Hallo,
Ik heb een vraag maar misschien eerst even toelichten zodat de vraag ook helder wordt...
Ik ben sinds ik me kan herinneren gevoelig voor zaken. ik zie dingen, hoor dingen, weet dingen, ruik dingen maar met name voel dingen die ik eigenlijk niet zou moeten kunnen weten. Niks apparts als je de verhalen van anderen hier leest...
Ik studeer beeldende therapie en werk nu ook als junior therapeut met mensen die psychische hulp nodig hebben. Ik merk dat ik 90% van de tijd mijn voordeel ermee doe door gevoelig te zijn en te werken met mensen. Ik voel goed aan wat ze nodig hebben of wat er speelt, hoe een stemming is etcetcetc. Maar soms ervaar ik ook wel hinder...
Voorbeeldje?...
Op stage afgelopen jaar ben ik ontzettend geschrokken toen ik een jonge meid ( slechts twee jaar ouder dan mij) aanraakte om haar te troosten en opeens allerlei beelden zag. Ik wist dat zij als prostitue had gewerkt, ik had haar dossier gedeeltelijk gelezen, maar ik zag het nu ook, in alle hevigheid. voor mijn gevoel was het echt een filmpje wat versneld afspeelde en wat toch ook even duurde. In werkelijkheid zal het misschien maar een seconde hebben geduurd. Dit heeft me echt een dag van de wap geholpen waardoor ik mijn werk minder heb gedaan maar ook nog eens ontzettend moe was die avond...
Ook heb ik gewerkt met forensische patiënten, voornamelijk mannen, en voel ik sommigen van hen gewoon ja.. hoe moet ik het omschrijven... gewoon aan me komen. Terwijl ze fysiek soms meters van me af staan. Erg vervelend!
ik kan me vaak genoeg goed beschermen hiervoor door de "gouden ei" methode maar soms ( met name als ik moe ben, ziekjes ben, of als ik gewoon zo verontwaardigd ben) krijg ik dat ook niet voor mekaar...
heeft er iemand tips of adviezen hiervoor?
Werkt iemand die zelf ook gevoelig is ook binnen de hulpverlening en wat werkt bij heftige casussen...
Met name patiënten die nu eenmaal veel hebben meegemaakt of die zelf nu eenmaal een heftig geval zijn prikken snel door mijn bescherming heen. Hier wil ik ook mee kunnen werken omdat ik dat op "aards vlak" wel al kan...
Liefs binnenspiegel....