02-2008, 22:14:10
Berichten: 58
Wat ik er zelf van vind? Tja, ben blij dat ik zo'n voorgevoel had natuurlijk, omdat het dus waarschijnlijk een leven van een ratje heeft gered toen.. ;)
Ik ben wel vrij sceptisch met zulke dingen, en vaak met wat nadenken kan ik voor dingen wel een goede of mogelijke verklaring vinden, maar bij dit zou ik het dus echt niet weten.
Of het nou simpel intuitie is, misschien zelfs toeval of iets anders.. Eigenlijk maakt het me ook niets uit wat het is, als ik het maar wat beter zou kunnen begrijpen.
Ik wil me niet druk gaan maken terwijl er niets is, maar ook niet iets negeren terwijl er juist wel wat is. Maar hoe onderscheid je het dan?

Avuso, Als er een antwoordt bestaat en ik vind hem, dan laat ik het je weten ;)

_________________
*Be the change you want to see in the world.. * Animals are my friends... and I don't eat my friends..*


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 29-03-2010, 14:33:44 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Naar mijn ervaring kun je een dergelijk onderscheid niet goed maken. Misschien lukt het een keer, maar nooit elke keer. Dat lijkt mij eigen aan het gehele ding dat we 'gevoel' noemen. Dat is geen logische keten van A + B = C. Het komt en gaat gewoon, soms met niets, soms vanuit diepe onverwerkte dingen of weet ik veel wat.
Dat neemt niet weg dat de ene 'beter' met zijn intuïtie kan werken dan de ander, en dat de ene zichzelf beter kent dan de ander, en dus beter kan anticiperen op het 'gevoelde' dan de ander. Maar een sluitende gebruiksaanwijzing is er niet, en ik durf er veel onder te verwedden dat die er ook nooit zal komen.

Er zijn mensen die zich laten bedriegen door hun gevoel, en er zijn mensen die zich laten misleiden door hun verstand. Zoek het dus maar uit...

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 03-04-2010, 19:04:43 
Offline
Dwerg
Dwerg

Lid geworden op: 02-05-2009, 17:17:44
Berichten: 283
Ik was onderstaande presentatie aan het bekijken en moest vrij snel aan dit topic denken. Het gaat over wat men nu wel of niet bewust/onbewust ervaart. Soms ervaar je wel iets maar kun je dit niet benoemen met taal of bijvoorbeeld in je hoofd op visuele wijze. Boeiend om te zien helemaal met dit topic in je achterhoofd helemaal het eind van de presentatie dat gaat over mensen met een aandachtsstoornis.

http://collegerama.tudelft.nl/mediasite/Viewer/?peid=ebf91fda-a025-472f-9d3a-ee0d15c899f3


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 18-04-2010, 18:28:10 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-06-2005, 12:18:59
Berichten: 513
Locatie: Leerdam
ik geloof dat gevoelens niet kunnen liegen, elk gevoel wat je voelt is absolute waar en echt
zelf ben ik ook heel gevoelig en ik voel van alles eigenlijk bij iedereen
ik geloof dat als je bepaalde situaties aanvoelt komen, dat er verder niets is wat je eraan kunt doen
het staat al vast en daarom kun je het aanvoelen
een heel simpel voorbeeld, ik heb best vaak dat ik voel dat ik men sleutels ga vergeten
ik zeg tegen mezelf, dat ik absoluut niet de sleutels moet vergeten
ik loop naar buiten en shit.... sleutels vergeten

het is mij nog nooit gelukt om situtaties die je aan voelt komen te kunnen veranderen

gevoelens liegen niet, maar je kunt ze op allerlij manieren interpeteren
en daar gaat het altijd mis, want dat is erg moeilijk. plus dat je zelf gevoelens op kunt wekken
maar gevoelens van jezelf voelen anders aan als gevoelens van andere, en je moet leren om dat te kunnen onderscheiden
en dat kan ik niet uitleggen, dat moet je zelf ontdekken

als je wilt leren onderscheidt maken, moet je, als je iets voelt, gaan ontdekken wat het is en waar het vandaan komt
en als je dat vaker doet, begin je beter te begrijpen wat je nou precies voelt
uiteindelijk moet je altijd zelf blijven beslissen of het belangrijk voor je is en of je er iets mee wilt doen

_________________
We are made out of 80% of water, It makes you wonder, If thoughts can effect water, Think about what thoughts can do to us!


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 18-04-2010, 19:13:11 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 06-10-2007, 20:26:29
Berichten: 1718
Locatie: Antwerpen
Citeer:
gevoelens liegen niet, maar je kunt ze op allerlij manieren interpeteren
Dat is iets waar ik het grondig mee eens ben.

_________________
'The real act of discovery consists not in finding new lands but in seeing with new eyes.'
- Marcel Proust


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 05-05-2010, 16:23:54 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-07-2009, 20:22:38
Berichten: 216
Hoi,

Ik merk zelf dat het ene gevoel sterker aan voelt als het anderen.
En hoe sterker het aanvoelt hoe precieser het is.

Als ik iets van tevoren voel houd ik hier rekening mee.
Maar ga altijd wel verder met het dagelijkse gebeuren.

