Welkom, herken jij jezelf in de verhalen die hier verteld worden of wil je hier meer over weten? Word dan lid en praat gezellig mee. Iedereen is welkom op het gebied van spiritualiteit.

Alles wat vermeld wordt op deze website is naar waarheid van de poster zelf, neem enkel datgeen aan waar jij jezelf goed bij voelt.
Ieder zijn/haar eigen waarheid, respecteer deze...

[ Advertenties ]
Online Tarot Legging - Spirituele Datingsite

Het is momenteel 28-03-2024, 15:03:26

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 00:04:55 
Offline
Groentje
Groentje

Lid geworden op: 06-02-2012, 23:39:07
Berichten: 6
Locatie: Breda
Ik heb al wat meer forums gelezen over helder ruiken, graag zou ik zelf wat antwoorden willen.
Zo las ik dat het meestal 'gekoppeld' is aan een persoon die overleden is?

- Meestal ruik ik een hele lekkere mannen parfum als ik in me kamer zit. maar niemand die ik ken is overleden?
- Ook ruik ik best vaak gas als ik net mijn huis inloop of de woonkamer in kom.
- Wierook geur als ik onder de douche sta.

Ook heb ik sinds ik vandaag ben wakker geworden al om het half uur dat mijn geur opeens heel sterk word.
Zo sterk dat ik het niet weet welke geur het nou is.

Wat betekend dit? & heeft iemand hier ook ervaring mee?

_________________
Het hart kent redenen, die de rede niet kent


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: 07-02-2012, 00:44:47 
Offline
Gids
Gids
Gebruikersavatar

Lid geworden op: 27-01-2007, 17:40:04
Berichten: 7650
Locatie: Onder een hoedje van papier
Hoi Samara, om te beginnen, welkom op 't forum.

Helderruiken zou het goed kunnen zijn. Toch probeer ik zelf altijd eerst te zoeken naar een andere oplossing voor ik het meer ga leggen bij het hogere.

Toevallig heb ik laatst nog wat opgezocht bij een ander topic. Ging ook over iets als dit.




Synesthesie:

Synesthesie - Woorden proeven en kleuren ruiken?
Wanneer je een aantal jaren geleden zou zeggen dat je woorden kan proeven, of dat woorden een bepaalde kleur hebben, zou iedereen je gek aan kijken. Het fenomeen waar we hier over spreken heet synesthesie. Synesthesie is geen ziekte, het is een fenomeen dat bepaalde zintuigen met elkaar in verbinding stelt. Het bijzondere is dat niet alle mensen deze verbindingen ervaren. Mensen met synesthesie vermengen een of meer zintuiglijke ervaringen zoals reuk, smaak, gehoor, tast en zicht met elkaar.

Synesthesie
Het zou heel goed kunnen dat er nu een lichtje bij je gaat branden wanneer je leest over synesthesie. Veel mensen met synesthesie zijn zich niet bewust dat het fenomeen bijzonder is. Voor hen is het verbinden van de zintuigen iets van alledag en gebeurt automatisch. Het gebeurt niet bewust, zo ervaren synestheten het nou eenmaal. Niet iedereen ziet zo kleuren bij een bepaald woord of vind dat er een smaak hoort bij een bepaald liedje. Een synestheet zou heel goed kunnen zeggen dat jouw naam groen is, of dat een liedje naar aardbei smaakt. Er zijn zo'n 35 verschillende soorten synesthesie bekend. Wat het meeste voorkomt, is dat mensen letters met een kleur associëren.De vermenging van smaak en gehoor is het meest zeldzaam.

De oorzaak van synesthesie
Hoe ontstaat een fenomeen als synesthesie nu eigenlijk? De exacte oorzaak van synesthesie is nog niet vastgesteld, maar een gangbare theorie is dat wanneer we als baby ter wereld komen, in eerste instantie alle zintuigen op een hoop worden gegooid. Zo zien babies kleuren bij beelden en kunnen ze een bepaalde smaak proeven wanneer ze een bepaald persoon zien. Dit fenomeen ontstaat doordat de verschillende hersendelen die de zintuigen reguleren, nauw met elkaar in verbinding staan. Deze verbindingen verdwijnen gewoonlijk na een paar weken. Op dat moment krijgt elk zintuig zijn eigen functie. Zo kunnen de oren alleen horen, de mond alleen proeven enz. Gewoonlijk worden de verbindingen tussen de zintuigen dus verbroken, maar dit hoeft niet altijd te gebeuren. Bij sommige mensen blijft zo'n verbinding bestaan. Er blijven dus een of meer zintuigen met elkaar verbonden. Deze mensen zullen dan altijd het verband tussen verschillende zintuigen blijven ervaren, bijvoorbeeld het ruiken van een geur wanneer je bepaalde muziek hoort, of het zien van een kleur bij bepaalde woorden.

Hersenspinsels?
Vroeger dacht men dat dit soort ervaringen het gevolg waren van overmatig drugsgebruik of slechts hersenspinsels, tegenwoordig weten we wel beter. Met wetenschappelijke onderzoeken hebben we kunnen ontdekken dat het fenomeen synesthesie wel degelijk geen hersenspinsels zijn. Met behulp van MRI scannen kunnen we namelijk zien dat bij synestheten bepaalde hersendelen tegelijkertijd functioneren. Waar bij andere mensen de hersendelen strikt van elkaar gescheiden zijn, hebben synestheten hersendelen die met elkaar kunnen samenwerken.

Toch is synesthesie in de wetenschap lange tijd onbegrepen gebleven. In eerste instantie dacht men dat synesthesie een soort sterke vorm van herinneren was. Misschien had je als baby vroeger wel een blokje waar een blauwe 3 op stond, en associeer je om die reden nog steeds het cijfer 3 met de kleur blauw. Dan nog blijft de vraag waarom sommige mensen dit wel ervaren bij de kleur blauw en het cijfer 3 en anderen weer niet.


Onderzoek naar synesthesie met wetenschapper Ramachandran
De wetenschapper Vilayanur Ramachandran heeft voor doorbraken gezorgd in het onderzoek naar synesthesie in 1999. Hij deed een simpele proef met een aantal synestheten. Hij liet onderstaande afbeelding zien aan de synestheten. Links zie je een afbeelding met zwarte tweeen en vijven. Als je goed kijkt, zie je dat de tweeen samen een driehoek vormen. Toch is dit moeilijk te zien. Op het andere plaatjes is door het toevoegen van kleuren veel beter te zien dat de tweeen een driehoek vormen. Ramachandran beweerde dat de synestheten die uit zichzelf kleuren verbinden aan de (in werkelijkheid zwarte) cijfers de driehoek op zowel de linkse als de rechtse afbeelding even makkelijk zouden kunnen vinden. De synestheten ontdekten de driehoek links net zo makkelijk als rechts. Mensen die geen synesthesie hebben, deden langer over het vinden van de driehoek links. Zo kan het ook voorkomen dat synestheten een tekst met alleen zwarte letters veel minder saai vinden overkomen omdat zij kleuren zien bij bepaalde letters of cijfers. Mensen die dit niet ervaren, zien teksten met alleen zwart wit kleuren vaak als saai.

Toch bestaan er verschillen tussen synestheten. Het is niet zo dat elke synestheet dezelfde ervaring heeft. Bij een bepaald liedje kan iemand een aardbeiensmaak proeven, een ander kan iets heel smerigs proeven (ongeacht of hij het een mooi liedje vindt of niet). Voor de een heeft dinsdag een oranje kleur, de ander zal zeggen dat het donkerpaars is. Toch zullen we ervaren dat bepaalde zintuiglijke ervaringen voor veel mensen hetzelfde zijn. Er lijken een aantal algemeenheden te bestaan op het gebied van zintuigelijk waarnemen.

Hoeveel mensen deze aandoening hebben, is niet precies bekend. Heel veel last hebben de meeste mensen overigens niet van dit verschijnsel. Soms kan het zelfs juist voordelen opleveren, bijvoorbeeld doordat ze gemakkelijker dingen kunnen onthouden. Synesthesie is erg zeldzaam en in sommige gevallen zelfs erfelijk. Het zou heel goed kunnen dat de verbindingen tussen de zintuiglijke hersengebieden zijn vastgelegd in de genen. Volgens sommige onderzoekers komt synesthesie zeven keer vaker voor bij kunstenaars en mensen met creatieve beroepen. De oorzaak zou heel goed kunnen liggen in het feit dat kunstenaars veel bezig zijn met beeldspraak en associaties. Ook hebben er meer vrouwen synesthesie dan mannen.

Als je synesthesie hebt, is het soms lastig te begrijpen dat anderen dat niet hebben. Het vermengen van de zintuigen is dan zo vanzelfsprekend dat je je geen voorstelling kan maken van hoe het is om die verbindingen niet (onbewust) te ervaren. Toch zijn er weinig synestheten die hun synesthesie zouden willen kwijtraken. Je zou synesthesie kunnen zien als een vorm van informatieverwerking, en uit de praktijk blijkt dat iedereen daar zo zijn of haar methode voor heeft. Nu synesthesie als verschijnsel steeds bekender wordt, zijn er zelfs verenigingen opgericht voor synestheten.


Citeer:

_________________
Hoi. Ik lijk op Jezus.
Ben ik nu de Messias of een Jezusfiguur?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten


Je kan niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kan niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kan niet je eigen berichten verwijderen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
© Copyright 2000 - 2013 SpiritueleJongeren.nl