Gr gedachtenkracht


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 05-05-2010, 17:26:35 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Ik moet wel zeggen dat het soms lastig is om gevoel en intuitie te scheiden.
Gevoel wordt vaak gevoed door emoties en kun je daarom anders interpreteren dan de bedoeling is.
Neem nu gevoel gevoed door angst. Dat kan ervoor zorgen dat je dingen niet doet. Terwijl het goed zou zijn om het wel te doen.

Intuitie is wel zuiver en staat buiten emoties.
Maar het is soms lastig om die 2 uit elkaar te houden :mrgreen:

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 05-05-2010, 18:20:55 
Offline
Kabouter
Kabouter

Lid geworden op: 21-07-2009, 20:22:38
Berichten: 216
Hoi Amanda,

Als een gevoel gevoed wordt door angst.
Kun je dit dan na gaan waardoor er angst is.
Ik ervaar als je een gevoel erkent.
Dit een rust geeft en er ruimte komt voor intuitie.

Gr gedachtenkracht


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 06-05-2010, 08:19:44 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Zeker.
Maar dat is niet altijd makkelijk.
Omdat emoties vaak toch invloed hebben op wat je doet of denkt.
Wat overigens ook niet erg is, want emoties maken ook wie je bent.
Je moet er alleen niet altijd door laten leiden....

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 06-05-2010, 12:11:34 
Offline
Groentje
Groentje
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 29-04-2010, 07:51:43
Berichten: 38
als ik jou was zou ik eens wat research over "helderwetend" doen :) denk dat je daar heel veel wijzer van kunt wordne.

ik heb dat namelijk zelf ook heel vaak dat ik dingen weet zonder dat ik ze kan weten... het is heel vaag en moeilijk uit te leggen voor mensen die niet weten wat het is en wat voor gevoel erbij komt... ik zou zeggen schrijf de dingen die je "weet" op met de tijd en datum van dat moment erbij en kijk af en toe terug naar wat je opgeschreven hebt!!

de manier waarop ik het meestal probeer uit te leggen aan mensen is:

1+1=2 dat weet iedereen, maar wat als je nou weet dat het 2 is zonder de som erbij?


hoop dat je wat aan deze info hebt

Xx :hart:

_________________
Leavin' my past behind
Enjoying the present
Lookin' forward to the future


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 06-05-2010, 21:59:12 
Offline
Reus
Reus
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 21-11-2004, 20:40:36
Berichten: 1174
Locatie: Hoeksche Waard
Ik ken het principe. Heb er ook jaren blindelings op kunnen vertrouwen.
Maar toen had ik mijn emoties deels uitgeschakeld. Verdrongen.
Vraag me niet hoe ik dat gedaan heb, maar was toen een stukje zelfbescherming.

Inmiddels sta ik emoties wel toe en ik was even vergeten hoe dat voelde :mrgreen:
Wel goed overigens. Maar het leidt me nogal eens af.
Komt wel goed, als ik me maar focus.

Sinds ik weer open sta voor van alles komt er zoveel informatie binnen. Via het weten, het voelen, maar ook het zien.
En ik moet dit beter leren te plaatsen, leren te gebruiken, maar ook leren los te laten. Dat komt wel goed, maar heeft even tijd nodig.

_________________
"Jij ziet dingen die er niet zijn," zei hij.
"Er zijn dingen die jij niet ziet," dacht ik.


Omhoog
   
 Berichtenonderwerp: Re: Gevoel onderscheiden.
BerichtGeplaatst: 06-05-2010, 22:14:16 
Offline
Elf
Elf
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 11-03-2005, 10:17:16
Berichten: 522
Blijft lastig inderdaad. Ons verstand is alles wat we "geleerd" hebben wat in principe voor ons vertrouwd en verstand(ig) is.
Ik probeer altijd te luisteren naar die signalen die in eerste instantie helemaal niet verstandig zijn of die ik niet vertrouw. Juist door daar aandacht aan te geven kom ik er steeds meer achter dat die in eerste instantie niet verstandige dingen juist DE dingen zijn die ik had moeten doen. Voorbeeldje: Ik ben vandaag aan het schilderen en ik pakte van dat afplaktape. Toen ik het pakte voelde ik. Pas op met de tape want die is heel erg oud. Op dat moment dacht ik "wat een onzin" zeker weer zo'n angst verhaaltje uit mijn verstand. Dus ik plak die tape erop ga lekker schilderen en ik haalde tape eraf en wat gebeurde er. Ik trok de hele stuclaag van de muur af omdat de tape te erg vastzat. Iets wat ik met mijn verstand onmogelijk had kunnen bedenken.
Zo zijn er nog tal van die voorbeelden en ze gebeuren bij mij altijd als ik moe ben, chagarijnig en niet gefocussed ben of waar ik meebezig ben. Dingen met aandacht doen is dus erg belangrijk. Stil staan bij je gevoel en erop leren vertouwen is iets wat erg moeilijk is, maar wat veel kan opleveren. De weg met de minste weerstand is ook de weg van je gevoel.

_________________
Alle antwoorden zitten in jezelf en zijn direct voor jou beschikbaar. Vertrouw daarop!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl